YAMAHA ET250. 1982

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

YAMAHA ET250. 1982

Inlägg av SS440-80 » 05 nov 2020, 08:18

För någon vecka sedan så såg jag en liten annons i en tidning, en traditionell radannons utan bild och med väldigt sparsamt med text.
Det stod: YAMAHA 250/1982. 5.000Kr. Och ett telefonnummer till säljaren, förstås.
Med den knapphändiga infon, så var jag osäker på om det var en kort ET, lång ET eller rent av en Bravo... så jag ringde och en äldre man svarade (80 år)
Jag frågade lite om skotern, och det visade sig vara en kort ET250 :thumbright:
Farbrorn hade ägt skotern sedan 2003, och använt den sparsamt för fiske på Hjälmaren. De senaste åren hade den inte varit körd p.g.a dåligt med is o snö. Han hade alltid förvarat den i en sjöbod, så den hade stått torrt och fint och den var i bra skick för sin ålder.

Nu har jag inte vare sig plats eller behov för någon mer snöskoter (även om ET250 är speciella :P )
Men mina grannar har två söner som skulle behöva en liten maskin att öva sig på. Så jag frågade dem om de var intresserade och självklart ville de ha den, om jag kunde ge skotern en översyn och fixa det som behövdes fixas. Och det är klart att jag gör det, man måste ju ställa upp för att lägga grunden för nästa generation av skoteråkare :lol:

Här är lite bilder på ET:n när den kom "hem"

Bild

Bild

Bild


Farbrorn som hade den hade gjort en hållare för en låda baktill, för att ha sina fiskegrejer i.
Bild


Tror att farbrorn träffade på lite stubb och sten i strandkanten när han skulle fiska...
Bild


Men mattan är i perfekt skick, det är t.o.m gjutskägg kvar.
Bild

Bild


Inte många kilometer för att vara en -82:a
Bild

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: YAMAHA ET250. 1982

Inlägg av SS440-80 » 05 nov 2020, 10:37

Första operationen blir en genomgång av boggien.
Bild


Boggien är i riktigt bra skick och inte speciellt rostig eller krokig på något sätt.
Men en liten spricka vid främre svingens nedre fäste mot axeln ska lagas.
Bild


Alla boggiehjul löper relativt lätt för sin ålder, men ett hjul har fått gummisläpp. Men efter lite rotande i en reservdelslåda hittade jag ett likadant, med samma åldersutseende (lätt oxiderat) :mrgreen:
Bild


Stötdämparen är en äkta KYB, d.v.s samma fabrikat som sitter på de värsta nya Lynxarna och Ski-Doo. Men det hjälper inte att det är bra fabrikat efter 38 år, gasdämparen är som en cykelpump och måste bytas.
Bild


Boggien nedplockad i smådelar och klar för service
Bild

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: YAMAHA ET250. 1982

Inlägg av SS440-80 » 07 nov 2020, 10:38

I bakre saxen så får aluminiumpasta motverka rost och oxidation.
Bild


Blir fettnipplar monterade, för enkel infettning av de rörliga axlarna.
Är egentligen helt knäppt att det inte är monterat ifrån fabrik, för det är inte många skoterägare som plockar ut boggien en gång om året för att fetta in axlarna :roll:
Bild


Sprickan svetsad och muttrar för nipplarna likaså.
Bild


Ytrosten nedslipad och delarna upphängd för ny färg
Bild

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: YAMAHA ET250. 1982

Inlägg av SS440-80 » 16 nov 2020, 19:32

Kom lite bra grejer med posten
Bild

Bild


Ny stötdämpare monterad
Bild


Slidesen behövde lite justering både bak och fram för att passa
Bild


Monterade
Bild

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: YAMAHA ET250. 1982

Inlägg av SS440-80 » 18 nov 2020, 08:00

Före återmontering av boggien så byter jag drivaxellagret på höger sida. Det här lagret tar mycket stryk genom åren med fukt, smuts, även om det är kapslat. Det är mycket lätt att byta det här lagret (men kom ihåg att släppa på mattspänningen först)
Drivaxellagret på vänster sida behövs nästan aldrig bytas, för det sitter inne i kedjehuset och badar i olja.

