YAMAHA ET250. 1982
YAMAHA ET250. 1982
För någon vecka sedan så såg jag en liten annons i en tidning, en traditionell radannons utan bild och med väldigt sparsamt med text.
Det stod: YAMAHA 250/1982. 5.000Kr. Och ett telefonnummer till säljaren, förstås.
Med den knapphändiga infon, så var jag osäker på om det var en kort ET, lång ET eller rent av en Bravo... så jag ringde och en äldre man svarade (80 år)
Jag frågade lite om skotern, och det visade sig vara en kort ET250
Farbrorn hade ägt skotern sedan 2003, och använt den sparsamt för fiske på Hjälmaren. De senaste åren hade den inte varit körd p.g.a dåligt med is o snö. Han hade alltid förvarat den i en sjöbod, så den hade stått torrt och fint och den var i bra skick för sin ålder.
Nu har jag inte vare sig plats eller behov för någon mer snöskoter (även om ET250 är speciella )
Men mina grannar har två söner som skulle behöva en liten maskin att öva sig på. Så jag frågade dem om de var intresserade och självklart ville de ha den, om jag kunde ge skotern en översyn och fixa det som behövdes fixas. Och det är klart att jag gör det, man måste ju ställa upp för att lägga grunden för nästa generation av skoteråkare
Här är lite bilder på ET:n när den kom "hem"
Farbrorn som hade den hade gjort en hållare för en låda baktill, för att ha sina fiskegrejer i.
Tror att farbrorn träffade på lite stubb och sten i strandkanten när han skulle fiska...
Men mattan är i perfekt skick, det är t.o.m gjutskägg kvar.
Inte många kilometer för att vara en -82:a
Det stod: YAMAHA 250/1982. 5.000Kr. Och ett telefonnummer till säljaren, förstås.
Med den knapphändiga infon, så var jag osäker på om det var en kort ET, lång ET eller rent av en Bravo... så jag ringde och en äldre man svarade (80 år)
Jag frågade lite om skotern, och det visade sig vara en kort ET250
Farbrorn hade ägt skotern sedan 2003, och använt den sparsamt för fiske på Hjälmaren. De senaste åren hade den inte varit körd p.g.a dåligt med is o snö. Han hade alltid förvarat den i en sjöbod, så den hade stått torrt och fint och den var i bra skick för sin ålder.
Nu har jag inte vare sig plats eller behov för någon mer snöskoter (även om ET250 är speciella )
Men mina grannar har två söner som skulle behöva en liten maskin att öva sig på. Så jag frågade dem om de var intresserade och självklart ville de ha den, om jag kunde ge skotern en översyn och fixa det som behövdes fixas. Och det är klart att jag gör det, man måste ju ställa upp för att lägga grunden för nästa generation av skoteråkare
Här är lite bilder på ET:n när den kom "hem"
Farbrorn som hade den hade gjort en hållare för en låda baktill, för att ha sina fiskegrejer i.
Tror att farbrorn träffade på lite stubb och sten i strandkanten när han skulle fiska...
Men mattan är i perfekt skick, det är t.o.m gjutskägg kvar.
Inte många kilometer för att vara en -82:a
Re: YAMAHA ET250. 1982
Första operationen blir en genomgång av boggien.
Boggien är i riktigt bra skick och inte speciellt rostig eller krokig på något sätt.
Men en liten spricka vid främre svingens nedre fäste mot axeln ska lagas.
Alla boggiehjul löper relativt lätt för sin ålder, men ett hjul har fått gummisläpp. Men efter lite rotande i en reservdelslåda hittade jag ett likadant, med samma åldersutseende (lätt oxiderat)
Stötdämparen är en äkta KYB, d.v.s samma fabrikat som sitter på de värsta nya Lynxarna och Ski-Doo. Men det hjälper inte att det är bra fabrikat efter 38 år, gasdämparen är som en cykelpump och måste bytas.
