Tänkte visa varför det kan vara bra att spara på "skrot".
Variatorn på Lynx 30in sprack vid järnet som ena vikten glider mot. Fann aldrig biten som försvann så enda chansen att rädda variatorn var att tillverka ett nytt järn.
Rotade lite i skrotlådorna och hittade ett backluckegångjärn från volvo 945 som jag hade bytt ut för en tid sedan.
Visade sig att böjen stämde precis och tjockleken var ungefär lika. Passade även på att förstärka de andra järnet med lite mer svets.
Från gångjärn till variator
-
- Inlägg: 117
- Blev medlem: 17 sep 2009, 17:33
- Ort: Arvika
Från gångjärn till variator
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Rusch R11 1969
Sno-tric SC1 1966
Lynx 30R 1969
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 LG 1977
Sno-tric SC1 1966
Lynx 30R 1969
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 LG 1977
- swampen
- Inlägg: 378
- Blev medlem: 15 dec 2011, 21:57
- Ort: Hällbo, Mittimellan OckelboLand och RajdLand!
- Kontakt:
Re: Från gångjärn till variator
Fortsätt att köra med variatorskyddet på dendär biten vill man nog inte ha i ansiktet eller att den flyger på den som åker bakom heller..
Rajden ärFavoriten!
-
- Inlägg: 117
- Blev medlem: 17 sep 2009, 17:33
- Ort: Arvika
Re: Från gångjärn till variator
Självklart. Men kan säga att dom där järnen sitter betydligt mer fast nu än vad de gör original. Då satt de bara med några punkter i princip
Rusch R11 1969
Sno-tric SC1 1966
Lynx 30R 1969
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 LG 1977
Sno-tric SC1 1966
Lynx 30R 1969
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 LG 1977
- swampen
- Inlägg: 378
- Blev medlem: 15 dec 2011, 21:57
- Ort: Hällbo, Mittimellan OckelboLand och RajdLand!
- Kontakt:
Re: Från gångjärn till variator
Ja jag förstår m n de är ju fler faktorer inblandade, materialkvalitet/svetsbarhet och sen härdning /efterbehandling osv
Va försiktig bara
Va försiktig bara
Rajden ärFavoriten!
-
- Inlägg: 117
- Blev medlem: 17 sep 2009, 17:33
- Ort: Arvika
Re: Från gångjärn till variator
Absolut, men med tanke på att det är en original sachs 280 variatorn sitter på så tror jag inte det är nån fara
Dessutom så tror jag inte volvo valde de sämsta blötjärnet till sina gångjärn när de begav sig.
Har hållt dom turer jag har gjort efter reparationen iaf
Rusch R11 1969
Sno-tric SC1 1966
Lynx 30R 1969
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 LG 1977
Sno-tric SC1 1966
Lynx 30R 1969
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 LG 1977
-
- Inlägg: 117
- Blev medlem: 17 sep 2009, 17:33
- Ort: Arvika
Re: Från gångjärn till variator
Glömde såklart att lägga in bilder på varför jag använde mig av just detta järn, eftersom böjen var exakt rätt så behövdes ingenting smidas för att få till rätt böj. Därav maximal hållbarhet (och mindre jobb)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Rusch R11 1969
Sno-tric SC1 1966
Lynx 30R 1969
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 LG 1977
Sno-tric SC1 1966
Lynx 30R 1969
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 LG 1977