Yamaha STX 340 1977

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Yamaha_92
Inlägg: 191
Blev medlem: 19 aug 2014, 12:43
Ort: Önrsköldsvik

Yamaha STX 340 1977

Inlägg av Yamaha_92 » 17 okt 2015, 21:39

Min skoter är en kanadensisk Yamaha från 1977. Det är en klassisk 340 modell på 32 hästar. Modellen heter STX 340 och STX står för Snow Touring eXtreame. Dessa modeller går absolut inte få tag på mer. Det ryktas att det gjordes bara ca 500 modeller av dem. STX modellerna gjordes mellan 1976 och 1977 och fanns i motorstorkelarna 340 och 440.

340 motorn är en klassisk 2-takts motor på 340 kubik och 32 hästar. 440 modellen är en 2-takts motor med reed-ventil på 48 hästar. Yamaha STX är identisk med amerikanska Exciter 340/440. Dessa skotar kallas “aluminiumskotrar” för dem är helt gjord i aluminium.

Jag fick skotern 2008 och sedan har man bara kört runt ladugården om och om igen. Men nu har man tänkt att få skotern att bli som ny igen – helt ny. Skotern har varit avställd sedan 2001 och stått på en SE-pall sedan 80-talet.

Först tog jag hem från min morbror. Han bor nästan granne med mig. Sedan fick den stå här i några år. Tyvärr. Jag var ung och dum och hade inte förstånd nog att inse att detta är en skoter som har värde i sig. Jag körde bara som den var. Boggien var stum också. Rostat ihop!

Detta var alltså en "häck" av dess like.

Bild

Jag fick ta bilen för att dra upp den.
Bild

Skotern var mycket lätt. Man kunde själv dra upp den på släpet.
Bild

Så här såg själva motorrummet ut. Den saknar luftburk, avgasfjädrar som håller ihop avgassystemet. Det blir att demontera exakt allt.
Bild

Jag hann inte att dra in skotern i garaget innan jag skruvade ner allt på den. Jag har fått svetsa i skotern för nya motorfästen och gängat helt nya stänger för att få motorn på plats. Ja, jag har gjort ALLT på den. Skruvat bort ALLA skruvar och tagit bort varje popnit. Exakt allt!
Bild

Elschemat har något troll varit på och klippt kablar och liknande. Som tur så hittade jag ett elschema som jag har gått igenom och dragit nya kablar.
Bild
Bild

Jag har tagit bort förgasaren. Det är en 38 mm Keihin förgasare – trottel. Som ni ser så är det skruvar i slangarna – slarvpelle som har varit där och “pluggat” igen för att bensin ska inte läka ut. Men frågan är om det är verkligen bränsleledningar alla dessa slangar?
Bild

Bild

Bild

Bild

Om ni inte visste så var Yamaha den första skotern som började med oljeinjection, dvs man behöver inte blanda olja och bensin i bränsletanken. Tyvärr så är denna analoga mekaniska makapär rätt “kass” och jag litar inte på den. Problemet var att dem gav för mycket olja vid tomgång och för lite olja vid höga varvtal. Det sägs att dem lägger av vid 600 mil. Jag låter min sitta kvar ett tag. Jag tänker självklart kolla in i den och se hur den fungerar. Den består bara av massa kugghjul och membran.
Bild

Chassienummer
https://i2.wp.com/i34.photobucket.com/a ... jxb4ku.jpg

Fixat en defekt luftburk. Men denna ska jag laga igenom att skära ut en plastbit och smälta dit den och slipa så det ser ut som nytt.
Bild
Bild
Bild

Sekundärvariatorn har nött detta hål.
Bild

Gummitätning mellan förgasare och luftburk.
Bild

Bild

-----------------------------------------------------------
Ett år senare......
Nu har det gått en mycket lång tid sedan jag höll på med skotern. Jag har bland annat lackat om huven, monterat ihop hela skotern, bytt styre till ett rakare styre, nya reflexer där bak, lackat om instrumentpanelen, totalrenoverat boggien, bytt till orginalbadfjädrar på framskidorna, ny visir på huven, fixat elsystemet, tagit bort höjningen där bak, bytt matta har jag gjort till en 19 mm kams matta. Original låg runt 9-10 mm. Jag har bytt nya slangar och gjort en förgasarstädning, bromshandtagen och gasblocket är original, jagat mycket sprucket aluminium och plast. Ja, jätte mycket har jag gjort. Jag har till och med lagad hastighetsmätaren. Denna går absolut inte att få tag på! Absolut inte.

Men nu tog jag och köpte nya dekaler. 1280 kr inkl. frakt.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Stripes måste det också vara!
Bild

Denna reflex satt inte där heller när jag fick den. Köpte den från Alaska, USA.
Bild

Bild

Bild

Här är alla lager jag har bytt. Motorn är fräsch så jag öppnade inte på den. Däremot så öppnade jag upp på primärvariatorn – Comet 102C från USA 1982! En klassiker som fortfarande tillverkas, dock nu i SI-meter systemet och inte i tum som min är i. Kör man Comet så kör man med kvalité. Trots att det är gamla saker så är dem fortfarande i bruk och finns delar till dem.

