Citation 300 - Burkarcupsprojektet del 2

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 13 jan 2009, 21:21

Nej du å skulle de finnas de så skulle jag spara dom så hårt att dom försvann.. Nu känner jag att jobbet är helt oviktigt, vadå lön.. peninga räck till den 17 ändå å de känns just nu viktigast å va i garage.. Synd man inte kan dra bara sådär.. hehe..

Kan ställa en seriös fråga när jag liks kladdar i min egen tråd:

Tror ni aluminiumfolie pallar värmen från piporna om jag lindar in kablarna som ligger i riskzonen?

Gud va jag gillar ordet Pipa i plural..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Sm-X
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 06 jan 2008, 20:56
Ort: Lauker(hem), Arvidsjaur, IBland Ume
Kontakt:

Inlägg av Sm-X » 13 jan 2009, 21:36

Tja du det kan nog gå, eller det lär nog märkas ganska fort, vet ju hur fisken brukar se ut gå man har den på elden(folien kan också alstra värme)
Skotrar:
Sw 440 Europa -74(546mil, ska nog rustas upp och 2ägare)
Sm-X -76?(Sm 340 Powder Edition, chassiet har gått 1150mil end still going on)
Sm 340 -78 (Pärla, 270 på mätarn sen ny och 2 ägare)
VK 540E -90 Långmilaren i sällskapet passerat 2k mil

raceputte
Inlägg: 218
Blev medlem: 13 jan 2007, 19:57
Ort: Sörbygden, Jämtland

Inlägg av raceputte » 13 jan 2009, 21:40

Då har man tagit ungsfolie.
Polaris indy 650sks -90
Yamaha phazerII -90
Yamaha exciter 440 -81
Yamaha vk 540 -89
Lynx 5900 glx -88
Lynx GL250 -85
Ski-doo alpine 464er -77 (Everest 464lc som pliktat med rova)
Ski-doo Everest 440 -77
Arctic cat El Tigré -88 (polidoo cat) Lätt modifierad maskin....
Arctic cat cheetah -90
Sno-tric Sc3 lång -73
Sno-tric SC2 -66

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 13 jan 2009, 21:47

Hehe, vilka kockar vi har på forumet , grilla fisk och veta skillnad ungsfolie... 8) Jag kan inget av de...

Lite variator justering så ska skotern nog börja rör på sig, låter som att den är rätt död på högre varv, händer inte så mycke..

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
ElanDude
Inlägg: 281
Blev medlem: 17 feb 2008, 23:30
Ort: Rusksele

Inlägg av ElanDude » 13 jan 2009, 23:30

Du kan linda nå tyg från nå byxor typ Levi´s eller liknande runt kablarna och avsluta med aluminiumfolie-tejp som finns på tex biltema, annars gå det bra med vanli folie och du najjar fast med ståltråd!
Go Cat Go-El Tigré -76
http://elan.kalltrim.org/" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 14 jan 2009, 22:17

Problemet är löst med mängder av Alutejp som jag hade i garaget. Cometvariatorn är monterad dock fick jag svetsa om ena pipan litegran för att den skulle rymmas tillsammans med pipan..

Vad jag kan känna så känns den hysterisk just nu, har inte haft möjlighet att sträcka ut den men så långt jag testat växlar den på fint.. Lite av spänningen å inte vara helt säker innan race så får vi se hur den presterar. Jag är ju inte av tävlingsjävel i det här så en sistaplats kan jag nästan ta om de skulle vara så illa. Dock skulle de vara kul om den presterade efter alla timmar som är nedlagt.. Styrningen är dock katastrofal med den boggie och matta som sitter på.. Trots grymma styrstål så bettar de inte särskilt bra så jag får komma igen på rakorna istället för i krokarna..

Blev inge film men för er som är lite nyfiken ska se Västerbottensnytt på Fredag vid 19-tiden nån gång under sändningen som är då. Då blir de mycket veteran och lite citation 300 på fulla varv.. Dom besökte nämligen MDP-garaget ikväll..

