Sida 1 av 1
Från gångjärn till variator
Postat: 14 feb 2023, 19:21
av Snöstjärnan
Tänkte visa varför det kan vara bra att spara på "skrot".
Variatorn på Lynx 30in sprack vid järnet som ena vikten glider mot. Fann aldrig biten som försvann så enda chansen att rädda variatorn var att tillverka ett nytt järn.
Rotade lite i skrotlådorna och hittade ett backluckegångjärn från volvo 945 som jag hade bytt ut för en tid sedan.
Visade sig att böjen stämde precis och tjockleken var ungefär lika. Passade även på att förstärka de andra järnet med lite mer svets.
Re: Från gångjärn till variator
Postat: 14 feb 2023, 19:43
av SS440-80
Re: Från gångjärn till variator
Postat: 17 feb 2023, 19:51
av swampen
Fortsätt att köra med variatorskyddet på
dendär biten vill man nog inte ha i ansiktet eller att den flyger på den som åker bakom heller..
Re: Från gångjärn till variator
Postat: 18 feb 2023, 07:33
av Snöstjärnan
swampen skrev: ↑17 feb 2023, 19:51
Fortsätt att köra med variatorskyddet på
dendär biten vill man nog inte ha i ansiktet eller att den flyger på den som åker bakom heller..
Självklart. Men kan säga att dom där järnen sitter betydligt mer fast nu än vad de gör original. Då satt de bara med några punkter i princip
Re: Från gångjärn till variator
Postat: 18 feb 2023, 12:58
av swampen
Ja jag förstår
m n de är ju fler faktorer inblandade, materialkvalitet/svetsbarhet och sen härdning /efterbehandling osv
Va försiktig bara
Re: Från gångjärn till variator
Postat: 18 feb 2023, 19:57
av Snöstjärnan
swampen skrev: ↑18 feb 2023, 12:58
Ja jag förstår
m n de är ju fler faktorer inblandade, materialkvalitet/svetsbarhet och sen härdning /efterbehandling osv
Va försiktig bara
Absolut, men med tanke på att det är en original sachs 280 variatorn sitter på så tror jag inte det är nån fara
Dessutom så tror jag inte volvo valde de sämsta blötjärnet till sina gångjärn när de begav sig.
Har hållt dom turer jag har gjort efter reparationen iaf
Re: Från gångjärn till variator
Postat: 20 feb 2023, 05:15
av Snöstjärnan
Glömde såklart att lägga in bilder på varför jag använde mig av just detta järn, eftersom böjen var exakt rätt så behövdes ingenting smidas för att få till rätt böj. Därav maximal hållbarhet (och mindre jobb)