Ockelbo Trioman 1975
Ockelbo Trioman 1975
På våren 2020 så köpte jag en Ockelbo Trioman 1975 (eller kanske 1974) av forummedlemmen JFK.
Han hade grejat och fixat en del med tändsystemet, men inte fått den rackaren att gå ordentligt. Så nu var det min tur att ta över stafettpinnen och stångas med den bråkiga ILO 400-motorn.
På grund av andra projekt under sommaren och hösten, så har Trioman fått stå och skämmas under ett kapell sedan den kom hem.
Men nu har jag fått lite tid och inspiration...
Här är några bilder från när jag hämtade den.
Han hade grejat och fixat en del med tändsystemet, men inte fått den rackaren att gå ordentligt. Så nu var det min tur att ta över stafettpinnen och stångas med den bråkiga ILO 400-motorn.
På grund av andra projekt under sommaren och hösten, så har Trioman fått stå och skämmas under ett kapell sedan den kom hem.
Men nu har jag fått lite tid och inspiration...
Här är några bilder från när jag hämtade den.
-
- Inlägg: 117
- Blev medlem: 17 sep 2009, 17:33
- Ort: Arvika
Re: Ockelbo Trioman 1975
Skön patina
Även skönt med nya mattor!
Även skönt med nya mattor!
Rusch R11 1969
Sno-tric SC1 1966
Lynx 30R 1969
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 LG 1977
Sno-tric SC1 1966
Lynx 30R 1969
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 LG 1977
Re: Ockelbo Trioman 1975
Ja nog har den patina
Steg ett är att få den i drift, så att jag vet hur den går och vad som behövs åtgärdas. Om allt går som det ska , så blir det sedan en heldemontering och reparationer av dålig plåt samt blästring och målning av chassiet. Men det är nog ett tag tills dess
Steg ett är att få den i drift, så att jag vet hur den går och vad som behövs åtgärdas. Om allt går som det ska , så blir det sedan en heldemontering och reparationer av dålig plåt samt blästring och målning av chassiet. Men det är nog ett tag tills dess
- swampen
- Inlägg: 377
- Blev medlem: 15 dec 2011, 21:57
- Ort: Hällbo, Mittimellan OckelboLand och RajdLand!
- Kontakt:
Re: Ockelbo Trioman 1975
Trevligt projekt ser ut som att du slipper lacka om huven?
Oförskämt fin
Oförskämt fin
Rajden ärFavoriten!
Re: Ockelbo Trioman 1975
En kul grej på den här Trioman är bensintanken som är lösknäppbar, antar att det är för att man enkelt ska kunna gå till macken och tanka när man fått soppatorsk
Något som jag inte vet om det är bra eller dåligt, är membranförgasaren från Walbro. Funkar den så är det nog kul, men krånglar den så vette tusan om den får vara kvar...
Något som är imponerande är hur länge man har kört med variatorremmen, har aldrig sett en så smal rem. Den var 30mm som ny, men nu är den 22mm
Något som jag inte vet om det är bra eller dåligt, är membranförgasaren från Walbro. Funkar den så är det nog kul, men krånglar den så vette tusan om den får vara kvar...
Något som är imponerande är hur länge man har kört med variatorremmen, har aldrig sett en så smal rem. Den var 30mm som ny, men nu är den 22mm
- swampen
- Inlägg: 377
- Blev medlem: 15 dec 2011, 21:57
- Ort: Hällbo, Mittimellan OckelboLand och RajdLand!
- Kontakt:
Re: Ockelbo Trioman 1975
Ja dendär tanken är orginal på många Trioman rätt tuff och trevlig!.
Ang walbro förgasarna så va dom inte ens bra när dom va nya (Rajd bytte ut alla orginal monterade Walbro mot Tillotson kostnadsfritt som garanti/Good will) på 70 talet.
och walbro är nästan omöjliga att renovera också när dom väl börjar rosta invändigt (dom små skruvarna inuti går av och fastnar)
Leta reda på en gamal Tillotson förgasare istället och Renovera, så har du en bra och lätt inställd förgasare.
Ang walbro förgasarna så va dom inte ens bra när dom va nya (Rajd bytte ut alla orginal monterade Walbro mot Tillotson kostnadsfritt som garanti/Good will) på 70 talet.
och walbro är nästan omöjliga att renovera också när dom väl börjar rosta invändigt (dom små skruvarna inuti går av och fastnar)
Leta reda på en gamal Tillotson förgasare istället och Renovera, så har du en bra och lätt inställd förgasare.
