Kawasaki Drifter F/A 650

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Kawasaki Drifter F/A 650

Inlägg av Holländaren » 01 apr 2015, 17:36

Rullade några fler konor idag.. Snittar en kona per dag ungefär :)
1427902461012-273138114.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
spider66
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1387
Blev medlem: 19 mar 2009, 21:27
Ort: Malmberget

Re: Kawasaki Drifter F/A 650

Inlägg av spider66 » 01 apr 2015, 17:42

Häftigt bygge :thumbright:
Vars ska du ha tanken?
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Kawasaki Drifter F/A 650

Inlägg av Holländaren » 01 apr 2015, 17:47

Jag vet inte riktig än vad jag ska ha för tank men nån hyfsat liten sak iaf, tror att den kommer hamna i buken. Helst till vänster då för viktfördelningens skull men få se om det finns plats där.
Original tanken kommer jag kapa upp så att den bara blir ett skal över piporna, och sen blir det att bygga nån slags tunnel för piporna, som man då bygger in i dynan. Tycker att original dynan har helt rätt utseende så förhoppningsvis lyckas jag få till det där :) Utblåsen tänkte jag dra ut där bakljuset sitter original.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
spider66
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1387
Blev medlem: 19 mar 2009, 21:27
Ort: Malmberget

Re: Kawasaki Drifter F/A 650

Inlägg av spider66 » 01 apr 2015, 18:25

Dom är jävligt snygga original. Det blir nog bra när du försöker behålla original linjerna. Hur mycket väger den? Har för mig att dom är ganska lätta :D
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Kawasaki Drifter F/A 650

Inlägg av Holländaren » 01 apr 2015, 18:35

Lätt vet jag inte om den är, original torrvikten är 166 kg, varav hälften måste sitta i skidorna och huven. Jag vägde huven för ett tag sen och om jag minns rätt så vägde den 8,5 kg! Rätt stadig är den iaf.. Jag har inte vägt original skidorna men dom är inte speciellt lätt. Dragrace skidorna väger knappt nåt som du säkert vet :)
Men då är 650:n en hel del tyngre än 340:n, men lättare avgassystem.
Tror att den i slutändan kan bli en aning lättare än original, mest pga skidorna, men det lär inte skilja mer än 10 kg iaf.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
sled-ex
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 26 feb 2007, 00:57
Ort: Skellefte

Re: Kawasaki Drifter F/A 650

Inlägg av sled-ex » 01 apr 2015, 22:39

Holländaren skrev: Tänker på boggi setup t.ex. Verkar vara att hissa upp fram som gäller? Bak då? Ska man ha hård eller mjuk eller är det en smaksak bara man inte tappar skidtryck? Jag har tjuvkikat på alla era skidor och har några som borde gå att använda till isoval till att börja med, fast jag får nog investera i några nya stål till dom för 4 tum gissar jag att man inte kommer långt med när man har dubbat mattan. Spindlarna ser rätt stadiga ut också, tjocka är dom då iaf.
Boggin är ganska enkel, ta bort alla hjul utom vändhjulen och spara eventuella övre hjälphjul. Korta ihop framfjädringen och uppfinn ett enkelt sätt att höja och sänka boggin i framkant. Du bör ha den ganska hård bak så den håller emot och bibehåller skidtrycket.
Ett lubesystem rekommenderas för när det är blank is så förenas slides och matta ganska fort till ett - been there, done that.
Whal oval boggi:
skid.png
Jo, spindlarna är utsatta, speciellt den högra. Skidoo har ju 1" spindlar original och dom håller riktigt bra, om du känner nån Skidoo snubbe så kan du ju fråga efter en eller två... Om du inte känner nån sån så tror jag Marcus kan hjälpa dig...

Du bör nog ha 10" styrstål och det är ju en bra grej om skidorna har ett sånt där spår som stålen passar precis i så dom sitter stumt.

Detta blir en grym racer!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Kawasaki Drifter F/A 650

Inlägg av Holländaren » 02 apr 2015, 15:53

Nej jag vet ingen som gillar Ski-Doo ;) Men jag tror att det är 1'' på Kawan redan, ska mäta.

