Kawasaki Drifter F/A 650

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Kawasaki Drifter F/A 650

Inlägg av Holländaren » 30 mar 2015, 13:55

Tanken var att den här maskinen skulle varit klar för länge sen men tyvärr så har jag inte hunnit skruva så mycket i vinter.. Tänkte att jag kan ju slänga upp en projekttråd iaf :)

I höstas så kom jag över en Hirth 650 (281R) och det kändes ju som ett roligt utgångsobjekt för ett racebygge. Jag hade inget chassi till den bara, så jakten på ett lämligt chassi började. Grannen Sören hade en Kawasaki till övers och jag tänkte att när man ändå har fel märke på motorn så kan man ju lika gärna ha fel märke på chassit också. Huvudsaken var att det var en F/A modell. Dom ser som helt rätt ut trots att det inte är en Ski-Doo ;)

Ja så såg den ut..
20141022_135233.jpg
Original 340 F/A motorn satt där men startade inte. När jag öppnade tanken så luktade det inge gott där inne. Lite färsk bränsle och så en rengöring av förgasaren och då startade den direkt och gick som en klocka :) Tog en provsväng uppför backen här hemma och högst upp så släppte styret. Jag hade blivit varnat för att det skulle vara lös men det kändes inte som att det var lös, men hade nog bara rostat fast lite och rosten släppte när jag började slita i styret. Var ingen lek att få ner den till garaget igen utan styrning ;)
Nåja, provsvängen avklarat så då var det bara plocka ur motorn för att göra plats åt 650:n.
20141023_155647.jpg
Efter motorn var ut så blev det en ordentlig tvätt, fick bort det mesta iaf.
20141024_175133.jpg
Ja det här såg ju lite fränare ut..
20141028_014416_Richtone(HDR).jpg
20141028_014307_Richtone(HDR).jpg
20141028_014344_Richtone(HDR).jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Kawasaki Drifter F/A 650

Inlägg av Holländaren » 30 mar 2015, 14:05

Medans jag höll på så insåg jag att det mesta var lös på chassit.. Bulken var på väg att gå av, tunneln hade spruckit upp längst bak, alla nitar var lösa så buken hängde i 3 nitar ungefär och kunde röras flera cm upp och ner. Så det var bara plocka ner allt då och försöka få ordning på det där..
Har inte räknat men tror det kan ha gått närmare 100 nitar för att få fast allt igen.

Snubblade över skidorna några gånger innan jag satte dit några kortare ;)
20150105_230224_Richtone(HDR).jpg
20150201_001025.jpg
När jag inte orkade med chassit så började jag fräsa några insug till motorn.
20150124_225414.jpg
20150201_000624.jpg
Sådär... 2 st VM42 på plats, mycket gods i dom och stor trottel så dom går att borra en hel del i fall det behövs, tror att max är runt 46,5 mm.
20150202_221303.jpg
20150202_221338.jpg
Original mattan var 296 men det kändes som att man ville ha lite mer kammar och en 307 matta. Så det blev att förlänga boggin. Vändaxelplattorna satt bultade så det var bara svetsa på en bit och borra några fler hål.
20150223_182018.jpg
20150224_001807.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Kawasaki Drifter F/A 650

Inlägg av Evervärst 444 » 30 mar 2015, 14:08

Blir en helt perfekt is släde ;)

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Kawasaki Drifter F/A 650

Inlägg av Holländaren » 30 mar 2015, 14:17

Efter mycket om och men med boggiaxlarna (som jag fick flytta om likförbannad för att få maskinen nog låg) så började den se ganska sportig ut :)
Det blev Ski-Doo fjädrar bak för original gick inte att få dit och hade man nu mot förmodan lyckats så hade boggin blivit helt stum. Fram fick jag göra längre justeringsbultar för att dom skulle nå till fjädrarna utan att ha dom spänt i botten på mjukaste läget.
20150228_190252.jpg
20150228_204430.jpg
Sportiga skotrar behöver ju momentstag.. Även här blev det Ski-Doo delar. Lagerbocken eller vad man ska kalla det kommer från en Everest. Jag äger inga UNC gängtappar så jag ersatte staget med en M8 pinnbult från en exploderat 277a. Sen en bit Ski-Doo hjulboggiaxel och en plastkudde på det. Det är lång gänga på pinnbulten och den når nästan ända till blocket så jag tror att det här ska hålla.
20150308_160745.jpg
Och så behöver man ju även några sportiga rör... ;)
20150310_234728.jpg
Fast nu upptäckte jag att jag hade ju satt motorn åt fel håll :shock:
Eller så var det kanske inte helt oplanerat.. ;)
20150328_150717.jpg
20150227_172345.jpg
20150227_172405.jpg

Och längre än så har jag inte hunnit än! Det är som ni ser en hel del jobb kvar och jag vill inte stressa och göra fel för det är ju inte så lätt att hitta reservdelar till motorn.
Tanken är att den ska bli dragrace maskin, och i framtiden när man har fått in tekniken lite så lär man nog köra lite isoval med den också :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Kronjocke
Inlägg: 911
Blev medlem: 23 jan 2007, 22:55
Ort: I Shtaaan nagerst.