Först bort med verktygslådan
Bild


Drivningen för hastighetsmätaren sitter utanför lagret.
Bild

Bild

Bild


Nytt lager, sedan återmontering...
Bild

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: YAMAHA ET250. 1982

Inlägg av SS440-80 » 19 nov 2020, 18:26

Dags för en förgasarrengörning, så bort med luftburken.
Bild


Den väldigt skitiga förgasaren lossad.
Blev lite förvånad när jag såg att det är en flottörförgasare. Så jag gick ut på nätet och sökte efter info om just detta, ville veta om den är original eller eftermonterad, men finns faktiskt ingen teknisk info att finna om 1982 års ET250. Detta för att 1981 är sista årsmodellen av ET250 som såldes i USA, och då finns det inga sprängskisser eller reservdelslistor som visar 1982:or.
Det var inte förrän jag gjorde en sökning här på forumet där jag hittade en tråd om förgasarproblem på en ET250 -82, som jag fick det bekräftat att den här årsmodellen har en flottörförgasare.
Bild


Förgasaren heter Mikuni TD30
Bild


Yamahas förgasarnummer är 8N900
Bild


Här är fakta för den här förgasare. Det kan ju vara bra att veta för den som tröttnat på sin ET med membranförgasare.
Bild


På insugssidan av spjället så sitter röranslutningen för oljeslangen från oljepumpen. Enkelt men väl fungerande.
Bild


Etiketten med specifikationen för 1982.
Bild

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: YAMAHA ET250. 1982

Inlägg av SS440-80 » 21 nov 2020, 16:29

Mycket som ska göras rent om det ska bli fint.
Så idag fick luftburken och verktygslådan en uppfräschning.

Ganska smutsiga
Bild


Rengörning invändigt också
Bild


Klart! Blir snyggt :thumbright:
Bild

Snöstjärnan
Inlägg: 116
Blev medlem: 17 sep 2009, 17:33
Ort: Arvika

Re: YAMAHA ET250. 1982

Inlägg av Snöstjärnan » 23 nov 2020, 05:43

Ser bra ut :) :thumbright: Blir en perfekt nybörjarskoter för grabbarna.
Rusch R11 1969
Sno-tric SC1 1966
Lynx 30R 1969
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 LG 1977

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: YAMAHA ET250. 1982

Inlägg av SS440-80 » 23 nov 2020, 12:46

Snöstjärnan skrev:
23 nov 2020, 05:43
Ser bra ut :) :thumbright: Blir en perfekt nybörjarskoter för grabbarna.
Tackar :thumbright:
Tanken är att Jultomten ska komma på skotern och lämna över den på julafton :D

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: YAMAHA ET250. 1982

Inlägg av SS440-80 » 25 nov 2020, 20:45

Variatorfix. Rengöring och nya glidklackar

Några streck med spritpenna för att det ska bli rätt vid återmontering
Bild


Rörsprintarna ur och helixen lös
Bild

Bild


Glidklackarna är slitna och fjädern saknar lite färg
Bild


Med lite kärlek så blir allt finare
Bild


Återmonterat
Bild

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: YAMAHA ET250. 1982

Inlägg av SS440-80 » 29 nov 2020, 19:41

Även primärvariatorn behöver en översyn.

Lossad
Bild


Locket av
Bild


Armarna med rullarna går riktigt tungt, så en rengöring och lite teflon gör susen
Bild


Ramperna har gropar som måste fixas
Bild


Handslipning med fint sandpapper tar sin lilla tid, men det blir bra
Bild


Locket på igen
Bild


Variatorn tillbaka på motorn
Bild

Användarvisningsbild
jag 3000
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1121
Blev medlem: 06 nov 2007, 16:24
Kontakt:

Re: YAMAHA ET250. 1982

Inlägg av jag 3000 » 30 nov 2020, 22:08

Som vanligt med dina projekt så ser det väldigt bra ut! Känns som att det börjar bli svårt att hitta så där orörda et250is idag. Kan tänka mig att grann-grabbarna kommer bli nöjda med maskinen :thumbright:
En frisk motor tänder på varje varv!

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: YAMAHA ET250. 1982

Inlägg av SS440-80 » 02 dec 2020, 08:01

jag 3000 skrev:
30 nov 2020, 22:08
Som vanligt med dina projekt så ser det väldigt bra ut! Känns som att det börjar bli svårt att hitta så där orörda et250is idag. Kan tänka mig att grann-grabbarna kommer bli nöjda med maskinen :thumbright:
Tackar :thumbright:

Det är som du säger, korta ET250 i fint skick är sällsynta nu.
Men jag tycker att alla andra äldre skotrar börjar att vara svåra att få tag på. Tänker på SRV, SS440, Phazer och t.o.m korta ET340 och Bravo. Är nog bara riktigt slitna Transporters som det finns hyfsat många av på t.ex Blocket.
Samma sak med de andra fabrikaten, de små sportiga är ovanliga nu.

