Då var en Ockelbo inköpt!
Då var en Ockelbo inköpt!
Ett stycke 600-2 ´75 är nu inköpt. Fräsh på de mesta sätt förutom att den inte vill starta nu pga. förgasartrubbel (smuts, dåliga membran?).
Jag hämtar den imorgon i Piteå då jag tyvärr inte hade bilen med släp och dragkrok idag...
Mittdrift och 2 cyl sägs ju inte ska vara någon bra blandning, men en 2 cyl MAG kan väl inte ge så många hästar med än en Sachs 292?
Dekaler måste dock införskaffas snarast.
-
- El Presidente
- Inlägg: 1426
- Blev medlem: 11 jan 2007, 21:42
- Ort: Piteå
- Kontakt:
Cool ser jävligt fin ut
va är det för trimpipa man ser på bilden..=)
va är det för trimpipa man ser på bilden..=)
TEAM KATTPISS RACING # 187
-----------------------------------
1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther
-----------------------------------
1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther
-
- El Presidente
- Inlägg: 1426
- Blev medlem: 11 jan 2007, 21:42
- Ort: Piteå
- Kontakt:
-------------------------Gunnar skrev:De är original på 600......
hahaha är det sant??..så jäkla hårt
TEAM KATTPISS RACING # 187
-----------------------------------
1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther
-----------------------------------
1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther
Gunnar skrev:De är original på 600......
Jepp, det där är den så kallade "mellandämparen". Man kunde välja mellan rakt rör, denna dämparen och en större. Den där är lagom så man ändå får ha kvar lite 2-taktssmatter.
Jo, den verkar fräsh, men går som sagt inte pga. trilskande förgasare.
Någon här som har meckat med gasaren till dessa MAG-motorer? Kända att krångla?
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Prata me B.O.P dom kan ha dekaler...
http://www.4ever300.com/mektips.htm
http://www.4ever300.com/mektips.htm
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Jo, jag hade bla. dom i åtanke...Gunnar skrev:Prata me B.O.P dom kan ha dekaler...
http://www.4ever300.com/mektips.htm
Kan nu konstatera att det är en Walbro-förgasare samt att den innehåller många smådelar. Inget för barn under 3 år med andra ord.
Sprängskiss någon?
Jag ska försöka rengöra och sedan sätta ihop och se vad som händer. Dock är jag en gnutta osäker på läget på de tre mikroskopiska fjädrarna som sitter mellan ett par av membranlagrena...
Någon här som vet något om de olika ställskruvarna på förgasaren vad de påverkar och vad som är "grundinställning"?
Eller är det lönt att försöka få liv i en sån här förgasare, eller är det mikuni och separat pump som gäller direkt?
Sen märkte jag att de två dämpgummikuddarna/remmarna längst bak vid boggin saknas. Finns dessa att köpa nya, och isåfall var?
Sprängskiss någon?
Jag ska försöka rengöra och sedan sätta ihop och se vad som händer. Dock är jag en gnutta osäker på läget på de tre mikroskopiska fjädrarna som sitter mellan ett par av membranlagrena...
Någon här som vet något om de olika ställskruvarna på förgasaren vad de påverkar och vad som är "grundinställning"?
Eller är det lönt att försöka få liv i en sån här förgasare, eller är det mikuni och separat pump som gäller direkt?
Sen märkte jag att de två dämpgummikuddarna/remmarna längst bak vid boggin saknas. Finns dessa att köpa nya, och isåfall var?
Det är nu konstaterat att motorn bråkade pga. trilskande packbox vid utgående axel samt cylinderfotspackningar som upphört att existera
Dessutom råkade jag av misstag knäcka en kolv i underdel så det blir att montera dit en annan likadan motor. Med på köpet av denna snurra (som för övrigt saknade tändplatta och magnapull vilket jag plockar från min egen motor) får jag bla en fräsh kolv, så om jag vill vid tillfälle kan jag ju bygga ihop en motor till...
