Ors skrev: ↑31 okt 2018, 15:46
Hur går det här?
I sommar så har det byggts om ett stall till garage då sambon har slutat med hästar å satsar nu på MK1:or istället.
I garaget vi redan har så är det mest skoterbyggen av olika slag i ena porten, i andra så står Charger:n å väntar
på att få lite kärlek så det behövs verkligen byggas ut.
Sen så jobbar man i Indalsälven/Östersund till slutet på februari nästa år å är bara hemma varannan helg, å då har det
byggts å spikats på garaget, men lite är gjort på 900:an i alla fall
.
Det som spökade med tändningen i våras när vi skulle starta upp den (132 drag) var att kilen på svänghjulet klipptes rakt av å vred svänghjulet ca 45*
.
Innan det felet hittades så justerade vi max vad som gick å justera (dvs.40*) i mjukvaran så tändningen blev "nästan" rätt.
Först trodde jag att jag tänkt helt fel när jag byggde rotorn å missat med 45* men efter en genomgång av grejorna så hittade jag att svänghjulet stod fel så motorn plockades ut å allt revs isär.
Efter att konan på vevaxeln å svänghjulet fått sig en uppfräschning stod i alla fall tändningen rätt så nu startade radfyran betydligt lättare.
Då skulle alla "funktioner" på tändboxen testas å tro på fan så kom nästa bakslag
, när man aktiverade launchkontrollen så funkade den perfekt på inställt varvtal men vägrade i sten att släppa den. Den låg kvar hela tiden fast man släppt knappen så motorn gick inte att varva mer är 6000rpm
.
Kontaktade Jiri å han sa direkt att det var en bugg i mjukvaran som ställde till det, så det var bara att skicka ner boxen till Tjeckien på uppgradering.
När väl boxen kom tillbaka till Forsnäs så kopplades den direkt in å då ville den inte alls starta
.
Den bara hostade, spottade, fräste å trivdes INTE med sin nya mjukvara, blev så djävla less å irriterad att jag gick in surade till nästa dag då jag kopplade upp PC:n å ser inga fel alls??? Fattar ingenting, börjar pilla i många inställningar men ingenting hjälper
.
Ringde Nico för moraliskt stöd som kom över senare på eftermiddagen å efter en stunds testande å resonerande så frågar han om jag har ström
i batteriet?
- Jamen visst fa´n har jag ström i batteriet, det är ju sprillans nytt.
- Nja...varför står det att det bara är 8,3V då???
Batteriet var alltså slut, något har alltså legat å tömt batteriet fast huvudströmbrytaren varit off. På med batteriladdaren å då djävlar startade den direkt, så nu verkar då allt funka precis som det är tänkt
.
Batteriet verkar ha en inre kortslutning/förbrukning så det var bara att åka å köpa ett nytt batteri, å än så länge har det nya funkat klockers.
Det som är kvar att tillverka är variatorskydd, kapa till huven så piporna får titta ut och fixa en dyna å stänkskydd.
Motormässigt så ska den bromsas för att få veta lite varvtal inför variatorbestyckningen å även ska det experimenteras
med olika tändkurvor för att tillfälligt "plocka bort" effekt.
Det har åxå skruvats en hel del i "nya" racebussen som har fått en total sanering invändigt, skurade en hel helg + monterade lite bättre stereo.
Motorn har fått alla remmar, alla filter å alla vätskor bytta, växellådan har åxå den fått ny olja, nya tätningar på utgående axlar, nya damasker på drivaxlar + att alla bussningar i framvagnen är bytta tillsammans med länkarmarna.
Kände att stötdämparna var gränsfall att byta men jag tänkte dom skulle funka någon säsong till men så var inte fallet.
Dom smäller något så fruktansvärt nu när det blivit minusgrader så nu beställdes det nya dämpare å nya lager till styrningen uppe i koppen.
Det har även räknats å klurats en hel del på traversen i skåpet å där ser det ut som att jag ändrat mig å ska nu bygga en typ av hydraulisk
"hiss" istället, ett 12V hydraulaggregat är beställt å en ny tub hade jag liggandes i garaget så det ända som måste fixas är lite slang å nå fyrkants rör.
Bild å film kommer om detta..
Kilen efter haveriet...
20180408_211150.jpg