Citation 300 - Burkarcupsprojektet del 2

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 07 mar 2009, 00:59

Synd att avgasbandage kostar lika mycket som motorbygget ungefär.. Tror att jag löst problemet men de återstår att se, den klarar sig lätt en vända innan den blir för varm så backtävlingen bör de fungera iaf. Har några åtgärdanden att göra innan nästa helg så nog blir de bot på det. Ska bli kul å kanske nu äntligen få köra en tävling med en fungerande maskin..

ET340:in ser jag som en bra kunkurent så det blir kul å fajtas med dig.. Var de dig jag mötte i första kvalet i skellefteå?

Mvh Marino
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

BJ570

Inlägg av BJ570 » 07 mar 2009, 17:30

Japp. Tyvärr så kunde jag inte ge dig in riktig match, pga att motorn "råkade" suga in sig lite kall snö på långloppet i v-mina. Vilket resulterade att jag fick dränera motorn ifrån ganska mycket vatten. Men tar gärna en revanch i rusksele.

BJ570

Inlägg av BJ570 » 28 mar 2009, 21:58

Varför körde du inte i "lilla fläkt"?
Såg att Terese körde din "racer".

green_lightning
Inlägg: 390
Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av green_lightning » 29 mar 2009, 01:42

Neeeeee men nik du förstår att det finns fler ski-doo i marinos sortiment.. Terese har ju en egen..
Att k

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 30 mar 2009, 03:57

han har faktiskt rätt Gidzz.. Therese körde min Racer och Werner lånade en annan ur Rotaxparken. Jag ville testa Finlandian som är ett nytillskott och i Ruksele så var de så stressigt att hinna med båda klasserna. Dessutom så har therese klagat på att skotrarna är så sugiga eller att klassen för våldsam så jag tänkte att hon skulle få testa på att köra en med lite klös i för en gångs skull.

Är lite kluven inför framtiden men Finlandian är nog förstahandsvalet tror jag..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

green_lightning
Inlägg: 390
Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av green_lightning » 30 mar 2009, 17:07

Jajust.. Jag trodde att du körde din ski-doo och finlandian och terese körde en annan.. Svårt att hålla reda på alla dina maskiner.. :)

Jag själv har starka funderationer på att skaffa mig nånting potentare tills nästa år.... :)
Att k

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 30 mar 2009, 22:57

Min Olmpic är till salu, nyrenoverad motor men de är dock inte så mycket att åka med. Chassiet är däremot i kanonskick och mattan bra så en fräsch 377:a i den så är man helt klart med i matchen med rätt intställningar och chaufför.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

green_lightning
Inlägg: 390
Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av green_lightning » 30 mar 2009, 23:01

marino carlsson skrev:Min Olmpic är till salu, nyrenoverad motor men de är dock inte så mycket att åka med. Chassiet är däremot i kanonskick och mattan bra så en fräsch 377:a i den så är man helt klart med i matchen med rätt intställningar och chaufför.
Hmm mjao kanske är intressant!
Att k

Bosse_666
Inlägg: 55
Blev medlem: 06 nov 2008, 18:17
Ort: Åsjön /bygdeå/robertsfors
Kontakt:

Inlägg av Bosse_666 » 31 mar 2009, 15:51

Marino har du några bilder på olympicen ?? :D

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 01 apr 2009, 03:49

Det finns bilder på Olympicen men inte i datorn ännu. Therese körde den på backtävlingen. Dock sitter de en huv från en Citation 300 på just nu som jag behöver ha kvar men originalhuven finns och förutom att den behöver lagas då de originella att någon stöder huven mot en pinne å den faller i golvet syndromet har inträffat och knäckt huven så är den i skick som kan väntas av en 77:a. Daniel Werner körde den i Åsele med gott resultat trots att de inte är så mycket motor i den. Enormt smidig och mer lättkörd än Citation 300 då den är lite längre.

