Då var en Ockelbo inköpt!

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
parbring
Inlägg: 279
Blev medlem: 21 feb 2007, 20:06
Ort: Gammelstad

Då var en Ockelbo inköpt!

Inlägg av parbring » 26 feb 2007, 18:52

Bild

Ett stycke 600-2 ´75 är nu inköpt. Fräsh på de mesta sätt förutom att den inte vill starta nu pga. förgasartrubbel (smuts, dåliga membran?).
Jag hämtar den imorgon i Piteå då jag tyvärr inte hade bilen med släp och dragkrok idag...
Mittdrift och 2 cyl sägs ju inte ska vara någon bra blandning, men en 2 cyl MAG kan väl inte ge så många hästar med än en Sachs 292?

Dekaler måste dock införskaffas snarast. 8)

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 26 feb 2007, 20:22

Fint skick! var köper du dekalerna?

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

El Presidente
El Presidente
El Presidente
Inlägg: 1426
Blev medlem: 11 jan 2007, 21:42
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av El Presidente » 26 feb 2007, 20:23

Cool ser jävligt fin ut

va är det för trimpipa man ser på bilden..=)
TEAM KATTPISS RACING # 187
-----------------------------------

1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 26 feb 2007, 20:28

De är original på 600...... 8)

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

El Presidente
El Presidente
El Presidente
Inlägg: 1426
Blev medlem: 11 jan 2007, 21:42
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av El Presidente » 26 feb 2007, 20:30

Gunnar skrev:De är original på 600...... 8)
-------------------------

hahaha är det sant??..så jäkla hårt
TEAM KATTPISS RACING # 187
-----------------------------------

1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther

Användarvisningsbild
parbring
Inlägg: 279
Blev medlem: 21 feb 2007, 20:06
Ort: Gammelstad

Inlägg av parbring » 26 feb 2007, 20:41

Gunnar skrev:De är original på 600...... 8)

Jepp, det där är den så kallade "mellandämparen". Man kunde välja mellan rakt rör, denna dämparen och en större. Den där är lagom så man ändå får ha kvar lite 2-taktssmatter. :P


Jo, den verkar fräsh, men går som sagt inte pga. trilskande förgasare.

Någon här som har meckat med gasaren till dessa MAG-motorer? Kända att krångla?

Användarvisningsbild
parbring
Inlägg: 279
Blev medlem: 21 feb 2007, 20:06
Ort: Gammelstad

Inlägg av parbring » 26 feb 2007, 20:43

All tänkbar info om dessa MAG-motorer mottages tacksamt. Typ hästkraftsantal osv. Tror väl att det är 383:or som sitter på dessa.


Dekalerna ja - jo, jag vet inte exakt var, men jag har sett ställen som säljer NOS och nytillverkade i annonser då och då...

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 26 feb 2007, 20:52

Prata me B.O.P dom kan ha dekaler...
http://www.4ever300.com/mektips.htm

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
parbring
Inlägg: 279
Blev medlem: 21 feb 2007, 20:06
Ort: Gammelstad

Inlägg av parbring » 26 feb 2007, 21:15

Gunnar skrev:Prata me B.O.P dom kan ha dekaler...
http://www.4ever300.com/mektips.htm
Jo, jag hade bla. dom i åtanke... :)

Användarvisningsbild
parbring
Inlägg: 279
Blev medlem: 21 feb 2007, 20:06
Ort: Gammelstad

Inlägg av parbring » 27 feb 2007, 18:20

parbring skrev: Tror väl att det är 383:or som sitter på dessa.
Hehe, menar förstås 338...

Användarvisningsbild
parbring
Inlägg: 279
Blev medlem: 21 feb 2007, 20:06
Ort: Gammelstad

Inlägg av parbring » 27 feb 2007, 22:00

Kan nu konstatera att det är en Walbro-förgasare samt att den innehåller många smådelar. Inget för barn under 3 år med andra ord. ;-) :D
Sprängskiss någon?
Jag ska försöka rengöra och sedan sätta ihop och se vad som händer. Dock är jag en gnutta osäker på läget på de tre mikroskopiska fjädrarna som sitter mellan ett par av membranlagrena...

Någon här som vet något om de olika ställskruvarna på förgasaren vad de påverkar och vad som är "grundinställning"?

Eller är det lönt att försöka få liv i en sån här förgasare, eller är det mikuni och separat pump som gäller direkt?


Sen märkte jag att de två dämpgummikuddarna/remmarna längst bak vid boggin saknas. Finns dessa att köpa nya, och isåfall var?

Användarvisningsbild
parbring
Inlägg: 279
Blev medlem: 21 feb 2007, 20:06
Ort: Gammelstad

Inlägg av parbring » 27 feb 2007, 23:45

Efter demontering, rengöring och ihopmontering av förgasaren kan jag nu konstatera att motorn ändå inte startar...
Jag provade hälla en skvätt soppa i varje tändstiftshål och dra runt, men inte då heller, och startgas hjälper inte.

Ideér?

Och ja, tändstiften ger gnista.

Användarvisningsbild
westin89
Inlägg: 23
Blev medlem: 31 jan 2007, 19:09
Kontakt:

Inlägg av westin89 » 28 feb 2007, 09:55

Tycker att det låter skumt att den inte startar med gnista.
Har du kollat så att tändningen står rätt??

