Yamaha SRV 340 Light
Re: Yamaha SRV 340 mini
Projektet går vidare med ytterligare demonteringar
Som man kan se bland löven på fotsteget, så har ordentliga förstärkningar nitats dit BORTA Duktig spricka som gömt sig under tanken, måste lagas Men först en liten koll om hur en soppatank från en GP440 skulle passa. Det kan faktiskt bli riktigt bra med en möjlighet att flytta fram förarpositionen betydligt. Bort med fotstegen Med drivaxeln borta så blev det lite svetslagningar på spruckna och trasiga ställen.
Inga svetsar att vara stolt över, men hade bara MIG med flusstråd tillgänglig just då och plåten var dessutom lite anfrätt Sedan ur med nitar och separering av fram och bak Bakdel Framdel Skidres?? Blir enklare att hantera på det här viset
Som man kan se bland löven på fotsteget, så har ordentliga förstärkningar nitats dit BORTA Duktig spricka som gömt sig under tanken, måste lagas Men först en liten koll om hur en soppatank från en GP440 skulle passa. Det kan faktiskt bli riktigt bra med en möjlighet att flytta fram förarpositionen betydligt. Bort med fotstegen Med drivaxeln borta så blev det lite svetslagningar på spruckna och trasiga ställen.
Inga svetsar att vara stolt över, men hade bara MIG med flusstråd tillgänglig just då och plåten var dessutom lite anfrätt Sedan ur med nitar och separering av fram och bak Bakdel Framdel Skidres?? Blir enklare att hantera på det här viset
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Yamaha SRV 340 mini
Spännande bygge!
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................
Re: Yamaha SRV 340 mini
Tack ska du haRetroR skrev:Spännande bygge!
Det är väl nu det börjar att hända lite andra grejer än bara demontering.
Jag har ju kommit en bit längre än vad inläggen visar. Jag är lite fegis på det sättet, att jag gärna vill se att ett projekt har möjlighet komma i mål innan jag lägger upp en tråd....
Re: Yamaha SRV 340 mini
jag är lika , vill inte heller börja lägga ut innan jag vet om de blir nåt, så du behöver inte känna dej ensamSS440-80 skrev:Tack ska du haRetroR skrev:Spännande bygge!
Det är väl nu det börjar att hända lite andra grejer än bara demontering.
Jag har ju kommit en bit längre än vad inläggen visar. Jag är lite fegis på det sättet, att jag gärna vill se att ett projekt har möjlighet komma i mål innan jag lägger upp en tråd....
Re: Yamaha SRV 340 mini
Ha Ha Ha! Så bra att man är som folk flest dåHirth skrev:jag är lika , vill inte heller börja lägga ut innan jag vet om de blir nåt, så du behöver inte känna dej ensamSS440-80 skrev:Tack ska du haRetroR skrev:Spännande bygge!
Det är väl nu det börjar att hända lite andra grejer än bara demontering.
Jag har ju kommit en bit längre än vad inläggen visar. Jag är lite fegis på det sättet, att jag gärna vill se att ett projekt har möjlighet komma i mål innan jag lägger upp en tråd....
Tunneln på arbetsbänken.
Med ett långt rakt fint streck, så är det bara att sikta med sticksågen och gasa... Man blir lite orolig över om man gör rätt eller fel, lite kluven så att säga Kommer att bli bra det här
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Yamaha SRV 340 mini
Med lite rostfria nitar poppade och bankade....
så blev det en bandtunnel igen, och stålförbandet på mitten är svetsat och starkt (utan tankfäste)
även stålet i häcken fick en sträng av MIG:en
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Yamaha SRV 340 mini
Tog en rejäl avspolning med avfettning och hetvatten. Den blev bra mycket renare och den usla färgen som någon målat med i motorutrymmet lossnade i flaggor.
