Ockelbo Trioman 1975
-
- Inlägg: 117
- Blev medlem: 17 sep 2009, 17:33
- Ort: Arvika
Re: Ockelbo Trioman 1975
Ibland är de bra å spara på gammalt "skrot"
Rusch R11 1969
Sno-tric SC1 1966
Lynx 30R 1969
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 LG 1977
Sno-tric SC1 1966
Lynx 30R 1969
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 LG 1977
Re: Ockelbo Trioman 1975
Originalförgasaren är en Walbro.
En utvändig tvätt och en invändig rengöring utförd
Luftfilterhållaren är cool, äkta IBO
Men jag fick tag på en fin Mikuni VM34 billigt, så nu blir det uppgradering...
Begagnad bränslepump
Ny membransats
Insugsgummit får lite större hål
Det blir ett skumgummifilter, så för att få det att sitta bra behövs ett övergångsgummi i äkta silikon. 2,25" - 2,5"
Monterat
Eftersom att förgasaren inte har någon choke, så fick det bli en primerpump
Bränslepumpen och anslutning för slang till primerpump
En utvändig tvätt och en invändig rengöring utförd
Luftfilterhållaren är cool, äkta IBO
Men jag fick tag på en fin Mikuni VM34 billigt, så nu blir det uppgradering...
Begagnad bränslepump
Ny membransats
Insugsgummit får lite större hål
Det blir ett skumgummifilter, så för att få det att sitta bra behövs ett övergångsgummi i äkta silikon. 2,25" - 2,5"
Monterat
Eftersom att förgasaren inte har någon choke, så fick det bli en primerpump
Bränslepumpen och anslutning för slang till primerpump
Re: Ockelbo Trioman 1975
Stålomspunnet från Biltema. Ser riktigt coolt ut, men gummit i slangen var nog jord av papper för de ruttnade och sprack på ett år. Både de som blev monterade i skotrar och de som blev liggande på hyllan. Det är absolut inte den kvaliteten som man vill ha på t.ex knullgummi...
Men den rostfria stålflätan funkar fint runt bättre slangar som synes
Men den rostfria stålflätan funkar fint runt bättre slangar som synes
- swampen
- Inlägg: 377
- Blev medlem: 15 dec 2011, 21:57
- Ort: Hällbo, Mittimellan OckelboLand och RajdLand!
- Kontakt:
Re: Ockelbo Trioman 1975
Aj aj aj.. ja Biltema och Gummi går ALLDRIG ihop tyvärr. De är rent Bedrövligt att deras Bensin Slang inte tål BENSIN.
Rajden ärFavoriten!
Re: Ockelbo Trioman 1975
Nej, den butiken har problem med kvalitet.
Den långsiktiga planen är att få skotern att gå bra först, och sedan renovera den till ett finare skick.
Så den spruckna vinylen på dynan får en enklare lagning nu...
Den långsiktiga planen är att få skotern att gå bra först, och sedan renovera den till ett finare skick.
Så den spruckna vinylen på dynan får en enklare lagning nu...
Senast redigerad av 1 SS440-80, redigerad totalt 25 gånger.
- swampen
- Inlägg: 377
- Blev medlem: 15 dec 2011, 21:57
- Ort: Hällbo, Mittimellan OckelboLand och RajdLand!
- Kontakt:
Re: Ockelbo Trioman 1975
Håller med dej de är dessutom viktigare att ”hålla liv i dem” än att vänta på ”den där orginal delen i rätt färg”
Grejjerna ska användas
Grejjerna ska användas
Rajden ärFavoriten!
Re: Ockelbo Trioman 1975
Med Mikunin på plats, så blev det provstart. Måste ju försöka att justera in luft/bränsleskruv och tomgång, alternativt behöva byta lågfartsmunstycke.
Uppstart gick bra, men efter varmkörning som krävde en del pump med primern, så började jag att skruva på blandskruven men den dumma motorn ville inte få till en stabil tomgång. Den uppförde sig ganska lika som den hade gjort när jag provkörde med Walbroförgasaren. Misstänkte ett tag att det kunde vara förtändningssystemet i svänghjulet som spökade och ändra tändpunkt när varvtalet blev lågt. Men det kunde väl inte stämma
Testade att spraya lite med startgas in vid svänghjul, runt insugsrör och insugsgummi utan reaktion. Men när jag sprayade in bakom startkransen på variatorn, så då ökade varvtalet. Så packboxen där var dålig.
En lite tråkig grej med ILO Rockwell är att det finns väldigt lite info om vilka delar som finns att tillgå på eftermarknaden. Reservdelsnummer kan man hitta, men inte vilken storlek t.ex en packbox på vevaxeln har. Dessutom så fanns det två modeller av packboxar i reservdelslistan för den här motorn, en för motorer med dragstart och en för de med elstart...
Så det var bara att riva bort variatorn för att kunna mäta storlek på tätningen.
Men kvar satt startkransen Jag trodde att den satt på baksidan av variatorn.
Tillverkade en enkel avdragare
Startkransen sitter bara påpressad/krympt på vevaxeltappen, ingen krysskil.
Den har även en "tapp" som går in igenom packboxen, så det är därför som elstartsmodellerna har en packbox med större inre håldiameter.