Lubesystemet då.. Jag har googlat lite men blir inte riktig klok på det för alla säger olika. Vad använder man för smörjmedel? Hur mycket går åt och behöver man en pump eller räcker det med att låta tyngdkraften göra sitt?
Har hittat alla möjliga svar, vissa kör med vanlig motorolja utspätt med bensin för att göra den lättflytande, andra kör med nån slags miljövänlig antifreeze.. Och vissa säger att det funkar utan pump, andra använder en spolarvätskepump och så finns det dom som använder en typ Mikuni soppapump med munstycke i slangen för att begränsa flödet.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
spider66
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1387
Blev medlem: 19 mar 2009, 21:27
Ort: Malmberget

Re: Kawasaki Drifter F/A 650

Inlägg av spider66 » 02 apr 2015, 16:18

När det ändå är oval frågor så tar vi några till :D
Hur många dubb brukar man ha på en 307 matta? Antar att effekten,vikt,typ av is har stor betydelse
Finns det nå planer för en stock klass? Känns lämpligare att börja med en sån om man vill testa. Men det kanske inte finns nog med startande för det
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Kawasaki Drifter F/A 650

Inlägg av Holländaren » 02 apr 2015, 16:51

Kan verkligen rekommendera att testa :) Jag fick provköra 4 olika maskiner förra helgen och det var hur frän som helst! Allt ifrån i princip original till vråltrimmat, och det är inte effekten det sitter i utan det är väl mest hur fort man kan/törs ta kurvorna. Ingen av maskinerna kändes speciellt farlig även om det var första gången jag testade oval med fäste.

Ang. antal dubb så har Woodys en guide, den går inte tillbaks så långt i tiden så man får försöka hitta nån modell som matchar någorlunda..
http://appguide.woodystraction.com/my-sled" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag får det till 144 st på den här, vet iofs inte om det stämmer men tycker det låter rimligt.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Invader
Inlägg: 184
Blev medlem: 23 nov 2010, 22:08
Ort: Bygdsiljum

Re: Kawasaki Drifter F/A 650

Inlägg av Invader » 02 apr 2015, 18:17

Kronjocke kan svara på dubbfrågor, han vet iallafall hur många
det finns plats för.. ;)
Ski-Doo Blizzard 6500 -78
Ski-Doo T`NT 340 RV -77
AMF Snöscout 290 -??
Yamaha CS 340 -89
Evinrude Boxer -72
Polaris TX 500

Kronjocke
Inlägg: 911
Blev medlem: 23 jan 2007, 22:55
Ort: I Shtaaan nagerst.

Re: Kawasaki Drifter F/A 650

Inlägg av Kronjocke » 02 apr 2015, 18:58

Invader skrev:Kronjocke kan svara på dubbfrågor, han vet iallafall hur många
det finns plats för.. ;)
Vadmenardu,,,,, :? Braenstrom säger, att destomer man väger, desto mer trycker dubben ner i isen,,,,
Men. jag är inte helt överens, med Breanstrom, på den teorien.
10 dubb, per rad ,tror jag man kan rymma. Riktigt så många har jag nu självklart INTE monterat.
Vem fan, är Måtta ??
Varför, vill min Mamma. Att jag ska dricka med honom,,,,
Jag känner, ju inte honom ens,,,
Hon, har dessutom sagt åt mig, Att. Passa dig för främlingar pojk,,,

FunnyCar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 807
Blev medlem: 11 mar 2008, 19:15
Ort: Ljusvattnet daytime

Re: Kawasaki Drifter F/A 650

Inlägg av FunnyCar » 02 apr 2015, 20:52

Lubesystemet då.. Jag har googlat lite men blir inte riktig klok på det för alla säger olika. Vad använder man för smörjmedel? Hur mycket går åt och behöver man en pump eller räcker det med att låta tyngdkraften göra sitt?
Har hittat alla möjliga svar, vissa kör med vanlig motorolja utspätt med bensin för att göra den lättflytande, andra kör med nån slags miljövänlig antifreeze.. Och vissa säger att det funkar utan pump, andra använder en spolarvätskepump och så finns det dom som använder en typ Mikuni soppapump med munstycke i slangen för att begränsa flödet.[/quote]