Spricka hela vägen bakom infästningen för kedjehuset
Blev en speciallösning för att få plåten att gå tillbaka i läge för kunna svetsa ihop den igen
Har tyvärr ingen bild på när det är svetsat och slipat, men starkt och bra blev det Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Yamaha SRV 340 mini
Fantastiskt kul projekt
Det är nåt speciellt med att få riva ner ett sånt där objekt och få skratta/gråta/förfäras över tidigare ägares kreativitet när det gäller att nödlaga en skoter med vad man har i vedboden
Det är nåt speciellt med att få riva ner ett sånt där objekt och få skratta/gråta/förfäras över tidigare ägares kreativitet när det gäller att nödlaga en skoter med vad man har i vedboden
Arctic cat 140 D (för-Panther) -66
Arctic cat Panther P19H - 69 med original Cat cutter släde
Arctic cat Panther P19H (Boss cat clone) -69
Arctic cat Panther Wankel 303 -71
Arctic cat Panther 440 -72
Arctic cat Panther 440 -72
Arctic cat Panther 440 -73
Arctic cat Panther 340 -74
Arctic cat Panther 440 - 75
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -79
Arctic cat Panther 440 - 81
Arctic cat Panther lång 440 - 82
Arctic cat Panther 440 -87
Arctic cat Panther 440 -87
Arctic cat Panther 440 -89
Polaris indy 650 - 89
Arctic cat Panther P19H - 69 med original Cat cutter släde
Arctic cat Panther P19H (Boss cat clone) -69
Arctic cat Panther Wankel 303 -71
Arctic cat Panther 440 -72
Arctic cat Panther 440 -72
Arctic cat Panther 440 -73
Arctic cat Panther 340 -74
Arctic cat Panther 440 - 75
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -79
Arctic cat Panther 440 - 81
Arctic cat Panther lång 440 - 82
Arctic cat Panther 440 -87
Arctic cat Panther 440 -87
Arctic cat Panther 440 -89
Polaris indy 650 - 89
Re: Yamaha SRV 340 mini
Tack ska du ha Jocke
Liksom mycket annat på den här skotern, så är även bandtunneln sprucken och lite medfaren.
Detta ska nu åtgärdas med hjälp av lite tips & råd från Classic Motors Jim Lundberg, nämligen med zinklödning av aluminium. Är ni nyfikna så kolla in den här länken: http://www.classicmotor.se/artiklar/art ... -zink//url
En rejäl zinkanod från Biltemas båtavdelning införskaffades och en rostfri stålborste och i svetstångens käft sitter det ett buntband i rostfritt stål, som ska användas för att skrapa bort alu,oxid igenm den smälta zinken.
Gasbrännaren borde ge hetta så det räcker till.... Varmt så det räckte till blev det, till och med för hett. Aluminiumet började försvinna i lågan
Men jag fick ihop det Hämtade den vanliga gasolbrännaren, som var lite snällare att jobba med Och resultatet blev ganska bra av en nybörjare Nästa rejäla sprickbildning Sprickorna urslipade Zinkflisor ilagda i sprickorna Full gas Och när det kallnat ser lödningen ut så här Sedan väljer jag att inte slipa ned lödningarna så att allt blir slätt, eftersom mycket av styrkan i lödningen sitter att zinken även bygger en bit ut från själva sprickan. Men jag jämnar av så att det inte är några vassa kanter som man kan göra illa sig på.
Liksom mycket annat på den här skotern, så är även bandtunneln sprucken och lite medfaren.
Detta ska nu åtgärdas med hjälp av lite tips & råd från Classic Motors Jim Lundberg, nämligen med zinklödning av aluminium. Är ni nyfikna så kolla in den här länken: http://www.classicmotor.se/artiklar/art ... -zink//url
En rejäl zinkanod från Biltemas båtavdelning införskaffades och en rostfri stålborste och i svetstångens käft sitter det ett buntband i rostfritt stål, som ska användas för att skrapa bort alu,oxid igenm den smälta zinken.
Gasbrännaren borde ge hetta så det räcker till.... Varmt så det räckte till blev det, till och med för hett. Aluminiumet började försvinna i lågan
Men jag fick ihop det Hämtade den vanliga gasolbrännaren, som var lite snällare att jobba med Och resultatet blev ganska bra av en nybörjare Nästa rejäla sprickbildning Sprickorna urslipade Zinkflisor ilagda i sprickorna Full gas Och när det kallnat ser lödningen ut så här Sedan väljer jag att inte slipa ned lödningarna så att allt blir slätt, eftersom mycket av styrkan i lödningen sitter att zinken även bygger en bit ut från själva sprickan. Men jag jämnar av så att det inte är några vassa kanter som man kan göra illa sig på.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Yamaha SRV 340 mini
Har inte stått still här, blir lite lite grann gjort nästan varje dag. Men snön har ju kommit ordentligt nu så det blir mer tid på skoteråkning än att uppdatera projektet.
Motorn har iallafall fått sig en ordentlig genomgång med rengöring, nya lager,packboxar och packningar, tänkte även byta kolvar, men de var så fina att jag valde att bara byta ringarna. Inbillar mig att använda originalkolvar håller högre kvalitet än nytillverkade piratkolvar.
Kör en liten bildkavalkad på motorjobbet:
Alla delar där Utom oljepumpen, för det blir premix med Triboron eller Payback Tändning Förgasare av Motorn från alla håll... Toppar och cylindrar av Kolvar demonterade Delat En vev i bra skick med nya slitdelar
Motorn har iallafall fått sig en ordentlig genomgång med rengöring, nya lager,packboxar och packningar, tänkte även byta kolvar, men de var så fina att jag valde att bara byta ringarna. Inbillar mig att använda originalkolvar håller högre kvalitet än nytillverkade piratkolvar.
