Sida 3 av 3

Re: Ockelbo Poro -85

Postat: 30 dec 2021, 20:25
av Annorlunda
Hej. Är i fjällen nu men kan fixa när jag kommer hem :)
Albin11 skrev:
30 dec 2021, 17:21
Hej
Skulle du kunna lägga upp en bild på de som jag har ringat in? Skulle behöva se hur de ser ut där. Håller på med min första skoter så skulle behöva se vad som sitter där för det fattas lite grejer på min.

Re: Ockelbo Poro -85

Postat: 12 jan 2022, 00:57
av Albin11
Vad är de för slags variator som sitter på en Poro? Behöver en till min men vet inte vad för slags variator det är och hittar inte någon information om det

Re: Ockelbo Poro -85

Postat: 12 jan 2022, 07:02
av SS440-80

Re: Ockelbo Poro -85

Postat: 21 jan 2022, 02:37
av Albin11
Behöver hjälp
Får inte min Poro att starta, den har kompression den får bränsle och den har gnista. Vet inte varför den inte startar

Re: Ockelbo Poro -85

Postat: 21 jan 2022, 22:43
av swampen
Om de är Fakta att den får bränsle och har komprisson och gnista, så återstår nästan bara att gnistan isåfall kommer på fel ställe. Eller att den får för Mycke bränsle och surar/kvävet stiftet.?

De sitter väll en Vacumslang på vevhuset till nån slags bensinpump får jag förutsätta, extern eller intern i förgasaren, om de är nått läckage i membranen i pumpen så kan bensin sugas in i vevhuset tex. Packboxarna på vevaxeln kan ju också ställa till mystiska problem om dom drar tjuvlift!.
Startar den på startgas i stifthålet?

Re: Ockelbo Poro -85

Postat: 28 jan 2022, 14:44
av Albin11
Vi har provat med startgas och den startar inte då heller. Ska kolla hur vacumslangen ser ut

Re: Ockelbo Poro -85

Postat: 28 jan 2022, 15:26
av SS440-80
Testa att din gnista är stark nog under kompression.
Att man har gnista på tändstiftet ute i fria luften säger inget om hur gnistan ser ut under kompression.
Ju högre lufttryck tändstiftet befinner sig i, desto svårare blir det för gnistan att hoppa mellan tändstiftets elektroder.

Om tändsystemet ska klara att ge en 0,6 mm lång gnista underkompression måste den klara en tio gånger längre gnista ute i fria luften. Ta ett fungerande tändstift och klipp av sidoelektroden. Då får man ett gnistgap på 3-5 mm. Detta stift ansluter man till tändkabeln och håller mot jord (motorns block).
När man sedan drar i startsnöret så ska det uppstå en stark och regelbunden gnista. Om tändsystemet inte klarar detta kommer det inte bli någon duglig gnista på originalstiftets 0,6 mm när det sitter i motorn.

Det behöver inte betyda att det är tändspolen som är dålig, det kan även vara tändstiftshattarna eller tändkablarna.

Re: Ockelbo Poro -85

Postat: 30 jan 2022, 22:02
av Albin11
Okej, jag ska prova det tack för hjälpen!

Re: Ockelbo Poro -85

Postat: 22 mar 2022, 00:15
av Annorlunda
Äntligen stora steg framåt efter en tids uppehåll. Boggien är monterad och på plats, motor, variator, kedjehus, styre etc. Allt har gåtts igenom. Det som inte gått att fräscha upp har ersatts mot nytt. Wajrar, lager, packningar, bultar med mera.

Det som är kvar att göra:
Spänna kedja
Justera variator
El (har bara dragit tillfälligt till tändningslåset för att provstarten motorn)
Montera dynan
Montera huv
Lite annat småfix
Tvätta och polera upp

Sen är maskinen färdig och redo för Påsken. Bara ett år försent :)

Har några bilder med dyna och huv på plats med håller lite på dom ;)
A0017B2B-3B27-4690-91D3-353B2AE1762B.jpeg
435DEFD3-D40E-4C3E-802E-951CC93CC222.jpeg

Re: Ockelbo Poro -85

Postat: 31 mar 2022, 20:13
av Annorlunda
Här har vi då resultatet. Har kvar lite småfix så som dekaler och el men den är i alla fall körklar.
225DDC13-0803-4003-8C97-42D74EC6B7D2.jpeg
48BD701B-BCB1-4EFB-A78F-05F3256544BC.jpeg
31B1982F-6288-43DA-9C57-B6D8F420E64F.jpeg
86E2CC37-3F10-4B92-B125-B9F47323D362.jpeg

Re: Ockelbo Poro -85

Postat: 31 mar 2022, 21:20
av SS440-80
Läckerbit :thumbright: :thumbright: :thumbright:

Re: Ockelbo Poro -85

Postat: 31 mar 2022, 23:59
av Annorlunda
Tack 🙏

Re: Ockelbo Poro -85

Postat: 03 apr 2022, 07:04
av ATK
Schysst! Vilket jobb.

Re: Ockelbo Poro -85

Postat: 03 apr 2022, 14:04
av swampen
Snyggt :-) vilken skillnad från före!.

Re: Ockelbo Poro -85

Postat: 09 apr 2022, 22:00
av Annorlunda
Tackar. Jo det blev lite skillnad.

Har nu kopplat in lyset, målat och satt dit distanserna till regskylten, bytt styrstag (förra var för långt), monterat skidgummi, sista dekalerna etc.

Bakljus kvar att monter och koppla.

Sen har jag lite smådetaljer som ska blästras och lackad men det får ske i sommar.

Re: Ockelbo Poro -85

Postat: 14 apr 2022, 13:31
av Annorlunda
Före och efter. Värmde med värmepistol och sen vit däckpenna.
7F4D7B41-FB33-4430-A611-000208624AF6.jpeg
66A07DCA-5081-41AA-BC49-49CD851E6F90.jpeg

Re: Ockelbo Poro -85

Postat: 14 apr 2022, 14:43
av SS440-80
Varmluftspistol på oxiderade plastdetaljer är som magi... Funkar tydligen på gummi också :D

Re: Ockelbo Poro -85

Postat: 15 apr 2022, 18:45
av Snöstjärnan
Mycket tjusigt 👌