Användarvisningsbild
jag 3000
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1121
Blev medlem: 06 nov 2007, 16:24
Kontakt:

Re: YAMAHA ET250. 1982

Inlägg av jag 3000 » 02 dec 2020, 12:42

Ja det är sant, förut såg man gott om ex, 440, panteror, ss, srv etc. på Blocket men nu ser man inte så många till salu längre!
En frisk motor tänder på varje varv!

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: YAMAHA ET250. 1982

Inlägg av SS440-80 » 07 dec 2020, 19:10

Ljuddämparen är som på så många andra gamla snöskotrar riktigt rostig på ytan.
Egentligen är det ganska onödigt att låta den bli rostig. Det är några få fjädrar som håller hela avgassystemet på de flesta gamla skotrar.
Det tar max fem minuter att få ut ur skotern, några få minuter att borsta av med stålborste (om man underhållslackar varje år) och sedan ett par minuter att spraya på ett par lager med Hotpaint.

Bild


Det behövdes lite mer än en vanlig stålborste för att få bort rosten på det här avgassystemet
Bild


Snyggt blir det med värmebeständig färg.
Bild

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: YAMAHA ET250. 1982

Inlägg av SS440-80 » 09 dec 2020, 19:24

Skidorna är oskadade, men smutsiga och ytrostiga.
Bild

Bild


Styrstålen är inte helt slut, så det blir lite svetssträng på dem. Har pinnar som man svetsar grävskopständer med, blir galet slitstarkt
Bild


Nedplockning i smådelar
Bild


Nya plastbelag
Bild


Men belagen är lite för långa och smala i spetsen, så en liten trimning var nödvändig
Bild


Första skidan klar, bara att göra lika med nummer två
Bild

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: YAMAHA ET250. 1982

Inlägg av SS440-80 » 16 dec 2020, 20:01

Allt går förstås inte som på räls hela tiden.

När jag skulle demontera höher skida, så hade bulten genom spindeln rostat så att den gick av. Så jag fick borra ur ur den på "muttersidan" för att få loss skidan. Sedan så blev det en del jobb för att få ur den fastrostade stumpen som satt kvar inne i spindeln.

Så ur med spindeln.
Bild


Upp i hydraulpressen för att få mer kraft
Bild


Icke sa nicke, rör sig inte alls...
Bild


Så det blev sämsta lösningen, borrning. Blir oftast aldrig riktigt bra.
Bild


Men det gick faktiskt bra. Jag borrade försiktigt stegvis, och till slut så hade det skavt hål så att det gick att knacka ur med en dorn.
Bild


Fördelen med eländet var att spindeltappen blev smord. Självklart så tog jag loss och smorde även den andra.

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: YAMAHA ET250. 1982

Inlägg av SS440-80 » 16 dec 2020, 20:21

Den lilla stötfångaren fram har varit till nytta för tidigare ägare, för helt rak var den inte längre
Bild


Ska försöka att snygga till och förstärka den
Bild

Bild


Letade på ett rostfritt rör som hade samma invändiga dimension som stötfångarens ytterdiameter.
Bild


Svetsat
Bild


Lackerad
Bild


Klart mycket snyggare, och stabilare
Bild



När jag ändå var i lackeringstagen, så snyggade jag till variatorskyddet också
Bild

Bild

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: YAMAHA ET250. 1982

Inlägg av SS440-80 » 21 dec 2020, 17:44

Det viktigaste börjar på att vara klart nu, men det är en del småfix för att det ska bli riktigt bra.

Kedjesträckning och ny olja
Bild


Lyftbågen bak riktas, slipas och lackas
Bild

Bild


Nya gummihandtag behövs
Bild

Bild

Bild


Och självklart ett bollhorn. Alla älskar gummitutor :lol:
Bild

Bild


Skumgummi på styret för att undvika utslagna tänder och likande...
Bild

Bild


Grillen hade lite småskador som gjorde att strålkastaren inte satt fast ordentligt
Bild

Bild

Bild


Ny ram i metall, så nu kommer lyktan att sitta stabilt
Bild
Senast redigerad av 1 SS440-80, redigerad totalt 22 gånger.

Användarvisningsbild
jag 3000
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1121
Blev medlem: 06 nov 2007, 16:24
Kontakt:

Re: YAMAHA ET250. 1982

Inlägg av jag 3000 » 21 dec 2020, 23:24

Det blir toppen det där :thumbright: börjar nästan få lite villhöver känsla över et250in när jag ser den där 8)
En frisk motor tänder på varje varv!

Skriv svar