Sida 1 av 4

Ski Doo Everest 900 2x454 Dubbelslid

Postat: 03 apr 2018, 23:34
av Forsnäsmopar
Tänkte lägga upp en film från igår då jag äntligen fick igång dubbelsliden :mrgreen: :mrgreen: . Vi hade en hel del "problem" med
tändboxens inställningar i datorn + att vi var alldelens för feg med soppa i börja i rädslan för att göra den sur.
Just den här motorn är byggd av Sture Andersson (Svartlå) någon gång för ca 15år sedan å är aldrig startad.
Den är byggd på två 454:or med .040 i överdim. och blir på totalt 899cc. Veven är satt till 180 graders tändning, så cyl 1,3 tänder samtidigt å
2,4 tänder samtidigt. Detta betyder att det går SKAPLIGT tungt att dra i snöret å än så länge har motorn varit varm när vi börjat så jag bävar
för när den stått på släpet på väg till någon tävling å ska i gång.
Det finns mycke bilder men nu ids jag inte lägga upp dom utan dom kommer sen, ni hållas med filmen/teaser på vad som komma skall....

[Youtube]https://www.youtube.com/watch?v=954fEMsTiig[/Youtube]

Re: Ski Doo Everest 900 2x454 Dubbelslid

Postat: 04 apr 2018, 00:19
av Forsnäsmopar
På pallbock...

[Youtube]https://www.youtube.com/watch?v=_qwJTi2JDPE[/Youtube]

Re: Ski Doo Everest 900 2x454 Dubbelslid

Postat: 04 apr 2018, 11:07
av SS440-80
Ja jäklar vad armstarka ni blir :lol:
Men vilken vacker sång i motorn :thumbright: :thumbright: :thumbright:

Re: Ski Doo Everest 900 2x454 Dubbelslid

Postat: 04 apr 2018, 17:46
av spider66
Manlig maskin :twisted:
Men inte så roligt om det är le mans start ;)

Re: Ski Doo Everest 900 2x454 Dubbelslid

Postat: 01 maj 2018, 21:13
av easy360s
Vilken jävla Alfahanne!! 😍

Re: Ski Doo Everest 900 2x454 Dubbelslid

Postat: 14 maj 2018, 20:05
av Forsnäsmopar
Nu har det investerats i en racebuss till nästa säsong....å jag som sagt att jag ALDRIG skulle äga en Citroen :oops: .
Det är en hel del jobb på den men det finns hopp om att det kommer att bli bra, men jag köpte den billigt å tid har man hur mycket som helst ut av :roll:.
Det ska byggas någon typ av trevers i skåpet uppe taket då det måste gå att lasta å lossa ensammen för 900:an blir lite tjuvtung, men om det är genomförbart får vi se.
Det kommer i alla fall bli otroligt skönt att slippa lasta i och ur alla verktyg å reservdelar så fort man ska iväg för det är alltid nått man glömmer.

Vaxas, montera stereo å lite dekaler så blir det 50hp till...
received_201336593993012.jpeg

Re: Ski Doo Everest 900 2x454 Dubbelslid

Postat: 14 maj 2018, 20:59
av SS440-80
:thumbright:

Re: Ski Doo Everest 900 2x454 Dubbelslid

Postat: 14 maj 2018, 22:04
av Forsnäsmopar
Inköpsdagen
IMG_4376.JPG

Re: Ski Doo Everest 900 2x454 Dubbelslid

Postat: 14 maj 2018, 22:09
av Forsnäsmopar
Nermontering...
IMG_4381.JPG

Re: Ski Doo Everest 900 2x454 Dubbelslid

Postat: 14 maj 2018, 22:13
av Forsnäsmopar
Tvättad...
IMG_4391.JPG

Re: Ski Doo Everest 900 2x454 Dubbelslid

Postat: 14 maj 2018, 22:20
av Forsnäsmopar

Glasblästring påbörjad...
IMG_4608.JPG

Re: Ski Doo Everest 900 2x454 Dubbelslid

Postat: 14 maj 2018, 22:23
av Forsnäsmopar
Papperspiporna klar...
IMG_4638.JPG

Re: Ski Doo Everest 900 2x454 Dubbelslid

Postat: 14 maj 2018, 22:26
av Forsnäsmopar
Nya dekaler...
IMG_4767.JPG

Re: Ski Doo Everest 900 2x454 Dubbelslid

Postat: 14 maj 2018, 22:38
av Forsnäsmopar
Nästan klart...
IMG_4729.JPG

Re: Ski Doo Everest 900 2x454 Dubbelslid

Postat: 14 maj 2018, 22:42
av Forsnäsmopar
Ca 160tim senare är piporna KLAAAR...
IMG_4788.JPG

Re: Ski Doo Everest 900 2x454 Dubbelslid

Postat: 14 maj 2018, 22:50
av Forsnäsmopar
Va' fan har jag gett mig in på...
IMG_4747.JPG

Re: Ski Doo Everest 900 2x454 Dubbelslid

Postat: 15 maj 2018, 20:54
av SS440-80
Jamenjävlar vilket jobb du gör, helt fantastiskt :thumbright: :thumbright: :thumbright:

Re: Ski Doo Everest 900 2x454 Dubbelslid

Postat: 15 maj 2018, 22:32
av Forsnäsmopar
SS440-80 skrev:
15 maj 2018, 20:54
Jamenjävlar vilket jobb du gör, helt fantastiskt :thumbright: :thumbright: :thumbright:
Tackar å bockar...ska bli riktigt spännande att få köra den i dynon till hösten/vintern å verkligen få se om det motorsimulatorn har visat stämmer.
Köpte även en DRE dubbelslid (åxå 2x454) som är betydlig mer portad, så kommer vi för långt ifrån det vi önskar så finns det ett annat ämne att bygga på, och det går ju givetvis att porta vidare på den som redan sitter.

