JOHN DEERE SPRINTFIRE #2
Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2
Herregud, vilket jobb du lägger ned, men det ser ut att bli bra!! Tillverka egna drivhjul är väl inte det första jag skulle ta mig för.
Skoterparken för närvarande:
Ockelbo:300 69:a Wankel
300 SS 71:a Hirth 340
600 71:a Wankel
Rusch R12 70:a Jlo 440 (Grönlandsedition)
Trioman 75:a Sa 290
Trioman 69:a Wankel
Ockelbo:300 69:a Wankel
300 SS 71:a Hirth 340
600 71:a Wankel
Rusch R12 70:a Jlo 440 (Grönlandsedition)
Trioman 75:a Sa 290
Trioman 69:a Wankel
Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2
Jo, lite knäppt är det väl att lägga tid på en skoter som är så anonym...
Men det är ju som med Lego när man var liten, det är ju själva byggandet som är det roliga
Men det är ju som med Lego när man var liten, det är ju själva byggandet som är det roliga
Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2
Ena gummit mellan skida och styrspindel saknades, så jag kollade lite i Rinabs katalog och tyckte att Ski-Doos ett gummi skulle kunna bli ett ämne att använda...
Så en beställning och det visade sig att det stämde hyfsat, lite för brett och inte helt rätt vinkel men en bågfil kan göra underverk
Med skidgummi och spindlar monterade, så är det dags för en uppsnyggning av skidorna.
Skidor omlackade, nya plastbelag och egentillverkade styrstål i fjäderstål från Lesjöfors, så börjar det likna något
Så en beställning och det visade sig att det stämde hyfsat, lite för brett och inte helt rätt vinkel men en bågfil kan göra underverk
Med skidgummi och spindlar monterade, så är det dags för en uppsnyggning av skidorna.
Skidor omlackade, nya plastbelag och egentillverkade styrstål i fjäderstål från Lesjöfors, så börjar det likna något
Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2
Vintersuget börjar komma efter den otroliga sommaren
Motorn kommer på plats igen
Har ingen luftburk, så ett fiddyfilter från Biltema får bli alternativet så länge.
Men skumgummit är på tok för tätt för någon motor överhuvudtaget, så man måste modifiera lite. Gäller även om man använder det här filtret till mopeder eller andra småmotorer.
Monterat
Bromsbelägg och en krysskil till den "nya" bromsskivan
Bromsskiva och hastighetsmätardrivning monterat.
Motorn kommer på plats igen
Har ingen luftburk, så ett fiddyfilter från Biltema får bli alternativet så länge.
Men skumgummit är på tok för tätt för någon motor överhuvudtaget, så man måste modifiera lite. Gäller även om man använder det här filtret till mopeder eller andra småmotorer.
Monterat
Bromsbelägg och en krysskil till den "nya" bromsskivan
Bromsskiva och hastighetsmätardrivning monterat.
Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2
Avgassystemet som satt på skotern var inte ens nära originalet.
Jag tror att pipan är från en Ski-Doo, men är ej säker. Ljuddämparen är någon form av MC-dämpare gissar jag...
Kapade bort ljuddämparen
Modifierade fästet/hållaren för bättre vinkel på pipan
Inpassning
Ljuddämparen svetsad i ny lutning och utblåset har helt annan utformning
Stora fula hålen i buken måste åtgärdas
En bit urstark blå plast i rätt form fixar det
Och avgassystemet passar perfekt
Jag tror att pipan är från en Ski-Doo, men är ej säker. Ljuddämparen är någon form av MC-dämpare gissar jag...
Kapade bort ljuddämparen
Modifierade fästet/hållaren för bättre vinkel på pipan
Inpassning
Ljuddämparen svetsad i ny lutning och utblåset har helt annan utformning
Stora fula hålen i buken måste åtgärdas
En bit urstark blå plast i rätt form fixar det
Och avgassystemet passar perfekt
Senast redigerad av 1 SS440-80, redigerad totalt 11 gånger.
Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2
När jag köpte skotern så satt det en P85-variator på den, men den var i stort sett ditkastad p.g.a att originalvariatorn var borta.
Efter en del detektivarbete så lyckades jag hitta killen med den rätta variatorn
Först så var jag glad att jag fått fatt på variatorn... men efter en inspektion, så såg jag varför den blivit utbytt
Killen hade försökt att demontera den med kofot och spett gissar jag, för den var skadad och skev
Jag hade två dåliga Comet 108 liggande, så med lite nya delar och arbete så var jag säker på att kunna få ihop en fungerande variator.
Lite nya delar...
De nya rullarna var av den bredare modellen, så jag satte korset i fräsen och justerade lite på bredden
Och för att det skulle se rätt ut, så skruvade jag dit locket från JD-variatorn
Det funkar
Efter en del detektivarbete så lyckades jag hitta killen med den rätta variatorn
Först så var jag glad att jag fått fatt på variatorn... men efter en inspektion, så såg jag varför den blivit utbytt
Killen hade försökt att demontera den med kofot och spett gissar jag, för den var skadad och skev
Jag hade två dåliga Comet 108 liggande, så med lite nya delar och arbete så var jag säker på att kunna få ihop en fungerande variator.
Lite nya delar...
De nya rullarna var av den bredare modellen, så jag satte korset i fräsen och justerade lite på bredden
Och för att det skulle se rätt ut, så skruvade jag dit locket från JD-variatorn
Det funkar
Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2
Antagligen från någon cross eller modernare moped, men jag har ingen som helst aning.
Skivan är påsvetsad på originala bromskivans centrum.
Jag beställde en begagnad original från Ebay, så den modifierade hamnade i skrotbingen. Annars så hade du fått den.
Skivan är påsvetsad på originala bromskivans centrum.
Jag beställde en begagnad original från Ebay, så den modifierade hamnade i skrotbingen. Annars så hade du fått den.