Rajd 52 Renovering

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Rajd 52 Renovering

Inlägg av SS440-80 » 04 mar 2024, 15:22

Ställer man in brytaravståndet korrekt med nedslita spetsar, så ändras abrisstiden (tiden magneterna behöver för att ladda upp inför gnistbildning) och då blir spänningen till tändspolen lägre, med sämre gnista som resultat. Gnistan kan även utebli under kompression.

Behöver inte vara kontaktytorna på spetsarna som är slut för att spöka med abriss, det kan även vara bakelitklacken mot svänghjulet som är nedsliten.

Kawasaki drifter 440
Inlägg: 232
Blev medlem: 21 okt 2010, 12:24
Ort: Ränkesed Sweden

Re: Rajd 52 Renovering

Inlägg av Kawasaki drifter 440 » 04 mar 2024, 16:24

SS440-80 skrev:
04 mar 2024, 15:22
Ställer man in brytaravståndet korrekt med nedslita spetsar, så ändras abrisstiden (tiden magneterna behöver för att ladda upp inför gnistbildning) och då blir spänningen till tändspolen lägre, med sämre gnista som resultat. Gnistan kan även utebli under kompression.

Behöver inte vara kontaktytorna på spetsarna som är slut för att spöka med abriss, det kan även vara bakelitklacken mot svänghjulet som är nedsliten.
Går det att få tag i sån klack tro?
Ska beställa allt det jag nämnt innan med så man kan utesluta sakerna en efter en,synd bara att det inte finns Bosch tändspolar att tillgå...
Ockelbo 300-1968
Rajd 52 ( Pågående Renovering)
Rajd 52 ( Körbar)
Lynx 40-1970

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Rajd 52 Renovering

Inlägg av SS440-80 » 04 mar 2024, 21:00

Bakelitklacken sitter på brytarspetsen. Så om du misstänker att brytarna kan vara slitna, köp nya.
Kom ihåg att lägga på lite olja på smörjfilten som ska smörja klacken när den går mot svänghjulsnavet.

Kawasaki drifter 440
Inlägg: 232
Blev medlem: 21 okt 2010, 12:24
Ort: Ränkesed Sweden

Re: Rajd 52 Renovering

Inlägg av Kawasaki drifter 440 » 08 mar 2024, 15:30

Dagens minipyssel,byte av tändspole,tändkablar och tändhattar 💪
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ockelbo 300-1968
Rajd 52 ( Pågående Renovering)
Rajd 52 ( Körbar)
Lynx 40-1970

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Rajd 52 Renovering

Inlägg av SS440-80 » 08 mar 2024, 20:01

Snyggt med röda tändkablar 👍
Använder du resistortändhattar?

Själv har jag gått ifrån både resistorstift och resistortändhattar. Finns ingen som har analog TV längre, radioavstörning behövs knappt.

Användarvisningsbild
swampen
Inlägg: 375
Blev medlem: 15 dec 2011, 21:57
Ort: Hällbo, Mittimellan OckelboLand och RajdLand!
Kontakt:

Re: Rajd 52 Renovering

Inlägg av swampen » 08 mar 2024, 21:14

SS440-80 skrev:
08 mar 2024, 20:01
Snyggt med röda tändkablar 👍
Använder du resistortändhattar?

Själv har jag gått ifrån både resistorstift och resistortändhattar. Finns ingen som har analog TV längre, radioavstörning behövs knappt.
Jag tycker också att dom bara orsakar problem , undviker sånt in i de sista!.


Snyggt blev de!! Trevligt!
Rajden ärFavoriten!

Kawasaki drifter 440
Inlägg: 232
Blev medlem: 21 okt 2010, 12:24
Ort: Ränkesed Sweden

Re: Rajd 52 Renovering

Inlägg av Kawasaki drifter 440 » 08 mar 2024, 21:35

SS440-80 skrev:
08 mar 2024, 20:01
Snyggt med röda tändkablar 👍
Använder du resistortändhattar?

Själv har jag gått ifrån både resistorstift och resistortändhattar. Finns ingen som har analog TV längre, radioavstörning behövs knappt.
Köpte några universal NGK tändhattar på bara,samma som på andra Rajden👍
Ockelbo 300-1968
Rajd 52 ( Pågående Renovering)
Rajd 52 ( Körbar)
Lynx 40-1970

Kawasaki drifter 440
Inlägg: 232
Blev medlem: 21 okt 2010, 12:24
Ort: Ränkesed Sweden

Re: Rajd 52 Renovering

Inlägg av Kawasaki drifter 440 » 08 mar 2024, 21:38

swampen skrev:
08 mar 2024, 21:14
SS440-80 skrev:
08 mar 2024, 20:01
Snyggt med röda tändkablar 👍
Använder du resistortändhattar?

Själv har jag gått ifrån både resistorstift och resistortändhattar. Finns ingen som har analog TV längre, radioavstörning behövs knappt.
Jag tycker också att dom bara orsakar problem , undviker sånt in i de sista!.


Snyggt blev de!! Trevligt!
Var jämt lite lättare att få dit röda tändkablar då dom är mjukare än svarta👍
Men har problem fortfarande med att skotern inte får bensin.
Rev isär förgasaren igen och blåste rent vid nålventilen osv och monterade ihop igen.
Det tände till 1 gång men sen helt dött igen.
Vad kan felet vara? Förgasaren suger bensin som den ska men stiften är snustorra ändå🤔
Ockelbo 300-1968
Rajd 52 ( Pågående Renovering)
Rajd 52 ( Körbar)
Lynx 40-1970

Kawasaki drifter 440
Inlägg: 232
Blev medlem: 21 okt 2010, 12:24
Ort: Ränkesed Sweden

Re: Rajd 52 Renovering

Inlägg av Kawasaki drifter 440 » 08 mar 2024, 21:44

Kawasaki drifter 440 skrev:
08 mar 2024, 21:35
SS440-80 skrev:
08 mar 2024, 20:01
Snyggt med röda tändkablar 👍
Använder du resistortändhattar?

