Ski-Doo Blizzard 797 -71
Postat: 20 jun 2016, 17:07
Äntligen så har mitt nyförvärv kommit!
Det är alltså en 71as Blizzard 797. Maskinen som har stått allra högst upp på önskelistan ända sen man först hörde talas om den.
Det här exemplaret har tävlats med i både USA och Kanada under tidiga 70 talet. Den ställdes bort i en lada i 1974 efter att ha gått 58 mil, och där stod den till 2011. Personen som hittade den rensade bort all damm och såg till så den gick att starta, men inget mer.
Efter en brand i verkstan så sålde han den till min kompis i Kanada (skotern var som tur är inte i garaget då det brann), och han erbjöd den till mig i våras. Tyvärr så var det bara att snabb konstatera att man inte hade råd... Men sen började jag fundera lite på hur det skulle se ut om man avyttrade lite andra maskiner. Så sagt så gjort och jag lyckades få iväg 4 skotrar på lika många dagar och då var det bara slå till, det är inte varje dag man får chansen att köpa en sån här maskin. Så nu var det bara att börja ordna frakt osv.
Vi spolar fram några månader och då kom äntligen lastbilen med ett mycket efterlängtat paket! I lastbilen fanns en crate med där i förhoppningsvis min nya skoter...
När man lyfte av locket så blev jag nog alldeles tyst.. Där var ju faktiskt drömmaskinen
Såna här har man bara sett på bild tidigare och bara att få se den i verkligheten och klämma på den var en upplevelse i sig. Vi bultade dit skidorna, slangade ut gammal soppa och i med nytt, och sen var det bara börja dra i snöret.
Något tungdragen i början men med lite startgas så gick den igång, lite tveksam till att börja med, antagligen pga helt fel bestyckning och gammal soppa i slangarna och gasarna. Men efter en stund så började den gå någorlunda som den ska på tomgång!
Nu var det att försöka få den att röra på sig också, variatorn har fel fjäder och remmen är för lång, och den orkade inte iväg. Efter att ha vridit på nålarna 6-7 gånger så rullade den äntligen framåt men ville inte varva och kändes rätt orkeslös på dom varven den var på. Vi vred in högfartsnålarna liiite till och testade igen. Nu kom den upp i varv och skidorna for upp direkt!
En snabb provsväng på gräset blev det och det var bara konstatera att den har svårt att hålla ner skidorna när den väl kommer upp i varv Där fick Lars och Sören se på en något nöjd Holländare
Det är en hel del småfix på den men inget allvarligt. Att få någorlunda ordning på variatorerna står väl högst upp på listan, mattan ska bytas och boggin justeras så gott det går, elen ska fixas till för det enda som funkar just nu är dödarknappen och hastighetsmätaren (som är mekanisk...). Klädseln till dynan har tyvärr gjort sitt, tänkte först reparera den men den är helt urtorkat och skör, så dynan ska kläs om också.
Tanken är att köra dragrace och oval med den, förhoppningsvis med premiär senare under sommaren.
Det är alltså en 71as Blizzard 797. Maskinen som har stått allra högst upp på önskelistan ända sen man först hörde talas om den.
Det här exemplaret har tävlats med i både USA och Kanada under tidiga 70 talet. Den ställdes bort i en lada i 1974 efter att ha gått 58 mil, och där stod den till 2011. Personen som hittade den rensade bort all damm och såg till så den gick att starta, men inget mer.
Efter en brand i verkstan så sålde han den till min kompis i Kanada (skotern var som tur är inte i garaget då det brann), och han erbjöd den till mig i våras. Tyvärr så var det bara att snabb konstatera att man inte hade råd... Men sen började jag fundera lite på hur det skulle se ut om man avyttrade lite andra maskiner. Så sagt så gjort och jag lyckades få iväg 4 skotrar på lika många dagar och då var det bara slå till, det är inte varje dag man får chansen att köpa en sån här maskin. Så nu var det bara att börja ordna frakt osv.
Vi spolar fram några månader och då kom äntligen lastbilen med ett mycket efterlängtat paket! I lastbilen fanns en crate med där i förhoppningsvis min nya skoter...
När man lyfte av locket så blev jag nog alldeles tyst.. Där var ju faktiskt drömmaskinen
Såna här har man bara sett på bild tidigare och bara att få se den i verkligheten och klämma på den var en upplevelse i sig. Vi bultade dit skidorna, slangade ut gammal soppa och i med nytt, och sen var det bara börja dra i snöret.
Något tungdragen i början men med lite startgas så gick den igång, lite tveksam till att börja med, antagligen pga helt fel bestyckning och gammal soppa i slangarna och gasarna. Men efter en stund så började den gå någorlunda som den ska på tomgång!
Nu var det att försöka få den att röra på sig också, variatorn har fel fjäder och remmen är för lång, och den orkade inte iväg. Efter att ha vridit på nålarna 6-7 gånger så rullade den äntligen framåt men ville inte varva och kändes rätt orkeslös på dom varven den var på. Vi vred in högfartsnålarna liiite till och testade igen. Nu kom den upp i varv och skidorna for upp direkt!
En snabb provsväng på gräset blev det och det var bara konstatera att den har svårt att hålla ner skidorna när den väl kommer upp i varv Där fick Lars och Sören se på en något nöjd Holländare
Det är en hel del småfix på den men inget allvarligt. Att få någorlunda ordning på variatorerna står väl högst upp på listan, mattan ska bytas och boggin justeras så gott det går, elen ska fixas till för det enda som funkar just nu är dödarknappen och hastighetsmätaren (som är mekanisk...). Klädseln till dynan har tyvärr gjort sitt, tänkte först reparera den men den är helt urtorkat och skör, så dynan ska kläs om också.
Tanken är att köra dragrace och oval med den, förhoppningsvis med premiär senare under sommaren.