Evinrude norseman -72

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Invader_340
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 sep 2007, 18:17
Ort: kalix
Kontakt:

Evinrude norseman -72

Inlägg av Invader_340 » 14 okt 2008, 00:01

Nu har jag gått och köpt en ganska risig Evinrude norseman som tanken var att jag skulle renovera, Vilket jag nu har påbörjat!
Bild
Här är den då röd istället för blå som den ska vara! Men det blir omlackning av huv senare!
Bild
Bild
Ganska rostig under dynan dock inge alvarligare!
Bild
Maskineriet. Mer ihoprostad motor får man leta efter :( Så den har jag lagt i disel och försöka rädda så många delar som möjligt från den!
Bild
Har dock en annan motor på g :)
Bild
När jag skulle lossa motorn så var det omöjligt att få isär avgasrören så tigersågen fick bli det sista alternativet!

Kommer med mer bilder allt eftersom att arbetet fortskrider.
Ps: Är det nån som råkar ha delar till en sån här skoter så är jag intresserad!
Evinrude Norseman -72

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Lindh » 14 okt 2008, 17:25

Trevligt objekt :)

Är de en orginalmotor du har på G eller?
Coola dom där boxermotorerna (visst heter de så?)

Invader_340
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 sep 2007, 18:17
Ort: kalix
Kontakt:

Inlägg av Invader_340 » 14 okt 2008, 21:57

Idag har man man rensat chassit från delar så nu är det bara att blästra det och sen lacka!
Bild
Chassit ser faktiskt väldigt bra ut inga sprickor eller andra otrevligheter!
Bild
Undersidan var det inte heller nått fel på!
Bild
När jag började titta på sekundären så upptäckte jag att även den har rostat ihop, det blir bara till att lägga i disel den med!
Bild
Mattan ser faktiskt ganska bra ut efter att ha stått en massa år!

Det var lite problem när jag skulle ta lös drivaxeln då hållaren till ena lagret hadde ärjat fast! Men det gick att få lös med lite våld.
En annan sak jag upptäckte var att det hade spruckit lös bitar runt bulthålen på kedjehuset så det ska jag pröva tig svetsa får väl se hur det blir!
Det är en motor från en johnson som jag har hittat men vad jag har hört så ser dom likadana ut!
Evinrude Norseman -72

Invader_340
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 sep 2007, 18:17
Ort: kalix
Kontakt:

Inlägg av Invader_340 » 16 okt 2008, 20:45

Bild
Bild
Idag har jag plockat isär boogien i smådelar och kan till min stora lättnad konstatera att lagrerna i boogiehjulen är i bra skick (man kan nämligen inte byta ut lagret utan måste då byta ut hela boogiehjulet och det är nog knappast lätt att få tag på ett nytt) det enda som var defekt i boogien (förutom att alla bultar och muttrar var rostiga) var att det var en av axlarna som var ganska krökt! Ska försöka att räta den.
Bild
Här har ni glödlampan, jepp det är så att hela lycktglaset och allt är en glödlampa ser dock ut som att glödtrådarna är hela som tur är.
Det är nog ingen lätt sak att få tag på det där heller!
Bild
Bild
Är det någon som vet hur man ska göra när man vill ha en kopia av dekalerna? Ska man fota eller rita av och sen fara med det till en firma som trycker klistermärken?
Evinrude Norseman -72

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Inlägg av Laser » 21 okt 2008, 12:48

Jag tog hela huven till firman när jag lät göra dekaler till Lasern. Enklast så, fick dom göra som dom ville.
Lyktinsatsen är en s.k. Sealed Beam. Satt även på Sno-tric SC 12 med rund lykta.
Finns fortfarnde att köpa till amerikanska maskiner, tror det stod Harley-Davidson på den yngsta grabben köpte.
Lycka till

Invader_340
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 sep 2007, 18:17
Ort: kalix
Kontakt:

Inlägg av Invader_340 » 22 okt 2008, 08:14

Tack så mycket för det :D ska ta reda på om det finns några firmor som sysslar med dekaler i kalix och sen fara dit med chassit.
Evinrude Norseman -72

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Inlägg av Laser » 22 okt 2008, 09:03

Vassega, Bara roligt att kunna hjälpa till!!!
:D

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Inlägg av Laser » 22 okt 2008, 09:11

Kan detta vara intressant som reservdelsmaskin?

http://www.blocket.se/vi/17681415.htm?ca=3_s

Invader_340
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 sep 2007, 18:17
Ort: kalix
Kontakt:

Inlägg av Invader_340 » 23 okt 2008, 20:32

Bild
Idag har jag blästrat boogiedelarna (allt utom fjädrarna dom ska jag lägga i saltsyra eftersom det är ganska jobbigt att blästra dom) och blev ganska nöjd med resultatet!
Bara lite färg på det där så börjar det ju likna nått :)

Det är lite långt till Östersund för mig. Men jag ska ta och kolla upp det iallafall!
Evinrude Norseman -72

Invader_340
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 sep 2007, 18:17
Ort: kalix
Kontakt:

Inlägg av Invader_340 » 28 okt 2008, 21:07

Bild
Här är då fjädrarna efter att dom legat i saltsyran. Det tog bort all rost väldigt bra!
Bild
Och när dom blivit målade!
Bild
Här är lite boogie delar efter att dom blivit målade!
Bild
Bild
Så här blev då resultatet det blev en väldig skillnad.
Har även gjort ett försök på att få lös motorn men dock utan resultat!
Har inte gjort så mycket annat än att måla idag!
Evinrude Norseman -72

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Inlägg av Laser » 28 okt 2008, 23:06

att döma av bilderna är väl det ganska bra resultat för en dag? :)
Jag har inte åstadkommit mer än att jag skickat i väg lite delar till 1943 Dodge Weapons Carrier och flyttat en del grejor ur en av ungarnas lägenhet! Inte en skoterpryl har jag rört! :( (fast d e inte riktigt sant-har skickat cylindrar norrut m bussgods)
Sorry, lite off topic!

