Evinrude norseman -72
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 18 sep 2007, 18:17
- Ort: kalix
- Kontakt:
Evinrude norseman -72
Nu har jag gått och köpt en ganska risig Evinrude norseman som tanken var att jag skulle renovera, Vilket jag nu har påbörjat!
Här är den då röd istället för blå som den ska vara! Men det blir omlackning av huv senare!
Ganska rostig under dynan dock inge alvarligare!
Maskineriet. Mer ihoprostad motor får man leta efter Så den har jag lagt i disel och försöka rädda så många delar som möjligt från den!
Har dock en annan motor på g
När jag skulle lossa motorn så var det omöjligt att få isär avgasrören så tigersågen fick bli det sista alternativet!
Kommer med mer bilder allt eftersom att arbetet fortskrider.
Ps: Är det nån som råkar ha delar till en sån här skoter så är jag intresserad!
Här är den då röd istället för blå som den ska vara! Men det blir omlackning av huv senare!
Ganska rostig under dynan dock inge alvarligare!
Maskineriet. Mer ihoprostad motor får man leta efter Så den har jag lagt i disel och försöka rädda så många delar som möjligt från den!
Har dock en annan motor på g
När jag skulle lossa motorn så var det omöjligt att få isär avgasrören så tigersågen fick bli det sista alternativet!
Kommer med mer bilder allt eftersom att arbetet fortskrider.
Ps: Är det nån som råkar ha delar till en sån här skoter så är jag intresserad!
Evinrude Norseman -72
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 18 sep 2007, 18:17
- Ort: kalix
- Kontakt:
Idag har man man rensat chassit från delar så nu är det bara att blästra det och sen lacka!
Chassit ser faktiskt väldigt bra ut inga sprickor eller andra otrevligheter!
Undersidan var det inte heller nått fel på!
När jag började titta på sekundären så upptäckte jag att även den har rostat ihop, det blir bara till att lägga i disel den med!
Mattan ser faktiskt ganska bra ut efter att ha stått en massa år!
Det var lite problem när jag skulle ta lös drivaxeln då hållaren till ena lagret hadde ärjat fast! Men det gick att få lös med lite våld.
En annan sak jag upptäckte var att det hade spruckit lös bitar runt bulthålen på kedjehuset så det ska jag pröva tig svetsa får väl se hur det blir!
Det är en motor från en johnson som jag har hittat men vad jag har hört så ser dom likadana ut!
Chassit ser faktiskt väldigt bra ut inga sprickor eller andra otrevligheter!
Undersidan var det inte heller nått fel på!
När jag började titta på sekundären så upptäckte jag att även den har rostat ihop, det blir bara till att lägga i disel den med!
Mattan ser faktiskt ganska bra ut efter att ha stått en massa år!
Det var lite problem när jag skulle ta lös drivaxeln då hållaren till ena lagret hadde ärjat fast! Men det gick att få lös med lite våld.
En annan sak jag upptäckte var att det hade spruckit lös bitar runt bulthålen på kedjehuset så det ska jag pröva tig svetsa får väl se hur det blir!
Det är en motor från en johnson som jag har hittat men vad jag har hört så ser dom likadana ut!
Evinrude Norseman -72
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 18 sep 2007, 18:17
- Ort: kalix
- Kontakt:
Idag har jag plockat isär boogien i smådelar och kan till min stora lättnad konstatera att lagrerna i boogiehjulen är i bra skick (man kan nämligen inte byta ut lagret utan måste då byta ut hela boogiehjulet och det är nog knappast lätt att få tag på ett nytt) det enda som var defekt i boogien (förutom att alla bultar och muttrar var rostiga) var att det var en av axlarna som var ganska krökt! Ska försöka att räta den.
Här har ni glödlampan, jepp det är så att hela lycktglaset och allt är en glödlampa ser dock ut som att glödtrådarna är hela som tur är.
Det är nog ingen lätt sak att få tag på det där heller!
Är det någon som vet hur man ska göra när man vill ha en kopia av dekalerna? Ska man fota eller rita av och sen fara med det till en firma som trycker klistermärken?
Evinrude Norseman -72
Jag tog hela huven till firman när jag lät göra dekaler till Lasern. Enklast så, fick dom göra som dom ville.
Lyktinsatsen är en s.k. Sealed Beam. Satt även på Sno-tric SC 12 med rund lykta.
Finns fortfarnde att köpa till amerikanska maskiner, tror det stod Harley-Davidson på den yngsta grabben köpte.
Lycka till
Lyktinsatsen är en s.k. Sealed Beam. Satt även på Sno-tric SC 12 med rund lykta.
Finns fortfarnde att köpa till amerikanska maskiner, tror det stod Harley-Davidson på den yngsta grabben köpte.
Lycka till
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 18 sep 2007, 18:17
- Ort: kalix
- Kontakt:
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 18 sep 2007, 18:17
- Ort: kalix
- Kontakt:
Idag har jag blästrat boogiedelarna (allt utom fjädrarna dom ska jag lägga i saltsyra eftersom det är ganska jobbigt att blästra dom) och blev ganska nöjd med resultatet!
Bara lite färg på det där så börjar det ju likna nått
Det är lite långt till Östersund för mig. Men jag ska ta och kolla upp det iallafall!
