Sida 7 av 8

Re: Rajd 52 Renovering

Postat: 17 dec 2023, 20:15
av Kawasaki drifter 440
swampen skrev:
04 jul 2023, 07:06
Kawasaki drifter 440 skrev:
16 mar 2023, 20:05
Lägger lite list 👍
Vart fick du tag i listen? Va den lik originalet? Såndkullebjag behöva många meter!.
Har äntligen hittat sidan där jag köpte listen Swampen 👍
https://www.profillagret.se/kantlist/93 ... 8-9mm.html

Re: Rajd 52 Renovering

Postat: 18 dec 2023, 06:50
av SS440-80
Vilken bra länk :thumbright: :thumbright: :thumbright:
Bra lister behövs lite överallt.

Re: Rajd 52 Renovering

Postat: 17 jan 2024, 12:02
av Kawasaki drifter 440
Är det någon som kan klura ut vilken årsmodell Rajden kan vara genom ett chassienummer?
Hittade lite gamla bilder sen blästringen och där syns chassienummer på ena,se bild nedan 👇
Screenshot_20240117_115746_Messenger.jpg

Re: Rajd 52 Renovering

Postat: 19 jan 2024, 21:03
av swampen
Jag kan jämnföra och titta lite med mina, jag har i allafall en 6-7 st 52 or 😁

Re: Rajd 52 Renovering

Postat: 20 jan 2024, 16:39
av Kawasaki drifter 440
swampen skrev:
19 jan 2024, 21:03
Jag kan jämnföra och titta lite med mina, jag har i allafall en 6-7 st 52 or 😁
Ja gör gärna det 8) :snowmobile:

Re: Rajd 52 Renovering

Postat: 22 jan 2024, 15:54
av Kawasaki drifter 440
När jag slog på chassienumret så fick jag träff på en nedskrotad husvagn/släp av årgång 1975,så nu har man iaf ett någorlunda hum om när Rajden var tillverkad kanske😆

Re: Rajd 52 Renovering

Postat: 09 feb 2024, 15:02
av Kawasaki drifter 440
Håller på och fixar till en Tillotson HR 170 A till Rajden och behöver lite hjälp.
Hålet för högfarten var igenpluggat och jag undrar lite vad lösningen innan kan ha varit isåfall?🤔
För det verkar ju fattas lite grejer när jag jämför med en annan Tillotson,se bilder nedan hur jag menar👇

Re: Rajd 52 Renovering

Postat: 09 feb 2024, 17:13
av SS440-80
Jag är inte jätteduktig på membranförgasare, och inte alls på Walbro och Tillotson. Har grejat en del med Keihin, då de satt på äldre Yamaha.
Och på de äldsta Keihin så fanns både högfarts- och lågfarts- skruv, med justeringstips. Men senare så skulle högfarten var inskruvad i botten, och sedan så fanns bara lågfartsskruven kvar.

Så om Tillotson följer det mönstret, så skippas högfartsjusteringen och ersätts med ett fast munstycke.

Men jag upprepar, jag är dålig på membranförgasare...

Re: Rajd 52 Renovering

Postat: 09 feb 2024, 17:38
av Kawasaki drifter 440
SS440-80 skrev:
09 feb 2024, 17:13
Jag är inte jätteduktig på membranförgasare, och inte alls på Walbro och Tillotson. Har grejat en del med Keihin, då de satt på äldre Yamaha.
Och på de äldsta Keihin så fanns både högfarts- och lågfarts- skruv, med justeringstips. Men senare så skulle högfarten var inskruvad i botten, och sedan så fanns bara lågfartsskruven kvar.

Så om Tillotson följer det mönstret, så skippas högfartsjusteringen och ersätts med ett fast munstycke.