Edit:har du provat att byta plats på tändkablarna (om dom når)?
ibland så kan så lite ställa till det så mycket :wink:
Trailfire 340 -81 *R

Användarvisningsbild
parbring
Inlägg: 279
Blev medlem: 21 feb 2007, 20:06
Ort: Gammelstad

Inlägg av parbring » 28 feb 2007, 17:13

Det är nu konstaterat att motorn bråkade pga. trilskande packbox vid utgående axel samt cylinderfotspackningar som upphört att existera :shock:
Dessutom råkade jag av misstag knäcka en kolv i underdel :evil: så det blir att montera dit en annan likadan motor. Med på köpet av denna snurra (som för övrigt saknade tändplatta och magnapull vilket jag plockar från min egen motor) får jag bla en fräsh kolv, så om jag vill vid tillfälle kan jag ju bygga ihop en motor till...

Dock ska ju tändplattan bort från den gamla motorn nu, och jag antar att man behöver avdragare för detta? Vilken sorts avdragare isåfall?

Användarvisningsbild
parbring
Inlägg: 279
Blev medlem: 21 feb 2007, 20:06
Ort: Gammelstad

Inlägg av parbring » 28 feb 2007, 17:21

Kanske dax att flytta denna tråd till typ projekt eller garage? :)

Användarvisningsbild
parbring
Inlägg: 279
Blev medlem: 21 feb 2007, 20:06
Ort: Gammelstad

Inlägg av parbring » 28 feb 2007, 22:58

Bild
Skotern står tryggt i garaget, så 145:an får stå ute och frysa...


Bild
Varför plockas det mesta jag köper ner i delar efter ett tag? :roll:


Nåväl, motorbyte i all ära, men köra hade väl varit roligare. Men inget ont som inte för något gott med sig, så varför inte passa på att göra rent och fint när motorn ändå är bortplockad.

Bild
Det bruna ni ser under variatorn är inte rost, utan jag passade på att spruta lite rostskyddsolja i några skarvar när jag ändå var igång, och har inte torkat överksotten ännu.


Bild
Rent och mysigt.


För övrigt kan jag nämna min flickväns kommentar när hon såg Ockelbon: "Jaha, jag tyckte du sa att du köpt en snöskoter, men det där ser ju mest ut som en brevlåda..." :roll: :lol:
| Ockelbo 300 ´70 | Ockelbo 300 LG´72 | Ski Doo Elan 250 ´71 | Arctic Cat JAG 4000 ´82 | Aktiv 600 440 ´78 |

Quiksilver
Inlägg: 28
Blev medlem: 14 feb 2007, 09:28
Ort: Pite

Inlägg av Quiksilver » 28 feb 2007, 23:47

hur lyckades du knäcka en kolv??

Användarvisningsbild
parbring
Inlägg: 279
Blev medlem: 21 feb 2007, 20:06
Ort: Gammelstad

Inlägg av parbring » 01 mar 2007, 00:28

Quiksilver skrev:hur lyckades du knäcka en kolv??
Jag skulle lossa skruven för primärvariatorn, slant lite med motorn och märkte inte att kolven hamnat "ur läge" (det satt ingen cylle på), så när jag drog till och inte höll variatorn i tillräckligt fast läge så slog kolven i blockkanten = gick av. Tro mig, kolvar är ganska sköra saker.
Kan tillägga att jag var hungrig och trött vid tillfället = dåligt för mekarandan och uppmärksamheten på alla sätt och vis... :twisted: :roll:
| Ockelbo 300 ´70 | Ockelbo 300 LG´72 | Ski Doo Elan 250 ´71 | Arctic Cat JAG 4000 ´82 | Aktiv 600 440 ´78 |

Användarvisningsbild
parbring
Inlägg: 279
Blev medlem: 21 feb 2007, 20:06
Ort: Gammelstad

Inlägg av parbring » 04 mar 2007, 14:08

Gaaargh! :evil:
Nu har jag monterat dit en annan likadan motor jag köpt som förre ägaren säger att packningarna är bytta på. Tändningen ger fin gnista, tändplattan ställt i "mittläge" och har provat med två förgasare som bägge verkar leverera soppa, men likförbannat så vill den inte ens lite starta!

Vad göra??
| Ockelbo 300 ´70 | Ockelbo 300 LG´72 | Ski Doo Elan 250 ´71 | Arctic Cat JAG 4000 ´82 | Aktiv 600 440 ´78 |

Användarvisningsbild
parbring
Inlägg: 279
Blev medlem: 21 feb 2007, 20:06
Ort: Gammelstad

Inlägg av parbring » 05 mar 2007, 11:01

Hrm, det visade sig att det rann ut soppa bakom tändplattan = taskig packbox. Trist när man köpt en motor som enligt utsago ska ha bytta tätningar överallt, men likförbaskat läcker ur en packbox. Nåväl, demontering igen och utflykt till Momentum för inköp av packbox så får vi se. Tur att de går att byta utan att klyva motorn, utan det räcker med att ta loss svänghjul, tändplatta och på vissa modeller fläktkåpa.
| Ockelbo 300 ´70 | Ockelbo 300 LG´72 | Ski Doo Elan 250 ´71 | Arctic Cat JAG 4000 ´82 | Aktiv 600 440 ´78 |

Skriv svar