Sida 5 av 7
Re: Yamaha SRV 340 Light
Postat: 23 sep 2015, 06:46
av Southern Hill Custom
jag 3000 skrev:Ser mycket bra ut, bra jobbat!
Håller helt med!!!
//Lars
Re: Yamaha SRV 340 Light
Postat: 23 sep 2015, 17:15
av SS440-80
Tack Lars.
Det är inte i närheten av era byggnationer, men det är kul att hitta på lösningar
Vad har ni för planer inför Snöskoterns dag i år? Får man se er utanför Mulle i år? Saknade er där förra året...
Re: Yamaha SRV 340 Light
Postat: 24 sep 2015, 18:23
av SS440-80
Utan avgassystem ska man inte köra snöskoter, så det blev nästa steg
Nu känns det lite så där.... när man just fått lite beröm från effektpipornas konung Lars i Southern Hill Custom, men det blir som det blir
Ett gammalt system från en SS som hade trasiga motorkuddar och vred sönder hela röret får bli basämnet
Ett hôl sôm på e gammel qvinna...
En kona under tillverkning
En liten bit på väg
Ihopsvetsat. Ingen TIG-svets, bara MIG men varje sektion urslipad och fin invändigt så inga tvärnitar för pulsen även om utsidan är stygg att se på.
Lackad och monterad
Och några dagar senare så hade en fin lång fjäder kommit hem, så nu sitter ljuddämparen fast som den ska.
Re: Yamaha SRV 340 Light
Postat: 26 sep 2015, 20:44
av Southern Hill Custom
SS440-80 skrev:Tack Lars.
Det är inte i närheten av era byggnationer, men det är kul att hitta på lösningar
Vad har ni för planer inför Snöskoterns dag i år? Får man se er utanför Mulle i år? Saknade er där förra året...
Vi kommer nog inte i år heller
Jag står troligen i en monter på Elmia och Jocke har troligen Jour.
//Lars
Re: Yamaha SRV 340 Light
Postat: 26 sep 2015, 20:52
av Southern Hill Custom
SS440-80 skrev:Utan avgassystem ska man inte köra snöskoter, så det blev nästa steg
Nu känns det lite så där.... när man just fått lite beröm från effektpipornas konung Lars i Southern Hill Custom, men det blir som det blir
Nu tog du nog i lite för mycket.....
Det ser ut som man får åka till Fredriksberg när gamla pipor ska moddas!!!
Är du taggad för isovalen i vinter??
//Lars
Re: Yamaha SRV 340 Light
Postat: 27 sep 2015, 20:59
av SS440-80
Southern Hill Custom skrev:
Det ser ut som man får åka till Fredriksberg när gamla pipor ska moddas!!!
DU ÄR ALLT TOKIG DU...
Är du taggad för isovalen i vinter??
NJA , OVAL ÄR NOG INGET SOM JAG HAR NÅGON MASKIN FÖR, MEN JAG SKA FÖRSÖKA ATT FÅ FART PÅ 292:AN TILL CCW I SOMMAR
Re: Yamaha SRV 340 Light
Postat: 01 okt 2015, 19:58
av SS440-80
Tillverkade en "tunnelplåt" i aluminium som ska täcka skarven på bandtunneln och även få ha bakljuset inopererat. Eller tillverka är kanske att ta i... aluprofilen är från fasaden på en industribyggnad som är byggd i Ytong, den har suttit som överlapp där de skarvat Ytongblocken.
Så jag kapade bara profilen i en lagom längd som passade mellan dynan och bakänden på skotern.
Det jag sedan tillverkade var bakstycket där linserna för lysdioderna ska sitta, blev sedan lite specialuppfinning för fästet av detta. Men det har jag ingen bild på, men så här ser det ut vid test av lamporna med ett 9-voltsbatteri.
På plats bakom dynan
En liten ljustest till....
Re: Yamaha SRV 340 Light
Postat: 07 okt 2015, 21:10
av SS440-80
Motorkåpans plast på ET340-motorn är lite hög i utblåstet för kylluften. Så för att kunna stänga huven så måste kåpan göras om lite.
Så här ser kåpan ut...
Skorstenen bortkapad
Monterad på motorn. Borde inte bli sämre luftflöde nu.
Re: Yamaha SRV 340 Light
Postat: 14 okt 2015, 21:52
av SS440-80
Styret är på tok för högt för en liten tjej, så det måste kortas ned.
demonterat
kapat. Blir 6 cm lägre.
ihopsvetsat och monterat. Blir inga mätare på skotern, behövs inte
Före- och efter- bilder
Re: Yamaha SRV 340 Light
Postat: 19 okt 2015, 20:24
av SS440-80
Styret blev bra, men det känns som att något måste göras för att inte en hård smäll ska uppstå vid eventuellt tvärstopp.
Det blev lite klipp o klistra plus en stund på symaskinen innan ett välstoppat styröverdrag var klart.
