Sida 4 av 7
Re: Yamaha SRV 340 mini
Postat: 11 jul 2015, 19:54
av wiktorin
Härligt att du tar dig tid Robban!
Srv var en tungviktare medans skillnaden mellan Gpn och den gröne inte var mycket. den gröne "ser" lättare ut, kanske pga att den ser mer clean ut.
Jag var inne på att byta ut Ex boggin, men med bortplockade "överskottshjul" så skiljer det ännu mindre. Mången tack!
Re: Yamaha SRV 340 mini
Postat: 12 jul 2015, 00:40
av SS440-80
Re: Yamaha SRV 340 mini
Postat: 12 jul 2015, 01:05
av wiktorin
Kollade med ett kort jag tog. Tog man bort sex boggihjul motsvara det 2,48kg. Då borde totalvikten hamna på 16,92kg på gp boggin, Inte helt fel.
Kan nämna att vikten på hela maskinen blev 165,9 kg race klar. Vet inte riktigt vart jag skall jaga vikt om inte hålsågen skall fram.
Kanske mer prylar i aluminium? typ boggidelar.
Re: Yamaha SRV 340 mini
Postat: 12 jul 2015, 01:58
av SS440-80
wiktorin skrev:Kollade med ett kort jag tog. Tog man bort sex boggihjul motsvara det 2,48kg. Då borde totalvikten hamna på 16,92kg på gp boggin, Inte helt fel.
Kan nämna att vikten på hela maskinen blev 165,9 kg race klar. Vet inte riktigt vart jag skall jaga vikt om inte hålsågen skall fram.
Kanske mer prylar i aluminium? typ boggidelar.
Det är en trevligt lätt maskin
Du vet, när det inte finns mera maskinvikt att kapa.... ja, då är det bara att ge sig på gubbfettet
Re: Yamaha SRV 340 mini
Postat: 12 jul 2015, 22:09
av SS440-80
Bestämde mig för att använda boggieskenor och vändaxel från den boggie som satt i skotern och sedan använda de lösa delar som jag har från en SS440 1981.
Efter att ha dubbelkollat många gånger på sprängskisser och jämfört OEM-nummer så stämmer delarna i stort sett med varandra. Var bara stålfästet för stötdämparna och fjädrarna som inte hade samma nummer. Men de såg väldigt lika ut mellan sprängskisserna på SS, SRV 81-83 och SRX 1981 och mattlängden är ju densamma på dessa, 293cm.
Så delarna borde funka och med en förlängning av skenorna så borde 307cm-mattan trivas i boggien.
Den som satt i hade lite speciella Åsa-Nisselösningar och delar var flyttad på ett märkligt sätt skenorna för att få den längre mattan att sträckas.
Började med att operera lite på främre svingen för att göra den smalare, så att den får plats i tunneln.
Bakre delen av bygeln för mattstyrningen kapas in en smula, svetsas sedan ihop så att den blir stark igen.
Främre delen mister lite metall
Ihopknackad och svetsad
Svingens bredd måste även minskas, så på med tejp som mått för kaprondellen
Bägge sidorna kapade. Har även svetsat dit ett par M6-muttrar för smörjnipplar.
Samma med bakre svingen
Kapat! Även den har fått muttrar för smörjnipplar.
Re: Yamaha SRV 340 mini
Postat: 21 jul 2015, 14:51
av SS440-80
Främre yttre boggiehjulets tapp (som även är nedre stoppen för fjädern) ska kortas så att boggiehjulet stämmer på den avsmalnade mattan.
Kapat!
Den kapade biten åker upp i svarven för att få rätt längd och en liten fasning för svetssträngen
Med en gängstång igenom axeln så är det enkelt att få tappen i exakt läge för svetsning
Re: Yamaha SRV 340 mini
Postat: 26 jul 2015, 17:16
av SS440-80
Det blir en liten kompromiss här.
För att få hjulet att matcha mattan och samtidigt ha plats för fjädern så måste hjulet göras smalare. Så 5 millimeter på varje sidan ska bort.
Efter lite svarvning så är bredden bra
Re: Yamaha SRV 340 Light
Postat: 31 aug 2015, 20:15
av SS440-80
Även axeln för de övre boggiehjulen kortades och nytt spår för låsringen svarvades till
Re: Yamaha SRV 340 Light
Postat: 31 aug 2015, 20:34
av SS440-80
Med boggiens bredd ombyggd så är det dags att montera ihop hela härligheten
Nya stötdämpare och fjädrar i kartong från Rinab
Stoppar för fjädern på bakre dämparen blästrade och klara för lackning.
Den vänstra egenhändigt tillverkad, ska sitta inne i den högra för att låsa stoppbrickan mot stötdämparänden.
Nya bussningar för bultarna svarvade för att passa i boggiefästena.
Testmontering i boggien...
Re: Yamaha SRV 340 Light
Postat: 06 sep 2015, 22:53
av SS440-80
Nya slides monterade och klara för kapning.
För att få rätt bakre stötdämpare att passa så var jag tvungen att förlänga nedre dämparfästet.
Drivaxeln monteras på plats. Med nya lager i ändarna och ny packbox i kedjehuset såklart.
In med boggien
Mattan spänd
Och skotern står stabilt på drivmattan igen. Ett skönt etappmål.
