En Rusch i skogen, plus en Cresent

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Snöstjärnan
Inlägg: 116
Blev medlem: 17 sep 2009, 17:33
Ort: Arvika

En Rusch i skogen, plus en Cresent

Inlägg av Snöstjärnan » 21 jul 2018, 12:09

Jobbar som ledningsröjare och snubblade över en till synes övergiven Rusch R11.
Sökte man på regplåten så visade de sig att ägaren varit död i 15 år...
Efter nästan en veckas dektektivarbete så fick jag till slut tag på arvingen.
Svaret jag fick: ta den! :D

Eftersom den ännu inte är skrotat i registret så skulle han t.om fixa papper på den :thumbright:

Sagt å gjort så va de bara å hämta klenoden.
Samtidigt passade min far på att åka å köpa en Cresent som var i närheten för helt rätt pris, dessutom med en vad de verkar vara en 340 ss i.
Helt original och i riktigt fint orenoverat skick. Men Cresenten får nog en annan tråd här lite senare.

Ruschen är tänkt att renoveras i originalskick, chassiet ska blästras å lackas i originalkulör samt huven slipas å lackas, tank måste letas upp i lämplig storlek samt en dyna tillverkas.
Dock har skotern stått minst 10 år i skogen, så motorn sitter fast, mattan ä kass osv...

Mer info om båda dessa ovanliga maskiner mottages gärna! :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Rusch R11 1969
Sno-tric SC1 1966
Lynx 30R 1969
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 LG 1977

Användarvisningsbild
Southern Hill Custom
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 757
Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
Ort: RÄTTVIK

Re: En Rusch i skogen, plus en Cresent

Inlägg av Southern Hill Custom » 23 jul 2018, 19:16

Fint fynd!!!
Tanken ska vara en lös båttank på dessa bruka vara till salu någon då och då. Försök hitta en sådan.

Rusch var ett skotermärke i slutet av 60 talet( 67) fram till ca 73-74 (de sista såldes o monterade)

De är byggda i rättvik ( de flesta i boda)

Finns några entusiaster som kör Rusch. Bland dessa kan nog vi räknas in.


//Lars
SNUS Ä ÅXÅ EN GRÖNSAK.

Snöstjärnan
Inlägg: 116
Blev medlem: 17 sep 2009, 17:33
Ort: Arvika

Re: En Rusch i skogen, plus en Cresent

Inlägg av Snöstjärnan » 23 jul 2018, 21:15

Är ungefär så mycket jag vet om den, men tack för infon :D
Verkar som att de flesta Ruschar har en eller 2 cylindriga JLOs? Men denna sitter de en sachs 290 i. Ser dock ut som att de är original, men ej helt säker. Magnapull saknas dessutom, så om nån vill sälja en sådan så hojta gärna till.
Rusch R11 1969
Sno-tric SC1 1966
Lynx 30R 1969
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 LG 1977

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: En Rusch i skogen, plus en Cresent

Inlägg av SS440-80 » 24 jul 2018, 09:34

Jag kanske har en tank liggandes som du kan få.
Det är en 6-gallons tank från en Johnson båtmotor, tidigt 70-tal. Den har stått ute i boden de senaste 20 åren (torr) och vad jag minns, så är både anslutning och armatur kvar.
Är du intresserad så kan jag rota fram den och ta några bilder.

Snöstjärnan
Inlägg: 116
Blev medlem: 17 sep 2009, 17:33
Ort: Arvika

Re: En Rusch i skogen, plus en Cresent

Inlägg av Snöstjärnan » 24 jul 2018, 09:58

De får du gärna göra!
Men ta några mått på den isf.
Jag hittade en gammal båttank som jag trodde skulle passa men visade sig vara något för stor.
Rusch R11 1969
Sno-tric SC1 1966
Lynx 30R 1969
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 LG 1977

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: En Rusch i skogen, plus en Cresent

Inlägg av SS440-80 » 24 jul 2018, 17:30

Johnsontanken var borta, men en Mercurytank hade jag. Den är från en vit 60-tals Mercury 20Hp.
Den har tanklock, men saknar snabbkopplingen. Men du vill väl ha en röranslutning för slang, så det löser du.

