Rupp Nitro 400 1973 - budgetprojekt
Postat: 18 dec 2020, 13:12
Hej!
Tänkte att jag kunde dela med mig av mitt senaste projekt, hämtade "skotern" i maj 2019 och då såg den ut så här:
Som ni ser var den långt i från komplett, original motorn rasade en gång för länge sedan och förra ägaren skickade iväg cylindrar på renovering men efter det så har de varit borta. Det medförde att skotern slutligen blev stående och fick donera delar till en Nitro 340. Efter hemkomst och en tvätt såg den genast lite trevligare ut!
Det fanns en del originaldelar som följde med men tyvärr var det mesta okomplett och medförde att det skulle bli svårt att få ihop något vettigt med dessa. Det som gick att använda var:
- chassiet (ser ut att ha levt ett hårt liv)
- tanken
- styre (avkapat från styrstången)
- huven
- ena buksidan
- kåporna över motorn
- motorplattan
- elsystemet
Eftersom det inte kryllar av Ruppdelar i Sverige tillsammans med inspiration från hotrod och bilentusiasten David Freiburgers motto "don't get it right, get it running" ledde till att jag beslutade mig för att plocka ihop den med delar som jag hade liggande. D.v.s. att jag tyckte det kändes roligare att få ut den på snön i stället för att jaga svårhittade delar i 10 år till en skoter som är i relativt dåligt skick.
Jag har inget överflöd av bilder men ska dela med mig av det lilla jag har, fortsättning följer!
Tänkte att jag kunde dela med mig av mitt senaste projekt, hämtade "skotern" i maj 2019 och då såg den ut så här:
Som ni ser var den långt i från komplett, original motorn rasade en gång för länge sedan och förra ägaren skickade iväg cylindrar på renovering men efter det så har de varit borta. Det medförde att skotern slutligen blev stående och fick donera delar till en Nitro 340. Efter hemkomst och en tvätt såg den genast lite trevligare ut!
Det fanns en del originaldelar som följde med men tyvärr var det mesta okomplett och medförde att det skulle bli svårt att få ihop något vettigt med dessa. Det som gick att använda var:
- chassiet (ser ut att ha levt ett hårt liv)
- tanken
- styre (avkapat från styrstången)
- huven
- ena buksidan
- kåporna över motorn
- motorplattan
- elsystemet
Eftersom det inte kryllar av Ruppdelar i Sverige tillsammans med inspiration från hotrod och bilentusiasten David Freiburgers motto "don't get it right, get it running" ledde till att jag beslutade mig för att plocka ihop den med delar som jag hade liggande. D.v.s. att jag tyckte det kändes roligare att få ut den på snön i stället för att jaga svårhittade delar i 10 år till en skoter som är i relativt dåligt skick.
Jag har inget överflöd av bilder men ska dela med mig av det lilla jag har, fortsättning följer!