Re: Ski Doo Everest 900 2x454 Dubbelslid

Postat: 31 okt 2018, 15:46
av Ors
Hur går det här?

Re: Ski Doo Everest 900 2x454 Dubbelslid

Postat: 02 nov 2018, 01:16
av Forsnäsmopar
Ors skrev:
31 okt 2018, 15:46
Hur går det här?
I sommar så har det byggts om ett stall till garage då sambon har slutat med hästar å satsar nu på MK1:or istället.
I garaget vi redan har så är det mest skoterbyggen av olika slag i ena porten, i andra så står Charger:n å väntar
på att få lite kärlek så det behövs verkligen byggas ut.
Sen så jobbar man i Indalsälven/Östersund till slutet på februari nästa år å är bara hemma varannan helg, å då har det
byggts å spikats på garaget, men lite är gjort på 900:an i alla fall :thumbright: .

Det som spökade med tändningen i våras när vi skulle starta upp den (132 drag) var att kilen på svänghjulet klipptes rakt av å vred svänghjulet ca 45* :shock: .
Innan det felet hittades så justerade vi max vad som gick å justera (dvs.40*) i mjukvaran så tändningen blev "nästan" rätt.
Först trodde jag att jag tänkt helt fel när jag byggde rotorn å missat med 45* men efter en genomgång av grejorna så hittade jag att svänghjulet stod fel så motorn plockades ut å allt revs isär.
Efter att konan på vevaxeln å svänghjulet fått sig en uppfräschning stod i alla fall tändningen rätt så nu startade radfyran betydligt lättare.

Då skulle alla "funktioner" på tändboxen testas å tro på fan så kom nästa bakslag :( , när man aktiverade launchkontrollen så funkade den perfekt på inställt varvtal men vägrade i sten att släppa den. Den låg kvar hela tiden fast man släppt knappen så motorn gick inte att varva mer är 6000rpm :?: .
Kontaktade Jiri å han sa direkt att det var en bugg i mjukvaran som ställde till det, så det var bara att skicka ner boxen till Tjeckien på uppgradering.
När väl boxen kom tillbaka till Forsnäs så kopplades den direkt in å då ville den inte alls starta :evil: .
Den bara hostade, spottade, fräste å trivdes INTE med sin nya mjukvara, blev så djävla less å irriterad att jag gick in surade till nästa dag då jag kopplade upp PC:n å ser inga fel alls??? Fattar ingenting, börjar pilla i många inställningar men ingenting hjälper :cry: .
Ringde Nico för moraliskt stöd som kom över senare på eftermiddagen å efter en stunds testande å resonerande så frågar han om jag har ström
i batteriet?
- Jamen visst fa´n har jag ström i batteriet, det är ju sprillans nytt.
- Nja...varför står det att det bara är 8,3V då???
Batteriet var alltså slut, något har alltså legat å tömt batteriet fast huvudströmbrytaren varit off. På med batteriladdaren å då djävlar startade den direkt, så nu verkar då allt funka precis som det är tänkt :D .
Batteriet verkar ha en inre kortslutning/förbrukning så det var bara att åka å köpa ett nytt batteri, å än så länge har det nya funkat klockers.

Det som är kvar att tillverka är variatorskydd, kapa till huven så piporna får titta ut och fixa en dyna å stänkskydd.
Motormässigt så ska den bromsas för att få veta lite varvtal inför variatorbestyckningen å även ska det experimenteras
med olika tändkurvor för att tillfälligt "plocka bort" effekt.

Det har åxå skruvats en hel del i "nya" racebussen som har fått en total sanering invändigt, skurade en hel helg + monterade lite bättre stereo.
Motorn har fått alla remmar, alla filter å alla vätskor bytta, växellådan har åxå den fått ny olja, nya tätningar på utgående axlar, nya damasker på drivaxlar + att alla bussningar i framvagnen är bytta tillsammans med länkarmarna.
Kände att stötdämparna var gränsfall att byta men jag tänkte dom skulle funka någon säsong till men så var inte fallet.
Dom smäller något så fruktansvärt nu när det blivit minusgrader så nu beställdes det nya dämpare å nya lager till styrningen uppe i koppen.
Det har även räknats å klurats en hel del på traversen i skåpet å där ser det ut som att jag ändrat mig å ska nu bygga en typ av hydraulisk
"hiss" istället, ett 12V hydraulaggregat är beställt å en ny tub hade jag liggandes i garaget så det ända som måste fixas är lite slang å nå fyrkants rör.
Bild å film kommer om detta..



Kilen efter haveriet...
20180408_211150.jpg