Ockelbo 600 (JLO 400) -73
Postat: 07 nov 2017, 21:28
Nu har jag köpt mig min första riktiga veteranskoter!
Det blev ett impulsköp av en Ockelbo 600 -73 med JLO 400 motor som stug-grannen skulle slänga. Den var i helt dugligt skick och mattan var fräsh då den stått mörkt och svalt i en lada i säkert 15-20 år.
Väl ute från ladan så sprayades det rostlösande i cylindrarna och bensinen i tanken som garanterat var myndig vid dethär laget byttes ut mot fräsh oljeblandad 98 oktan. Drog och drog men ingenting hände och fort kunde det konstateras att det inte fanns gnista. Både Ockelbon och min andra orangea leksak lastates upp och kördes hem till garaget.
Väl hemma i garaget bytte jag tändstift och gjorde rent diverse el anslutningar som börjat ärga. Efter lite lirkande med choke, primer och gas så startade den!
Helt sjukt efter 15-20 år ståendes i en lada! När lyckoruset lugnat ner sig så gjordes det en snabb genomgång om vad som behöver göras:
Allmän service och uppsmörjning, byte utav alla gummisnoddar (tips hur fan man kränger på dem önskas), slipa bort all rost från variatorerna, byta tändhattar, bromsklossar, soppafilter och diverse slangar. Med andra ord aldeles lagom kvällsmek inför säsongen!
Planen med den blir nog att fixa upp den i finare bruksskick då den ska användas som pimpelskoter under vårvintrarna.
Det blev ett impulsköp av en Ockelbo 600 -73 med JLO 400 motor som stug-grannen skulle slänga. Den var i helt dugligt skick och mattan var fräsh då den stått mörkt och svalt i en lada i säkert 15-20 år.
Väl ute från ladan så sprayades det rostlösande i cylindrarna och bensinen i tanken som garanterat var myndig vid dethär laget byttes ut mot fräsh oljeblandad 98 oktan. Drog och drog men ingenting hände och fort kunde det konstateras att det inte fanns gnista. Både Ockelbon och min andra orangea leksak lastates upp och kördes hem till garaget.
Väl hemma i garaget bytte jag tändstift och gjorde rent diverse el anslutningar som börjat ärga. Efter lite lirkande med choke, primer och gas så startade den!
Helt sjukt efter 15-20 år ståendes i en lada! När lyckoruset lugnat ner sig så gjordes det en snabb genomgång om vad som behöver göras:
Allmän service och uppsmörjning, byte utav alla gummisnoddar (tips hur fan man kränger på dem önskas), slipa bort all rost från variatorerna, byta tändhattar, bromsklossar, soppafilter och diverse slangar. Med andra ord aldeles lagom kvällsmek inför säsongen!
Planen med den blir nog att fixa upp den i finare bruksskick då den ska användas som pimpelskoter under vårvintrarna.