Sida 1 av 1

Ockelbo 380 JR

Postat: 22 nov 2020, 22:08
av Egåån
Hej alla glada!
Nu ska vi försöka ro ett projekt i land.
Jag började bygga en ockelbo mountain mini för några år sedan. Nu i somras tog jag beslutet och tryckte ned den i en container för att avlasta lite skuld från samvetet.
Problemet med det bygget var följande.
*Chassiet blev alldeles för tungt.
*Inga clips mot slidesen.
*Alldeles för stor för en barnskoter (Mycket större än 200 kubikarna som erbjuds på marknaden idag).
*Boggiegeomitrin var kass.
*Framvagnen vart dålig.

Blev helt enkelt för många nackdelar för att hitta inspirationen till att färdigställa projektet. Projektet stod i några år sen beslöt jag mig för att göra mig av med bördan.

Men klart äldsta pojken skulle ha sig en skoter ändå. Så jag köpte en sliten kittycat åt honom.
Men det var ju tyvärr ingen ockelbo...

Här börjar resan på ett nytt projekt som kan värka lovande! :thumbright:

Re: Ockelbo 380 JR

Postat: 22 nov 2020, 22:25
av Egåån
Blev något konstigt med uppladdningen.

Re: Ockelbo 380 JR

Postat: 22 nov 2020, 22:27
av Egåån
Allting började då man blev 16år och man fick köpa sig sin första skoter.
Det blev en 300s från 79. Det var det ända man hade råd till, så låt gå... man vill ju inte åka vallningsfria skidor hela livet, helst om man dessutom vuxit ur dom och fjällen låg och bromsa hela tiden.
Kompisarna körde med sina MXZor, phazer 2or etc.
Men jag såg potential i min maskin och sommaren där på byggde jag om min 300s. Jag byggde ihop den med en Lynx cobra enduro.
583an som nu satt under huven på ockelbon levererade bra och det blev ett jäkla åka av med den.
Hade den som vatten maskin den sommaren sen bytte jag bort motorn mot et340 och där föddes fetichen för veteran skotrar.
Men det är ett annan historia.
Hur som haver växte kärleken för ockelbo skotrar den sommaren. Tänkte då för mig själv att den dagen jag blir fader... då ska barnet/barnen mina ha en ockelbo!

Jag fyllde 20 år och fick min första son. Då började jag bygga min första ockelbo mountain mini.
Men det gick såklart åt skogen och jag köpte han en kitty cat som han fick köra med tills han växte ur den.
När jag fick min andra son så tänkte jag för mig själv. Varför bygger jag inte om kitty caten till en ockelbo 380 JR ( Ockelbo 380in är väll alla ockelbo fantasters våta dröm? )

Och så började jag bygga om kitty caten.

Re: Ockelbo 380 JR

Postat: 22 nov 2020, 22:41
av Egåån
Efter man byggde packlådan klart så gjorde jag en bukram som jag nitade fast plast på.
När det var gjort började tillverkning av huvformen.
Väldigt knepigt att få proportioner att stämma när det ska anpassas in på ett befintligt objekt.
Men jag fick till det någorlunda med kompromissen att tanken måste flyttas och styret måste höjas en aning.
Original har kitty caten tanken ovanför motorn med ett självfallande tryck den i förgasare.
Det tänkte jag lösa med en rund tank byggd av rostfritt rör som jag ska placera mellan packlådan och styrstången.

Här ser ni bilderna på form tillverkningen.

Re: Ockelbo 380 JR

Postat: 22 nov 2020, 22:43
av Egåån
Lite mera bilder på huvformstillverkning

Re: Ockelbo 380 JR

Postat: 22 nov 2020, 23:04
av Egåån
Jag gjorde en form för utvändig plastning.
För er som gjort sådant tidigare, ni vet hur mycket jobb och slipande det är.
Och för er som går i tankar om att testa plasta själv så säger jag, gör det!
Det var min första gången jag plastade... Inte allt för svårt, men mycket tidskrävande och speciellt om du söker en bra finish!
Men fruktansvärt kul att se hur resultatet blir!