Re: Kawasaki Drifter F/A 650

Inlägg av Kronjocke » 30 mar 2015, 14:35

Du är galen. :thumbright: :thumbright: :thumbright:
Helt klart en manlig maskin. Sitta på Piporna,,,
Passa dej, så att du inte, klämmer och grillar bollarna.
Vem fan, är Måtta ??
Varför, vill min Mamma. Att jag ska dricka med honom,,,,
Jag känner, ju inte honom ens,,,
Hon, har dessutom sagt åt mig, Att. Passa dig för främlingar pojk,,,

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Kawasaki Drifter F/A 650

Inlägg av Holländaren » 30 mar 2015, 14:43

Jag måste linda piporna iaf för att gömma svetsfogarna :lol: Tur att det är insidan som räknas för utsidan är inte mycket att se på...
Enda nackdelen med att ha pipor under dynan är väl att jag inte kan ha en sportig låg dyna, men när man är 195 lång så når nog benen ner till fotstegen iaf ;)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Invader
Inlägg: 184
Blev medlem: 23 nov 2010, 22:08
Ort: Bygdsiljum

Re: Kawasaki Drifter F/A 650

Inlägg av Invader » 30 mar 2015, 16:10

Fränt! :)
Äntligen nån som vänder motorn "rätt" väg, har undrat varför det inte är vanligare..
Men det ligger kanske nåt i det Kronjocke säger ;)
Ski-Doo Blizzard 6500 -78
Ski-Doo T`NT 340 RV -77
AMF Snöscout 290 -??
Yamaha CS 340 -89
Evinrude Boxer -72
Polaris TX 500

Användarvisningsbild
sled-ex
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 26 feb 2007, 00:57
Ort: Skellefte

Re: Kawasaki Drifter F/A 650

Inlägg av sled-ex » 30 mar 2015, 20:39

Holländaren skrev: Tanken är att den ska bli dragrace maskin, och i framtiden när man har fått in tekniken lite så lär man nog köra lite isoval med den också :)
Detta blir ett brutalt bygge, supercoolt! Men ta inte omvägen via dragracing utan ställ den på startlinjen i SnoPro Scandinavia 2016!

TXL 400
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 jan 2014, 21:36
Ort: täfteå

Re: Kawasaki Drifter F/A 650

Inlägg av TXL 400 » 30 mar 2015, 20:50

Ser bra ut. Kom till isen o lek med oss:-)

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Kawasaki Drifter F/A 650

Inlägg av Holländaren » 30 mar 2015, 21:55

Ni som kan det här får gärna förklara lite vad som är bra och dålig att göra på en ismaskin :)
Tänker på boggi setup t.ex. Verkar vara att hissa upp fram som gäller? Bak då? Ska man ha hård eller mjuk eller är det en smaksak bara man inte tappar skidtryck? Jag har tjuvkikat på alla era skidor och har några som borde gå att använda till isoval till att börja med, fast jag får nog investera i några nya stål till dom för 4 tum gissar jag att man inte kommer långt med när man har dubbat mattan. Spindlarna ser rätt stadiga ut också, tjocka är dom då iaf.
Motorn borde inte bli några problem att köra oval med, det blir inte dragrace portning i den för jag är lite rädd om den. När man har kubik så går det att satsa på vrid istället för varv så den kommer inte varva överdrivet mycket :) Piporna börjar leverera från ca 5000 och ska ge max vrid vid 7700, max effekt vid 7900-8000.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Leffa
Inlägg: 83
Blev medlem: 11 mar 2011, 09:15
Ort: Gällivare

Re: Kawasaki Drifter F/A 650

Inlägg av Leffa » 31 mar 2015, 09:32

Fungerar bra med motorn back och fram jag och kompisen körde på 90 talet med en 4 cylindrig rotax (2 st 537 ihop) bak och fram p.g.a att det skulle bli så trångt med fyra pipor under huven. Jag byggde en vändväxel för det är svårt att vända på rotationsriktningen på en slidmatad motor. Hittar ingen bild på den i datorn men jag ska ta en bild på skotern den för den finns fortfarande kvar och väntar på att det blir dragracing på is igen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Kawasaki Drifter F/A 650

