Sida 1 av 1

Då var en Ockelbo inköpt!

Postat: 26 feb 2007, 18:52
av parbring
Bild

Ett stycke 600-2 ´75 är nu inköpt. Fräsh på de mesta sätt förutom att den inte vill starta nu pga. förgasartrubbel (smuts, dåliga membran?).
Jag hämtar den imorgon i Piteå då jag tyvärr inte hade bilen med släp och dragkrok idag...
Mittdrift och 2 cyl sägs ju inte ska vara någon bra blandning, men en 2 cyl MAG kan väl inte ge så många hästar med än en Sachs 292?

Dekaler måste dock införskaffas snarast. 8)

Postat: 26 feb 2007, 20:22
av Gunnar
Fint skick! var köper du dekalerna?

Postat: 26 feb 2007, 20:23
av El Presidente
Cool ser jävligt fin ut

va är det för trimpipa man ser på bilden..=)

Postat: 26 feb 2007, 20:28
av Gunnar
De är original på 600...... 8)

Postat: 26 feb 2007, 20:30
av El Presidente
Gunnar skrev:De är original på 600...... 8)
-------------------------

hahaha är det sant??..så jäkla hårt

Postat: 26 feb 2007, 20:41
av parbring
Gunnar skrev:De är original på 600...... 8)

Jepp, det där är den så kallade "mellandämparen". Man kunde välja mellan rakt rör, denna dämparen och en större. Den där är lagom så man ändå får ha kvar lite 2-taktssmatter. :P


Jo, den verkar fräsh, men går som sagt inte pga. trilskande förgasare.

Någon här som har meckat med gasaren till dessa MAG-motorer? Kända att krångla?

Postat: 26 feb 2007, 20:43
av parbring
All tänkbar info om dessa MAG-motorer mottages tacksamt. Typ hästkraftsantal osv. Tror väl att det är 383:or som sitter på dessa.


Dekalerna ja - jo, jag vet inte exakt var, men jag har sett ställen som säljer NOS och nytillverkade i annonser då och då...

Postat: 26 feb 2007, 20:52
av Gunnar
Prata me B.O.P dom kan ha dekaler...
http://www.4ever300.com/mektips.htm

Postat: 26 feb 2007, 21:15
av parbring
Gunnar skrev:Prata me B.O.P dom kan ha dekaler...
http://www.4ever300.com/mektips.htm
Jo, jag hade bla. dom i åtanke... :)

Postat: 27 feb 2007, 18:20
av parbring
parbring skrev: Tror väl att det är 383:or som sitter på dessa.
Hehe, menar förstås 338...

Postat: 27 feb 2007, 22:00
av parbring
Kan nu konstatera att det är en Walbro-förgasare samt att den innehåller många smådelar. Inget för barn under 3 år med andra ord. ;-) :D
Sprängskiss någon?
Jag ska försöka rengöra och sedan sätta ihop och se vad som händer. Dock är jag en gnutta osäker på läget på de tre mikroskopiska fjädrarna som sitter mellan ett par av membranlagrena...

Någon här som vet något om de olika ställskruvarna på förgasaren vad de påverkar och vad som är "grundinställning"?

Eller är det lönt att försöka få liv i en sån här förgasare, eller är det mikuni och separat pump som gäller direkt?


Sen märkte jag att de två dämpgummikuddarna/remmarna längst bak vid boggin saknas. Finns dessa att köpa nya, och isåfall var?

Postat: 27 feb 2007, 23:45
av parbring
Efter demontering, rengöring och ihopmontering av förgasaren kan jag nu konstatera att motorn ändå inte startar...
Jag provade hälla en skvätt soppa i varje tändstiftshål och dra runt, men inte då heller, och startgas hjälper inte.

Ideér?

Och ja, tändstiften ger gnista.

Postat: 28 feb 2007, 09:55
av westin89
Tycker att det låter skumt att den inte startar med gnista.
Har du kollat så att tändningen står rätt??

Edit:har du provat att byta plats på tändkablarna (om dom når)?
ibland så kan så lite ställa till det så mycket :wink:

Postat: 28 feb 2007, 17:13
av parbring
Det är nu konstaterat att motorn bråkade pga. trilskande packbox vid utgående axel samt cylinderfotspackningar som upphört att existera :shock:
Dessutom råkade jag av misstag knäcka en kolv i underdel :evil: så det blir att montera dit en annan likadan motor. Med på köpet av denna snurra (som för övrigt saknade tändplatta och magnapull vilket jag plockar från min egen motor) får jag bla en fräsh kolv, så om jag vill vid tillfälle kan jag ju bygga ihop en motor till...

Dock ska ju tändplattan bort från den gamla motorn nu, och jag antar att man behöver avdragare för detta? Vilken sorts avdragare isåfall?

Postat: 28 feb 2007, 17:21
av parbring
Kanske dax att flytta denna tråd till typ projekt eller garage? :)

Postat: 28 feb 2007, 22:58
av parbring
Bild
Skotern står tryggt i garaget, så 145:an får stå ute och frysa...


Bild
Varför plockas det mesta jag köper ner i delar efter ett tag? :roll:


Nåväl, motorbyte i all ära, men köra hade väl varit roligare. Men inget ont som inte för något gott med sig, så varför inte passa på att göra rent och fint när motorn ändå är bortplockad.

Bild
Det bruna ni ser under variatorn är inte rost, utan jag passade på att spruta lite rostskyddsolja i några skarvar när jag ändå var igång, och har inte torkat överksotten ännu.


Bild
Rent och mysigt.


För övrigt kan jag nämna min flickväns kommentar när hon såg Ockelbon: "Jaha, jag tyckte du sa att du köpt en snöskoter, men det där ser ju mest ut som en brevlåda..." :roll: :lol:

Postat: 28 feb 2007, 23:47
av Quiksilver
hur lyckades du knäcka en kolv??

Postat: 01 mar 2007, 00:28
av parbring
Quiksilver skrev:hur lyckades du knäcka en kolv??
Jag skulle lossa skruven för primärvariatorn, slant lite med motorn och märkte inte att kolven hamnat "ur läge" (det satt ingen cylle på), så när jag drog till och inte höll variatorn i tillräckligt fast läge så slog kolven i blockkanten = gick av. Tro mig, kolvar är ganska sköra saker.
Kan tillägga att jag var hungrig och trött vid tillfället = dåligt för mekarandan och uppmärksamheten på alla sätt och vis... :twisted: :roll:

Postat: 04 mar 2007, 14:08
av parbring
Gaaargh! :evil:
Nu har jag monterat dit en annan likadan motor jag köpt som förre ägaren säger att packningarna är bytta på. Tändningen ger fin gnista, tändplattan ställt i "mittläge" och har provat med två förgasare som bägge verkar leverera soppa, men likförbannat så vill den inte ens lite starta!

Vad göra??

Postat: 05 mar 2007, 11:01
av parbring
Hrm, det visade sig att det rann ut soppa bakom tändplattan = taskig packbox. Trist när man köpt en motor som enligt utsago ska ha bytta tätningar överallt, men likförbaskat läcker ur en packbox. Nåväl, demontering igen och utflykt till Momentum för inköp av packbox så får vi se. Tur att de går att byta utan att klyva motorn, utan det räcker med att ta loss svänghjul, tändplatta och på vissa modeller fläktkåpa.