Sida 8 av 8

Re: Rajd 52 Renovering

Postat: 04 mar 2024, 15:22
av SS440-80
Ställer man in brytaravståndet korrekt med nedslita spetsar, så ändras abrisstiden (tiden magneterna behöver för att ladda upp inför gnistbildning) och då blir spänningen till tändspolen lägre, med sämre gnista som resultat. Gnistan kan även utebli under kompression.

Behöver inte vara kontaktytorna på spetsarna som är slut för att spöka med abriss, det kan även vara bakelitklacken mot svänghjulet som är nedsliten.

Re: Rajd 52 Renovering

Postat: 04 mar 2024, 16:24
av Kawasaki drifter 440
SS440-80 skrev:
04 mar 2024, 15:22
Ställer man in brytaravståndet korrekt med nedslita spetsar, så ändras abrisstiden (tiden magneterna behöver för att ladda upp inför gnistbildning) och då blir spänningen till tändspolen lägre, med sämre gnista som resultat. Gnistan kan även utebli under kompression.

Behöver inte vara kontaktytorna på spetsarna som är slut för att spöka med abriss, det kan även vara bakelitklacken mot svänghjulet som är nedsliten.
Går det att få tag i sån klack tro?
Ska beställa allt det jag nämnt innan med så man kan utesluta sakerna en efter en,synd bara att det inte finns Bosch tändspolar att tillgå...

Re: Rajd 52 Renovering

Postat: 04 mar 2024, 21:00
av SS440-80
Bakelitklacken sitter på brytarspetsen. Så om du misstänker att brytarna kan vara slitna, köp nya.
Kom ihåg att lägga på lite olja på smörjfilten som ska smörja klacken när den går mot svänghjulsnavet.

Re: Rajd 52 Renovering

Postat: 08 mar 2024, 15:30
av Kawasaki drifter 440
Dagens minipyssel,byte av tändspole,tändkablar och tändhattar 💪

Re: Rajd 52 Renovering

Postat: 08 mar 2024, 20:01
av SS440-80
Snyggt med röda tändkablar 👍
Använder du resistortändhattar?

Själv har jag gått ifrån både resistorstift och resistortändhattar. Finns ingen som har analog TV längre, radioavstörning behövs knappt.

Re: Rajd 52 Renovering

Postat: 08 mar 2024, 21:14
av swampen
SS440-80 skrev:
08 mar 2024, 20:01
Snyggt med röda tändkablar 👍
Använder du resistortändhattar?

Själv har jag gått ifrån både resistorstift och resistortändhattar. Finns ingen som har analog TV längre, radioavstörning behövs knappt.
Jag tycker också att dom bara orsakar problem , undviker sånt in i de sista!.


Snyggt blev de!! Trevligt!

Re: Rajd 52 Renovering

Postat: 08 mar 2024, 21:35
av Kawasaki drifter 440
SS440-80 skrev:
08 mar 2024, 20:01
Snyggt med röda tändkablar 👍
Använder du resistortändhattar?

Själv har jag gått ifrån både resistorstift och resistortändhattar. Finns ingen som har analog TV längre, radioavstörning behövs knappt.
Köpte några universal NGK tändhattar på bara,samma som på andra Rajden👍

Re: Rajd 52 Renovering

Postat: 08 mar 2024, 21:38
av Kawasaki drifter 440
swampen skrev:
08 mar 2024, 21:14
SS440-80 skrev:
08 mar 2024, 20:01
Snyggt med röda tändkablar 👍
Använder du resistortändhattar?

Själv har jag gått ifrån både resistorstift och resistortändhattar. Finns ingen som har analog TV längre, radioavstörning behövs knappt.
Jag tycker också att dom bara orsakar problem , undviker sånt in i de sista!.


Snyggt blev de!! Trevligt!
Var jämt lite lättare att få dit röda tändkablar då dom är mjukare än svarta👍
Men har problem fortfarande med att skotern inte får bensin.
Rev isär förgasaren igen och blåste rent vid nålventilen osv och monterade ihop igen.
Det tände till 1 gång men sen helt dött igen.
Vad kan felet vara? Förgasaren suger bensin som den ska men stiften är snustorra ändå🤔

Re: Rajd 52 Renovering

Postat: 08 mar 2024, 21:44
av Kawasaki drifter 440
Kawasaki drifter 440 skrev:
08 mar 2024, 21:35
SS440-80 skrev:
08 mar 2024, 20:01
Snyggt med röda tändkablar 👍
Använder du resistortändhattar?