Efter jag plastat av formen, slipat glasfibern och spacklat igen alla små porer som blir så började jag på lägga filler, mellan slipa.
Sen lade jag epoxigrundfärg och mellan slipa och till sist lade jag färglager.
Sen lackade jag skidor och chassi såklart.

Sedan monterade jag ihop chassiet färdigt och satte dit nya huven, buken, huvlåsningar etc
Tillverkade också en lyftbåge i rostfritt som jag monterade därpå.

Youtube länk till huv bygget: [Youtube]https://www.youtube.com/watch?v=wj6QHA-4Y1M[/Youtube]
Sen har vi en instagram sida:
KarlssonCustom

Gå in dit och gilla, följ, dela, kommentera :thumbright:

Re: Ockelbo 380 JR

Postat: 23 nov 2020, 05:50
av Snöstjärnan
Riktigt snyggt bygt! Man ser inte ett spår av kitty-caten

Re: Ockelbo 380 JR

Postat: 23 nov 2020, 05:51
av Snöstjärnan
Riktigt snyggt byggt! Man ser inte ett spår av kitty-caten ;)

Re: Ockelbo 380 JR

Postat: 23 nov 2020, 10:50
av Egåån
Men tack ska du ha Snöstjärnan! :D

Re: Ockelbo 380 JR

Postat: 23 nov 2020, 11:27
av Egåån
Nu är det dags för motor genomgång!
Kolv och cylinder var i väldigt dåligt skick och skulle behöva bytas ut.
Men bara kolven gick på närmare 2000 spänn och då slog tanken mig... moppe trim kit?
Har man byggt om så pass mycket så är det väll lika bra att gå all in?! ;)

Motor specifikationer i original utförande:
Motor tillverkare: Suzuki
Motor volym: 60cc
Motor kylning: Fläkt
Slag längd: 45mm
Borr: 41mm
Effekt: ca 2,8hp
kompressionsförhållande: 6,4:1

Porttider original utförande:
Avgasport ca:136
överströmmar ca:111
insug ca:110

Motorn i original utförande har inte ett avstämt avgassystem, den har varvtalsregulator och den har en spjällförgasare.


Med all denna info om motorn så finns 2 möjligheter, antingen köpa ny cylinder och kolv samt porta eller hitta ett moppe trimkit.
Det blev ett moppe trimkit.
Kravet på kittet var att det skulle minst ge 65cc. Men jag hittade ett 70cc kit som var anpassad för 43mm slag.
Då medföljde avgassystem, ny förgasare, trim cylinder, topp och tillhörande kolv.
Det som inte passade från kittet var insuget då kittet är anpassad för en liggande motor.
Kolven låg några mm i underkant av cylindern i TDC. Japp... på nya kolven var kolvbultens centrum bara 20mm från underkant på kolvdomen.
Men med lite sökning så hittade jag en kolv från en 60cc kit som hade en 12mm kolvbult och hade 27 mm från kolvbultens centrum upp till underkant av kolvdomen.

Nu sticker kolven upp 2mm från cylindern i TDC, vilket den egentligen skulle gjort från början men mina uträkningar. :thumbright:

Re: Ockelbo 380 JR

Postat: 23 nov 2020, 17:04
av SS440-80
Nu jäklar Egåån blir jag imponerad :thumbright:
Vilket fantastiskt coolt bygge, helt klart fränaste miniskotern jag sett :shock:

Men som du redan vet så funkar en Kitty Cat bara på hårt packad snö utan uppförsbackar, så du kommer fortfarande att få springa bakom och putta på ibland trots att den är orange :D

Motortrimmet kommer att bli superbra, och lägger du en 2mm-spacer under cylindern så får du upp durationerna mycket. Får hoppas att den lilla slungkopplingen orkar att hålla i.

