Et 340 renovering

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Et 340 renovering

Inlägg av Lindh » 23 sep 2008, 21:28

Jaa... nu har jag efter 1.5 års spekuleringar köpt min första skoter...
Lite bilder på pärlan (liket)

Bild

Bild

Här har ja tagit in den i mitt gigantiska garage...
(ja, de är lika litet som de ser ut, har typ 1 meter till väggen bakom mig när ja fotograferade)

Bild

Den här bucklan i baljan till höger... hur ska ja göra för att få huven att passa igen? Har ju tagit bort bågen men den går ändå int att buckla tillbaka...

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Lindh » 23 sep 2008, 21:37

Monterade på extradynan som medföljde... men såg när ja hade tagit bort den gamla att den var alldedes för kort :? ... Kan den vara från en et250 kanske?
Bild



Sen tog ja bort topplocken å kollade glappet mellan cylinderväggen och kolven med ett kolvspel och tian gick ner men inte 15... är de okej eller borde ja byta kolvringar?
Enligt säljaren skulle kompet va bra...

Sen styrstålen såg ju inte så bra ut, hur kan ja göra nya såna eller ska ja köpa? Har bara en pinnsvets.
Bild


Efter som dehär är första skotern ja renoverar så behöver ja alla råd å tips ja kan få.
Senast redigerad av 1 Lindh, redigerad totalt 26 gånger.

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 23 sep 2008, 22:07

Hejsan är inte någon kung ändå men när de gäller spartips så kan ja vara till hjälp. Kolla efter nå gammla armeringsjärn som ligger kastade någonstans. Dom funkar ypperligt som styrstål och täål även att sätta pinnsvetsen i. Att dynan är kort gör kanske inget då de ser lite mountain ut om du inte är ute efter en originalrenovering. Kolla om de ligger tryck på motsatt sida av huven. Är de plast eller plåtbalja i dom där?

Lycka till
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

green_lightning
Inlägg: 390
Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av green_lightning » 24 sep 2008, 22:00

marino carlsson skrev:Hejsan är inte någon kung ändå men när de gäller spartips så kan ja vara till hjälp. Kolla efter nå gammla armeringsjärn som ligger kastade någonstans. Dom funkar ypperligt som styrstål och täål även att sätta pinnsvetsen i. Att dynan är kort gör kanske inget då de ser lite mountain ut om du inte är ute efter en originalrenovering. Kolla om de ligger tryck på motsatt sida av huven. Är de plast eller plåtbalja i dom där?

Lycka till
Annars har jag hört talas om att gängstång även funkar som styrstål.. Den är ju lätt att böja i alla fall.. sen kanske du får lite väl mycke friktion/dåligt glid med gängstång? :Z </slutspånat>
Att k

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Lindh » 24 sep 2008, 22:23

Armeringsjärn är ju oftast räfflade så de blir mycket friktion i dom också...

Idag har ja iallafall plockat lös förgasaren och rengjort den, men ja såg då att de bara var ett spjäll. Ska de va så? I Yamahabåtmotorn är de ju ett för gas och ett för choke, och innan ja plockade bort fuggen så tyckte ja att de kändes som att de inte var nåt motstånd i chokeknapppen...
Fast ja såg då inga fästen för ett till spjäll, är de nån som vet om de kan va borta ett, och om inte, hur choken funkar?

Bild


Sen började ja fixa me dynan, den gamla som hade rätt längd bara föll isär när man lyfte den så ja har sågat till en ny plywoodskiva och farit med den trasiga sadelklädseln till farmor som hade lovat att försöka laga den :)

Bild

green_lightning
Inlägg: 390
Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av green_lightning » 24 sep 2008, 23:02

Idag har ja iallafall plockat lös förgasaren och rengjort den, men ja såg då att de bara var ett spjäll. Ska de va så? I Yamahabåtmotorn är de ju ett för gas och ett för choke, och innan ja plockade bort fuggen så tyckte ja att de kändes som att de inte var nåt motstånd i chokeknapppen...
Fast ja såg då inga fästen för ett till spjäll, är de nån som vet om de kan va borta ett, och om inte, hur choken funkar?
Nej det ska bara va ett spjäll och det är en keihin förgasare.. Där sa jag allt jag visste om den saken. :)
Att k

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Lindh » 27 sep 2008, 13:04

Idag har jag lyft ut motorn för att kunna spänna ihop baljan...
Vet inte varför ja trodde att den skulle bli perfekt av de här men...

Bild

Nån kanske har nåt bättre tips på hur ja ska få den hel igen...

Sen när ja skulle lyfta ur motorn så skulle ja ta lös den här sladden från cdi:n men när ja ryckte ut den ena sladden gick den andra av :? Å den verkar inte va så lätt att sätta ihop igen, den pajade just vid cdiboxen...

Bild

Hur ska ja få ihop den här?


Sen tog ja lös boogien och å den var en katastrof!
Den va knäckt överallt å hjul va trasiga och borta, slidsen fanns typ inte å på ena sidan var tillochmed hälften av skenan nernött Men som tur var fick jag med en till okomplett boogie så de ska nog gå att sätta ihop dom två till en hel.
Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Lindh » 05 okt 2008, 21:30

Nu har jag satt ihop allt helt i boogieväg och konstaterat att de behövs nya lager till vändhjulen, ett till hjul + hållare till hjulen som ska va på insidan av skenan och nya glodblock bak.