Ser bra ut! :D
Lycka till m resten

Användarvisningsbild
trioman75
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1320
Blev medlem: 15 okt 2008, 20:48
Ort: Tärendö

Inlägg av trioman75 » 30 okt 2008, 00:11

Ja nog blir man renoverings sugen när man ser dom här bilderna.Johnson och Evinrude är i princip samma,d står OMC på alla delarna.


trioman75.

BOBCAT E200
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 dec 2008, 22:27
Ort: Motala
Kontakt:

dekaler

Inlägg av BOBCAT E200 » 27 dec 2008, 23:29

Kolla in denna adressen, han erbjuder fria dekaler om du kan fota och mäta dina dekaler ..
http://www.oldsleddecals.com/
OMC SNOWMOBILE RULES

Invader_340
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 sep 2007, 18:17
Ort: kalix
Kontakt:

Inlägg av Invader_340 » 30 dec 2008, 12:30

I går blev dekalerna äntligen klara, så nu ska jag försöka hitta nån som kan blästra chassit så att jag sen kan lacka det!
Är det nån som har elller vet av en likadan skoter och som kan fota huvdekalerna så att jag kan fixa nya för min huv är till synes omlackad!
Evinrude Norseman -72

Invader_340
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 sep 2007, 18:17
Ort: kalix
Kontakt:

Inlägg av Invader_340 » 24 jan 2009, 20:11

Nu har jag inte gjort så mycket på evinruden på ett tagförutom att jag har varit in med dynan till en tapetserare som ska renovera den!
Sen har jag försökt få lös variatorn på den gamla motorn.
Bild
Jag fick bort halva variatorn och undrar om det är nån som vet hur man får bort andra halvan av variatorn?
Bild
Sen undrar jag om det är nån som vet hur dom här variatorerna fungerar? Där pilen på bilden är så är det hål rakt igenom sen ska det vara metall kulor i hålen som ligger mot pinnen som jag har ritat en ring runt. Är det nån som har någon aning om vad pinnen och kulorna har för uppgift?
Bild
Och här är innehållet i variatorn.
Evinrude Norseman -72

Användarvisningsbild
Southern Hill Custom
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 757
Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
Ort: RÄTTVIK

Inlägg av Southern Hill Custom » 24 jan 2009, 20:27

På evinruden jag hade för längesen så satt det en knopp i änden på pinnen som när man drog ut den så låstes variatorn så att man kunde gasa upp motorn utan att den började dra.

/Jocke

Lasermannen
Inlägg: 131
Blev medlem: 21 okt 2008, 12:19
Ort: Lövånger

Inlägg av Lasermannen » 24 jan 2009, 20:29

Pinnen och kulorna tillhör "Neutral lock release" Man påverkar pinnen så kulorna åker ut och låser variatorn vid varmkörning.
Rajd Laser 440+ -77 x3
Ockelbo Laser 440+ -77x2
Skiroule 440 -76
Ockelbo 300s

Man beh

srxjanne
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 3040
Blev medlem: 18 jan 2007, 16:30
Ort: Lövånger
Kontakt:

Inlägg av srxjanne » 24 jan 2009, 21:23

Lasermannen skrev:Pinnen och kulorna tillhör "Neutral lock release" Man påverkar pinnen så kulorna åker ut och låser variatorn vid varmkörning.
High Tech :!: "Neutral Lock Release" :wink: på en så gammal skoter är ju som imponerande måste man ju säga :idea:
Yamaha SRX440-79.
Yamaha SRV540-81
Yamaha SRV 540-82.
Yamaha Exciter SX-93

Invader_340
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 sep 2007, 18:17
Ort: kalix
Kontakt:

Inlägg av Invader_340 » 26 jan 2009, 23:22

Idag blev dynan klar så den har jag vart och hämtat, inte som den var orginal men jag är nöjd iallafall!
Bild
Jag gjorde även ett ryck på motorn och fick lös svänghjulet, som med lite milt våld for lös i ett stycke.
Det såg faktiskt ganska bra ut under det!
Bild
Sen funderar jag på hur jag ska få lös variatorn utan att ha sönder den.
Jag tänkte att man ska göra en avdragare men jag vet inte vad som är vevaxeln eller om man ens ser den? För jag tycker det ser lite väl smalt ut, hålet i mitten! Det går ju inte att ta med olja i och med dom där hålen till metall kulorna. Sen har jag funderat på att ta med en vanlig avdragare utanpå variatorn, fast den är ganska tjock så tror jag inte att den håller. Är det nån som vet hur jag kanske kan göra, eller som rent av har en avdragare till dom här variatorerna?
Bild
Evinrude Norseman -72

Noe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 23 jan 2009, 19:20
Ort: Norrfjärden

Inlägg av Noe » 27 jan 2009, 10:15

Är det en tvåcylindrig boxer på den där?

Jag har nämligen en sådan motor i förrådet hos mor och far, OM inte gud förbjude den har blivit slängd vid någon rensning.
Den motor som jag har har en liknande variatorskiva som den du har.

/STefan

Skriv svar