Citation 300 - Burkarcupsprojektet del 2

Bilder och information om ditt skoterprojekt
sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Inlägg av sleed » 27 jan 2009, 06:27

Jag tycker det är häftigt att du satsar så hårt på en citation. hoppas verkligen att du får till den så det blir en riktig killer på banan 8)
svart å gult

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 27 jan 2009, 08:27

Vad är de som händer??

Jo så här är de.. Jag är ju som jag tidigare nämnt inte någon stjärna på det här men Hotpiston hjälper mig att hjälpa mig så att säga.. Igår var de dags att linjera in variatorerna rätt och jag har ju bytt innerskiva på variatorn för den var sne. Den skiva jag fick tag i är förbered för startkrans vilket gör att den hamnar lite längre från motorn än den tidigare skivan. Det gör att jag fick flytta motorn lite längre åt höger från riders position. Detta medförde att mina tidigare väl inpassade pipor inte riktigt passade längre. Efter en jävulskt (ursäkta språket) massa om och men hade jag nu gjort om lite och byggt fästen under huven så att piporna också ska sitta kvar på sin plats, då de kommer studtsa lite mer framöver än på ovalen. Nu var de dags för provkörning. Jihooo.. Skotern vill inte starta, å tungt går de att dra, va i helve.... som att skotern vill nästan följa med.. Då ser jag hur snett primären står. MEN!!! jag har ju gjort efter instruktionerna jag fick via telefonen..
Slår igen huven och går in, rätt less.. Ringer och farbror svarar.. Hotpiston som inte är en datanörd får instruktioner hur de avancerade programmet MS Paint fungerar och ritar en bild till mig hur de ska göras och mailar den.. Aha.. Jag hade mätat på fel sida om mätpinnen och den är 6mm så där var boven.. Nu måste jag flytta tillbaka motorn de 6mm och då ska de bli spännande å se huruvida de blir med allt jag hitintills byggt om.. Var rätt less igår men nu känns nya krafter vara på ingång så efter 16 idag blir de nya tag mot en testrun.. Nya UNI-filter inhandlades även igår så inte motorstackarn ska behöva zippa på allt moder jord har att erbjuda..

Återkommer framledes..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 27 jan 2009, 14:30

Okej, ja på en sån dag vill man som bara sänka ner skoterjäveln i närmaste sjön eller nåt liknande. Men istället för att göra så brukar jag slänga verktygen på golvet, slå och sparka på lite oskyldiga saker som råkar vara i närheten, och sen bara fara hem. Händer det nog många gånger så känner man som på sig när det är dags att ge upp för dagen...

Lycka till ikväll iaf, men det går alltid betydligt bättre dagen efter :)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

swedetrail
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 338
Blev medlem: 15 feb 2007, 19:36
Ort: Sundsvall

Inlägg av swedetrail » 27 jan 2009, 15:20

Hehe absolut bäst med såna dagar är ju om man har några trevliga kompisar som kan stå på sidan om och komma med glada tillrop/gliringar så man verkligen får utöva självkontroll i den högre skolan.

/Conny

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 27 jan 2009, 15:51

eller tänk om telefonen ringer å man måste rycka ut på jobb.. då blir de lätt hänt att närmaste radioaffär får sälja en ny mobil inom kort..

Nu är jag laddad, 9 min till hemgång så nu är de nära..

Mvh Marino
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 28 jan 2009, 19:57

Så nära var de inte förra gången..

När jag hade bytt innerskiva på Comet 102C och linjerat in den så var de äntligen dags för en provstart igen.. Men.. då var de för lite avstånd mellan primärens skivor så den nöp fast remmen så de går ju inte..

Bild

Nu har jag bestyckat iordning en Powerblockare och monterat den, satt i UNI-filtren och byggt fast piporna så nu ska dom förhoppningsvis ligga relativt still än om de kommer guppa lite. Har även köpt nya tändstift och nya tändhattar. NGK BR9EYA och NGK hattar så förhoppningsvis ska tändningen vara där den ska..

Resultat vid testkörning i mörker med nästan inge lyse..