Ps: Jag sa att de skulle vara mycket bra om detta forum kunde uppmärksammas på något sätt och han skrev då ner adressen iaf..

Sen kan ni alltid läsa VK i morgon Torsdag också.. hehe

Mvh Marino
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 22 jan 2009, 04:42

Första riktiga provkörningen blev som för många andra på tävlingen. Motorn kändes att fungera bra första och andra kvalheatet men sen började den gå ojämt å inte varva som den skulle.. Efter finalen när jag skulle köra upp den från depån ville den inte starta för magnapullen lossnat. Då såg vi att fläktkåpan spruckit av. Kollade variatorn och innerskivan var buktande. Kontrolerade vevaxeln och den var tyvär också sne. Boggien kändes inte bra i lilla skorven då det är på tok för lång matta.

Åtgärder: Nu skall en ny motor inhandlas sen blir de att lyfta över trimmet på den och sen antingen hitta en annan innerskiva till cometen eller så laborera ihop en fungerande Powerblockare. Har ju en till fjäder som fungerade mycket bra i 5900 på tävlingen. För boggiefrågans problem så har jag nu hittat tag i en tidig SRV-boggie och matta. Ska bara försöka hitta tag i drivhjul som ryms i tunneln på citation 300.

Är de någon som har drivhjul som är mindre än 175mm så hör jättegärna av er.

Hoppas att det löser sig det här snart då det inte är allt för långt till tävling men mycket att göra då även nått ramlager for på ET250.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Southern Hill Custom
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 757
Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
Ort: RÄTTVIK

Inlägg av Southern Hill Custom » 22 jan 2009, 09:33

Fränt bygge :)

/Jocke

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 25 jan 2009, 16:56

Ja då kanske de var dags för lite uppdateringar..

Igår var jag till Vännes och hämtade en ny motor av Kjellson här på forumet. Veven var rak och CDI istället för brytartändning som de var på min gamla motor så den fyllde alla mina krav. När vi öppnade upp den så var de inte lika fint där inne. Ena kolven var mycket tuggad och inte ens värd att spara som reserv. Den andra var lite bättre. Såg likadant ut inne i toppen men de kvittar ju för dessa ska ju inte användas iaf.
En packbox var helt körd även så den byttes ut till en förstärkt så nu ska väl denna hålla tätt en stund.

Mina portade cylindrar lyftes av och slipen åkte fram i rask takt. Insugen och utblåsen var inte ihopportade vid tidigare omgång så nu var de dags. Numer är de öppna andningsvägar åt båda håll.

Lite info: Vid tävlingen i Lycksele så var jag inte riktigt nöjd med vad skotern borde kunna prestera. Hade vissa andningssvårigheter och när effekten skulle komma var de som att allt fes av..
Vid närmre check såg vi att fläktkåpan spruckit vilket ofta innebär en krokig vev. Vid senare koll såg vi att den även var svetsad förr så gissningsvis var veven krokig redan innan vilket ger vissa svar på varför den inte presterade. När jag tagit av cyllarna så sågs även ett stort lekage i ena toppackningen vilket också är en stor effektbov så började saker och ting falla på plats. Redan på plats upptäcktes också att ena pipan hoppat upp ur sitt hål och låg mot baljan, inte bra. Blir som lite trångt när gaserna ska ut. Som att stoppa en tumme i röven när man är gasig i magen. Inre skivan på premiärvariatorn var även den lite vinn Ganska skönt att upptäcka sånna här saker då man vet att mycket mer finns att hämta.

Vad har då hänt nu sen senast:

En ny underdel med kollad vev som är rak, alla lager är oki och som sagt så är de CDI-tändning på denna så nu slipper jag bråkiga brytare som inte hänger med när vi går mot övre varvtalsregistret. Inportade insug och avgasblåsor. Kolvarna var ny i den motor som jag hade sen tidigare så de lyftes över till den nya motorn. En ny skiva skall skaffas till variatorn.