Tanken är 43,5 x 31cm.
Höjden är 23cm + 4,5cm handtag.
IMG_20180724_171910.jpg
IMG_20180724_171556.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Southern Hill Custom
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 757
Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
Ort: RÄTTVIK

Re: En Rusch i skogen, plus en Cresent

Inlägg av Southern Hill Custom » 24 jul 2018, 18:19

Snöstjärnan skrev:
23 jul 2018, 21:15
Är ungefär så mycket jag vet om den, men tack för infon :D
Verkar som att de flesta Ruschar har en eller 2 cylindriga JLOs? Men denna sitter de en sachs 290 i. Ser dock ut som att de är original, men ej helt säker. Magnapull saknas dessutom, så om nån vill sälja en sådan så hojta gärna till.
Tyvärr är det fel tank. (Jag ska ta kort på en i morgon )


Den vanligaste motorn är sachs 290 och som god tvåa är en cyl jlo.
2 cyl jlo är inte alls så vanligt som det ser ut Det finns ett antal 399cc maskiner några med 428 cc.
Finns även någon med Sachs 2-cyldriga F/C och wankel.
Kohler/mag en och två cyl
Samt några bus byggen med lite roligare motorer.

Ang din skoter så ser det ut som styret är fel. Ser ut att vara en betydligt äldre variant än chassiet.
De första R1 hade svetsat styre men (jag är osäker om det kommer från en tidig R1)
Färgen är fel (men det vet du redan)
Resten ser ut att vara orginal.
8820f49f-c9e5-45a4-b97a-6b6b240f9683.jpg
Dålig bild men så ska styret och dess infästning se ut. (skotern är en R1 -68)

//Lars
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SNUS Ä ÅXÅ EN GRÖNSAK.

Snöstjärnan
Inlägg: 116
Blev medlem: 17 sep 2009, 17:33
Ort: Arvika

Re: En Rusch i skogen, plus en Cresent

Inlägg av Snöstjärnan » 24 jul 2018, 19:27

SS440-80 skrev:
24 jul 2018, 17:30
Johnsontanken var borta, men en Mercurytank hade jag. Den är från en vit 60-tals Mercury 20Hp.
Den har tanklock, men saknar snabbkopplingen. Men du vill väl ha en röranslutning för slang, så det löser du.

Tanken är 43,5 x 31cm.
Höjden är 23cm + 4,5cm handtag.

IMG_20180724_171910.jpg

IMG_20180724_171556.jpg
Tyvärr är tanken för stor. Får vara max 35 cm lång å 24.5 cm bred. Tack ändå.
Rusch R11 1969
Sno-tric SC1 1966
Lynx 30R 1969
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 LG 1977

Snöstjärnan
Inlägg: 116
Blev medlem: 17 sep 2009, 17:33
Ort: Arvika

Re: En Rusch i skogen, plus en Cresent

Inlägg av Snöstjärnan » 24 jul 2018, 19:39

Southern Hill Custom skrev:
24 jul 2018, 18:19
Snöstjärnan skrev:
23 jul 2018, 21:15
Är ungefär så mycket jag vet om den, men tack för infon :D
Verkar som att de flesta Ruschar har en eller 2 cylindriga JLOs? Men denna sitter de en sachs 290 i. Ser dock ut som att de är original, men ej helt säker. Magnapull saknas dessutom, så om nån vill sälja en sådan så hojta gärna till.
Tyvärr är det fel tank. (Jag ska ta kort på en i morgon )


Den vanligaste motorn är sachs 290 och som god tvåa är en cyl jlo.
2 cyl jlo är inte alls så vanligt som det ser ut Det finns ett antal 399cc maskiner några med 428 cc.
Finns även någon med Sachs 2-cyldriga F/C och wankel.
Kohler/mag en och två cyl
Samt några bus byggen med lite roligare motorer.

Ang din skoter så ser det ut som styret är fel. Ser ut att vara en betydligt äldre variant än chassiet.
De första R1 hade svetsat styre men (jag är osäker om det kommer från en tidig R1)
Färgen är fel (men det vet du redan)
Resten ser ut att vara orginal.

