Sida 2 av 3
Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2
Postat: 17 sep 2017, 21:45
av SS440-80
Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2
Postat: 18 sep 2017, 20:35
av SS440-80
Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2
Postat: 19 sep 2017, 18:16
av SS440-80
Idag på lunchen så passade jag på att montera balataremmar.
Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2
Postat: 03 okt 2017, 17:33
av SS440-80
Med motorn blästrad och lackad med motorlack, så var det dags att sätta ihop motorn.
Först hona ur cylinderloppen
Ny cylinderfotspackning
Ny tätningsring på vevaxelns centerlager
Originala Sprintfire-kolvar. Begagnade men felfria.
Självklart nya nållager och vevaxeltätningar
Motorn ihop...
Stator och svänghjul
Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2
Postat: 04 okt 2017, 22:30
av SS440-80
Blev en mekarstund ikväll också
Nya tändstiftshattar
Gick igenom vattenpumpen och oljepumpen så att jag vet att de funkar. Monterade ingreppskorgen och drivremmen för pumparna.
Nya oljeslangar
Magnapull
Och motorplattan...
Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2
Postat: 12 okt 2017, 22:16
av SS440-80
Med motorn ihopskruvad och i stort sett klar för montering i skotern, så får man fortsätta att göra skrovet klart
Tunneln har av tidigare ägare blivit strippad från de originala stripesen och sedan målad med en silveraktig färg som på något märkligt sätt varken vill sitta kvar eller släppa utan slipning. Inte ens thinner får färgen att släppa bra.
Så det blev en genväg via dekalfolie av samma typ som proffsen wrappar bilar med.
Även aluminiumplåtarna ovanför fotstegen var målade med samma silvriga färg, så jag övade med folien på dem.
Sedan blev det tunneln
Blev inte helt illa för att vara av en nybörjare
Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2
Postat: 14 okt 2017, 19:39
av SS440-80
Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2
Postat: 18 okt 2017, 20:32
av SS440-80
Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2
Postat: 16 nov 2017, 19:09
av SS440-80
Grenröret var rostigt
och hade fula skarpa plåtkanter invändigt
Nu så är insida slät och fin. Grenröret är målad med högtempfärg.
Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2
Postat: 16 nov 2017, 19:45
av SS440-80
Jag monterade tillbaka boggien, men jag är inte nöjd med hur tight mattan måste spännas för att vändhjulen ska komma tillbaka såpass mycket att mattan går fri längst bak. Ändå så är boggiens fästen framflyttade 6 cm.... Det är de stora drivhjulens fel, de är nästan dubbelt så stora som Sprintfires originalhjul. Att det blivit så här är för att den originala mattan med 2" delning är utbytt någon gång mot en Liquifire-matta med delningen 3,29"
Och det har aldrig funnits små drivhjul med 3,29" delning.
Så nya drivhjul måste tillverkas
Jag köpte en bit med POM (andra namn är Delrin eller Acetal) som jag nu ska svarva och fräsa till drivhjul med 9 tänder istället för hjulen med 12 tänder som sitter på drivaxeln nu.
Första steget är att få ändarna raka
Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2
Postat: 19 nov 2017, 18:19
av trioman75
Det där är inte ett optimalt läge och material vid planing..
Ska annars bli lärorikt att se hur du går tillväga vid tillverkningen av nya drivhjul,gärna många bilder
Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2
Postat: 19 nov 2017, 21:47
av SS440-80
Har inte gått någon verkstadsutbildning och vet heller inte hur man programmerar en svarv eller fräs att göra jobbet åt mig... Så man får gå ûber-försiktigt fram och göra så gott man kan med den utrustning som finns
Ändarna blev iallafall helt spikraka. Fast stickstålet nådde bara en bit i materialet, så det blev manuellsågning sista biten
(den avsågade biten är vänd, så det är den nysågade ytan man ser)
Här är jag just nu. Har gjort några anteckningar och sedan ritat i linjerna till drivkuggarnas centrum.
Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2
Postat: 25 nov 2017, 22:22
av SS440-80
Jaha, då var en prototyp färdig
Jag tog blocket som blev över, d.v.s den bit som på en millimeter när är ett halvt drivhjul. Men det är bäst att öva på en bit som inte ska användas.
Använde en bit lamineringsfolie för att ta ut profilen på drivtanden
Bara för att få en hum om formen
Linjal, passare och lite tankeverksamhet så var axelmönstret på plats
Stack av ett metallrör för att få en 10mm ring som förstärkning där axeln går in i drivhjulet
Lite fräsning och svarvning så var ringen där med sugpassform
En plåtmall för att få en bra linje vid en första fräsning för tänderna
Hjulet nedsvarvat till rätt diameter, alltså den beräknade diameter för 9 tänder med delning 3,29"/2 och sedan ytterligare 9 mm bortskalat.
Rundningen av tänderna ritade och klara för fräsning
Tänderna rundade och centrumhålet borrat
Drivaxelhålet fräst och sedan blev det handfilning av de sista tiondelarna
Och här sitter det halva drivhjulet på plats på axeln. Så nu är det bara att gå på och tillverka de två hjulen som sedan ska användas.
Om det är någon som ser något felaktigt i det här som skulle göra att det inte går att använda, berätta gärna...
Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2
Postat: 26 nov 2017, 10:04
av Hirth
Ja du är nog värst du, grymt jobbat!!!
Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2
Postat: 26 nov 2017, 19:55
av Southern Hill Custom
Riktigt grymt!!!
/// Lars
Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2
Postat: 18 feb 2018, 20:26
av SS440-80
Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2
Postat: 22 feb 2018, 19:11
av ATK
Inte dåligt! Du är verkligen driftig. Var det vätskekylning på alla Sprintfire?
Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2
Postat: 25 feb 2018, 21:34
av SS440-80
Tackar!
Jo, det var vattenkylning på alla Sprintfire.
Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2
Postat: 01 mar 2018, 06:48
av Southern Hill Custom
Snyggt !!!
Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2
Postat: 02 mar 2018, 07:54
av StefanO
Herregud, vilket jobb du lägger ned, men det ser ut att bli bra!! Tillverka egna drivhjul är väl inte det första jag skulle ta mig för.