JOHN DEERE SPRINTFIRE #2

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2

Inlägg av SS440-80 » 17 sep 2017, 21:45

Slides och stötdämpare kom i fredags :thumbright:

Bild

Bild

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2

Inlägg av SS440-80 » 18 sep 2017, 20:35

Det är bra skönt när man klarat av ett delmål :thumbright: Boggien är klar :D

Bild

Bild

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2

Inlägg av SS440-80 » 19 sep 2017, 18:16

Idag på lunchen så passade jag på att montera balataremmar.
Bild

Bild

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2

Inlägg av SS440-80 » 03 okt 2017, 17:33

Med motorn blästrad och lackad med motorlack, så var det dags att sätta ihop motorn.

Först hona ur cylinderloppen
Bild


Ny cylinderfotspackning
Bild


Ny tätningsring på vevaxelns centerlager
Bild


Originala Sprintfire-kolvar. Begagnade men felfria.
Bild


Självklart nya nållager och vevaxeltätningar
Bild


Motorn ihop...
Bild

Bild


Stator och svänghjul
Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2

Inlägg av SS440-80 » 04 okt 2017, 22:30

Blev en mekarstund ikväll också :D

Nya tändstiftshattar
Bild


Gick igenom vattenpumpen och oljepumpen så att jag vet att de funkar. Monterade ingreppskorgen och drivremmen för pumparna.
Bild


Nya oljeslangar
Bild


Magnapull
Bild


Och motorplattan...
Bild

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2

Inlägg av SS440-80 » 12 okt 2017, 22:16

Med motorn ihopskruvad och i stort sett klar för montering i skotern, så får man fortsätta att göra skrovet klart :D

Tunneln har av tidigare ägare blivit strippad från de originala stripesen och sedan målad med en silveraktig färg som på något märkligt sätt varken vill sitta kvar eller släppa utan slipning. Inte ens thinner får färgen att släppa bra.
Så det blev en genväg via dekalfolie av samma typ som proffsen wrappar bilar med.

Även aluminiumplåtarna ovanför fotstegen var målade med samma silvriga färg, så jag övade med folien på dem.
Bild


Sedan blev det tunneln
Bild

Bild


Blev inte helt illa för att vara av en nybörjare
Bild

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2

Inlägg av SS440-80 » 14 okt 2017, 19:39

Fotstegen på John Deere är inte riktigt lika mjuka och svajiga som på gamla Yamaha, men de förstärkta halkskydden som man knackar på fotstegskanten är bara så jäkla bra att även Sprintfiren får sådana :lol:

Bild

Stabilt :thumbright:
Bild

Bild

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2

Inlägg av SS440-80 » 18 okt 2017, 20:32

Sprintfirens originala tanklock var i dåligt skick, så jag fick köpa ett nytt tanklock som tyvärr har för lång nivådel. Men med lite kapning och svetsning så blev den perfekt.
Bild


Sedan så gjorde jag en botten till förrådsfacket i bensintanken.
Bild

Bild


Bensintanken tillbaka på skotern.
Bild

Bild


Dynan hade några revor i överdraget, men jag gjorde en snabb lagning med ny vinyl och liquisol. Planen är att göra en sportigare dynan någon gång framöver, så en snabbreparation av den gamla får duga så länge.
Bild

Bild

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2

Inlägg av SS440-80 » 16 nov 2017, 19:09

Grenröret var rostigt
Bild


och hade fula skarpa plåtkanter invändigt
Bild


Nu så är insida slät och fin. Grenröret är målad med högtempfärg.
Bild

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2

Inlägg av SS440-80 » 16 nov 2017, 19:45

Jag monterade tillbaka boggien, men jag är inte nöjd med hur tight mattan måste spännas för att vändhjulen ska komma tillbaka såpass mycket att mattan går fri längst bak. Ändå så är boggiens fästen framflyttade 6 cm.... Det är de stora drivhjulens fel, de är nästan dubbelt så stora som Sprintfires originalhjul. Att det blivit så här är för att den originala mattan med 2" delning är utbytt någon gång mot en Liquifire-matta med delningen 3,29"
Och det har aldrig funnits små drivhjul med 3,29" delning.