Rajden ärFavoriten!
Re: Ockelbo Trioman 1975
Åh'fasiken, är det så illa med Walbro
Hade isär den idag och den såg bra ut invändigt. Alla små fjädrar och andra småpryttlar inuti var fräscha, möjligtvis att ett membran var lite slappt.
Ska prova med den först, men krånglar den så blir det nog en Mikuni eller Keihin spjällförgasare med flottör. Från Yamaha SS eller Phazer.
Ja bensintanken är cool Men nog ska det sitta tätningar där slangarna går in i tanken? Finns inga där nu, vilket känns skumt.
Hade isär den idag och den såg bra ut invändigt. Alla små fjädrar och andra småpryttlar inuti var fräscha, möjligtvis att ett membran var lite slappt.
Ska prova med den först, men krånglar den så blir det nog en Mikuni eller Keihin spjällförgasare med flottör. Från Yamaha SS eller Phazer.
Ja bensintanken är cool Men nog ska det sitta tätningar där slangarna går in i tanken? Finns inga där nu, vilket känns skumt.
Re: Ockelbo Trioman 1975
Glöm min fråga om hur det ska vara med tätning för slangarna in i tanken.
Jag hade inte kollat så noga på det hela, men idag gjorde jag det och naturligtvis ska det sitta tätningar där.
Nu så är slangarna bara inträdda i tanken, men en rostfri mutter i änden för att hålla slangänden i botten av tanken.
Jag hade inte kollat så noga på det hela, men idag gjorde jag det och naturligtvis ska det sitta tätningar där.
Nu så är slangarna bara inträdda i tanken, men en rostfri mutter i änden för att hålla slangänden i botten av tanken.
Re: Ockelbo Trioman 1975
Sommar, och fokus är mest på veteranmopeder.
Men för en vecka sedan så fick jag lite vinterlängtan
Så jag tog av skidan på Trioman, bara för att slipa bort rost och måla upp den. Eventuellt tillverka ett plastunderlag på den.
Men satan! Skidan väger mer än två vanliga bladfjädrade skidor
Något måste göras...
Har ett par breda Yamaha plastskidor ståendes, kanske man kan uppfinna något smart med en sådan
Men för en vecka sedan så fick jag lite vinterlängtan
Så jag tog av skidan på Trioman, bara för att slipa bort rost och måla upp den. Eventuellt tillverka ett plastunderlag på den.
Men satan! Skidan väger mer än två vanliga bladfjädrade skidor
Något måste göras...
Har ett par breda Yamaha plastskidor ståendes, kanske man kan uppfinna något smart med en sådan
Re: Ockelbo Trioman 1975
Ett bakre fäste på skidan tillverkat, rostfritt. Kul när man har bra material på jobbet
Bakre armen blir ett fyrkantrör och stötdämparen tror jag hör hemma på någon plasvespa från Kina.
Genomslagsgummi monterat på en av pinnbultarna för styrstålet
Inmåttning av sadel för styrstagsinfästning
Plåt för fäste av stötdämpare under tillverkning
Skidan klar för montering
Bakre armen blir ett fyrkantrör och stötdämparen tror jag hör hemma på någon plasvespa från Kina.
Genomslagsgummi monterat på en av pinnbultarna för styrstålet
Inmåttning av sadel för styrstagsinfästning
Plåt för fäste av stötdämpare under tillverkning
Skidan klar för montering
-
- Inlägg: 117
- Blev medlem: 17 sep 2009, 17:33
- Ort: Arvika
Re: Ockelbo Trioman 1975
De där gör nog underverk för fjädringen
Har du testat hur det fungerar när du styr, så inte de viker sönder fästet?
Har du testat hur det fungerar när du styr, så inte de viker sönder fästet?
Rusch R11 1969
Sno-tric SC1 1966
Lynx 30R 1969
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 LG 1977
Sno-tric SC1 1966
Lynx 30R 1969
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 LG 1977
Re: Ockelbo Trioman 1975
Bara testat torrsvängning på betonggolv ännu så länge. Men det blir nog en del brytningar vid "riktig" körning, så jag längtar efter snö nuSnöstjärnan skrev: ↑09 sep 2021, 16:00De där gör nog underverk för fjädringen
Har du testat hur det fungerar när du styr, så inte de viker sönder fästet?
