Sida 1 av 2
Ockelbo Trioman 1975
Postat: 24 feb 2021, 19:59
av SS440-80
Re: Ockelbo Trioman 1975
Postat: 24 feb 2021, 21:03
av Snöstjärnan
Skön patina
Även skönt med nya mattor!
Re: Ockelbo Trioman 1975
Postat: 24 feb 2021, 21:32
av SS440-80
Ja nog har den patina
Steg ett är att få den i drift, så att jag vet hur den går och vad som behövs åtgärdas. Om allt går som det ska , så blir det sedan en heldemontering och reparationer av dålig plåt samt blästring och målning av chassiet. Men det är nog ett tag tills dess
Re: Ockelbo Trioman 1975
Postat: 25 feb 2021, 08:09
av swampen
Trevligt projekt
ser ut som att du slipper lacka om huven?
Oförskämt fin
Re: Ockelbo Trioman 1975
Postat: 25 feb 2021, 08:11
av SS440-80
swampen skrev: ↑25 feb 2021, 08:09
Trevligt projekt
ser ut som att du slipper lacka om huven?
Oförskämt fin
Ja, ibland ska man ha tur
Re: Ockelbo Trioman 1975
Postat: 28 feb 2021, 22:11
av SS440-80
Re: Ockelbo Trioman 1975
Postat: 03 mar 2021, 18:52
av swampen
Ja dendär tanken är orginal på många Trioman
rätt tuff och trevlig!.
Ang walbro förgasarna så va dom inte ens bra när dom va nya
(Rajd bytte ut alla orginal monterade Walbro mot Tillotson kostnadsfritt som garanti/Good will) på 70 talet.
och walbro är nästan omöjliga att renovera också när dom väl börjar rosta invändigt (dom små skruvarna inuti går av och fastnar)
Leta reda på en gamal Tillotson förgasare istället och Renovera, så har du en bra och lätt inställd förgasare.
Re: Ockelbo Trioman 1975
Postat: 03 mar 2021, 19:54
av SS440-80
Åh'fasiken, är det så illa med Walbro
Hade isär den idag och den såg bra ut invändigt. Alla små fjädrar och andra småpryttlar inuti var fräscha, möjligtvis att ett membran var lite slappt.
Ska prova med den först, men krånglar den så blir det nog en Mikuni eller Keihin spjällförgasare med flottör. Från Yamaha SS eller Phazer.
Ja bensintanken är cool
Men nog ska det sitta tätningar där slangarna går in i tanken? Finns inga där nu, vilket känns skumt.
Re: Ockelbo Trioman 1975
Postat: 04 mar 2021, 18:42
av SS440-80
Glöm min fråga om hur det ska vara med tätning för slangarna in i tanken.
Jag hade inte kollat så noga på det hela, men idag gjorde jag det och naturligtvis ska det sitta tätningar där.
Nu så är slangarna bara inträdda i tanken, men en rostfri mutter i änden för att hålla slangänden i botten av tanken.
Re: Ockelbo Trioman 1975
Postat: 29 jun 2021, 20:55
av SS440-80
Sommar, och fokus är mest på veteranmopeder.
Men för en vecka sedan så fick jag lite vinterlängtan
Så jag tog av skidan på Trioman, bara för att slipa bort rost och måla upp den. Eventuellt tillverka ett plastunderlag på den.
Men satan! Skidan väger mer än två vanliga bladfjädrade skidor
Något måste göras...
Har ett par breda Yamaha plastskidor ståendes, kanske man kan uppfinna något smart med en sådan
Re: Ockelbo Trioman 1975
Postat: 30 jun 2021, 21:17
av SS440-80
Jag tror att jag ska försöka att tillverka en skidfjädring liknande den som Rusch använde.
Re: Ockelbo Trioman 1975
Postat: 02 jul 2021, 19:22
av SS440-80
Ett bakre fäste på skidan tillverkat, rostfritt. Kul när man har bra material på jobbet
Bakre armen blir ett fyrkantrör och stötdämparen tror jag hör hemma på någon plasvespa från Kina.
Genomslagsgummi monterat på en av pinnbultarna för styrstålet
Inmåttning av sadel för styrstagsinfästning
Plåt för fäste av stötdämpare under tillverkning
Skidan klar för montering
Re: Ockelbo Trioman 1975
Postat: 09 sep 2021, 16:00
av Snöstjärnan
De där gör nog underverk för fjädringen
Har du testat hur det fungerar när du styr, så inte de viker sönder fästet?
Re: Ockelbo Trioman 1975
Postat: 09 sep 2021, 22:23
av SS440-80
Snöstjärnan skrev: ↑09 sep 2021, 16:00
De där gör nog underverk för fjädringen
Har du testat hur det fungerar när du styr, så inte de viker sönder fästet?
Bara testat torrsvängning på betonggolv ännu så länge. Men det blir nog en del brytningar vid "riktig" körning, så jag längtar efter snö nu
Re: Ockelbo Trioman 1975
Postat: 25 okt 2021, 17:16
av SS440-80
Originalskidan har en kätting som "styrstopp", men med en lätt och fin plastskida så vill man ju ha en lätt stropp också.
Så en orange måste vara det bästa på en Ockelbo
Re: Ockelbo Trioman 1975
Postat: 04 nov 2021, 04:55
av swampen
Blir kanon dedär! Man Lääängtar efter en uppdatering efter provkörning nu!!
Orginal skidan fungerar verkligen bäst som NÖDStop på dessa trioman så fort temperaturen går över 0an
köra Trioman i Tö snö är verklogen inte kul!.
Jag tror att detta kommer göra UNDER Verk!
(Säg till om du vill sälja den andra Yamaha skidan)
Re: Ockelbo Trioman 1975
Postat: 07 nov 2021, 10:09
av SS440-80
Hoppas verkligen att det ska göra skillnad, för precis som du säger så är det värdelöst glid på stålskidan när det är töväder. Och även i kallsnö.
Det har hänt en del i övrigt på Trioman. Tändning och elsystem är fixat.
Tändplattan genomgången och nya kablar dragna till kontaktblock
Svänghjulets förtändningsmekanism satt fast
Rengjort och löper lätt och fint
Svänghjul, magnapull och fläkt tillbaka. Dags att fixa resten av elsystemet.
Lådan borta.
Lådan på arbetsbänken för lite rostslipning
Värsta rosten borta och zinkspray på
Startrelä monterad och ny laddregulator
Täckplast för batteri tillverkat
Nytt batteri monterat
Plastskyddet på plats
Nytt tändningslås
Ny voltregulator för belysningen
Startknapp, hel-halvljus, tändningslås, dödmansgrepp och dödarknapp
Re: Ockelbo Trioman 1975
Postat: 07 nov 2021, 15:46
av Snöstjärnan
Blir bra de där
Blir de rostlagning å lack längre fram eller blir de t å behålla patinan?
Re: Ockelbo Trioman 1975
Postat: 07 nov 2021, 16:44
av SS440-80
Snöstjärnan skrev: ↑07 nov 2021, 15:46
Blir bra de där
Blir de rostlagning å lack längre fram eller blir de t å behålla patinan?
Tanken på sikt är att skala av den för blästring och lack. Men först ska den gå ordentligt och bra, så det kan dröja ett tag innan sandblästern får börja att jobba
Re: Ockelbo Trioman 1975
Postat: 09 nov 2021, 18:22
av SS440-80
Ibland så hittar man enkla lösningar på små problem
Växelföraren var utan knopp
Ny knopp hittades i en fyndlåda från en mekanisk verkstad. Har kanske suttit på en pelarborr...