Rengjort och packboxen utryckt
Ny packbox inhandlad 48x62x8mm
Packboxen smet dit elegant med lite loctite som smörjning utvändigt.
Sedan uppvärmning av startkransens centrum som sedan gled på vevaxeln lätt.
Lite service och smörjning av primärvariatorn för återmontering
Uppstart gick bra, men efter varmkörning som krävde en del pump med primern, så började jag att skruva på blandskruven men den dumma motorn ville inte få till en stabil tomgång. Den uppförde sig ganska lika som den hade gjort när jag provkörde med Walbroförgasaren. Misstänkte ett tag att det kunde vara förtändningssystemet i svänghjulet som spökade och ändra tändpunkt när varvtalet blev lågt. Men det kunde väl inte stämma
Testade att spraya lite med startgas in vid svänghjul, runt insugsrör och insugsgummi utan reaktion. Men när jag sprayade in bakom startkransen på variatorn, så då ökade varvtalet. Så packboxen där var dålig.
En lite tråkig grej med ILO Rockwell är att det finns väldigt lite info om vilka delar som finns att tillgå på eftermarknaden. Reservdelsnummer kan man hitta, men inte vilken storlek t.ex en packbox på vevaxeln har. Dessutom så fanns det två modeller av packboxar i reservdelslistan för den här motorn, en för motorer med dragstart och en för de med elstart...
Så det var bara att riva bort variatorn för att kunna mäta storlek på tätningen.
Men kvar satt startkransen Jag trodde att den satt på baksidan av variatorn.
Tillverkade en enkel avdragare
Startkransen sitter bara påpressad/krympt på vevaxeltappen, ingen krysskil.
Den har även en "tapp" som går in igenom packboxen, så det är därför som elstartsmodellerna har en packbox med större inre håldiameter.
Rengjort och packboxen utryckt
Ny packbox inhandlad 48x62x8mm
Packboxen smet dit elegant med lite loctite som smörjning utvändigt.
Sedan uppvärmning av startkransens centrum som sedan gled på vevaxeln lätt.
Lite service och smörjning av primärvariatorn för återmontering
Re: Ockelbo Trioman 1975
Variatorremmen var den smalaste gummirem jag någonsin sett i en snöskoter, men det är kanske inte så underligt att den slits om man tittar på sekundärvariatorn
Variatoraxelns yttre lager sitter i en enkel plåt med lagerplåtar
Lagret ville inte släppa med mindre än att den gick sönder
Även inne i växellådan sitter ett lager.
Axeln sitter stumt, så glidhammare blev lösningen
Axeln är ur lådan
Variatorn isär
Ruskigt djup gravrost på skivorna
Variatoraxelns yttre lager sitter i en enkel plåt med lagerplåtar
Lagret ville inte släppa med mindre än att den gick sönder
Även inne i växellådan sitter ett lager.
Axeln sitter stumt, så glidhammare blev lösningen
Axeln är ur lådan
Variatorn isär
Ruskigt djup gravrost på skivorna
Re: Ockelbo Trioman 1975
Oj, mycket jobb! Hur gor du med dom variatorskivorna? Kan du fixa till dom ?
Re: Ockelbo Trioman 1975
Hade en förhoppning om att kunna sätta upp dem i svarven, men det blir inte mycket gods kvar om det ska bli slätt
Så det får bli en rejäl uppgradering. Sekundärvariator från en Yamaha SS440 får bli lösningen.
Delad och rengjord
I svarven för att minska diametern, så att delningen mellan skivorna blir rätt och att den fysiskt går att montera i skotern.
Rätt avstånd mellan skivorna
Borrar upp till 25mm så att variatorn passar på variatoraxeln
Så var det den stackars gamla rostiga variatorn... Det blev vinkelslipen!
Axeln fri
Axeln slipad och svarvad, rak och fin
Yamahavariatorn inmätt och fastsvetsad
Återmonterat
Yamahavariatorn bygger mera på utsidan, så plåten som håller yttre lagret fick en påbyggnad på 25mm
Plåt och lager monterat
Ny variatorrem på plats. Ser för jäkla bra ut och det ska bli skoj att testa.
Senast redigerad av 1 SS440-80, redigerad totalt 25 gånger.
Re: Ockelbo Trioman 1975
Bra jobbat! Man blir avis på en dels kunskap.
Re: Ockelbo Trioman 1975
Så har man kunnat göra några testrundor, och variatorerna jobbar bra. Eventuellt om jag ska spänna på fjädern i sekundären ett snäpp. Den är i mjukaste läget just nu.
Skidan funkar ganska bra, men stötdämparen är lite smal och vek. Jag är rädd att den kommer att bli krokig, eller att övre fästet kröks.
Så jag letade på en kraftigare stötdämpare och en kortare men styvare fjäder.
Det är en gasdämparen som är lite lång, så för att förhindra att den sträcks ut för långt så monterade jag en stopprem.
Skidan funkar ganska bra, men stötdämparen är lite smal och vek. Jag är rädd att den kommer att bli krokig, eller att övre fästet kröks.
Så jag letade på en kraftigare stötdämpare och en kortare men styvare fjäder.
Det är en gasdämparen som är lite lång, så för att förhindra att den sträcks ut för långt så monterade jag en stopprem.