Själv har jag gått ifrån både resistorstift och resistortändhattar. Finns ingen som har analog TV längre, radioavstörning behövs knappt.
Köpte några universal NGK tändhattar på Rinab bara,samma som på andra Rajden👍

Re: Rajd 52 Renovering

Postat: 08 mar 2024, 22:15
av SS440-80
[/quote]

Var jämt lite lättare att få dit röda tändkablar då dom är mjukare än svarta👍
Men har problem fortfarande med att skotern inte får bensin.
Rev isär förgasaren igen och blåste rent vid nålventilen osv och monterade ihop igen.
Det tände till 1 gång men sen helt dött igen.
Vad kan felet vara? Förgasaren suger bensin som den ska men stiften är snustorra ändå🤔
[/quote]

Är du helt hundra på att förgasaren suger upp soppa?
Du kör ju med genomskinliga bränsleledningar så du ser ju att det kommer bensin, vilket alltid är ett plus... Men hur ser det ut i returledningen? Ser det ut att gå lika mycket bensin i retur som det sugs till förgasaren? Isåfall har du stopp i flödesgenomgången i förgasaren.

Funkar det att starta och sedan hålla igång motorn med startgas i förgasarens insug? Om det funkar så har du helt klart ett problem i själva förgasaren. Dags för konvertering till flottörförgasare?? Spjäll eller trottel spelar ingen roll, de är pålitliga bägge typerna.

Re: Rajd 52 Renovering

Postat: 09 mar 2024, 01:31
av Kawasaki drifter 440
Ja den suger upp bensin utan problem och det var välfyllt när jag rev isär förut👍
Ger.man en "sup " i cylindrarna så kommer den igång och går sen,har ju renoverat denna förgasaren och då startade skotern utan problem. Tänkte testa byta nålventil ifall det är den som kärvar 🤔

Re: Rajd 52 Renovering

Postat: 09 mar 2024, 09:21
av Snöstjärnan
SS440-80 skrev:
08 mar 2024, 20:01
Snyggt med röda tändkablar 👍
Använder du resistortändhattar?

Själv har jag gått ifrån både resistorstift och resistortändhattar. Finns ingen som har analog TV längre, radioavstörning behövs knappt.
Jag har fortfarande analog :lol: kör dock aldrig skoter samtidigt som jag tittar på TV :mrgreen:

Re: Rajd 52 Renovering

Postat: 09 mar 2024, 09:23
av Snöstjärnan
[quote=SS440-80 post_id=107020

Är du helt hundra på att förgasaren suger upp soppa?
Du kör ju med genomskinliga bränsleledningar så du ser ju att det kommer bensin, vilket alltid är ett plus... Men hur ser det ut i returledningen? Ser det ut att gå lika mycket bensin i retur som det sugs till förgasaren? Isåfall har du stopp i flödesgenomgången i förgasaren.

Funkar det att starta och sedan hålla igång motorn med startgas i förgasarens insug? Om det funkar så har du helt klart ett problem i själva förgasaren. Dags för konvertering till flottörförgasare?? Spjäll eller trottel spelar ingen roll, de är pålitliga bägge typerna.
[/quote]

Någon returledning har han inte. Han bytte till en från mikuni till en tilotson. Tror dock felet hela tiden har varit tändningsproblem. Problemet att den inte släpper in bensin nu är nog som han sa själv, nålventilen som kärvar.

Re: Rajd 52 Renovering

Postat: 09 mar 2024, 09:32
av Snöstjärnan
Vill bara förtydliga att jag har varit med han vid ett par tillfällen och kikat på skotern. Då har den sugit bensin som den ska men den skjuter och misständer och ibland låter de som att den går på 1 cylinder. Blir ingen större skillnad när man justerar bränslet. Han får byta brytare och prova igen.

Re: Rajd 52 Renovering

Postat: 09 mar 2024, 15:26
av Kawasaki drifter 440
Bytte nålventil och det löste problemet med bränslet.
Men startar ändå inte av någon anledning,inte ens med startgas...