Yamaha STX promod #77 (SÅLD)

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Yamaha STX promod #77 (SÅLD)

Inlägg av Gunnar » 18 nov 2008, 20:46

Snabba fakta:
Sr433 block
GP440 tändning
SW440 kolvar
Ombyggda SRX440 pipor
Portade cylindrar och block av mig
307 med 25mm kammar.
Toklättad, allt onödit ska bort
Snabbgas såklart för riviga starter :evil:

Lite bilder på räjsmaskinen....
Före:
Bild
Bild
Bild

Tvättning på gång, skit väger så det ska bort!
Bild

Lite renare och lättare
Bild

Bild

Det satt en höjdningssats, den var tung så den åkte.
Nu sitter det säkningssats i stället.
Bild

Så nu börjar de likna en skoter
Bild

En bild på Speedparts:
Ett drev i alu, lätt å bra 17T 8)
Bild

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Sm-X
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 06 jan 2008, 20:56
Ort: Lauker(hem), Arvidsjaur, IBland Ume
Kontakt:

Inlägg av Sm-X » 18 nov 2008, 21:14

Vilket fint jobb, var det den där du skulle ha donator motor till?

Passa på att kolla drivaxellagrena är en sjuka på dom

Användarvisningsbild
RUSCH
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 475
Blev medlem: 24 feb 2007, 16:48
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av RUSCH » 18 nov 2008, 21:18

:shock:
Starkt jobbat
hur fa platts med 28mm matta i drivtunneln :?:
SRX 440 -79
RUSCH "AMF" dubbelbandare MAG 340 -74
RUSCH R11 Wankel -71
RUSCH R11 Sachs SA280 -70
RUSCH R11 Sachs SA280 -69
RUSCH R1 ILO L297 19hk -68
kohler 440 f/c motor 2st
( LYNX G-type Rave 670 -00)
http://www.stm.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 18 nov 2008, 21:31

Sm-x skrev:Vilket fint jobb, var det den där du skulle ha donator motor till?

Passa på att kolla drivaxellagrena är en sjuka på dom
De var som tanken de, var som lat där ett tag och ville ha en motor som bara var att skruva fast men nu är det andra bullar som gäller....
jo, lagerna var dåliga. men nu sitter det lätt rullade super lager där haha :lol:

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 18 nov 2008, 21:33

RUSCH skrev::shock:
Starkt jobbat
hur fa platts med 28mm matta i drivtunneln :?:
De vet jag inte än, har som inte provat. De sitter en 25a där nu tror jag... :?

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

snopro78
Inlägg: 603
Blev medlem: 22 jan 2007, 20:22
Ort: Umeå

Re: Yamaha STX 440

Inlägg av snopro78 » 18 nov 2008, 21:46

Snabbgas så klart för riviga starter

En sån Hobbex-referens kan man inte låta gå omärkt förbi
:lol:
Ski-doo citation 3500 -80
ski-doo sno pro 340 -78
ski-doo blizzard 7500 -79
ski-doo formula plus -86
ski-doo mach 1-X -91
ski-doo formula plus efi -93
lynx racing 454 -96

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Yamaha STX 440

Inlägg av Gunnar » 18 nov 2008, 21:50

snopro78 skrev:Snabbgas så klart för riviga starter

En sån Hobbex-referens kan man inte låta gå omärkt förbi
:lol:
Nää, tror inte dom går att köpa nu... men jag har 2st 8) när jag skulle ha ett gashandtag till nån moppe för 10år sen så beställde jag 2st på en gång.
Inte kan man vara utan en sån retropryl 8)

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

El Presidente
El Presidente
El Presidente
Inlägg: 1426
Blev medlem: 11 jan 2007, 21:42
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av El Presidente » 18 nov 2008, 21:57

jag ska också ha snabbgas haha...iaf testa...

kommer ni ihåg hur grymt bra hobbex va när man va liten?...

dom plocka ju bort alla roliga och farliga grejer..=)

snyggt jobbat gunnar känner du också stessen?
TEAM KATTPISS RACING # 187
-----------------------------------

1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther

PLUSSS
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1650
Blev medlem: 17 jan 2007, 12:22
Ort: l
Kontakt:

Inlägg av PLUSSS » 18 nov 2008, 22:00

haha, för att vara xakt så stod det: för snabba å riviga starter, fy f-n vad kung, ser bra ut gunte :wink:

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 19 nov 2008, 18:22

OBS DENNA MOTOR BLEV DET INGET AV....