Bild

Dessa lager var enkla att få tag på. Däremot den stora packboxen fick jag specialbeställa från Malmö via Momentum. Det fanns inget pris eller någon data om den. Bara att den fanns och hade dessa diametrar. Passade perfekt när jag pressade ihop dem med hydraulikpressen.

Lager som är röd = Speciallager för lagerbock. Detta är inget standardlager, utan ett lager som har ett centrumhål som är förskjutet och en ring som man skruvar dit på lagrets axel som ni ser. Ni ser att det röda lagret har en “ring” som sticker upp.

Objekt nummer 9. Här är en bild på sekundärvariatorn och lagerbocken, 8.

Bild

Lager som är svart = RS lager, dvs tätade lager. Dessa behöver man inte smörja. Dessa

Lager som är silvriga = Lager som ska smörjas via hypoidolja. Dessa lager ska sitta i kedjehuset.

Svarta ringar = packboxar. Dessa ser till att de silvriga lagrerna inte får skit i sig, eller släpper ut olja. Packboxar är mycket vanliga på överliggade kamaxlar hos bilmotorer.

Lagret som ser ut som en triangel = Detta är drivaxelhjulslagret. Jag bytte ut mitt mot ett RS lager istället för ett öppet lager som de silvriga är.

Bild

SKF och Japanska Koyo köpte jag utav.

Bild

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Yamaha STX 340 1977

Inlägg av Lindh » 24 aug 2017, 11:15

Ser bra ut! En Stx 340 har man ju haft länge på önskelistan!

Yamaha_92
Inlägg: 191
Blev medlem: 19 aug 2014, 12:43
Ort: Önrsköldsvik

Re: Yamaha STX 340 1977

Inlägg av Yamaha_92 » 16 feb 2022, 12:35

Vill bara säga att min skoter går fortfarande!

Fungerar riktigt bra! Lika fin som vanligt.

Tips! GP 340 kolvar passar STX 340. Skillnaden mellan GP 340 kolvar och STX 340 är att GP 340 kolvar har 2 kolvringar, medan STX 340 har 1 kolvring. Jag bytte till en GP 340 kolv då det inte fanns STX 340 kolv att köpa. Jag ångrade inte köpet. Motorn kändes helt enkelt mer starkare och mer lättstartad!

Vilken maskin! :thumbright:

Yamaha_92
Inlägg: 191
Blev medlem: 19 aug 2014, 12:43
Ort: Önrsköldsvik

Re: Yamaha STX 340 1977

Inlägg av Yamaha_92 » 04 feb 2024, 10:23

Hej!
Vill bara säga att maskinen lever ännu. Jag körde en sväng igår. Helt fantastiskt. Lättstartad. Enormt snabb också. Så fort den får lite varm på motorn, t.ex. över 5000 rpm....då suger den iväg som ett spjut.

Det jag dock ogillar med skotern är att dragmagapullen har inte den bästa konstruktionen. Den har en glidbricka med lite försäkningshål på. Om denna bricka får mindre friktion av t.ex. is eller vatten, då fälls inte klorna ut som greppar tag i svänghjulet.

Nummer 11. Detta är ingen bra konstruktion. Fungerar bra om det är tort.
Skärmbild 2024-02-04 102246.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Yamaha_92
Inlägg: 191
Blev medlem: 19 aug 2014, 12:43
Ort: Önrsköldsvik

Re: Yamaha STX 340 1977

Inlägg av Yamaha_92 » 05 feb 2024, 17:12

Lägger upp en film på min skoter. Första start på 2 år.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Yamaha STX 340 1977

Inlägg av SS440-80 » 05 feb 2024, 17:36

För jäkla bra att du rustade upp den, och att du behåller den. För visst är det lite extra kul att ta en veteranrunda ibland, speciellt på senvintern när vädret är fint :thumbright:

Yamaha_92
Inlägg: 191
Blev medlem: 19 aug 2014, 12:43
Ort: Önrsköldsvik

Re: Yamaha STX 340 1977

Inlägg av Yamaha_92 » 10 feb 2024, 16:07

SS440-80 skrev:
05 feb 2024, 17:36
För jäkla bra att du rustade upp den, och att du behåller den. För visst är det lite extra kul att ta en veteranrunda ibland, speciellt på senvintern när vädret är fint :thumbright:
Något som är unikt med skoter, jag vet inte om det är en fördel eller nackdel. Men skotern har ett speciellt beteende motormässigt.
Den har en enorm acceleration, verkligen enorm.

Men under 4000 rpm så är den tråkig och slö. Nästan som att den går på 1 cylinder eller liknande. Men börjar man komma nära 5000 rpm, då suger den iväg som ett spjut.
Varför är det så? :?:

Kan det vara kometvariatorn eller förgasarens inställning? Det är en Kehin förgasare med powerjet-munstycke.

Skriv svar