Så nya drivhjul måste tillverkas :?
Jag köpte en bit med POM (andra namn är Delrin eller Acetal) som jag nu ska svarva och fräsa till drivhjul med 9 tänder istället för hjulen med 12 tänder som sitter på drivaxeln nu.
Bild

Bild

Första steget är att få ändarna raka :|
Bild

Användarvisningsbild
trioman75
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1320
Blev medlem: 15 okt 2008, 20:48
Ort: Tärendö

Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2

Inlägg av trioman75 » 19 nov 2017, 18:19

Det där är inte ett optimalt läge och material vid planing.. :?
Ska annars bli lärorikt att se hur du går tillväga vid tillverkningen av nya drivhjul,gärna många bilder :thumbright:
Medlem i TT RACING.
(Team Tornedalen RACING)

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2

Inlägg av SS440-80 » 19 nov 2017, 21:47

Har inte gått någon verkstadsutbildning och vet heller inte hur man programmerar en svarv eller fräs att göra jobbet åt mig... Så man får gå ûber-försiktigt fram och göra så gott man kan med den utrustning som finns :oops:

Ändarna blev iallafall helt spikraka. Fast stickstålet nådde bara en bit i materialet, så det blev manuellsågning sista biten ;)
(den avsågade biten är vänd, så det är den nysågade ytan man ser)
Bild


Här är jag just nu. Har gjort några anteckningar och sedan ritat i linjerna till drivkuggarnas centrum.
Bild

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2

Inlägg av SS440-80 » 25 nov 2017, 22:22

Jaha, då var en prototyp färdig :shock:

Jag tog blocket som blev över, d.v.s den bit som på en millimeter när är ett halvt drivhjul. Men det är bäst att öva på en bit som inte ska användas.
Bild


Använde en bit lamineringsfolie för att ta ut profilen på drivtanden
Bild


Bara för att få en hum om formen
Bild

Bild


Linjal, passare och lite tankeverksamhet så var axelmönstret på plats
Bild

Bild


Stack av ett metallrör för att få en 10mm ring som förstärkning där axeln går in i drivhjulet
Bild


Lite fräsning och svarvning så var ringen där med sugpassform
Bild


En plåtmall för att få en bra linje vid en första fräsning för tänderna
Bild

Bild


Hjulet nedsvarvat till rätt diameter, alltså den beräknade diameter för 9 tänder med delning 3,29"/2 och sedan ytterligare 9 mm bortskalat.
Bild


Rundningen av tänderna ritade och klara för fräsning
Bild


Tänderna rundade och centrumhålet borrat
Bild


Drivaxelhålet fräst och sedan blev det handfilning av de sista tiondelarna
Bild


Och här sitter det halva drivhjulet på plats på axeln. Så nu är det bara att gå på och tillverka de två hjulen som sedan ska användas.
Bild

Om det är någon som ser något felaktigt i det här som skulle göra att det inte går att använda, berätta gärna...

Användarvisningsbild
Hirth
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 515
Blev medlem: 13 nov 2007, 20:01
Ort: Mockfjärd

Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2

Inlägg av Hirth » 26 nov 2017, 10:04

Ja du är nog värst du, grymt jobbat!!!

Användarvisningsbild
Southern Hill Custom
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 757
Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
Ort: RÄTTVIK

Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2

Inlägg av Southern Hill Custom » 26 nov 2017, 19:55

Riktigt grymt!!!

/// Lars
SNUS Ä ÅXÅ EN GRÖNSAK.

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2

Inlägg av SS440-80 » 18 feb 2018, 20:26

Tiden går fort när snön kommer tidigt och man kan KÖRA snöskoter ofta ofta ofta :lol: :lol: :lol: Har njutit av vintern på min nya Lynx och kört veteranrally på Snowriders CBR m.m m.m, men har även hunnit jobba lite på både Sprintfiren och på ET400:an men inte tagit mig tid att uppdatera projekttrådarna. Men nu så...

De riktiga drivhjulen är svarvade, frästa, slipade och filade
Bild

Bild


Ja till och med monterade :mrgreen:
Bild

Även boggien är på plats
Bild

ATK
Inlägg: 103
Blev medlem: 29 jan 2011, 20:12
Ort: Jönköping

Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2

Inlägg av ATK » 22 feb 2018, 19:11

Inte dåligt! Du är verkligen driftig. Var det vätskekylning på alla Sprintfire?

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2

Inlägg av SS440-80 » 25 feb 2018, 21:34

Tackar!
Jo, det var vattenkylning på alla Sprintfire.

Användarvisningsbild
Southern Hill Custom
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 757
Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
Ort: RÄTTVIK

Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2

Inlägg av Southern Hill Custom » 01 mar 2018, 06:48

Snyggt !!!
SNUS Ä ÅXÅ EN GRÖNSAK.

StefanO
Inlägg: 93
Blev medlem: 28 sep 2008, 20:05
Ort: Enviken

Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2

Inlägg av StefanO » 02 mar 2018, 07:54

Herregud, vilket jobb du lägger ned, men det ser ut att bli bra!! Tillverka egna drivhjul är väl inte det första jag skulle ta mig för.
Skoterparken för närvarande:
Ockelbo:300 69:a Wankel
300 SS 71:a Hirth 340
600 71:a Wankel
Rusch R12 70:a Jlo 440 (Grönlandsedition)
Trioman 75:a Sa 290
Trioman 69:a Wankel

Skriv svar