Yamaha et340

Bilder och information om ditt skoterprojekt
etelis
Inlägg: 11
Blev medlem: 29 sep 2016, 15:50

Yamaha et340

Inlägg av etelis » 01 okt 2016, 16:43

Hej!
Är lite ny här på forumet men tänkte göra ett försök att dela med mig av vad som händer ute i garaget. i vintras när jag var ute å stekte på min et så spräckte jag mitt andra kedjehus. så igår kväll så slet jag in skotern i garaget för att fixa till den och när man ändå är igång så tänkte jag modda den lite. Tanken är att jag ska bygga om den en del. De jag tänkt göra är att styva upp och bräda fotstegen, på med värre matta, höja den i fram och bak och preppa motorn lite plus en del mera saker. men jag vill ändå inte förstöra 80-tals looken allt för mycket. :D

Här är lite bilder på objektet. han med och demontera lite i morse ;)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Yamaha et340

Inlägg av SS440-80 » 01 okt 2016, 18:25

Blir kul att följa...

etelis
Inlägg: 11
Blev medlem: 29 sep 2016, 15:50

Re: Yamaha et340

Inlägg av etelis » 01 okt 2016, 19:29

Han ut en snabbis ikväll och rev ner boggien och mattan. Mätte upp mattan och fick det till 356,5cm kan detta stämma? Tror ni en 345 matta skulle kunna passa?

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Yamaha et340

Inlägg av SS440-80 » 01 okt 2016, 21:11

Är det en 340 Transporter så ska mattan vara 345cm lång med 2,52" delning.

etelis
Inlägg: 11
Blev medlem: 29 sep 2016, 15:50

Re: Yamaha et340

Inlägg av etelis » 02 okt 2016, 18:56

Ny dag nya möjligheter. idag har jag mätt upp mattan igen på ett bättre sätt och fick det till 135 cm så borde få i en 345-38-25. :? såg någon annan som fått i de här på forumet och han tycket de blev bra iallafall. Sen har jag strippat av det sista på chassiet och tvättat i flera timmar. Syns dåligt på korten men blev väldigt nöjd med resultatet :D . Sen han jag med och börja rikta bulkhead lite smått. vet inte vad ändra ägaren har hållit på med för den är bucklig nå kopiöst :shock: . Har även börjat kolla lite på breddningen/"uppstyvningen" utav fotstegen. tror de kommer bli riktigt bra ska nog handla grejor till de imorgon. :thumbright:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Yamaha et340

Inlägg av SS440-80 » 02 okt 2016, 21:36

Sånna här gör mirakel för Yamahas vansinnigt mjuka fotsteg...
http://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Arctic ... dd.htm/url

Bild

etelis
Inlägg: 11
Blev medlem: 29 sep 2016, 15:50

Re: Yamaha et340

Inlägg av etelis » 05 okt 2016, 19:50

Hej igen! ;)
Nu har jag riktat klart plåten ifarm så jag är nöjd och byggt klart fotstegen blev tyvärr ingen breddning som jag skrev tidigare men det blev riktigt bra :D Sen har jag raggat tag i en matta med lite värre klös i, två mikuni 34mm förgasare och ett kedjehus de skulle skicka med bussgods så får se när de dyker upp? näst på listan blir att fixa en lyft båge bak och måla fronten så chassiet blir klart :thumbright:

lite bilder på fotstegen tyvärr inga bygg bilder men men...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Hållnäsarn
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 sep 2016, 12:40
Ort: Hållnäs

Re: Yamaha et340

Inlägg av Hållnäsarn » 07 okt 2016, 07:37

:thumbright:

etelis
Inlägg: 11
Blev medlem: 29 sep 2016, 15:50

Re: Yamaha et340

Inlägg av etelis » 07 okt 2016, 20:26

halloj!
Nu har det slipats och målas så nu börjar chassiet och ta form ska bara lägga på ett lager till, måla utsidan och putsa fotstegen med autosol någon som provat de? någon som vet vart man kan köpa de? Nästa att ta tag i blir nog boggien. men det blir nästa vecka. här är lite bilder sorry för kass kvalite men vill att ni ska få se lite vad som pågår iallafall ;)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

etelis
Inlägg: 11
Blev medlem: 29 sep 2016, 15:50

Re: Yamaha et340

Inlägg av etelis » 16 okt 2016, 19:46

Hej alla skoter fantaster!
Nu var det ett tag sen jag uppdatera er. Men trot eller ej det har hänt lite saker ute i garaget ändå. Nu har jag målat baljan och polerat upp hela bandtunneln utom där dynan ska sitta, där körde jag med roterande stålborste. Sen har jag börjat få ordning på boggien, jag har polerat skenorna lite och målat vissa detaljer. sen ska jag även byta ut de flesta hjullagerna men måste dock vänta tills det kommer in lite chash :( Jag har även målat skidorna och polerat upp styrstången. I veckan som var har det ramlat in en del grejor bland annat två 34mm mikuni gasare (tror dock de är för stora men det borde gå att bestycka in dem?) sen har det även kommit en matta och ett kedjehus :thumbright: Det som står på önskelistan nu är ett par drivhjul med 2,52 delning men som sakt så äre lite klent på kontot så får pygla med andra grejor under tiden :) (alla kort i fortsättningen kommer vara med denna kvalitet så ni kan granska mitt bygge ordentligt ;) )
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

