Excel-V ett litet sensommarprojekt

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Excel-V ett litet sensommarprojekt

Inlägg av SS440-80 » 29 aug 2019, 20:24

För några år sedan så sålde jag min Excel-V 1982 till en granne.
Hade fixat iordning det mesta på den då för att slippa att ta ansvar för eventuella fel.
Grabben körde och var skitglad med skotern som gick som en klocka :D

Men förra vintern så började det att krångla lite. Motorn blev svårstartad och ville inte gå bra på tomgång, för att till slut lägga av helt.
Sedan så har den bara stått och sett ledsen ut. Så nu kände jag att jag var tvungen att hjälpa till med att få fart på skotern igen.

Trodde först att det var tändningen för gnistan var så bedrövligt dålig, knappt synlig när man drog i snöret.
Jag mätte upp statorn, tändspole och tändstiftshattar. Allt med bra värden.
Sprayade in startgas i förgasaren och drog några gånger, men inget liv.
Så jag testade med en annan CDI-box som jag visste fungerade, men inget slag.
Drog isär den svart-vita kabeln från CDI:n (dödarkretsen) Bytte tändstiften till lite mjukare och samtidigt sprayade jag i lite gas i cylindrarna, och nu så brummade det till :thumbright:
Gjorde om proceduren med den första CDI:n, och den startade till på startgasen igen.
Så tändningen funkar, men vid mätning av dödarkretsen så visar det sig att nödstoppen inte funkar och kortsluter tändningen vid ryckt lina, och dödarknappen den läcker igenom så att det är därför gnistan är svag. Kopplade ur båda dessa, så bara nyckeln kvar för av-på-funktion.

Dags att testa om den vill gå på bensin också... Fyllde i 5 liter ny bensin i tanken och började att pumpa primern, men den jäveln hade ju gett upp :evil:
Så det blev en renovering av denna innan det gick att pumpa fram soppa. Testing testing... inte ett slag från motorn :?: Den borde ju tända på lite bensin direkt in i insuget, men icke.
Bort med förgasaren och insuget, och då visade sig felet :shock: Båda reedkorgarna hade varsitt tittut-hål, där membranet försvunnit.
Bild


När jag köpte skotern så var motorn i småbitar. Så jag fick montera ihop den själv, vilket var bra för då blev det nya vevaxeltätningar, kolvar och kolvbultslager m.m
Men jag bytte även ut de originala metalläpparna i reedkorgarna mot Boysen reeds, och dessa hade nu gett upp. En läpp i varje korg.
Bild


Så eftersom att det var jag som hade monterat dit Boysenskiten, så fick jag ordna upp i katastrofen. Tog reedsen från en SS440-motor som blivit över, det är originala med plåtläppar så att det kommer nog att hålla.
Med nya reeds och förgasaren ultraljudstvättad så går nu motorn som en klocka igen :thumbright: :thumbright: :thumbright:


Men när man har börjat att mecka med skotern så är det svårt att låta bli att kolla över vad som mera behövs göras.
T.ex så fattades gummit mellan förgasare och luftburk, så det blev en innovation med hjälp av varmluftspistol och innerdelen på en termosmugg :D
Bild


De fräcka men väldigt gamla rosa slidesen blev också utbytta
Bild


Nytt lyktglas blev ditlimmat
Bild


Och var bara tvungen att glutta lite under skidorna också...
Bild

Var inte så mycket kvar av styrstålen
Bild

Tillverkade nya styrstål som jag lade en hårdmetallsträng på slityta. Vet inte vad svetspinnen heter, men det är samma som man svetsar tänderna i grävskopor med.

Med allt fixat så blev det vagnstransport hem till ägaren som nu sitter och torrkör med längtan efter snöfall :mrgreen:
Bild

Nybacken70
Inlägg: 1
Blev medlem: 18 jan 2020, 14:11

Re: Excel-V ett litet sensommarprojekt

Inlägg av Nybacken70 » 18 jan 2020, 14:32

Har en likadan som dynan tyvärr har gett upp på men annars går den hyffsat. Saknar dock en ruta. Ska ta ditt tips och kolla upp reedsen

Skriv svar