På låga varv sväljer den ihjäl sig nu när jag har monterat luftfilter så de blir till att byta lågfartsmunstycken. Vill heller inte gå på tomgång.
Blir att plocka ut några brickor ur varje vikt för att se om inslaget ökar lite.. Har en extrem fjäder men de räcker inte till. Har börjat på ganska många brickor igentligen så vi får se var vi landar när de blir dags att justera in den.. Vill känna hur den drar mot slutet innan jag pillrar för mycket. I övrigt så känns den att gå styra lite i skogen faktiskt å de blir då inte att göra något åt boggien innan Vilhelmina iaf.. Har släppt efter på de mjukaste på fjädringen bak. Tar jag i med alla mina 108+kg å trycker på den längst bak så går den ihop men inte igenom så de kan bli bra..

Känns skönt att de grova är gjort så nu är de bara att lira fram de bästa av situationen.. Tänker inte lägga ner så mycket mera pengar utan nu får de bli de blir.

När den kommer så får man sig en armsträckare iaf så den går riktigt bra faktiskt bara den får varva å yla lite...

Film kommer i helgen då de blir att engagera sig lite i dagsljuset..

Mvh Marino
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Inlägg av sleed » 28 jan 2009, 20:35

den är ju helgrymm! 8)
svart å gult

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 30 jan 2009, 00:41

Ibland får man bli glad också.. Sist när jag var å skulle testköra så gick den som halvrisigt men bara man fick upp nå varv så var de väl skapligt.. Idag när jag skulle starta den så var den inte så ivrig och dog direkt.. Undra va som är fel.. Så jag tog startgasen och spruta lite mot insugsgummina och insugen och jävlar va de varva till när jag träffa de högra insuget.. De var helt löst å de andra hade skruvarna rallat upp några varv på gängen.. Så jag muttrade tillbaka dom och nu går den som en gud.. Mycket fin gång i motorn.. Blir till att bjuda till på en film någon dag, problemet var att klockan var 21,55 å jag bor rätt centralt så de blev bara ett litet varv runt kvarteret denna gång..

Lycklig!

Mvh Marino
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Brännström
Inlägg: 120
Blev medlem: 08 okt 2008, 15:41
Ort: Vilhelmina - Laxbäcken
Kontakt:

Inlägg av Brännström » 30 jan 2009, 00:47

Låter gött! Väntar ivrigt på film :D

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 30 jan 2009, 00:57

Den är inte lika hysterisk nu som den var med kometaren men nu är de iaf min variator som sitter i maskinen och inte någon lånepryl.. de känns då bra iaf.. Sen kanske man trillar över någon sån där variator och då vet man då vars man ska börja iaf i setupen..

Tack för komentarerna.. Tycker också den ser lite elak ut faktiskt
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 31 jan 2009, 00:27

Ja då har jag bestyckat om lite i variatorn och testkört. Dock är testkörningen innan jag viktade om men de mesta märks i starten. Nu återstår låsa insugsskruvarna och bestycka om den på lågfarten sen jag satt på UNI-filtren. Sitter 40 lågfartare nu.. Ska dit med 25 som de var innan filtren åkte av förra gången..

Bild

Mvh Marino
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Inlägg av sleed » 31 jan 2009, 07:27

sådär ja :D och vilket härligt smatter på tomgång! Jag kan redan nu se framför mig när du flaggas in som vinnare på mållinjen 8)
svart å gult

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 10 feb 2009, 00:40

Som vanligt gick allt åt helvete.. Redan dagen innan så hade jag inte fått ordning på den men hittade inte felet förens den stod lastad efter tävlingen. Packboxen hade skjutits ut på variatorsidan. Nu ska den fast och där med jämt. Hoppas sen på att kunna få till den ordentligt innan skellefteå så man för en gångs skull får känna vad den går för. Tyckte den drog på när den äntligen vid 6000 varv small igång på båda cyllarna men utan packbox presterar den ju inte särskilt bra.

Bilder kommer när jag börjar grejja med den här framöver..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 17 feb 2009, 19:24

Lite uppdateringar då...

När packboxen var bytt och de var dags att provstarta så gick den exakt lika dåligt? Hmm.. Bytte ordning på bränsleslangarna för att se om de var pumpen som jävlades men icke sa nicke.. Började undra om de var tändningen som felade så jag bytte både CDI-boxen och tändspolen men utan resultat. Skiftade stift åt höger å vänster men utan resultat.
Upp med förgasarna å till min glädje ser jag genom insuget på den cyllen som den inte gick på att insugspackningen som ligger mellan motorkåpan och cyllen att den ligger på tvärsan å genom insuget. Därav inget resultat när jag tjuvluftskollade med startgas här å där. Dessutom en fin bromskloss för bränslet.
Detta byttes ut och dags för provstart, lite bättre men långt ifrån bra å fortfarande bara på en cylle tills man nådde de höga registret.
En sursmäll å så flög pipan lös, stoppade tillbaka och testade igen å de small lite i förgasaren helt plötsligt..