etelis
Inlägg: 11
Blev medlem: 29 sep 2016, 15:50

Re: Yamaha et340

Inlägg av etelis » 23 okt 2016, 20:29

Halloj igen! ;)
Har inte blivit så mycket gjort i veckan på grund utav annat. Men har iallafall polerat lite till, byggt klar bräddningen till skidorna, målat lite och lagt in en beställning på ett par drivhjul :thumbright: .Sen har jag även bytt alla lager i boggien. skulle egentligen bara köpa sex lager men råka köpa alla nya men men cash is king!! Så nu till veckan satsar jag på att få på skidorna och styrningen samt boggie och matta och börja tråckla lite med dynan. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

etelis
Inlägg: 11
Blev medlem: 29 sep 2016, 15:50

Re: Yamaha et340

Inlägg av etelis » 23 nov 2016, 21:01

Hej igen! Det var ett tag sen sist men nu har det hänt massor. så nu får det bli en super stor uppdatering. Hade ett jäkla strul med drivhjulen var inte de lättaste å hitta med rätt delning å allt men efter mycket om och men så lyckas jag hitta. :thumbright: Så nu sitter matta, drivaxel och boggie på plats blev riktigt bra och värkar funka riktigt bra ( har dock inte prov kört än). Sen har jag även fått på skidorna med nya höjningen och breddningen, tycker det ser väldigt bra ut iallafall. Så nu har jag prova fotstegen och de blev ruggigt bra i mitt tycke. Kan varmt rekommendera denna lösning. Sen har jag rivit motorn och gjort rent allt, honat cylindrarna och bytt kolvar, kolvbults lager och alla packningar. har även byggt ihop nya insugen till förgasarna. Har som sagt 34mm mikuni till 340cc tror ni det blir för stort? ni kan gärna skriva hur man bestyckar om ni vet hur man gör och vad som borde vara en bra bestyckning att börja på. Sen har jag polerat och fixat till variatorerna. Vart väldigt glad när jag fatta hur enkelt de är att byta vikterna i primieren. Så blir till att prova lite olika set ups när det kommer snö (igen :evil: ). Så nu har jag moterat i hop det mesta men är mycket små pill kvar. Men nu när första snön smält så har man ingen brådska ändå. För tillfället håller jag på med huven och det verkar som det blir lack till helgen efter allt slipande iallafall :thumbright:. Sen blir nästa misson dynan har en del planer för den så man slipper studsa omkrig som en studsboll när man är ute å far. ha d!!! och nu en massa bilder :lol: :thumbright: ;)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

etelis
Inlägg: 11
Blev medlem: 29 sep 2016, 15:50

Re: Yamaha et340

Inlägg av etelis » 23 nov 2016, 21:04

glömde denna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Rudholm
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 dec 2016, 16:56

Re: Yamaha et340

Inlägg av Rudholm » 13 dec 2016, 19:46

Snyggt byggt! Vad använder du för material för att plasta huven? :)

Ståhl
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 jan 2015, 20:08
Ort: Mora
Kontakt:

Re: Yamaha et340

Inlägg av Ståhl » 16 dec 2016, 20:09

Härligt härligt.

Behöver mer inspiration!

Min förra ET hade dom också skruvat hela fotstegen med självborrande sexkantare. Är tydligen stor skillnad va gäller halkskydd iaf.
Vart de lite stabilare med vinkeljärnen? Haft tanken att göra något liknande på min nuvarande dräpare.
Kör mest 4hjuliga fordon. Och en å annan ET.

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Yamaha et340

Inlägg av SS440-80 » 16 dec 2016, 22:55

De här ska du knacka på fotstegen. De gör en ocean av skillnad på Yamahas mjuka fotsteg.

http://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Arctic ... kskydd.htm

etelis
Inlägg: 11
Blev medlem: 29 sep 2016, 15:50

Re: Yamaha et340

Inlägg av etelis » 11 jan 2017, 12:37

Tjena.
Tyckte det var dålig respons så därför jag inte uppdaterat på ett tag. Men till huven använde jag vanlig glasfiberväv och båtplast. Vinkel järnen blev grymt bra kan varmt rekommenderas. Väldigt enkel, billig och ganska snygg lösning enligt mig. Har nästan fått ihop skotern så blir nog en prov tur i helgen och ett par bilder.

Rudholm
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 dec 2016, 16:56

Re: Yamaha et340

Inlägg av Rudholm » 11 jan 2017, 13:24

etelis skrev:Tjena.
Tyckte det var dålig respons så därför jag inte uppdaterat på ett tag. Men till huven använde jag vanlig glasfiberväv och båtplast. Vinkel järnen blev grymt bra kan varmt rekommenderas. Väldigt enkel, billig och ganska snygg lösning enligt mig. Har nästan fått ihop skotern så blir nog en prov tur i helgen och ett par bilder.
Plastic Padding Båtplast? Ser ut att bli väldigt bra!
Måste helt klart testa detta på våran ET till sommaren :-)

Kul med provtur!

Skriv svar