Det verkar vara väldigt olika, en del åker utan och har inga problem, andra bränner slides redan i första kurvan om man glömmer lubekranen, en del behöver flera munstycken efter boggien, medans en dag klarar sig med en fram på varje skena.
Sen påverkar vart tank är placerad.
Kommer själv att förflytta den till tunneln.
Har man lubetanken hög ovanför tror jag vanlig droppsmörjning funka.
Vad jag sett så har Ski-Doo boggiesarna lite lätt att bränna fast.

Angående vilken lubetyp som är bäst, vet jag inte, men som arrangör är vi rökta om man spolar ut olja på sjöisen.
Nu när det är plusgrader funkar vatten bra.
Själv blandar jag i lite spolarvätska som antifreeze.
Det handlar ju rätt mkt om att "kyla" ned slidesen.
När banan är slaskig behövs inte luben.

Ang dubb så håller jag med ovanstående =)
"Krondubbsjocke" borde helt klart starta eget.
Dubb Jocke AB !
Kungen på dubb !
Blir kul att se hans Holeshot =) .
Tror rvn kommer flyga fram...
Ljusvattnet Skoterskrot

Yamaha 292, Yamaha GPX 433, Yamaha Gpx/EX clone
Lightwater 524 Oval race track.

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Kawasaki Drifter F/A 650

Inlägg av Holländaren » 02 apr 2015, 21:12

Nej det kändes inte så miljömedvetet att köra med olja :)
Ski-Doos racing handbok säger 366 dubb på en 307 matta (på en tung 90 talare).. Tyckte det lät lite mycket.. Har även läst att mindre dubb ger bättre fäste för det blir mer vikt per dubb så dom går ner djupare.. Har man 366 dubb så blir det ju inte många kg tryck per dubb. Men blir det ju hårdare belastning för varje dubb också om man har mindre, så dom har säkert lättare för att vika sig. Tror att man ska ha varken för mycket eller för lite :)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Katanan
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 364
Blev medlem: 11 feb 2013, 21:37
Ort: Kungsör

Re: Kawasaki Drifter F/A 650

Inlägg av Katanan » 02 apr 2015, 21:49

Jag fick fast ca 180-190 dubb i min 307 cleated track-matta. Upplevde inte att det saknas fäste på det lilla jag har kört men då hade jag också några mm för långa dubb.
Kan intyga att förstärkning av högerspindel(22mm)inte är så dumt då min högerskida vek sig mer och mer under dagen. Det blev inga snäva kurvtagningar på slutet.. Sommarpyssel blir det.
Körde med spolarvätska och vacuumstyrd bränslepump vilket fungerade bra men nu planerar jag att plocka bort den pumpen bara för att inte riskera membranhaveri. Är lite rädd för att trycka in spolarvätska i motorn så nu blir det självtryck från tanken ist.

Användarvisningsbild
sled-ex
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 26 feb 2007, 00:57
Ort: Skellefte

Re: Kawasaki Drifter F/A 650

Inlägg av sled-ex » 02 apr 2015, 22:26

Lubesystemet kan man göra själv med lite bromsrör, slang, kran, ev pump och tank. Eller köpa komplett från Wahlracing, det går även att köpa lösa delar.

http://www.wahlracing.com/Lubrication-System.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Har man tanken uppe på tunneln så funkar det utmärkt med bara en kran och självtryck. Har man tanken tex under fotsteget för lägre tyngdpunkt så måste man förstås ha en pump, antingen elektrisk (då bör man ha ett batteri) eller en vaccumpump.
Gå in på Wahlbrothers techsupport, där finns skiss på ett lubesystem, där finns även placering av styrstål, tabeller på utväxlingar, dubblängder mm mm.

http://www.wahlracing.com/tech-support.html" onclick="window.open(this.href);return false;

För framtida tävlingstillstånd är det nog bäst att vi har spolarvätska i lubetanken, och rätt inställd går det inte många dl på ett heat.