Boggien nedplockad i smådelar och klar för service
Boggien är i riktigt bra skick och inte speciellt rostig eller krokig på något sätt.
Men en liten spricka vid främre svingens nedre fäste mot axeln ska lagas.
Alla boggiehjul löper relativt lätt för sin ålder, men ett hjul har fått gummisläpp. Men efter lite rotande i en reservdelslåda hittade jag ett likadant, med samma åldersutseende (lätt oxiderat)
Stötdämparen är en äkta KYB, d.v.s samma fabrikat som sitter på de värsta nya Lynxarna och Ski-Doo. Men det hjälper inte att det är bra fabrikat efter 38 år, gasdämparen är som en cykelpump och måste bytas.
Boggien nedplockad i smådelar och klar för service
Re: YAMAHA ET250. 1982
I bakre saxen så får aluminiumpasta motverka rost och oxidation.
Blir fettnipplar monterade, för enkel infettning av de rörliga axlarna.
Är egentligen helt knäppt att det inte är monterat ifrån fabrik, för det är inte många skoterägare som plockar ut boggien en gång om året för att fetta in axlarna
Sprickan svetsad och muttrar för nipplarna likaså.
Ytrosten nedslipad och delarna upphängd för ny färg
Blir fettnipplar monterade, för enkel infettning av de rörliga axlarna.
Är egentligen helt knäppt att det inte är monterat ifrån fabrik, för det är inte många skoterägare som plockar ut boggien en gång om året för att fetta in axlarna
Sprickan svetsad och muttrar för nipplarna likaså.
Ytrosten nedslipad och delarna upphängd för ny färg
Re: YAMAHA ET250. 1982
Före återmontering av boggien så byter jag drivaxellagret på höger sida. Det här lagret tar mycket stryk genom åren med fukt, smuts, även om det är kapslat. Det är mycket lätt att byta det här lagret (men kom ihåg att släppa på mattspänningen först)
Drivaxellagret på vänster sida behövs nästan aldrig bytas, för det sitter inne i kedjehuset och badar i olja.
Först bort med verktygslådan
Drivningen för hastighetsmätaren sitter utanför lagret.
Nytt lager, sedan återmontering...
Drivaxellagret på vänster sida behövs nästan aldrig bytas, för det sitter inne i kedjehuset och badar i olja.
Först bort med verktygslådan
Drivningen för hastighetsmätaren sitter utanför lagret.
Nytt lager, sedan återmontering...
Re: YAMAHA ET250. 1982
Dags för en förgasarrengörning, så bort med luftburken.
Den väldigt skitiga förgasaren lossad.
Blev lite förvånad när jag såg att det är en flottörförgasare. Så jag gick ut på nätet och sökte efter info om just detta, ville veta om den är original eller eftermonterad, men finns faktiskt ingen teknisk info att finna om 1982 års ET250. Detta för att 1981 är sista årsmodellen av ET250 som såldes i USA, och då finns det inga sprängskisser eller reservdelslistor som visar 1982:or.
Det var inte förrän jag gjorde en sökning här på forumet där jag hittade en tråd om förgasarproblem på en ET250 -82, som jag fick det bekräftat att den här årsmodellen har en flottörförgasare.
Förgasaren heter Mikuni TD30
Yamahas förgasarnummer är 8N900
Här är fakta för den här förgasare. Det kan ju vara bra att veta för den som tröttnat på sin ET med membranförgasare.
På insugssidan av spjället så sitter röranslutningen för oljeslangen från oljepumpen. Enkelt men väl fungerande.
Etiketten med specifikationen för 1982.
Den väldigt skitiga förgasaren lossad.
Blev lite förvånad när jag såg att det är en flottörförgasare. Så jag gick ut på nätet och sökte efter info om just detta, ville veta om den är original eller eftermonterad, men finns faktiskt ingen teknisk info att finna om 1982 års ET250. Detta för att 1981 är sista årsmodellen av ET250 som såldes i USA, och då finns det inga sprängskisser eller reservdelslistor som visar 1982:or.
