Med Mikunin på plats, så blev det provstart. Måste ju försöka att justera in luft/bränsleskruv och tomgång, alternativt behöva byta lågfartsmunstycke.
Uppstart gick bra, men efter varmkörning som krävde en del pump med primern, så började jag att skruva på blandskruven men den dumma motorn ville inte få till en stabil tomgång. Den uppförde sig ganska lika som den hade gjort när jag provkörde med Walbroförgasaren. Misstänkte ett tag att det kunde vara förtändningssystemet i svänghjulet som spökade och ändra tändpunkt när varvtalet blev lågt. Men det kunde väl inte stämma
Testade att spraya lite med startgas in vid svänghjul, runt insugsrör och insugsgummi utan reaktion. Men när jag sprayade in bakom startkransen på variatorn, så då ökade varvtalet. Så packboxen där var dålig.
En lite tråkig grej med ILO Rockwell är att det finns väldigt lite info om vilka delar som finns att tillgå på eftermarknaden. Reservdelsnummer kan man hitta, men inte vilken storlek t.ex en packbox på vevaxeln har. Dessutom så fanns det två modeller av packboxar i reservdelslistan för den här motorn, en för motorer med dragstart och en för de med elstart...
Så det var bara att riva bort variatorn för att kunna mäta storlek på tätningen.
Men kvar satt startkransen
Jag trodde att den satt på baksidan av variatorn.
Tillverkade en enkel avdragare
Startkransen sitter bara påpressad/krympt på vevaxeltappen, ingen krysskil.
Den har även en "tapp" som går in igenom packboxen, så det är därför som elstartsmodellerna har en packbox med större inre håldiameter.
Rengjort och packboxen utryckt
Ny packbox inhandlad 48x62x8mm
Packboxen smet dit elegant med lite loctite som smörjning utvändigt.
Sedan uppvärmning av startkransens centrum som sedan gled på vevaxeln lätt.
Lite service och smörjning av primärvariatorn för återmontering