Nu var Rotaxen nära döden..

Ringde uppgivet till Hotpistons och beklagade mig..
Svaret var, jag tror du inte vill höra va jag tror..

En annan här på forumet gissade att veven vridit sig å de var de som jag fick till svar. Kom hit så ska vi kolla på det där, jag har en VEV sa hotpiston och jag åkte ner.. Lördags var det här..

06.00 på lördag morgon var jag i rullning mot Umeå.

08.05 drack vi en kaffekopp varpå vi omedebart rev isär motorn.
Hotpiston kilade upp på den magiska vinden å vips där fanns ett block och en VEV.. Dock utan underdel men de hade jag ju själv så de var inget problem. Eller... Jo de var fel vev, en med stora fina lager så den passade inte i mitt block. Tänk så fel de kan bli.. Vi sket i de en stund nu då klockan blivit runt 11 å de var dags att göra oss klar för SEGA OPEN. Jag lånade Hotpistons 9500 å han tog sin RV. Vi åkte dit, hotpiston vann, åkte hem å fortsatte. Nu kom gradskivan och indikatorklockan hem från utlåning så nu kunde vi mäta upp veven.. Under Sega Open jagade vi lite Vevaxlar men tipsen ledde bara till gnidna sparare ( :) ) eller sånna som redan sålt dem..

Tur var de för när vi mätat upp veven så var där inget fel. Däremot hitta vi en hel del rost på svänghjulet och runt tändplattan så detta polerades rent. Motorn sattes ihop och packboxen limmades denna gång, även en tätring mellan de hemmabyggda packboxskyddet monterades så nu skall inte packboxen ta sig något längre. Championstift monterades och nu var spänningen olidlig. Skulle den starta å sjunga ut eller??

Jo men visst, ett par primerskvättar och ett drag i snöret så stod den bara å morrade å ville iväg, dock fanns ingen variator där så de fick den problem med. Nu låter den som den ska och inga lekage finns någonstans vad vi vet så nu är de bara finlir som snälla hotpiston skall göra under veckan. På lördag står vi på startlinjen med förhoppning att grejjerna skall hålla ihop och fungera för en gångs skull. Lycka till till mig!

Bilder kommer när jag fått hem kameran..

Mvh Marino
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Hotpistons
Inlägg: 511
Blev medlem: 17 maj 2008, 20:23
Ort: Fällforsån

Inlägg av Hotpistons » 20 feb 2009, 17:17

Ja nu har jag varit ute och testat och den sprättar väl på riktigt bra startar lätt och går bara snyggt och fint men man skulle väl kunna önska lite mer ur variatorerarna.. Får se vad jag hinner i kväll innan grannarna börjar yla :D

Sen har vi ju en blizz som inte verkar ha nån lust att åka till skelefteå i morron så det blir nog team röda ögon i morron. men vi kämpar på än..
SKI-DOO
Scantic 335
citation ss x 2
skandic 503
safari 503
Blizzard 9500 x 3
Blizzard 7500
Blizzard 6500
Rv 340
Moto- ski super sonic
Formula mx racing -84
Rev 440x /860 hpr

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 28 feb 2009, 10:43

Än en gång var kosan styrd mot Umeå och Hotpistongaraget.. Denna gång med lite mer än en översyn i planerna.

Då skotern rätt å slätt känts som en fejtnia att både köra å förflytta trots att den ska vara i klass med en ET250 så var valet inte svårt när förslaget kom. En Yamado var först tänkt att byggas då potensen fanns i motorn men inte i chassiet. ET250 mättes upp och min 377:a med pipor och allt skulle rymmas mycket fint men tajjt i baljan. Ringde Hotpiston för att få tillstånd att lägga denna Rotaxjuvel i ett Yamahachassie men de var inga pigga toner som hördes på andra sidan linjen.. Då kom förslaget som igentligen var den första tanken som vi hade innan detta projekt drog igång å de var att använda oss av den andra Citation 300 som jag då hade. Oki, vi satsar på de.