Det var inte förrän jag gjorde en sökning här på forumet där jag hittade en tråd om förgasarproblem på en ET250 -82, som jag fick det bekräftat att den här årsmodellen har en flottörförgasare.
Förgasaren heter Mikuni TD30
Yamahas förgasarnummer är 8N900
Här är fakta för den här förgasare. Det kan ju vara bra att veta för den som tröttnat på sin ET med membranförgasare.
På insugssidan av spjället så sitter röranslutningen för oljeslangen från oljepumpen. Enkelt men väl fungerande.
Etiketten med specifikationen för 1982.
-
- Inlägg: 117
- Blev medlem: 17 sep 2009, 17:33
- Ort: Arvika
Re: YAMAHA ET250. 1982
Ser bra ut Blir en perfekt nybörjarskoter för grabbarna.
Rusch R11 1969
Sno-tric SC1 1966
Lynx 30R 1969
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 LG 1977
Sno-tric SC1 1966
Lynx 30R 1969
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 LG 1977
Re: YAMAHA ET250. 1982
Tackar
Tanken är att Jultomten ska komma på skotern och lämna över den på julafton
Re: YAMAHA ET250. 1982
Som vanligt med dina projekt så ser det väldigt bra ut! Känns som att det börjar bli svårt att hitta så där orörda et250is idag. Kan tänka mig att grann-grabbarna kommer bli nöjda med maskinen
En frisk motor tänder på varje varv!
Re: YAMAHA ET250. 1982
Tackar
Det är som du säger, korta ET250 i fint skick är sällsynta nu.
Men jag tycker att alla andra äldre skotrar börjar att vara svåra att få tag på. Tänker på SRV, SS440, Phazer och t.o.m korta ET340 och Bravo. Är nog bara riktigt slitna Transporters som det finns hyfsat många av på t.ex Blocket.
Samma sak med de andra fabrikaten, de små sportiga är ovanliga nu.
Re: YAMAHA ET250. 1982
Ja det är sant, förut såg man gott om ex, 440, panteror, ss, srv etc. på Blocket men nu ser man inte så många till salu längre!
En frisk motor tänder på varje varv!
Re: YAMAHA ET250. 1982
Ljuddämparen är som på så många andra gamla snöskotrar riktigt rostig på ytan.
Egentligen är det ganska onödigt att låta den bli rostig. Det är några få fjädrar som håller hela avgassystemet på de flesta gamla skotrar.
Det tar max fem minuter att få ut ur skotern, några få minuter att borsta av med stålborste (om man underhållslackar varje år) och sedan ett par minuter att spraya på ett par lager med Hotpaint.
Det behövdes lite mer än en vanlig stålborste för att få bort rosten på det här avgassystemet
Snyggt blir det med värmebeständig färg.
Egentligen är det ganska onödigt att låta den bli rostig. Det är några få fjädrar som håller hela avgassystemet på de flesta gamla skotrar.
Det tar max fem minuter att få ut ur skotern, några få minuter att borsta av med stålborste (om man underhållslackar varje år) och sedan ett par minuter att spraya på ett par lager med Hotpaint.
Det behövdes lite mer än en vanlig stålborste för att få bort rosten på det här avgassystemet
Snyggt blir det med värmebeständig färg.
Re: YAMAHA ET250. 1982
Skidorna är oskadade, men smutsiga och ytrostiga.