Inlägg av Holländaren » 31 mar 2015, 09:49

Jag tyckte också att det skulle bli små trångt med piporna under huven med just den här huven, och konstiga vinklar eftersom avgaskanalen hade pekat nästan rakt ner i buken om man hade haft grejerna åt rätt håll och motorn lutar framåt. Det kändes enklare att göra såhär bara.
Fast nu har jag ju inte vänt på hela motorn utan bara cylindrarna, Hirthen har låg vevhus och höga cylindrar, så låg att skinkorna sticker upp ovanför vevhuset. Men vevhuset är alltså helt plan och hela spolkanalen sitter i cylindern, så det var bara vända utan att behöva porta om nåt.
Det största bekymret var egentligen att se till så inte tändningssidans förgasare krockade med vevhuset för det finns en bred kant precis där under och man vill ju inte ha 30 cm långa insug. Men efter mycket mätande löste det sig precis, den ligger några mm ifrån vevhuset undertill och några mm från cylindern upptill.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Kawasaki Drifter F/A 650

Inlägg av Gunnar » 31 mar 2015, 12:50

Leffa skrev:Fungerar bra med motorn back och fram jag och kompisen körde på 90 talet med en 4 cylindrig rotax (2 st 537 ihop) bak och fram p.g.a att det skulle bli så trångt med fyra pipor under huven. Jag byggde en vändväxel för det är svårt att vända på rotationsriktningen på en slidmatad motor. Hittar ingen bild på den i datorn men jag ska ta en bild på skotern den för den finns fortfarande kvar och väntar på att det blir dragracing på is igen.
Finns en tråd om eran maskin på facebook.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Bucket
Inlägg: 201
Blev medlem: 27 sep 2014, 18:57
Ort: Timrå

Re: Kawasaki Drifter F/A 650

Inlägg av Bucket » 31 mar 2015, 13:13

Gunnar skrev:
Leffa skrev:Fungerar bra med motorn back och fram jag och kompisen körde på 90 talet med en 4 cylindrig rotax (2 st 537 ihop) bak och fram p.g.a att det skulle bli så trångt med fyra pipor under huven. Jag byggde en vändväxel för det är svårt att vända på rotationsriktningen på en slidmatad motor. Hittar ingen bild på den i datorn men jag ska ta en bild på skotern den för den finns fortfarande kvar och väntar på att det blir dragracing på is igen.
Finns en tråd om eran maskin på facebook.
Sjukt häftig!
Henke

FunnyCar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 807
Blev medlem: 11 mar 2008, 19:15
Ort: Ljusvattnet daytime

Re: Kawasaki Drifter F/A 650

Inlägg av FunnyCar » 31 mar 2015, 13:21

Så jäkla frän, en klockren is maskin. Den där ser ut att kunna vandra runt runt på en sjö :lol: .
En bra ide att ha en ljumskvärmare nu när man börjar vara till åren...
Är du klar till helgen ? ;) ;) ;) :lol: :roll:
kontrar med att säga att den är klar till Sno Pro Scandinavia 2015 autumn race ;) .
Ljusvattnet Skoterskrot

Yamaha 292, Yamaha GPX 433, Yamaha Gpx/EX clone
Lightwater 524 Oval race track.

Leffa
Inlägg: 83
Blev medlem: 11 mar 2011, 09:15
Ort: Gällivare

Re: Kawasaki Drifter F/A 650

Inlägg av Leffa » 31 mar 2015, 14:37

Har inte facebook så jag har ingen aning om vem som lagt ut tråden.

Leffa
Inlägg: 83
Blev medlem: 11 mar 2011, 09:15
Ort: Gällivare

Re: Kawasaki Drifter F/A 650

Inlägg av Leffa » 31 mar 2015, 16:08

Syrran har facebook så vad heter tråden skulle vara kul att se

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Kawasaki Drifter F/A 650

Inlägg av Holländaren » 31 mar 2015, 16:13

Leffa: Här är tråden: https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 7831062607" onclick="window.open(this.href);return false;
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Hirth
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 515
Blev medlem: 13 nov 2007, 20:01
Ort: Mockfjärd

Re: Kawasaki Drifter F/A 650

Inlägg av Hirth » 31 mar 2015, 17:16

Men jävlar va häftigt :thumbright: :thumbright: :thumbright: !!, måste nog sluta vägra facebook snart... :lol:
/Per

Användarvisningsbild
Hirth
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 515
Blev medlem: 13 nov 2007, 20:01
Ort: Mockfjärd

Re: Kawasaki Drifter F/A 650

Inlägg av Hirth » 31 mar 2015, 17:20

Holländaren skrev:Jag måste linda piporna iaf för att gömma svetsfogarna :lol: Tur att det är insidan som räknas för utsidan är inte mycket att se på...
Enda nackdelen med att ha pipor under dynan är väl att jag inte kan ha en sportig låg dyna, men när man är 195 lång så når nog benen ner till fotstegen iaf ;)
De där blir kanon Nico! :thumbright: :thumbright: , Hirth rules!!
Mvh Per

Skriv svar