Nu sitter alltså Motorn monterad i det andra chassiet som är originalkort med originalmatta, dock med samma huv och dyna som jag hade tidigare och skall nu fungera, om Packboxen tar sig ut nu så ska den få Nobelpriset i rymningsteknik. Plattan som byggdes som rymningsskydd förra gången har smidits om lite så den nu går använda med Cometvariatorn. Packboxen limmades även med ett dyrt speciallim som jag köpte. Det skall ha en bra spalttolerans så de lilla materialbortfall som blev i blocket ska nu inte ha någon betydelse.

Skotern har självklart testat och hade den gått så här i Skellefteå så hade resultatlistan sett annorlunda ut, kanske inte nått hela vägen men en bra bit längre är då utan tvekan. Nu blir problemet att få fäste men bara man tar sig iväg så skall det väl lösa sig..

Bild på nya racern kommer inom kort.

OBS! Jo nu tappar jag alla mina poäng och börjar från noll i cupen, drar heller inte några poäng till teamet men så är reglerna. Hellre chans till bättre placeringar än att den ska vara som en oxe att köra. Hade visserligen kunnat flytta över boggie och matta men nu blev de så här istället.

Väl mött alla lilla fläktare i kommande Backtävling!
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 01 mar 2009, 16:12

Har nyss varit ute på en ordentlig testrun för att känna lite på den både uppför å hur den ter sig på en bana. Vi har nämligen en liten minicrossbana just ovanför där jag bor. Även en lång backe.

Jag hängde på mig hjälmkameran och skulle spela in det hela, tyvär så verkar de vara slut baterier i hjälmlinsen för det hade inte blivit något material så de var synd för nu låter den så gott att håret på armarna reser sig.. Kanske blir att ta till den andra kameran i morgon..

Mvh Marino
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

BJ570

Inlägg av BJ570 » 05 mar 2009, 22:00

Lite off topic. Marino. sover du aldrig, lr väldigt lite. Funderar lite efter att tittat på tiden på inläggen,+ att du är å köper skotrar när som helst på dygnet. Å även ha tid å "serva "dom hos hot piston.

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 06 mar 2009, 00:58

nik skrev:Lite off topic. Marino. sover du aldrig, lr väldigt lite. Funderar lite efter att tittat på tiden på inläggen,+ att du är å köper skotrar när som helst på dygnet. Å även ha tid å "serva "dom hos hot piston.
Hmm.. måste tänka efter? Nej, de blir hemskt lite ibland.. Ska man hålla igång sin egen, pojkens, en kompis och min tjejs skoter så blir de lite mycket. Sen vill man ju ibland unna sig ett fynd å ha något roligt å pillra i för sig själv i garaget hemma på gården också. Skotertävlingarna tar sin tid och nu är Motorveckans planering i full gång också. Ett projekt är under utröning nu så de kanske blir mumma till nästa års Burkarcup. Sen vill man ju ha lite kvalitetstid på forumet också så de får bli de konstiga tider som blir över.. Men för att se att du ska förstå att tiden räcker till med sömn inräknat så kan du ju fråga hur många TV-program jag ser istället.. Slötid finns inte och jag tror jag trivs så, ibland kan de vara skönt att inte göra något men har lite svårt att säga nej å de är mer än en som ska ha hjälp med allt mellan himmel och gjord så de stunderna finns sällan. Nu håller jag på med Polistillståndet för Backtävlingen och bekymmrar mig för att allt skrivarpapper är slut! :(

Men snart ska jag försöka sova, om någon timme så hade gott!

Har förövrigt varit ute å testat Citation ikväll lite mera och kommit till insikt med att Sekundären (mest troligt) kärvar när den blir varm. Någon som har något förslag? Kan fjädern bli knepig när den blir varm? Piporna går ju som ni kan se på båda sidor så dom alstrar en hel del värme.
Ska riva isär den nån kväll till veckan å titta över det.

Mvh Marino
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

BJ570

Inlägg av BJ570 » 06 mar 2009, 23:09

Som en konkurent i lilla fläkt vill man inte avslöja allt man vet, men du kan väl börja linda piporna med avgasbandage. Leder bort lite värme i alla fall.

Skriv svar