Evinrude Norseman -72
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 18 sep 2007, 18:17
- Ort: kalix
- Kontakt:
Här är då fjädrarna efter att dom legat i saltsyran. Det tog bort all rost väldigt bra!
Och när dom blivit målade!
Här är lite boogie delar efter att dom blivit målade!
Så här blev då resultatet det blev en väldig skillnad.
Har även gjort ett försök på att få lös motorn men dock utan resultat!
Har inte gjort så mycket annat än att måla idag!
Evinrude Norseman -72
att döma av bilderna är väl det ganska bra resultat för en dag?
Jag har inte åstadkommit mer än att jag skickat i väg lite delar till 1943 Dodge Weapons Carrier och flyttat en del grejor ur en av ungarnas lägenhet! Inte en skoterpryl har jag rört! (fast d e inte riktigt sant-har skickat cylindrar norrut m bussgods)
Sorry, lite off topic!
Ser bra ut!
Lycka till m resten
Jag har inte åstadkommit mer än att jag skickat i väg lite delar till 1943 Dodge Weapons Carrier och flyttat en del grejor ur en av ungarnas lägenhet! Inte en skoterpryl har jag rört! (fast d e inte riktigt sant-har skickat cylindrar norrut m bussgods)
Sorry, lite off topic!
Ser bra ut!
Lycka till m resten
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 27 dec 2008, 22:27
- Ort: Motala
- Kontakt:
dekaler
Kolla in denna adressen, han erbjuder fria dekaler om du kan fota och mäta dina dekaler ..
http://www.oldsleddecals.com/
http://www.oldsleddecals.com/
OMC SNOWMOBILE RULES
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 18 sep 2007, 18:17
- Ort: kalix
- Kontakt:
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 18 sep 2007, 18:17
- Ort: kalix
- Kontakt:
Nu har jag inte gjort så mycket på evinruden på ett tagförutom att jag har varit in med dynan till en tapetserare som ska renovera den!
Sen har jag försökt få lös variatorn på den gamla motorn.
Jag fick bort halva variatorn och undrar om det är nån som vet hur man får bort andra halvan av variatorn?
Sen undrar jag om det är nån som vet hur dom här variatorerna fungerar? Där pilen på bilden är så är det hål rakt igenom sen ska det vara metall kulor i hålen som ligger mot pinnen som jag har ritat en ring runt. Är det nån som har någon aning om vad pinnen och kulorna har för uppgift?
Och här är innehållet i variatorn.
Sen har jag försökt få lös variatorn på den gamla motorn.
Jag fick bort halva variatorn och undrar om det är nån som vet hur man får bort andra halvan av variatorn?
Sen undrar jag om det är nån som vet hur dom här variatorerna fungerar? Där pilen på bilden är så är det hål rakt igenom sen ska det vara metall kulor i hålen som ligger mot pinnen som jag har ritat en ring runt. Är det nån som har någon aning om vad pinnen och kulorna har för uppgift?
Och här är innehållet i variatorn.
Evinrude Norseman -72
- Southern Hill Custom
- Sponsor medlem
- Inlägg: 757
- Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
- Ort: RÄTTVIK
-
- Inlägg: 131
- Blev medlem: 21 okt 2008, 12:19
- Ort: Lövånger
High Tech "Neutral Lock Release" på en så gammal skoter är ju som imponerande måste man ju sägaLasermannen skrev:Pinnen och kulorna tillhör "Neutral lock release" Man påverkar pinnen så kulorna åker ut och låser variatorn vid varmkörning.
Yamaha SRX440-79.
Yamaha SRV540-81
Yamaha SRV 540-82.
Yamaha Exciter SX-93
Yamaha SRV540-81
Yamaha SRV 540-82.
Yamaha Exciter SX-93
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 18 sep 2007, 18:17
- Ort: kalix
- Kontakt:
Idag blev dynan klar så den har jag vart och hämtat, inte som den var orginal men jag är nöjd iallafall!
Jag gjorde även ett ryck på motorn och fick lös svänghjulet, som med lite milt våld for lös i ett stycke.
Det såg faktiskt ganska bra ut under det!
Sen funderar jag på hur jag ska få lös variatorn utan att ha sönder den.
Jag tänkte att man ska göra en avdragare men jag vet inte vad som är vevaxeln eller om man ens ser den? För jag tycker det ser lite väl smalt ut, hålet i mitten! Det går ju inte att ta med olja i och med dom där hålen till metall kulorna. Sen har jag funderat på att ta med en vanlig avdragare utanpå variatorn, fast den är ganska tjock så tror jag inte att den håller. Är det nån som vet hur jag kanske kan göra, eller som rent av har en avdragare till dom här variatorerna?
Jag gjorde även ett ryck på motorn och fick lös svänghjulet, som med lite milt våld for lös i ett stycke.
Det såg faktiskt ganska bra ut under det!
Sen funderar jag på hur jag ska få lös variatorn utan att ha sönder den.
Jag tänkte att man ska göra en avdragare men jag vet inte vad som är vevaxeln eller om man ens ser den? För jag tycker det ser lite väl smalt ut, hålet i mitten! Det går ju inte att ta med olja i och med dom där hålen till metall kulorna. Sen har jag funderat på att ta med en vanlig avdragare utanpå variatorn, fast den är ganska tjock så tror jag inte att den håller. Är det nån som vet hur jag kanske kan göra, eller som rent av har en avdragare till dom här variatorerna?
Evinrude Norseman -72