Chassiet är rakt och fint och baljan är oförskämt fin. Sällan så få bunglor i en balja. Priset är också helt klart överkomligt då jag behöver lite plats på gården. 3 lappar så är den såld.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 19 maj 2009, 21:56

Ja då har man varit å pillat lite i Sekundären då. Fått dit en styvare fjäder men ännu är jag inte nöjd. Den kommer att gå som den nu är i Åmsele då resultatet faktiskt är någorlunda bra. Går hyffsat nu så bara de håller ihop så är jag nöjd. Har ju en 40kg lättare förare på den i Åmsele också å de gör ju faktiskt av sig en hel del. De enda jag nu oroar mig över är att mattan ska hålla ihop hela tävlingen. Den börjar se riktigt risig ut.

Ses i Åmsele alla racers!

Mvh Marino
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 05 jun 2009, 03:19

En tredjeplacering och en bästa tid på 7,95 är jag mer än nöjd med. De finns mycket att göra för att nu optimera de övriga faktorerna inför kommande säsong.

Tänkta kommande uppdateringar:

Chassie:

Nya skidor då originalen är riktigt dåliga å framförallt små.
Nytt styre så det går svänga ekipaget - förlåt men de kommer ett cross styre.
Annan drivaxel och drivhjul med 2,52 delning.
Uppdaterad Polaris Cross Country Boggie
307 x 25/32 Matta
Allmän upprustning
Nytt elsystem

Motor/variator:

Renovering
Uppgradering av sekundärvariator

När de börjas återstår att se men nu ska jag samla på mig lite grejor så att allt finns när de väl blir dags iaf.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Trimning Citation 300 - Nya tag i Citationfabriken

Inlägg av marino carlsson » 20 aug 2009, 04:44

Ja gott folk då var de äntligen dags att börja rusta å reka lite i skotern. Som vanligt då man börjar så börjar man ordentligt så de räntar på lite.. Vi har flyttat så mitt garage på gården är nu förflyttat till ett garage mitt emot en skoterled (bra för alla testsvängar) tillsammans med min Lynxkompis. Jag har förövrigt sålt min Finlandia och satsar nu helhjärtat på Citation 300:an igen.. Denna säsong ska de inte vara maskinen som felar hela tiden.

För att börja någonstans så rev jag isär hela skotern i molekyler då de mesta ändå ska bytas ut eller byggas om. Chassiet är riktigt helt och fint men diverse ommålningar av tidigare ägare, tidens tand och allmän användning gör sitt. Så nu har jag bestämt mig för att tvätta upp chassiet ordentligt och sen lägga på ny fin färg. I dagsläget är de inte tänkt att blästra och pulverlacka då de ändå bara är en raceskoter. Blir den för fin vågar man inte använda grejorna.

Skidor, boggie och styre är införskaffat och jag har börjat titta på konstruktionen över bladfjäderförsedda kompositskidor. Blir ett ryck med skidorna i morgon tror jag. Sekundär verkar Hotpistons ha grävt fram så när läge ges blir de väl dags att försöka bygga sekundärhistorien. Lite synd att nöten med sekundären inte kunde knäckas förra säsongen men då Pistons hade en deltagare i min klass så förstår jag att man inte vill lägga fram alla kort på bordet. Dock så får jag tacka Mikael Waldemarsson (team höjdara) för tipset om styvare fjäder iaf så den kunde prestera i Åmsele iaf.

7 kuggars Drivhjul har jag fått tag i så de är bara en axel och helst skulle jag vilja hitta 7kuggars ytterhjul även. Axeln måste vara 25-28mm och av formen 6-kant. Delningen på drivhjulen 2.52 då jag ska åka med en bombardiermatta. Efterlyser en matta med ca: 25mm kammar.