8820f49f-c9e5-45a4-b97a-6b6b240f9683.jpg

Dålig bild men så ska styret och dess infästning se ut. (skotern är en R1 -68)

//Lars
Ok, ja jag var ganska nöjd över att de satt sen Sachs i denna, lättare å få tag i delar osv :D

Styret vart jag också lite fundersam över, men det ser väldigt original ut. Verkar vara en tidig R11, med tanke på att både styret, men även huven är samma som på R1.
Har googlat runt lite och jämför man R1 och R11 så sitter lyset något längre ner på huven på R1. Sen har R1 en liten "skärm" ut över lyktsargen.

Så de kanske är så att sena R11or ser lite annorlunda ut?

Dessutom ser kedjehuset mycket skumt ut...
Sitter ingen sträckare till kedjan utan den var spänd som en fiolsträng. Sen så finns de ingen påfyllningsplugg.
Allt ser lite hembygd ut? Men de brukar de ju göra från fabrik på dessa veteraner :P
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Rusch R11 1969
Sno-tric SC1 1966
Lynx 30R 1969
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 LG 1977

Användarvisningsbild
Southern Hill Custom
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 757
Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
Ort: RÄTTVIK

Re: En Rusch i skogen, plus en Cresent

Inlägg av Southern Hill Custom » 24 jul 2018, 21:54

Till smalbandarna finns det tre typer av huvar.
Den ena är den du har. sitter på R1 R11 tidiga R1 ( de med det ovala Ruschmärket) kan vissa inte ha luftgallret ( de eftermonterades på vissa tidiga maskiner.
Sedan finns det den huven som sitter på R16 orange huv.
Dessutom finns det en grön huv som är ett mellanting mellan R1/R11 och R16
Jag har märkt att många av huvan är individuellt anpassade där är varje huv kapad lite olika nertill.

Det är samma lykta på alla Ruschar den utan mössa är en till en ski-doo

Denna skoter kan vara någon av de många som såldes som byggsats på slutet.
Ser ut att vara ett rel. sent chassie.
Styret?? Aldrig sett ett sådant på en Rusch Korsning mellan R1- R16 (och inget som de såldes med )
Styrbågen R16? Det som är kvar av den.
Variator tidig Rusch
Kedjehus troligen sen Rusch?
Boggiehjul tidigt Rusch.
skidor ej tidigaste typen, ej heller med deras sena och trevliga dämpning ( satt på de sista)

Ang kedjespänningen de tidiga hade ingen spänning då var det anpassat till längden. (Sliten kedja och drev så var det glappt.) Riktigt glappt kunde man ta en halv länk.
De senare satt det justerskruv på så man kunde spänna kedjan med. Troligen är detta ett "ihoplpock" och då kan det bli lite si och så med allt.

Av alla de Ruschar jag sett så har jag inte sett två som exakt är lika... Alltid skiljer det nått.

//Lars
SNUS Ä ÅXÅ EN GRÖNSAK.

Snöstjärnan
Inlägg: 116
Blev medlem: 17 sep 2009, 17:33
Ort: Arvika

Re: En Rusch i skogen, plus en Cresent

Inlägg av Snöstjärnan » 24 jul 2018, 22:16

Man får tacka för infon.

Den är iallfall reggad som en 69a.

Ja de kan nog kanske va ett "ihop-plock" som du säger.
En länk till stefanOs renovering av R1 R11 :

viewtopic.php?f=12&t=13429&p=92225&hilit=Rusch#p92225

Tittar man noga på båda så verkar min ha delar från både R1 å R11... mycket märkligt.
Rusch R11 1969
Sno-tric SC1 1966
Lynx 30R 1969
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 LG 1977

Användarvisningsbild
Southern Hill Custom
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 757
Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
Ort: RÄTTVIK

Re: En Rusch i skogen, plus en Cresent

Inlägg av Southern Hill Custom » 24 jul 2018, 22:36

så kan det vara med Ruschar
//Lars
SNUS Ä ÅXÅ EN GRÖNSAK.

Användarvisningsbild
Southern Hill Custom
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 757
Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
Ort: RÄTTVIK

Re: En Rusch i skogen, plus en Cresent

Inlägg av Southern Hill Custom » 25 jul 2018, 16:20

Så här ska tanken se ut.


