Sida 5 av 7

Postat: 07 mar 2009, 00:59
av marino carlsson
Synd att avgasbandage kostar lika mycket som motorbygget ungefär.. Tror att jag löst problemet men de återstår att se, den klarar sig lätt en vända innan den blir för varm så backtävlingen bör de fungera iaf. Har några åtgärdanden att göra innan nästa helg så nog blir de bot på det. Ska bli kul å kanske nu äntligen få köra en tävling med en fungerande maskin..

ET340:in ser jag som en bra kunkurent så det blir kul å fajtas med dig.. Var de dig jag mötte i första kvalet i skellefteå?

Mvh Marino

Postat: 07 mar 2009, 17:30
av BJ570
Japp. Tyvärr så kunde jag inte ge dig in riktig match, pga att motorn "råkade" suga in sig lite kall snö på långloppet i v-mina. Vilket resulterade att jag fick dränera motorn ifrån ganska mycket vatten. Men tar gärna en revanch i rusksele.

Postat: 28 mar 2009, 21:58
av BJ570
Varför körde du inte i "lilla fläkt"?
Såg att Terese körde din "racer".

Postat: 29 mar 2009, 01:42
av green_lightning
Neeeeee men nik du förstår att det finns fler ski-doo i marinos sortiment.. Terese har ju en egen..

Postat: 30 mar 2009, 03:57
av marino carlsson
han har faktiskt rätt Gidzz.. Therese körde min Racer och Werner lånade en annan ur Rotaxparken. Jag ville testa Finlandian som är ett nytillskott och i Ruksele så var de så stressigt att hinna med båda klasserna. Dessutom så har therese klagat på att skotrarna är så sugiga eller att klassen för våldsam så jag tänkte att hon skulle få testa på att köra en med lite klös i för en gångs skull.

Är lite kluven inför framtiden men Finlandian är nog förstahandsvalet tror jag..

Postat: 30 mar 2009, 17:07
av green_lightning
Jajust.. Jag trodde att du körde din ski-doo och finlandian och terese körde en annan.. Svårt att hålla reda på alla dina maskiner.. :)

Jag själv har starka funderationer på att skaffa mig nånting potentare tills nästa år.... :)

Postat: 30 mar 2009, 22:57
av marino carlsson
Min Olmpic är till salu, nyrenoverad motor men de är dock inte så mycket att åka med. Chassiet är däremot i kanonskick och mattan bra så en fräsch 377:a i den så är man helt klart med i matchen med rätt intställningar och chaufför.

Postat: 30 mar 2009, 23:01
av green_lightning
marino carlsson skrev:Min Olmpic är till salu, nyrenoverad motor men de är dock inte så mycket att åka med. Chassiet är däremot i kanonskick och mattan bra så en fräsch 377:a i den så är man helt klart med i matchen med rätt intställningar och chaufför.
Hmm mjao kanske är intressant!

Postat: 31 mar 2009, 15:51
av Bosse_666
Marino har du några bilder på olympicen ?? :D

Postat: 01 apr 2009, 03:49
av marino carlsson
Det finns bilder på Olympicen men inte i datorn ännu. Therese körde den på backtävlingen. Dock sitter de en huv från en Citation 300 på just nu som jag behöver ha kvar men originalhuven finns och förutom att den behöver lagas då de originella att någon stöder huven mot en pinne å den faller i golvet syndromet har inträffat och knäckt huven så är den i skick som kan väntas av en 77:a. Daniel Werner körde den i Åsele med gott resultat trots att de inte är så mycket motor i den. Enormt smidig och mer lättkörd än Citation 300 då den är lite längre.

Chassiet är rakt och fint och baljan är oförskämt fin. Sällan så få bunglor i en balja. Priset är också helt klart överkomligt då jag behöver lite plats på gården. 3 lappar så är den såld.

Postat: 19 maj 2009, 21:56
av marino carlsson
Ja då har man varit å pillat lite i Sekundären då. Fått dit en styvare fjäder men ännu är jag inte nöjd. Den kommer att gå som den nu är i Åmsele då resultatet faktiskt är någorlunda bra. Går hyffsat nu så bara de håller ihop så är jag nöjd. Har ju en 40kg lättare förare på den i Åmsele också å de gör ju faktiskt av sig en hel del. De enda jag nu oroar mig över är att mattan ska hålla ihop hela tävlingen. Den börjar se riktigt risig ut.

Ses i Åmsele alla racers!

Mvh Marino

Postat: 05 jun 2009, 03:19
av marino carlsson
En tredjeplacering och en bästa tid på 7,95 är jag mer än nöjd med. De finns mycket att göra för att nu optimera de övriga faktorerna inför kommande säsong.

Tänkta kommande uppdateringar:

Chassie:

Nya skidor då originalen är riktigt dåliga å framförallt små.
Nytt styre så det går svänga ekipaget - förlåt men de kommer ett cross styre.
Annan drivaxel och drivhjul med 2,52 delning.
Uppdaterad Polaris Cross Country Boggie
307 x 25/32 Matta
Allmän upprustning
Nytt elsystem

Motor/variator:

Renovering
Uppgradering av sekundärvariator

När de börjas återstår att se men nu ska jag samla på mig lite grejor så att allt finns när de väl blir dags iaf.