STORT TACK TILL JANNE LÖFROTH FÖR HJÄLPEN MED MÅTTEN
Re: Yamaha SRV 340 Light
Postat: 07 sep 2015, 22:41
av SS440-80
Bromsskivan glappade så mycket att jag kände att något måste göras, för det är jäkla irriterande med en bromsskiva som för oväsen när man kör.
Axel och skiva på bänken klar för operation...
Delat
Krysskilspåret är betydligt bredare än krysskilen
Lite svetstråd på kanten, inte perfekt men dugligt
Urslipat och krysskilen ligger fint i spåret
Kopparpasta är kanon
Skivan på plats igen
Och hela axeln tillbaka i skotern
Re: Yamaha SRV 340 Light
Postat: 07 sep 2015, 23:16
av wiktorin
Flitens lampa lyser för vissa ser jag
. Blir kanon det där!
Re: Yamaha SRV 340 Light
Postat: 09 sep 2015, 22:14
av SS440-80
Ja bitvis går det bra Roger
Det är kul att skruva ihop grejer...
Nu så är det dags att fylla upp kedjehuset med lite skrot
Det här är drivningen som satt i SRV:n
Men det känns som att eftersom lillflickan ska ha skotern och det dessutom sitter en effektsvagare motor i så borde drivningen vara lägre...
Kom då på att jag köpte en drevsats på Ebay för något år sedan, så då är det lite fler delar att välja på.
Så jag tog 15-drevet och 31-drevet tillsammans med 66-länkkedjan (64 blev för kort) och då ser det ut så här i kedjehuset
Som ni ser så har inte kedjan någon gynnsam linje igenom det hela,
så ett nytt STÖRRE drev inhandlades från USA
Nu ser det mycket bättre ut. Drevning 15-33 bör ge den lilla 340:in en bra chans
Slutligen på med kedjehuslocket.
Re: Yamaha SRV 340 Light
Postat: 11 sep 2015, 22:13
av SS440-80
Re: Yamaha SRV 340 Light
Postat: 13 sep 2015, 19:09
av SS440-80
Med bandtunneln avsmalnad med fem centimeter så måste ju även dynan genomgå samma bantningskur.
Den stackars dynan måste få ett nytt överdrag, det här är väldigt väl använt
den måste även ha en ny plywood
Sorgligt slitna delar....
Börjar med plasten som går mot bensintanken
plasten går perfekt mot GP440-tanken och slutar precis vid plåtförstärkningen på bandtunneln.
Förarställningen kommer att bli rejält framflyttad.
liten svängom med sticksågen och en remsa med bredden 5cm är borttagen i mitten
remsan används sedan för att nita ihop de två halvorna.
Re: Yamaha SRV 340 Light
Postat: 14 sep 2015, 21:24
av SS440-80
Skumgummit längst bak över "plåtlådan" var så dåligt att det bara var att skära bort.
Nu gjorde inte det så mycket eftersom jag tänkt ha en kort dyna, även om utformningen inte var helt bestämd i det här läget.
Men dynan måste göras smalare och då väljer jag att kapa ur en bit i mitten.
För att få snygga snitt som gör att dynhalvorna kan limmas ihop starkt och snyggt igen, så kör jag med ståltråd och en rejäl batteriladdare av transformatortyp. Tror inte att det skulle funka med en elektronisk typ Ctec.
Raka och fina snitt
Tårtbiten bortlyft och halvorna ihop...
Dynan tillbaka på skotern igen
Första snittet mot ny design taget
Och så här ska dynans bakre form vara.
Det tunna skumgummit på sidorna är dugligt reparerat och här måttas en ny överdel in.
Re: Yamaha SRV 340 Light
Postat: 19 sep 2015, 20:30
av SS440-80
Med skumgummit klart så var det dags för tillverkning av överdrag.
Börjar med att göra mallar av smörpapper
Skräddarn
Provning på dynan... Går inte att skjuta fast överdraget, plywoodskivan är inte klar ännu.
Re: Yamaha SRV 340 Light
Postat: 21 sep 2015, 19:06
av SS440-80
Att fixa en skoter är ett mångfacetterad uppgift, med många yrkesinriktningar. Man är metallarbetare med kapning, svetsning, svarvning och plåtbockning... sedan skräddare och sadelmakare med dynan och nu så är det dags att vara snickare
Dynans plywoodbotten ska tillverkas.
Den nya skivan tillkapad och spår för att tillpassa den till bandtunnelns plåtförstärkning
Så här ska den ligga när det är klart
Lite rötmotaolja påstruket för att förlänga livslängden på skivan
En galvad förstärkningsplåt popnitad över den försvagade plywooddelen och plasten fastskruvad med korta montageskruv
En till galvad plåtbit med M8 vagnsbult igenom bakänden av plywooden för att skruva fast dynan i bandtunneln
Dynan klar och monterad
Blev ganska bra faktiskt. Provade även att lägga dit aluprofilen som ska ligga på bandtunneln bakom dynan, där bakljuset ska monteras.
Re: Yamaha SRV 340 Light
Postat: 21 sep 2015, 21:05
av jag 3000
Ser mycket bra ut, bra jobbat!
Re: Yamaha SRV 340 Light
Postat: 22 sep 2015, 17:10
av SS440-80
jag 3000 skrev:Ser mycket bra ut, bra jobbat!
Tack så mycket! Det känns som att det är på upploppsrakan nu, bara finpill för att få skotern att se hyfsad ut att titta på