Men jag upprepar, jag är dålig på membranförgasare...
Fick svar i en veterangrupp på facebook och det du säger verkar stämma :thumbright:

Re: Rajd 52 Renovering

Postat: 12 feb 2024, 14:49
av Kawasaki drifter 440
1707745518958896859317736155620.jpg
Köpte en Tillotson förra veckan och bytte sedan membran och tvättade förgasaren i ultraljud.
Döm om min förvåning när det hostar igång efter 4-5 ryck!
Innan har man fått krånlga som fan när det var Mikuni på😅
Nu krävs det förhoppningsvis bara lite justeringar på Hög/Lågfart sen kanske man kan ta en riktig provkörning👍

Re: Rajd 52 Renovering

Postat: 12 feb 2024, 19:02
av swampen
Hatar att säga de ;-) men va va de Jag sa? Haha

Re: Rajd 52 Renovering

Postat: 12 feb 2024, 20:28
av Kawasaki drifter 440
swampen skrev:
12 feb 2024, 19:02
Hatar att säga de ;-) men va va de Jag sa? Haha
Än flyter inte allt på smidigt,hittade ett pyttelitet hål som är gängat så antar att det ska sitta nån minimal skruv i det🤔
Måste man även täta den lilla nippeln som sticker ut ovanpå förgasaren? Vet inte vad den ska fylla för funktion 🤔

Re: Rajd 52 Renovering

Postat: 12 feb 2024, 20:45
av SS440-80
Den "nippeln" är slanganslutning för primerpump.
Montera dit en primer, det är bättre än choke.

Re: Rajd 52 Renovering

Postat: 12 feb 2024, 20:51
av Kawasaki drifter 440
[quote=SS440-80 post_id=106987 time=1707767139 user_id=360]
Den "nippeln" är slanganslutning för primerpump.
Montera dit en primer, det är bättre än choke.
[/quote]

Vet inte om det behövs när den startar så lätt💪
Men kolla på bilden jag lägger in här nu,detta lilla hålet kan inte vara orginal?🤔[attachment=0]20240212_204857.jpg[/attachment]

Re: Rajd 52 Renovering

Postat: 12 feb 2024, 21:03
av SS440-80
Hur djupt är hålet? Är det genomgående?
Ser ut som att någon knackat till med en dorn. För det ser ju inte borrat ut, på bilden iallafall.

Re: Rajd 52 Renovering

Postat: 12 feb 2024, 21:10
av Kawasaki drifter 440
SS440-80 skrev:
12 feb 2024, 21:03
Hur djupt är hålet? Är det genomgående?
Ser ut som att någon knackat till med en dorn. För det ser ju inte borrat ut, på bilden iallafall.
Det var nog bara till någon skruv som håller lagren membranen ligger imellan, har min andra Rajd hos en kompis så han kollade och jämförde nyss😆👍

Re: Rajd 52 Renovering

Postat: 12 feb 2024, 21:13
av SS440-80
:thumbright: :thumbright: :thumbright:

Re: Rajd 52 Renovering

Postat: 14 feb 2024, 15:22
av Kawasaki drifter 440
17079202254481952656426924787556.jpg
Har försökt justera in lite idag men får det inte att gå bra.
Ibland är det nåt smattrade ljud som hörs samt att den går dåligt som fan innan kraften kommer tillbaka🤔
Kört 1,5varv på hög sen 0,5 varv på låg sen justerat eftersom.
Även tätat nippeln på förgasaren ska nämnas och bytt packningar mellan förgasare/distans/insug.
Så kan det vara något i tändväg som gör att detta uppstår till och från?🤔

Re: Rajd 52 Renovering

Postat: 15 feb 2024, 15:08
av Kawasaki drifter 440
Hittade någon form av luftburk i gömmorna så fick bli till att använda den på förgasaren,men innan montering satte jag dit en meshduk för att minimera risken för att fukt och annat skit ska komma in i förgasaren.
Inte supersnyggt men funktionsdugligt 😎❄️❄️

Re: Rajd 52 Renovering

Postat: 04 mar 2024, 13:55
av Kawasaki drifter 440
Kan det vara tändfel när det "baktänder" i förgasaren till och från?
Fick hjälp med att byta en tändspole idag som var lagomt skrot (kinaskit) och ersatte med en begagnad bosch som jag hade i gömmorna.
Då försvann det smattrade ljudet som hördes i avgassystemet innan och skotern började gå lite bättre.
Så frågan är nu om man ska byta den andra spolen med samt,tändkablar,hattar,brytare?
Tips mottages gärna🤔