Mycket bra jobbat . Speciellt att t.o.m få med fjälla på skoterfixet... :mrgreen:

Re: Ockelbo 380 JR

Postat: 23 nov 2020, 18:23
av Egåån
Det tackar vi för!
Hela familjen har varit involverad i projektet. Gumman har hjälpt till och slipa huv medan storebror har delvis tagit hand om lille bror i vagnen och agerat springpojke åt oss. :D :thumbright:

Angående kitty catens framkomlighet i snön så är det ju ett stort problem. Men går i tankar att köpa en ny matta med bättre kammar.
Det finns att köpa höjnings kit åt dom. Då får man även nya fästen till ca pro mini och som tur är har jag ett par orangea sådana skidor på lager sen tidigare försök på bygga en mini ockelbo. Ca pro mini har dessutom väldigt stora skidkrokar vilket ger lite extra 380 look! :thumbright:

Angående slungkopplingen så har jag funderat lite. Motorn har en utväxling 2:1 mellan veven och utgående axel till slungkopplingen.
comet slungkopplingen jag kör med har ett tillslags varv på 2000rpm original. Det innebär att motorn kommer varva 4000rpm vid tillslag på kopplingen.
Det går även att köpa till starkare fjädrar till kopplingen. :thumbright:

Angående motortrimmet så är jag lite små kluven. Man har sett trimmade mopeder på dragrace och man hör att dom flesta har effekten på väldigt höga varv. Men vi testar sätta spacer, mäter upp porttiderna och sen får man testa till en början. Blir det allt för okörbart måste vi tänka om lite grann.
Kanske kompensera det med att öka tillslags varven på kopplingen, Kanske försöka stämma av en ny pipa för lägre varv så suget igenom motorn bromsas upp av buffeln. :?:

En sak i taget så inte det här projektet hamnar i soptunnan :mrgreen:

Re: Ockelbo 380 JR

Postat: 28 nov 2020, 18:03
av Egåån
Uppdatering.

Idag gjorde jag klart styrstången och tog hem skotern.
Testade sätta ned motorn bara för att få se hur det skulle se ut :thumbright:

Re: Ockelbo 380 JR

Postat: 30 nov 2020, 22:03
av jag 3000
Spännande och annorlunda projekt, kan tänka mig att den går hem hos den tänkta chauffören! Även fast jag egentligen är lite av ett Arctic-fan så måste jag säga att den blev riktigt frän, det passar bra med en liten F/A-stånka som tittar fram genom hålet i huven :thumbright:

Re: Ockelbo 380 JR

Postat: 17 feb 2021, 07:55
av swampen
Fy fan va FRÄN den blev alltså!!! 😃😁😍

Re: Ockelbo 380 JR

Postat: 30 jul 2021, 20:54
av Egåån
Ursäkta sena svar. Man är tråkigt nog väldigt ineffektiv på denna sida. ( något man borde ändra på )
Men jag/vi tackar för alla glada och uppmuntrade kommentarer! :)

Re: Ockelbo 380 JR

Postat: 30 jul 2021, 23:20
av SS440-80
Egåån skrev:
30 jul 2021, 20:54
Ursäkta sena svar. Man är tråkigt nog väldigt ineffektiv på denna sida. ( något man borde ändra på )
Är du mer på Fäjsboken? Tråkigt nog är den så snabb så ingenting (menar ingenting) ligger kvar tillgängligt speciellt länge.
Så för snabba svar och många gilla :thumbright: för momentan egotripp så är det klockrent, men som informationsbank är den kaputt värdelös, tyvärr. (tycker jag)

Re: Ockelbo 380 JR

Postat: 01 aug 2021, 15:19
av Egåån
SS440.
Jag har facebook och jag lägger upp skoterprojekt där också. Har man lagt ned 500 timmar på en skoter så vill man ju visa upp stoltheten för så många som möjligt.
Men jag instämmer på det du skriver. Man skulle ha fått tillbaka facebook folket till detta forum. Här man man snabbt söka sig fram till viktig information och här ligger projektbilderna kvar i ordning och reda.

Jag uppskattar detta forum oerhört mycket!
Brukar rekommendera folk hit som har funderingar kring veteranskotrar :)