Jag har också börjat att pilla på motorn..
Bild

yamaha har gjort det ganska bra, behövs bara putsas lite.. :wink:

Avgas:
Bild

Spolportar
Bild

Insug:

Bild

Det kommer att bli sniktrim på den här då jag inte orkar lägga nå mycke tid på motorn.
RESEPT:
tjock cylinderfotspackning
planad topp
Dubbla 38mm gasare
Snabbgjorda pipor

195 avgas
120 spol 120insug
17/35

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Racer Lazer
Inlägg: 94
Blev medlem: 05 jan 2008, 20:02
Ort: Bergsviken-Piteå

Inlägg av Racer Lazer » 19 nov 2008, 19:02

Häftigt bygge :!: Blir nog snabb som ett :arrow45: ´´´´´´
Pro Rajd Lazer 503 R -77
Ockelbo 643 HCR -82
Trapper 602 -80

Snöskroters Piteå

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 19 nov 2008, 20:52

Jag har räkna lite på toppfarten och om motorn orkar varva till 8tusen som jag vill så ser det ut så här:
Varvtal km/h
7600 119,4
7700 121,0
7800 122,5
7900 124,1
8000 125,7

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 19 nov 2008, 21:06

komp: 6.2:1 =42cm3 std

om ni tycker jag skriver en massa skit så är det bara min komihåg siffror.
jag tyckte att det är bättre att lägga upp dom här istället för att skriva dom på en massa olika lappar som jag tappar bort....

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 20 nov 2008, 17:25

Började me cylinderfotspackningen idag, den är 1mm tjock.
Bild

Undra vad dom tänkte när dom inte satt stiftet i mitten? :roll: Förbränningsrummet är allt annat än bra :arrow44:

Bild

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 02 dec 2008, 18:42

I dag blev piporna nästan klara, kan tillägga att det gick fort att bygga dom = inte så vackra och nej det blir inga bilder på dom :oops:
Jag fuskade och tog "avgasböjen" från ett par pipor som jag hadde över så då sparade jag lite tid där. . Måtten stämde ganska bra där, så det får duga....
Har inte gjort klart stingern än, det lutar åt att göra en justerbar sån.
kan vara kul att prova lite olika längder.
Ska börja se om det går att bygga dit dubbla förgasare också, det blev inte så där jätte bra med plats runt styrstången.

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

rappel
Inlägg: 9
Blev medlem: 01 dec 2008, 22:25
Ort: Boden

Inlägg av rappel » 02 dec 2008, 22:48

kul!! jag ahde vela se dina pipor :wink: hur funkar de att he dubbel gasare på en sån där motor? :)

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 03 dec 2008, 21:31

rappel skrev:kul!! jag ahde vela se dina pipor :wink: hur funkar de att he dubbel gasare på en sån där motor? :)
Jag ska fundera om det blir nå bilder på piporna....

Dubbelgasare blir kanon, de ska inte vara nå problem att få dom att funka till motorn. Putsade till lite idag i portarna så att det går lättare för bränsle/luft blandningen att hitta fram....

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

rappel
Inlägg: 9
Blev medlem: 01 dec 2008, 22:25
Ort: Boden

Inlägg av rappel » 03 dec 2008, 21:59

Gunnar skrev:
rappel skrev:kul!! jag ahde vela se dina pipor :wink: hur funkar de att he dubbel gasare på en sån där motor? :)
Jag ska fundera om det blir nå bilder på piporna....

Dubbelgasare blir kanon, de ska inte vara nå problem att få dom att funka till motorn. Putsade till lite idag i portarna så att det går lättare för bränsle/luft blandningen att hitta fram....
okej härligt :wink: hur tror du de skuylle funka med dubbel gasare på en et 340? :)

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 03 dec 2008, 22:05

jo de tror jag säkert på, finns nån tråd här på forumet om en tokfin et340 med dubbla gasare.
Men att bara montera dubbla utan att göra nått annat, de känns lite overkill

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Aspen
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: 27 jan 2008, 09:16
Ort: Oviken Jämtland

Inlägg av Aspen » 06 feb 2009, 20:23

Hej!! Det ser ju rätt bra ut, är det en STX eller EX. Tänker du sälja allt som sitter på??
mvh Martin Asp
Sladda bör man annars dör man!! Åtminstone förlänger man livet med å ha kul :lol: :thumbright:
SRX 440-80:a
SRX 440:s i tusen bitar
EX 440-80
A-C El Tigré 5000-76:a

Skriv svar