Dock ska ju tändplattan bort från den gamla motorn nu, och jag antar att man behöver avdragare för detta? Vilken sorts avdragare isåfall?
Dessutom råkade jag av misstag knäcka en kolv i underdel så det blir att montera dit en annan likadan motor. Med på köpet av denna snurra (som för övrigt saknade tändplatta och magnapull vilket jag plockar från min egen motor) får jag bla en fräsh kolv, så om jag vill vid tillfälle kan jag ju bygga ihop en motor till...
Dock ska ju tändplattan bort från den gamla motorn nu, och jag antar att man behöver avdragare för detta? Vilken sorts avdragare isåfall?
Skotern står tryggt i garaget, så 145:an får stå ute och frysa...
Varför plockas det mesta jag köper ner i delar efter ett tag?
Nåväl, motorbyte i all ära, men köra hade väl varit roligare. Men inget ont som inte för något gott med sig, så varför inte passa på att göra rent och fint när motorn ändå är bortplockad.
Det bruna ni ser under variatorn är inte rost, utan jag passade på att spruta lite rostskyddsolja i några skarvar när jag ändå var igång, och har inte torkat överksotten ännu.
Rent och mysigt.
För övrigt kan jag nämna min flickväns kommentar när hon såg Ockelbon: "Jaha, jag tyckte du sa att du köpt en snöskoter, men det där ser ju mest ut som en brevlåda..."
| Ockelbo 300 ´70 | Ockelbo 300 LG´72 | Ski Doo Elan 250 ´71 | Arctic Cat JAG 4000 ´82 | Aktiv 600 440 ´78 |
-
- Inlägg: 28
- Blev medlem: 14 feb 2007, 09:28
- Ort: Pite
Jag skulle lossa skruven för primärvariatorn, slant lite med motorn och märkte inte att kolven hamnat "ur läge" (det satt ingen cylle på), så när jag drog till och inte höll variatorn i tillräckligt fast läge så slog kolven i blockkanten = gick av. Tro mig, kolvar är ganska sköra saker.Quiksilver skrev:hur lyckades du knäcka en kolv??
Kan tillägga att jag var hungrig och trött vid tillfället = dåligt för mekarandan och uppmärksamheten på alla sätt och vis...
| Ockelbo 300 ´70 | Ockelbo 300 LG´72 | Ski Doo Elan 250 ´71 | Arctic Cat JAG 4000 ´82 | Aktiv 600 440 ´78 |
Gaaargh!
Nu har jag monterat dit en annan likadan motor jag köpt som förre ägaren säger att packningarna är bytta på. Tändningen ger fin gnista, tändplattan ställt i "mittläge" och har provat med två förgasare som bägge verkar leverera soppa, men likförbannat så vill den inte ens lite starta!
Vad göra??
Nu har jag monterat dit en annan likadan motor jag köpt som förre ägaren säger att packningarna är bytta på. Tändningen ger fin gnista, tändplattan ställt i "mittläge" och har provat med två förgasare som bägge verkar leverera soppa, men likförbannat så vill den inte ens lite starta!
Vad göra??
| Ockelbo 300 ´70 | Ockelbo 300 LG´72 | Ski Doo Elan 250 ´71 | Arctic Cat JAG 4000 ´82 | Aktiv 600 440 ´78 |
Hrm, det visade sig att det rann ut soppa bakom tändplattan = taskig packbox. Trist när man köpt en motor som enligt utsago ska ha bytta tätningar överallt, men likförbaskat läcker ur en packbox. Nåväl, demontering igen och utflykt till Momentum för inköp av packbox så får vi se. Tur att de går att byta utan att klyva motorn, utan det räcker med att ta loss svänghjul, tändplatta och på vissa modeller fläktkåpa.
| Ockelbo 300 ´70 | Ockelbo 300 LG´72 | Ski Doo Elan 250 ´71 | Arctic Cat JAG 4000 ´82 | Aktiv 600 440 ´78 |