På bilderna nedan ser ni hur långt jag kommit nu första mekardagen i garaget och även hur mycket plats de finns över för en matta med ett 9-kuggars resp. 7-Kuggars. Bilderna på gammla boggien, mattan och drivaxeln visar dess skick och kan ev vara till salu. Såg att någon sökte en matta till en Elan som ska vara 289 och de är denna matta. Den är inte ny men på en Elan bör den hålla många mil till. Vet inte om de är samma delning (1.97)

Ja å så var de bilder ja, ska försöka vara lite flitig med kameran under resans gång så ni kan följa och tipsa mig under resans gång. Som trevligt nu när man lärt sig lite mer iaf. Tack Hot Piston för det!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Kommentera gärna då de är roligt att läsa och se att forumet lever..

Mvh Marino
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Trimning Citation 300 - Sekundären börjar finns form

Inlägg av Lindh » 20 aug 2009, 11:56

Blir nog bra dehär! Blir riktigt avundsjukt på alla dina byggen, skulle haft påbörjat nåt själv men platsen och pengarna finns inte :(

Enda grejen jag kan komma på att klaga på är väl crosstyre...? :wink:

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Trimning Citation 300 - Sekundären börjar finns form

Inlägg av marino carlsson » 20 aug 2009, 12:00

Jo de är väl inte så retro att köra med crosstyre men tittar man på originalet så förstår man varför man vill ha något annat att hålla fast sig i. Fel storlek, fel vinkel, fel höjd & fel form.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Trimning Citation 300 - En skida klar

Inlägg av marino carlsson » 20 aug 2009, 23:29

ja då var en skida klar iaf å så här blev det.. Har varit i garaget till och från idag då annat stått på schemat.

Grymmans så jobbigt de är å karva med kniv i komposit.. Man får ta de man ha..

Här är lite bilder på hur de blev iaf..

Bild

Bild

Bild

Bild

Gammla styrstålen

Bild

Nya styrstålen

Bild

Och så provmonterade jag dem för att se hur de skulle se ut.. Tror inte att skidan ska ta i mattan vid fullt styrutslag men jag har en bit att kapa om de skulle behövas.

Gammla skidan

Bild

Nya skidan

Bild

Bild

Vore väl rackarn om man inte fick lite bättre styrning nu.. Originalskidorna är ju ett skämt.

Mvh Marino
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

m@dkoffe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 13 jan 2007, 23:17
Ort: Bure
Kontakt:

Re: Trimning Citation 300 - Sekundären börjar finns form

Inlägg av m@dkoffe » 21 aug 2009, 11:03

Tjusigt.
Yamaha exciter 570 sx 1993
Polaris Centurion 500cc 1980 AAEN
Moto Guzzi Le Mans 1000 SE

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Trimning Citation 300 - Sekundären börjar finns form

Inlägg av marino carlsson » 22 aug 2009, 00:07

Ja idag har de varit ännu en garagekväll och de resulterade i ännu en färdig skida. Nu återstår av dessa skidor bara att montera isär dem igen och lägga på ett lager färg. Inga bilder idag men den ser ju ut som den andra.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Trimning Citation 300 - Sekundären börjar finns form

Inlägg av Holländaren » 22 aug 2009, 03:29

Såg ju inte alls dum ut med dom där nya skidorna, vad är det för några?
Har du kört med Elan skidor eller? För såna tror jag inte är orginal på Citation. Släng inte bort dom om du tänkte göra det, jag kan gärna ta emot dom :)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

da_loof
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 jul 2009, 14:12
Ort: Gr
Kontakt:

Re: Trimning Citation 300 - Sekundären börjar finns form

Inlägg av da_loof » 22 aug 2009, 20:29

Härlig tråd! Skotersuget kommer när man läser trådar som denna.
Ska nog ut å städa i garaget så man kan ta in skotrarna från ladan där de står över sommaren.
Såg riktigt bra ut med skidorna, väntar med spänning på att se slutresultatet
//Da_Loof

Skidoo Alpine 399R 1971 med Yamaha 540 "bärgarn"
Skidoo Alpine 399R 1971
Yamaha MSRX 700 1998
Yamaha XTC 700M 1998
Yamaha XTC 488 Lite 1998 "bastarden"

Skriv svar