Styrstålen är inte helt slut, så det blir lite svetssträng på dem. Har pinnar som man svetsar grävskopständer med, blir galet slitstarkt
Nedplockning i smådelar
Nya plastbelag
Men belagen är lite för långa och smala i spetsen, så en liten trimning var nödvändig
Första skidan klar, bara att göra lika med nummer två
Styrstålen är inte helt slut, så det blir lite svetssträng på dem. Har pinnar som man svetsar grävskopständer med, blir galet slitstarkt
Nedplockning i smådelar
Nya plastbelag
Men belagen är lite för långa och smala i spetsen, så en liten trimning var nödvändig
Första skidan klar, bara att göra lika med nummer två
Re: YAMAHA ET250. 1982
Allt går förstås inte som på räls hela tiden.
När jag skulle demontera höher skida, så hade bulten genom spindeln rostat så att den gick av. Så jag fick borra ur ur den på "muttersidan" för att få loss skidan. Sedan så blev det en del jobb för att få ur den fastrostade stumpen som satt kvar inne i spindeln.
Så ur med spindeln.
Upp i hydraulpressen för att få mer kraft
Icke sa nicke, rör sig inte alls...
Så det blev sämsta lösningen, borrning. Blir oftast aldrig riktigt bra.
Men det gick faktiskt bra. Jag borrade försiktigt stegvis, och till slut så hade det skavt hål så att det gick att knacka ur med en dorn.
Fördelen med eländet var att spindeltappen blev smord. Självklart så tog jag loss och smorde även den andra.
När jag skulle demontera höher skida, så hade bulten genom spindeln rostat så att den gick av. Så jag fick borra ur ur den på "muttersidan" för att få loss skidan. Sedan så blev det en del jobb för att få ur den fastrostade stumpen som satt kvar inne i spindeln.
Så ur med spindeln.
Upp i hydraulpressen för att få mer kraft
Icke sa nicke, rör sig inte alls...
Så det blev sämsta lösningen, borrning. Blir oftast aldrig riktigt bra.
Men det gick faktiskt bra. Jag borrade försiktigt stegvis, och till slut så hade det skavt hål så att det gick att knacka ur med en dorn.
Fördelen med eländet var att spindeltappen blev smord. Självklart så tog jag loss och smorde även den andra.
Re: YAMAHA ET250. 1982
Den lilla stötfångaren fram har varit till nytta för tidigare ägare, för helt rak var den inte längre
Ska försöka att snygga till och förstärka den
Letade på ett rostfritt rör som hade samma invändiga dimension som stötfångarens ytterdiameter.
Svetsat
Lackerad
Klart mycket snyggare, och stabilare
När jag ändå var i lackeringstagen, så snyggade jag till variatorskyddet också
Ska försöka att snygga till och förstärka den
Letade på ett rostfritt rör som hade samma invändiga dimension som stötfångarens ytterdiameter.
Svetsat
Lackerad
Klart mycket snyggare, och stabilare
När jag ändå var i lackeringstagen, så snyggade jag till variatorskyddet också
Re: YAMAHA ET250. 1982
Det viktigaste börjar på att vara klart nu, men det är en del småfix för att det ska bli riktigt bra.
Kedjesträckning och ny olja
Lyftbågen bak riktas, slipas och lackas
Nya gummihandtag behövs
Och självklart ett bollhorn. Alla älskar gummitutor
Skumgummi på styret för att undvika utslagna tänder och likande...
Grillen hade lite småskador som gjorde att strålkastaren inte satt fast ordentligt
Ny ram i metall, så nu kommer lyktan att sitta stabilt
Kedjesträckning och ny olja
Lyftbågen bak riktas, slipas och lackas
Nya gummihandtag behövs
Och självklart ett bollhorn. Alla älskar gummitutor
Skumgummi på styret för att undvika utslagna tänder och likande...
Grillen hade lite småskador som gjorde att strålkastaren inte satt fast ordentligt
Ny ram i metall, så nu kommer lyktan att sitta stabilt
Senast redigerad av 1 SS440-80, redigerad totalt 22 gånger.
Re: YAMAHA ET250. 1982
Det blir toppen det där börjar nästan få lite villhöver känsla över et250in när jag ser den där
En frisk motor tänder på varje varv!