I väntan på dessa grejor tänkte jag snygga till dom här sakerna:
Bild

Klart :D
Bild

Bild

Behöver bara de mindre gallret till huven... Vars kan jag få tag på det?
Eller åtminstone nåt annat snyggt att ha där... Myggnätet blev jag inte riktigt nöjd med...
Å rutan va då repig nanting... autosolen fick dock bort dendär ljusbruna färgen...

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Lindh » 12 okt 2008, 22:03

Vad lite kommentarer man får :(

Hursomhelst. Har fått igen dynan av farmor nu :)
Blev riktigt bra tycker jag
Bild

Sen har jag lackat om baljan invändigt (ser bättre ut i verkligheten, solljuset får de att se rostigt ut på bilden men de är det inte)
Bild

Åsså lackade jag om varitatorskyddet och skidorna.

Före
Bild
Bild

Efter
Bild

Nu till de tråkiga... det verkar som att vevaxellagrena har pajjat... motorn går tungt och hackigt att vrida runt... också är de rost i ena cylindern och kolven...
Bild
Bild

Också har kåpan till magnapullen spruckigt och fästet till ena sladden på cdiboxen är paj... Dock kanske FunnyCar här på forumet kunde sälja en hel motor till mig så :D Ett stort tack till honom.

Och våga inte kolla på tråden nu utan att kommentera :wink:

Användarvisningsbild
RetroR
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1945
Blev medlem: 04 feb 2007, 18:22
Ort: Umeå

Inlägg av RetroR » 12 okt 2008, 22:13

bra jobbat, kan bli en riktigt fin ET synd bara på motorn.

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 13 okt 2008, 21:14

Bara dela motorn och rengöra... kanske går att rädda om inte lagerna rosta sönder.

har du sett den här: http://skoter.egetforum.se/forum/viewtopic.php?t=468

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

green_lightning
Inlägg: 390
Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av green_lightning » 13 okt 2008, 22:53

Gunnar skrev:Bara dela motorn och rengöra... kanske går att rädda om inte lagerna rosta sönder.

har du sett den här: http://skoter.egetforum.se/forum/viewtopic.php?t=468
Hmm.. Den där passerade min ex 440 på rakan på ovalbanan i vintras..

Det första jag tänkte var: "Va i HELVETE nu blir jag passerad av en ET 340!!"

Sen fick jag höra att han trimmat ganska bra.. Så då fick jag skämmas lite mindre..

Jag hade ju trots allt inte optimerat min nånting alls sen jag köpt den så jag hade ju nåt att skylla på iaf. :)
Att k

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Lindh » 14 okt 2008, 17:34

Gunnar skrev:Bara dela motorn och rengöra... kanske går att rädda om inte lagerna rosta sönder.

har du sett den här: http://skoter.egetforum.se/forum/viewtopic.php?t=468
Jepp den har jag sett. Vore ju en dröm att få ihop en så fin men... då är det ju i stort sett bara chassit som är användbart från min :wink:
Vet du vad han har för matta? När min går av vill man ju ha de så stora kammar som möjligt på den nya/bättre begagnade. :)

Blev BTW erbjuden att köpa en Rotax 377 med et-motorfästen till skotern men...rotax i en yamaha? :?

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Lindh » 10 nov 2008, 21:37

Har stått stilla ett tag nu men igår va jag och köpte lite saker till skoter...
Inköpt: Nya glidblock, Nya lager till vändhjulen, Ett boogiehjul med hållare, En okrockad stötbåge.

Summa: 300:-


Och idag byggde jag klart boogien... Inte precis så man kan spegla sig i den, men jag pallar inte hålla på me sånt nu såhär inför vintern, den måste ju bli klar nån gång så man kan köra!
Men den funkar fint iallafall...
Hur spänd ska mattan vara?

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Lindh » 19 nov 2008, 21:26

Trum-Trum-Trum....


































TA-DAAA :D

Bild

Ny motor :D :D :D
*Eufori*

Brännström
Inlägg: 120
Blev medlem: 08 okt 2008, 15:41
Ort: Vilhelmina - Laxbäcken
Kontakt:

Inlägg av Brännström » 19 nov 2008, 21:48

Härligt!

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Lindh » 20 nov 2008, 15:53

Jo, det känns riktigt skönt... har monterat i den nu, ska fara och låna en momentnyckel av en kompis efter middan så har man klart variatorn iaf :D

SL351
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 359
Blev medlem: 30 aug 2008, 08:39
Ort: Tärendö.

Inlägg av SL351 » 20 nov 2008, 17:08

Ett bra projekt, och bra jobbat :)
Yamaha S 350 europa. 2st. 69.
Yamaha SL 351 europa. 69.
Yamaha SL 300C europa. 73.
Rajd R60-L. 74.

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Lindh » 23 nov 2008, 12:44

Tackar!
Idag kanske det blir provstart... Har bara några frågor först...

Den här slangen på förgasaren
Bild

Vad är den tillför? Den runda vita plastsaken satt på först men farsan sa att jag skulle ta bort den å plugga igen så de gjorde jag, men sen har jag sett att den sitter där på andra Et:s... Hur ska de va?

Sen elen här
Bild

Det finns en sladd för mycket från motorn. Sen sitter går det en gul, svart och en grön till lyset, men nån grön finns det inte där bilden är tagen. Nån som kan dehär?

Också oljan i kedjehuset... borde jag byta den?

Användarvisningsbild
Sm-X
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 06 jan 2008, 20:56
Ort: Lauker(hem), Arvidsjaur, IBland Ume
Kontakt:

Inlägg av Sm-X » 23 nov 2008, 14:16

Grön brukar vara lyse på/av asså från tändningslåset till svänhjulet

Skriv svar