Användarvisningsbild
sled-ex
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 26 feb 2007, 00:57
Ort: Skellefte

Re: Kawasaki Drifter F/A 650

Inlägg av sled-ex » 02 apr 2015, 22:39

Ang dubb finns det massor med teorier om mönster hit och dit. Har kikat på det där borta i Amerikat och nästan ingen har lika som nån annan...
På en enstånka räcker nog 96-144st, jag hade 192st en gång på min yamma men har tappat några sen dess men det känns lagom.

Användarvisningsbild
sled-ex
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 26 feb 2007, 00:57
Ort: Skellefte

Re: Kawasaki Drifter F/A 650

Inlägg av sled-ex » 02 apr 2015, 22:51

spider66 skrev: Finns det nå planer för en stock klass? Känns lämpligare att börja med en sån om man vill testa. Men det kanske inte finns nog med startande för det
Nja i nuläget finns det som ingen anledning med en stock klass, som du säger så finns det nog inte nog med startande, och dessutom skiljer det så lite mellan en skoter med 60hk och en med 100hk på en så kort bana som vi kör på. Det ligger mer i inställningen och balansen på skotern, inte ovanligt att 340 maskiner är snabbast.
Kom och provkör om du har tillfälle.

Nä tillbaka till din Kawa Nico, piporna klara i helgen?

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Kawasaki Drifter F/A 650

Inlägg av Holländaren » 03 apr 2015, 00:16

sled-ex skrev:Nä tillbaka till din Kawa Nico, piporna klara i helgen?
Mycket tveksam ;) Fick andra uppdrag att göra nu. Men tror att jag ska försöka mig på skruva skoter under sommaren så att den är klar när snön kommer. Lär inte hinna provköra den innan snön far, det är lite för mycket kvar att göra för att få den körbar. Men man kan ju provköra på gräs också :)

Gjorde ingenting på den idag förutom att jag tog en bild på ena pipan från en annan vinkel för att visa hur den är dragen. Tanken är att stingersarna kommer ligga mot varandra och direkt på tunneln (med värmebandage då).
Jag är ju ingen proffs på svetsa direkt men blir inte riktig klok på att svetsa i den här tunna plåten (0,8).. Ibland går det hur fin som helst, men då nästa kona när man tycker att man gör allt precis som tidigare så bränner man hål i den hela tiden. Men men, övning ger färdighet.. Förhoppningsvis iaf. Det här är bara tredje pipan jag bygger från scratch och man lär sig nya knep för varje pipa.

Så ligger den iaf.
20150402_161337.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Sebbe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 09 nov 2010, 10:43
Ort: Bureå

Re: Kawasaki Drifter F/A 650

Inlägg av Sebbe » 03 apr 2015, 20:45

Fränt bygge! :thumbright:
Men kom att tänka på tanken, whalbros har väl några fina tankar man sätter på fotsteget. Såg dom hos Marcus sist jag var där.
Hur höga kammar kör du med på mattan? Tänkte mer på vilken längd på dubben du tänker ha :)
Men kommer att bli störtfränt med piporna under dynan, ska bli kul att se med dynan monterad :thumbright:
Ski-doo Elan 293 141" -75
Ski-doo Elan 498 137" -75
Arctic Cat Jag 3000 F/A oval -76
Arctic Cat Panther 440 -81

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Kawasaki Drifter F/A 650

Inlägg av Holländaren » 03 apr 2015, 21:07

Mattan som sitter där nu har 32mm kammar men jag har några mattor med korta kammar för oval :) Har lite olika modeller så jag får kolla vilken som blir bäst. Originalmattan till skotern kanske hade funkat bra, den är lite kortare än 307 och har knappt några kammar. Men ska kolla på alla jag har. Nån 32 matta ska jag inte dubb iaf, kammarna ligger bara 2-3 mm ifrån bulken i framkant så det hade blivit konstiga klösspår där ;)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Skriv svar