Själv har jag gått ifrån både resistorstift och resistortändhattar. Finns ingen som har analog TV längre, radioavstörning behövs knappt.
Köpte några universal NGK tändhattar på Rinab bara,samma som på andra Rajden👍
Ockelbo 300-1968
Rajd 52 ( Pågående Renovering)
Rajd 52 ( Körbar)
Lynx 40-1970

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Rajd 52 Renovering

Inlägg av SS440-80 » 08 mar 2024, 22:15

[/quote]

Var jämt lite lättare att få dit röda tändkablar då dom är mjukare än svarta👍
Men har problem fortfarande med att skotern inte får bensin.
Rev isär förgasaren igen och blåste rent vid nålventilen osv och monterade ihop igen.
Det tände till 1 gång men sen helt dött igen.
Vad kan felet vara? Förgasaren suger bensin som den ska men stiften är snustorra ändå🤔
[/quote]

Är du helt hundra på att förgasaren suger upp soppa?
Du kör ju med genomskinliga bränsleledningar så du ser ju att det kommer bensin, vilket alltid är ett plus... Men hur ser det ut i returledningen? Ser det ut att gå lika mycket bensin i retur som det sugs till förgasaren? Isåfall har du stopp i flödesgenomgången i förgasaren.

Funkar det att starta och sedan hålla igång motorn med startgas i förgasarens insug? Om det funkar så har du helt klart ett problem i själva förgasaren. Dags för konvertering till flottörförgasare?? Spjäll eller trottel spelar ingen roll, de är pålitliga bägge typerna.

Kawasaki drifter 440
Inlägg: 232
Blev medlem: 21 okt 2010, 12:24
Ort: Ränkesed Sweden

Re: Rajd 52 Renovering

Inlägg av Kawasaki drifter 440 » 09 mar 2024, 01:31

Ja den suger upp bensin utan problem och det var välfyllt när jag rev isär förut👍
Ger.man en "sup " i cylindrarna så kommer den igång och går sen,har ju renoverat denna förgasaren och då startade skotern utan problem. Tänkte testa byta nålventil ifall det är den som kärvar 🤔
Ockelbo 300-1968
Rajd 52 ( Pågående Renovering)
Rajd 52 ( Körbar)
Lynx 40-1970

Snöstjärnan
Inlägg: 116
Blev medlem: 17 sep 2009, 17:33
Ort: Arvika

Re: Rajd 52 Renovering

Inlägg av Snöstjärnan » 09 mar 2024, 09:21

SS440-80 skrev:
08 mar 2024, 20:01
Snyggt med röda tändkablar 👍
Använder du resistortändhattar?

Själv har jag gått ifrån både resistorstift och resistortändhattar. Finns ingen som har analog TV längre, radioavstörning behövs knappt.
Jag har fortfarande analog :lol: kör dock aldrig skoter samtidigt som jag tittar på TV :mrgreen:
Rusch R11 1969
Sno-tric SC1 1966
Lynx 30R 1969
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 LG 1977

Snöstjärnan
Inlägg: 116
Blev medlem: 17 sep 2009, 17:33
Ort: Arvika

Re: Rajd 52 Renovering

Inlägg av Snöstjärnan » 09 mar 2024, 09:23

[quote=SS440-80 post_id=107020

Är du helt hundra på att förgasaren suger upp soppa?
Du kör ju med genomskinliga bränsleledningar så du ser ju att det kommer bensin, vilket alltid är ett plus... Men hur ser det ut i returledningen? Ser det ut att gå lika mycket bensin i retur som det sugs till förgasaren? Isåfall har du stopp i flödesgenomgången i förgasaren.

Funkar det att starta och sedan hålla igång motorn med startgas i förgasarens insug? Om det funkar så har du helt klart ett problem i själva förgasaren. Dags för konvertering till flottörförgasare?? Spjäll eller trottel spelar ingen roll, de är pålitliga bägge typerna.
[/quote]

Någon returledning har han inte. Han bytte till en från mikuni till en tilotson. Tror dock felet hela tiden har varit tändningsproblem. Problemet att den inte släpper in bensin nu är nog som han sa själv, nålventilen som kärvar.
Rusch R11 1969
Sno-tric SC1 1966
Lynx 30R 1969
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 LG 1977

Snöstjärnan
Inlägg: 116
Blev medlem: 17 sep 2009, 17:33
Ort: Arvika

Re: Rajd 52 Renovering

Inlägg av Snöstjärnan » 09 mar 2024, 09:32

Vill bara förtydliga att jag har varit med han vid ett par tillfällen och kikat på skotern. Då har den sugit bensin som den ska men den skjuter och misständer och ibland låter de som att den går på 1 cylinder. Blir ingen större skillnad när man justerar bränslet. Han får byta brytare och prova igen.
Rusch R11 1969
Sno-tric SC1 1966
Lynx 30R 1969
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 LG 1977

Kawasaki drifter 440
Inlägg: 232
Blev medlem: 21 okt 2010, 12:24
Ort: Ränkesed Sweden

Re: Rajd 52 Renovering

Inlägg av Kawasaki drifter 440 » 09 mar 2024, 15:26

Bytte nålventil och det löste problemet med bränslet.
Men startar ändå inte av någon anledning,inte ens med startgas...
Ockelbo 300-1968
Rajd 52 ( Pågående Renovering)
Rajd 52 ( Körbar)
Lynx 40-1970

Skriv svar