(Öronen för slang upprullningen ska kapas bort.)
IMG_1164.jpg
//Lars
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 Southern Hill Custom, redigerad totalt 25 gånger.
SNUS Ä ÅXÅ EN GRÖNSAK.

Snöstjärnan
Inlägg: 116
Blev medlem: 17 sep 2009, 17:33
Ort: Arvika

Re: En Rusch i skogen, plus en Cresent

Inlägg av Snöstjärnan » 25 jul 2018, 18:43

Liknar den Suzuki-tank som jag fick tag i.
Fast den var tyvärr något för stor, får se om jag flyttar fram tanksargen något eller om jag får tag i rätt tank.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Rusch R11 1969
Sno-tric SC1 1966
Lynx 30R 1969
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 LG 1977

Användarvisningsbild
Southern Hill Custom
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 757
Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
Ort: RÄTTVIK

Re: En Rusch i skogen, plus en Cresent

Inlägg av Southern Hill Custom » 25 jul 2018, 19:55

IMG_1163.jpg
Så ser den ut uppifrån

//Lars
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SNUS Ä ÅXÅ EN GRÖNSAK.

Snöstjärnan
Inlägg: 116
Blev medlem: 17 sep 2009, 17:33
Ort: Arvika

Re: En Rusch i skogen, plus en Cresent

Inlägg av Snöstjärnan » 25 jul 2018, 20:20

De förklarar varför tank-sargen sitter "snett"!
Trodde nästan att nån tidigare ägare med dåligt ögonmått varit i farten :mrgreen:
Rusch R11 1969
Sno-tric SC1 1966
Lynx 30R 1969
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 LG 1977

Användarvisningsbild
Southern Hill Custom
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 757
Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
Ort: RÄTTVIK

Re: En Rusch i skogen, plus en Cresent

Inlägg av Southern Hill Custom » 25 jul 2018, 21:20

Ska du original renovera så ska du ha rätt tank, och tankar finns (denna tank köptes i våras) konsten är att finna dem.

//Lars
SNUS Ä ÅXÅ EN GRÖNSAK.

Snöstjärnan
Inlägg: 116
Blev medlem: 17 sep 2009, 17:33
Ort: Arvika

Re: En Rusch i skogen, plus en Cresent

Inlägg av Snöstjärnan » 25 jul 2018, 21:53

Ja, blir väll så nära originalrenovering som möjligt i mån av tid och att rätt delar dyker upp. Men de kanske hinner dyka upp en ny tank innan skotern blir klar. Känner jag mig själv rätt så hinner ett antal andra projekt komma emellan... men klar ska den bli, nån gång...

Just nu håller jag på att medicinera motorn i förhoppning att kolven ska släppa.

Även förgasaren har fått sig ett olje/bensin-bad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Rusch R11 1969
Sno-tric SC1 1966
Lynx 30R 1969
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 LG 1977

StefanO
Inlägg: 93
Blev medlem: 28 sep 2008, 20:05
Ort: Enviken

Re: En Rusch i skogen, plus en Cresent

Inlägg av StefanO » 05 aug 2018, 21:22

Tips angående tanken är att även tidiga Ockelbo Trioman 65-68 har exakt likadan tank , det ökar ju utbudet något.
Skoterparken för närvarande:
Ockelbo:300 69:a Wankel
300 SS 71:a Hirth 340
600 71:a Wankel
Rusch R12 70:a Jlo 440 (Grönlandsedition)
Trioman 75:a Sa 290
Trioman 69:a Wankel

StefanO
Inlägg: 93
Blev medlem: 28 sep 2008, 20:05
Ort: Enviken

Re: En Rusch i skogen, plus en Cresent

Inlägg av StefanO » 05 aug 2018, 21:25

Ett tips angående tanken är att även tidiga Ockelbo Trioman 65-68 hade denna typ av tank. Ökar ju utbudet lite grann i alla fall.
Skoterparken för närvarande:
Ockelbo:300 69:a Wankel
300 SS 71:a Hirth 340
600 71:a Wankel
Rusch R12 70:a Jlo 440 (Grönlandsedition)
Trioman 75:a Sa 290
Trioman 69:a Wankel

Skriv svar