Började med att måtta till lite vinyltyg och nita dit lite knäpp-knappar
Skumgummi är bra
Kontaktlim och tandtråd
Färdig för montering
Monterad! Skruvade även dit ett bollhorn.
Så här blev det från förarposition
Re: Yamaha SRV 340 Light
Postat: 22 okt 2015, 19:09
av SS440-80
Hoppsan, nu kom visst bilderna lite i omvänd ordning
Innan jag monterade "krockkudden" så hade jag monterat handtagsvärmare och nya gummihandtag.
Det blev en sats med Sno-pro handtagsvärmare made in Taiwan
Lindade den självhäftande värmefolien runt handtaget som jag slipat av och gjort rent med Bräkleen. Sedan fick den sitta där några dagar med eltejp runt för att klistret skulle häfta ordentligt.
Några dagar senare så sitter folien ordentligt fast och det är dags att montera gummihandtagen.
Värmde handtagen med varmluftpistol, sedan så gick de att få på plats med bara mindre stånk och stön
Blev även nya fina gummihättor för lyse och dödarknapp
Re: Yamaha SRV 340 Light
Postat: 25 okt 2015, 19:12
av SS440-80
Plåtslagare blir jag nog aldrig, men huvudsaken är att det blir funktionsdugligt och starkt.
Plåten där huvstroppen ska krokas fast är bara skrot på bägge sidor, så en ny tillverkas och popnitas fast.
Först vek jag in den gamla aluminiumremsan.
Tog galvad plåt istället för aluminium, för jag tror att det kommer att hålla bättre.
Bockad och vikt efter bästa förmåga
Fotsteget på plats och den galvade plåten delvis fastnitad.
Galvplåten är ordentligt nitad och det blev kanonbra. Gjorde även en liten alu-plåt för att bredda fotsteget lite in mot bandtunneln.
Re: Yamaha SRV 340 Light
Postat: 28 okt 2015, 21:48
av SS440-80
Stänkskyddet som satt på skotern var väldigt sliten, så ett dikesfynd efter en timmerbil fick bli ämne för en ny.
Stänklappen från lastbilen tvättades och texten slipades bort, sedan skar jag till formen så att det passar till den avsmalnade bandtunneln.
Beklagar den dåliga fotokvalitén
Monterad med tjusiga kupolmuttrar
Re: Yamaha SRV 340 Light
Postat: 31 okt 2015, 10:21
av SS440-80
Som på de flesta välanvända gamla Yamaha så är fotstegen väldigt mjuka och lutar betänkligt utåt. En ganska smidig och bra lösning är halkskydden som Rinab, Skoterdelen och de andra säljer.
Riktigt styva men ändå lätta att montera.
Bara att knacka dit dem.
Monterat.
Fotsteget rakt och stabilt igen.
Efter att ha kapat av bakänden (som blir lite stukad vid montering) i rätt längd, så gjorde jag en liten plastvinkel av en oljedunk för att hålla bort lite av snöyret från mattan.
Re: Yamaha SRV 340 Light
Postat: 05 nov 2015, 22:11
av SS440-80
Huven var som på många andra Yamaha, spräckt och trasig i framkanten där gångjärnen sitter.
Tillverkade en aluminiumbit som ska monteras på insidan och popnitas fast som en förstärkning av hela frontdelen av huven
Halvfärdigt, men det verkar bli bra
Nitat och klart. Stabilt till tusen, det är en sådan här plåt som japanerna skulle ha monterat från start...
Nu är det bara att slipa ur och fylla igen med plast och glasfiber, sprickor och håligheter
Re: Yamaha SRV 340 Light
Postat: 10 nov 2015, 18:33
av SS440-80
Sprickor och skador är lagade och slipade, och ytorna omkring är finslipade.
Nu är det dags för make-up
Börjar med maskering och grundmålning
Efter ett antal lager med grundfärg och sedan täckfärg så börjar det likna något...
Resultatet efter avmaskering och polering och vaxning av de delar av huven som inte är omlackad.
Re: Yamaha SRV 340 Light
Postat: 10 nov 2015, 21:33
av Hirth
Blir jädrigt fint de där, bra kämpat
Mvh Per
Re: Yamaha SRV 340 Light
Postat: 10 nov 2015, 22:46
av SS440-80
Re: Yamaha SRV 340 Light
Postat: 10 nov 2015, 23:31
av Hirth
Igen??, du mena att dom vann ...
Ja de va skönt, behövs medgång nu
Re: Yamaha SRV 340 Light
Postat: 11 nov 2015, 19:39
av SS440-80
Stötfångarskydden är lite oxiderade, så nu ska det fräschas till
Varmluftspistol är kanon då.
Värmen får fram mjukmedlet i plasten igen, så det blir som nytt nästan.
om man bortser från reporna så är de riktigt fina nu...
Monterade!