Re: Ockelbo Trioman 1975
Originalskidan har en kätting som "styrstopp", men med en lätt och fin plastskida så vill man ju ha en lätt stropp också.
Så en orange måste vara det bästa på en Ockelbo
Så en orange måste vara det bästa på en Ockelbo
Senast redigerad av 1 SS440-80, redigerad totalt 7 gånger.
- swampen
- Inlägg: 377
- Blev medlem: 15 dec 2011, 21:57
- Ort: Hällbo, Mittimellan OckelboLand och RajdLand!
- Kontakt:
Re: Ockelbo Trioman 1975
Blir kanon dedär! Man Lääängtar efter en uppdatering efter provkörning nu!!
Orginal skidan fungerar verkligen bäst som NÖDStop på dessa trioman så fort temperaturen går över 0an köra Trioman i Tö snö är verklogen inte kul!.
Jag tror att detta kommer göra UNDER Verk!
(Säg till om du vill sälja den andra Yamaha skidan)
Orginal skidan fungerar verkligen bäst som NÖDStop på dessa trioman så fort temperaturen går över 0an köra Trioman i Tö snö är verklogen inte kul!.
Jag tror att detta kommer göra UNDER Verk!
(Säg till om du vill sälja den andra Yamaha skidan)
Rajden ärFavoriten!
Re: Ockelbo Trioman 1975
Hoppas verkligen att det ska göra skillnad, för precis som du säger så är det värdelöst glid på stålskidan när det är töväder. Och även i kallsnö.
Det har hänt en del i övrigt på Trioman. Tändning och elsystem är fixat.
Tändplattan genomgången och nya kablar dragna till kontaktblock
Svänghjulets förtändningsmekanism satt fast
Rengjort och löper lätt och fint
Svänghjul, magnapull och fläkt tillbaka. Dags att fixa resten av elsystemet.
Lådan borta.
Lådan på arbetsbänken för lite rostslipning
Värsta rosten borta och zinkspray på
Startrelä monterad och ny laddregulator
Täckplast för batteri tillverkat
Nytt batteri monterat
Plastskyddet på plats
Nytt tändningslås
Ny voltregulator för belysningen
Startknapp, hel-halvljus, tändningslås, dödmansgrepp och dödarknapp
Det har hänt en del i övrigt på Trioman. Tändning och elsystem är fixat.
Tändplattan genomgången och nya kablar dragna till kontaktblock
Svänghjulets förtändningsmekanism satt fast
Rengjort och löper lätt och fint
Svänghjul, magnapull och fläkt tillbaka. Dags att fixa resten av elsystemet.
Lådan borta.
Lådan på arbetsbänken för lite rostslipning
Värsta rosten borta och zinkspray på
Startrelä monterad och ny laddregulator
Täckplast för batteri tillverkat
Nytt batteri monterat
Plastskyddet på plats
Nytt tändningslås
Ny voltregulator för belysningen
Startknapp, hel-halvljus, tändningslås, dödmansgrepp och dödarknapp
-
- Inlägg: 117
- Blev medlem: 17 sep 2009, 17:33
- Ort: Arvika
Re: Ockelbo Trioman 1975
Blir bra de där Blir de rostlagning å lack längre fram eller blir de t å behålla patinan?
Rusch R11 1969
Sno-tric SC1 1966
Lynx 30R 1969
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 LG 1977
Sno-tric SC1 1966
Lynx 30R 1969
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 LG 1977
Re: Ockelbo Trioman 1975
Tanken på sikt är att skala av den för blästring och lack. Men först ska den gå ordentligt och bra, så det kan dröja ett tag innan sandblästern får börja att jobbaSnöstjärnan skrev: ↑07 nov 2021, 15:46Blir bra de där Blir de rostlagning å lack längre fram eller blir de t å behålla patinan?
Re: Ockelbo Trioman 1975
Ibland så hittar man enkla lösningar på små problem
Växelföraren var utan knopp
Ny knopp hittades i en fyndlåda från en mekanisk verkstad. Har kanske suttit på en pelarborr...
Växelföraren var utan knopp
Ny knopp hittades i en fyndlåda från en mekanisk verkstad. Har kanske suttit på en pelarborr...