Ikväll söndag ska få bli en helkväll i garaget och försöka få in motorn i skotern igen, även lite uppdateringar på pipfästen osv så den inte hoppar ur sitt läge igen. Jag ska fortsätta ta bilder under resans gång så uppdatererar jag när tid finnes. Kanske med lite flyt kan de bli en provsväng i morgon och då åker givetvis filmkameran med, förhoppningsvis iaf.

Å så lite bilder:

Packboxen på motorn som inhandlades

Bild

Rivning av gamla motorn

Bild

Lite spånborttagning

Bild

Bild

Bild

Bild

Så här ser de ut i kanalerna

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

En bild på topparna

Bild

Den färdiga motorn

Bild


Kommentera gärna
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
enticer
Inlägg: 88
Blev medlem: 16 dec 2008, 17:38
Ort: lycksele

Inlägg av enticer » 25 jan 2009, 20:16

snyggt jobb 8)
yamaha et 300
å några fler yamaha

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 25 jan 2009, 21:40

Intressant att se bilderna på portningen! Finns det några "före" bilder? Tänkte så man får se hur det såg ut innan portningen.
Hoppas iaf att allt går smidig med motorbytet men det ser ju ut att gå bra.

Lite film är aldrig fel, se till att inte störa den där griniga grannen för mycket bara ;)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 25 jan 2009, 21:58

Här kommer en uppstartsfilm å lite filning..

Bild

Ska se om jag tar mig ut i morgon på en testrun och grannen han kan kyssa sig där bak om jag inte får köra skoter... Självklart ska ja inte testa den på hans gård, nu ska jag ut i snön/skogen med den för de har aldrig tidigare testats.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

L-Å
Inlägg: 212
Blev medlem: 22 okt 2007, 10:29
Ort: Lycksele

Inlägg av L-Å » 25 jan 2009, 22:10

Hej på Er!
Vilken sång 8) 8)
Det är nästan så att man kan känna 2-takts-doften.
Underbart!!
L-Å

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 25 jan 2009, 22:17

Jag glömde att ta bilder på originalportarna från originalcyllarna men kan ju säga att de är lite skilnad iaf. Kanske någon som sitter å trycker på en originalcylle som kan fota och lägga upp..

Hotpiston har filat så snyggt att de knappt syns att de är hemmafilat..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 25 jan 2009, 22:28

Jag håller med L-Å att den lät riktig bra! Härligt ljud i den :)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Hotpistons
Inlägg: 511
Blev medlem: 17 maj 2008, 20:23
Ort: Fällforsån

Inlägg av Hotpistons » 25 jan 2009, 22:32

Ja det låter ju faktiskt riktigt nice. Vi hann ju även fixa ljudet på min dator i går så äntligen får man höra hur alla apparater,skotrar å grimmaljer låter men jag har ju bara varit utan ljud i fem år så man hade ju börjat bli van :arrow56: :arrow888:
SKI-DOO
Scantic 335
citation ss x 2
skandic 503
safari 503
Blizzard 9500 x 3
Blizzard 7500
Blizzard 6500
Rv 340
Moto- ski super sonic
Formula mx racing -84
Rev 440x /860 hpr

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 25 jan 2009, 22:41

Ja de är ju som lite trevligare å se filmer osv med lite ljud. Tur man kunde bidra med nått i din skotertillvaro..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Hotpistons
Inlägg: 511
Blev medlem: 17 maj 2008, 20:23
Ort: Fällforsån

Inlägg av Hotpistons » 25 jan 2009, 22:52

He he jo för den där dataklubban funkar ju inte varje gång..
SKI-DOO
Scantic 335
citation ss x 2
skandic 503
safari 503
Blizzard 9500 x 3
Blizzard 7500
Blizzard 6500
Rv 340
Moto- ski super sonic
Formula mx racing -84
Rev 440x /860 hpr

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 26 jan 2009, 18:56

Idag har allt gått H-vete men jag ska bara sansa mig nu efter middan så kanske de blir lite nya friska tag i kväll..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 27 jan 2009, 05:43

Det där lät ju inge bra.. Vad är det som händer?
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Skriv svar