Ockelbo 4500 första projektet (update 1)

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Supersimon97
Inlägg: 17
Blev medlem: 27 dec 2014, 22:43
Ort: Åsarna

Ockelbo 4500 första projektet (update 1)

Inlägg av Supersimon97 » 07 jan 2015, 01:51

Tjena! Dags att fräscha upp skotran lite hade jag tänkt... Köpte nyligen mina första skotrar en Aktiv Karibo samt en Ockelbo 4500. Varför det blev två stycken är en lång historia som vi tar en annan gång! Förövrigt är jag 17 år och nyinflyttad till Jämtland ifrån Östergötland och har därför ingen större erfarenhet av skotrar. Dock en del erfarenhet gällande motorer allmänt.
Tänkte göra en liten projekttråd om ockelbon för att dokumentera för min egen skull men även för att det kan vara kul och höra vad andra tycker och om nån därute kanske har lite tips och trix? Vad vet jag? :thumbright:
Här kommer lite bilder på räsern!

Hon har lite skönhetsärr som ni ser men inget som påverkar funktionen...
Bild
20mb image hosting
Ur en annan vinkel!
Bild
image
Såna här spricker runtom hela mattan... Nåt att oroa sig för just nu?
Bild
photo hosting sites
Bild på räsern framifrån.. Även där lite ärr efter användande!
Bild
photo share
Den fruktade 447cc motorn på sina extremt starka 39hk!
Bild
screen shot
Han är stenhård!
Bild
screenshot windows 7

Det som ska göras är först och främst att fräscha upp den visuellt då ni ser att den möjligtvis har sett bättre dagar... Rent motormässigt går den bra men inga lampor fungerar... (Orsaken ej funnen men antar att det har nåt med voltregulatorn att göra?) samt att vajern till choken är av! På sikt vill jag även byta mattan till nåt lite värre, fixa till några extra hästar i motorn och göra den mer "mountain" anpassad! Och höll på att glömma! Byta dynan också :D
Hoppas ni vill kika in och se mitt lilla projekt på ockelbon! Hade! :lol:
Senast redigerad av 1 Supersimon97, redigerad totalt 9 gånger.
Nybliven skoterägare!
- Aktiv karibo -88
- Ockelbo 4500 -87

Joakim89
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 744
Blev medlem: 27 nov 2010, 13:24
Ort: Skogen

Re: Ockelbo 4500 första projekt

Inlägg av Joakim89 » 07 jan 2015, 12:44

Riktig lapp moppe.
Ett tips är att kapa upp extra hål i huven, så motorn får kall luft. speciellt om du har rotax 447 motorn

joel
Inlägg: 10
Blev medlem: 16 aug 2013, 21:35
Ort: älvsbyn
Kontakt:

Re: Ockelbo 4500 första projekt

Inlägg av joel » 07 jan 2015, 17:24

Det där med sprickor i mattan är inget att oroa sig över har en ockelbo 4500 och en 3502 och bägge har mycket värre sprickor och dem har körts med väldigt mycket

Supersimon97
Inlägg: 17
Blev medlem: 27 dec 2014, 22:43
Ort: Åsarna

Re: Ockelbo 4500 första projekt

Inlägg av Supersimon97 » 09 jan 2015, 22:12

Sådärja! Nu har man varit ute och checkat lite på skojtern och inhandlat lite smått och gott! Så en update kändes nödvändigt! :lol:
Varit hemma i mitt gamla bo i Linköping och passade då på att besöka favoritbutiken: Biltema! Den närmaste biltema butiken ligger nämligen 25 mil härifrån. På shoppinglistan var det grejer till skotran!
Poleringskit modell universal, bra komplement! TÄndningslås, dags o byta från switchen! 2-taktsolja. Autosol ett krav när man polerar! Bra o ha prylar :thumbright: (observera odjuret i hörnet)
Bild
Blev en sväng in på jula också där jag hittade en ihopfällbar snöskyffel, schysst tänkte jag! Och en borr!
Bild

I "verkstan" eller boden snarare, men glad för att det finns tak över huvudet iaf! :roll:
IMG_8939.JPG
Kollar över styrstålen, på vänster skida finns ddet kvar lite stål iaf, men bra slitet... Så ny stål där ska beställas!
IMG_8940.JPG
Likaså på höger sida ska det beställas styrstål, här var det bara halvägs! (Svårt att få fokus men bilder är ju skoj)
IMG_8946.JPG
Kollade igenom boogien samtidigt och det såg bra ut rent överlag förutom hjulet längst bak, vänster sida... Där har lagret börjat ge upp! Hur allvarligt är det? Måste jag byta det nu eller räcker det att se till att smörja ordentligt och byta i vår?
IMG_8944.JPG
Och så en till bild på räsern!
IMG_8949.JPG
Och en gruppbild på karibon och ockelbon brevid varandra!
IMG_8928.JPG
Som ni ser har jag inte hunnit så långt med själva "renoveringen" än så länge men ska försöka ta tag i det nu och fler updates kommer förhoppningsvis framöver! Släng gärna en kommentar med något kul! Hade!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nybliven skoterägare!
- Aktiv karibo -88
- Ockelbo 4500 -87

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Ockelbo 4500 första projektet (update 1)

Inlägg av SS440-80 » 10 jan 2015, 10:01

Kämpa på :thumbright:

Du skulle ha kollat vilka lager det sitter i boggiehjulen och köpt sådana på Biltema för 30kr/st. De duger fint där, men inte i drivaxlar eller i motorn.
Jag skulle bytt det där lagret, men om du löser upp rosten med 5-56 och spolar ur med bromsrengöring (billigt på Biltema) och sedan trycker i kullagerfett så håller det nog till våren. Annars märker du det när hjulet inte sitter kvar längre... :mrgreen:

Supersimon97
Inlägg: 17
Blev medlem: 27 dec 2014, 22:43
Ort: Åsarna

Re: Ockelbo 4500 första projektet (update 1)

Inlägg av Supersimon97 » 10 jan 2015, 10:40

SS440-80 skrev:Kämpa på :thumbright:

Du skulle ha kollat vilka lager det sitter i boggiehjulen och köpt sådana på Biltema för 30kr/st. De duger fint där, men inte i drivaxlar eller i motorn.
Jag skulle bytt det där lagret, men om du löser upp rosten med 5-56 och spolar ur med bromsrengöring (billigt på Biltema) och sedan trycker i kullagerfett så håller det nog till våren. Annars märker du det när hjulet inte sitter kvar längre... :mrgreen:
ajdå! Får ta o köpa det nästa runda :roll: man måste ta av mattan för att byta lager va? Eller räcker det med att spänna av? Tack för svar ;)
Nybliven skoterägare!
- Aktiv karibo -88
- Ockelbo 4500 -87

Skriv svar