Re: Trimning Citation 300 - Nya tag i Citationfabriken

Postat: 20 aug 2009, 04:44
av marino carlsson
Ja gott folk då var de äntligen dags att börja rusta å reka lite i skotern. Som vanligt då man börjar så börjar man ordentligt så de räntar på lite.. Vi har flyttat så mitt garage på gården är nu förflyttat till ett garage mitt emot en skoterled (bra för alla testsvängar) tillsammans med min Lynxkompis. Jag har förövrigt sålt min Finlandia och satsar nu helhjärtat på Citation 300:an igen.. Denna säsong ska de inte vara maskinen som felar hela tiden.

För att börja någonstans så rev jag isär hela skotern i molekyler då de mesta ändå ska bytas ut eller byggas om. Chassiet är riktigt helt och fint men diverse ommålningar av tidigare ägare, tidens tand och allmän användning gör sitt. Så nu har jag bestämt mig för att tvätta upp chassiet ordentligt och sen lägga på ny fin färg. I dagsläget är de inte tänkt att blästra och pulverlacka då de ändå bara är en raceskoter. Blir den för fin vågar man inte använda grejorna.

Skidor, boggie och styre är införskaffat och jag har börjat titta på konstruktionen över bladfjäderförsedda kompositskidor. Blir ett ryck med skidorna i morgon tror jag. Sekundär verkar Hotpistons ha grävt fram så när läge ges blir de väl dags att försöka bygga sekundärhistorien. Lite synd att nöten med sekundären inte kunde knäckas förra säsongen men då Pistons hade en deltagare i min klass så förstår jag att man inte vill lägga fram alla kort på bordet. Dock så får jag tacka Mikael Waldemarsson (team höjdara) för tipset om styvare fjäder iaf så den kunde prestera i Åmsele iaf.

7 kuggars Drivhjul har jag fått tag i så de är bara en axel och helst skulle jag vilja hitta 7kuggars ytterhjul även. Axeln måste vara 25-28mm och av formen 6-kant. Delningen på drivhjulen 2.52 då jag ska åka med en bombardiermatta. Efterlyser en matta med ca: 25mm kammar.

På bilderna nedan ser ni hur långt jag kommit nu första mekardagen i garaget och även hur mycket plats de finns över för en matta med ett 9-kuggars resp. 7-Kuggars. Bilderna på gammla boggien, mattan och drivaxeln visar dess skick och kan ev vara till salu. Såg att någon sökte en matta till en Elan som ska vara 289 och de är denna matta. Den är inte ny men på en Elan bör den hålla många mil till. Vet inte om de är samma delning (1.97)

Ja å så var de bilder ja, ska försöka vara lite flitig med kameran under resans gång så ni kan följa och tipsa mig under resans gång. Som trevligt nu när man lärt sig lite mer iaf. Tack Hot Piston för det!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Kommentera gärna då de är roligt att läsa och se att forumet lever..

Mvh Marino

Re: Trimning Citation 300 - Sekundären börjar finns form

Postat: 20 aug 2009, 11:56
av Lindh
Blir nog bra dehär! Blir riktigt avundsjukt på alla dina byggen, skulle haft påbörjat nåt själv men platsen och pengarna finns inte :(

Enda grejen jag kan komma på att klaga på är väl crosstyre...? :wink:

Re: Trimning Citation 300 - Sekundären börjar finns form

Postat: 20 aug 2009, 12:00
av marino carlsson
Jo de är väl inte så retro att köra med crosstyre men tittar man på originalet så förstår man varför man vill ha något annat att hålla fast sig i. Fel storlek, fel vinkel, fel höjd & fel form.

Re: Trimning Citation 300 - En skida klar

Postat: 20 aug 2009, 23:29
av marino carlsson
ja då var en skida klar iaf å så här blev det.. Har varit i garaget till och från idag då annat stått på schemat.

Grymmans så jobbigt de är å karva med kniv i komposit.. Man får ta de man ha..

Här är lite bilder på hur de blev iaf..

Bild

Bild

Bild

Bild

Gammla styrstålen

Bild

Nya styrstålen

Bild

Och så provmonterade jag dem för att se hur de skulle se ut.. Tror inte att skidan ska ta i mattan vid fullt styrutslag men jag har en bit att kapa om de skulle behövas.

Gammla skidan

Bild

Nya skidan

Bild

Bild

Vore väl rackarn om man inte fick lite bättre styrning nu.. Originalskidorna är ju ett skämt.

Mvh Marino

Re: Trimning Citation 300 - Sekundären börjar finns form

Postat: 21 aug 2009, 11:03
av m@dkoffe
Tjusigt.

Re: Trimning Citation 300 - Sekundären börjar finns form

Postat: 22 aug 2009, 00:07
av marino carlsson
Ja idag har de varit ännu en garagekväll och de resulterade i ännu en färdig skida. Nu återstår av dessa skidor bara att montera isär dem igen och lägga på ett lager färg. Inga bilder idag men den ser ju ut som den andra.

Re: Trimning Citation 300 - Sekundären börjar finns form

Postat: 22 aug 2009, 03:29
av Holländaren
Såg ju inte alls dum ut med dom där nya skidorna, vad är det för några?
Har du kört med Elan skidor eller? För såna tror jag inte är orginal på Citation. Släng inte bort dom om du tänkte göra det, jag kan gärna ta emot dom :)

Re: Trimning Citation 300 - Sekundären börjar finns form

Postat: 22 aug 2009, 20:29
av da_loof
Härlig tråd! Skotersuget kommer när man läser trådar som denna.
Ska nog ut å städa i garaget så man kan ta in skotrarna från ladan där de står över sommaren.
Såg riktigt bra ut med skidorna, väntar med spänning på att se slutresultatet