Kör en liten bildkavalkad på motorjobbet:
Alla delar där Utom oljepumpen, för det blir premix med Triboron eller Payback Tändning Förgasare av Motorn från alla håll... Toppar och cylindrar av Kolvar demonterade Delat En vev i bra skick med nya slitdelar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 SS440-80, redigerad totalt 22 gånger.
Re: Yamaha SRV 340 mini
Lagerbyte.
En varmluftspistol och en bra avdragare gör livet lättare. Sedan nya lagren i värmeskåpet och veven i frysen en stund och sedan blir man nästan rädd för hur lätt de trillar på plats SKF:s lager 6306 NR/C3 passar bra sånär som på att yttre lagerbanan inte har hål för stift och att spårringen har för stor ytterdiameter.
Fick slipa ned spårringen 1mm runt om, sedan passade det perfekt. Loctite för att låsa lager och packboxar på plats i blocket och lite teflonspray på insidan av packboxen för att veven ska slinka igenom utan att skada den Blocket ihop med nya cylinderfotspackningar och kolvarna har fått nya ringar och nållager Överdelen på plats, momentdragen såklart
En varmluftspistol och en bra avdragare gör livet lättare. Sedan nya lagren i värmeskåpet och veven i frysen en stund och sedan blir man nästan rädd för hur lätt de trillar på plats SKF:s lager 6306 NR/C3 passar bra sånär som på att yttre lagerbanan inte har hål för stift och att spårringen har för stor ytterdiameter.
Fick slipa ned spårringen 1mm runt om, sedan passade det perfekt. Loctite för att låsa lager och packboxar på plats i blocket och lite teflonspray på insidan av packboxen för att veven ska slinka igenom utan att skada den Blocket ihop med nya cylinderfotspackningar och kolvarna har fått nya ringar och nållager Överdelen på plats, momentdragen såklart
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Yamaha SRV 340 mini
Tändplatta på plats igen
Svänghjulet
och fläkten med magnapullens ingreppskåpa
Cylinderkåpan på....
och magnapullkåpan. Nu börjar det se ut som en ET-motor igen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Yamaha SRV 340 mini
Insugets värmeskyddskåpa hade sprickor som fick lagning med zink. Blev starkt, får hoppas att det håller för vibrationer.
Och så en ultraljudstvätt av pump och förgasare.
Och så en ultraljudstvätt av pump och förgasare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Yamaha SRV 340 mini
Dags att minska bredden på framänden så att den avsmalnade bandtunneln passar in där.
Efter lite ritande av pappersmall och figursågning med sticksåg så är ett par plåtar klara, och rostfritt är ju aldrig fel Plåten bockad och plattjärn ditsvetsat Inpassning Bägge på plats Originalplåten bortkapad Inknackad för svetsning
Efter lite ritande av pappersmall och figursågning med sticksåg så är ett par plåtar klara, och rostfritt är ju aldrig fel Plåten bockad och plattjärn ditsvetsat Inpassning Bägge på plats Originalplåten bortkapad Inknackad för svetsning
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Yamaha SRV 340 mini
Snyggt! Kul projekt!
Re: Yamaha SRV 340 mini
Tackar!Katanan skrev:Snyggt! Kul projekt!
Men man ligger ljusår efter er andra storfräsare Din Yamaha blev ju något överdjävulskt läcker
Re: Yamaha SRV 340 mini
Den stackars SRV:n saknar nitar och har för stora hål både här o där
Stabilare
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Yamaha SRV 340 mini
Förstärkning och tillsnyggning av bakänden
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Yamaha SRV 340 mini
Trots uppfräshning av bakänden så är inte den delen av tunneln speciellt snygg, så jag kom på ett sätt att göra den lite mindre ful samtidigt som den blir mera praktiskt att lyfta upp sedan när dottern sänkt den djupt i snön
Först klippte jag till en mall och ritade ut på durkaluminium. Och ja, jag vet vad mallen ser ut som men vänta tills ni ser slutresultatet... Figursågat och räfflorna bortslipade på den delen som kommer att ligga mot bandtunneln Bockat Utprovning.... tanken är att det ska bli ungefär så här Men det blev så här
Först klippte jag till en mall och ritade ut på durkaluminium. Och ja, jag vet vad mallen ser ut som men vänta tills ni ser slutresultatet... Figursågat och räfflorna bortslipade på den delen som kommer att ligga mot bandtunneln Bockat Utprovning.... tanken är att det ska bli ungefär så här Men det blev så här
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Yamaha SRV 340 mini
Med en del svetsning och nitning avklarad så är det hög tid att börja måtta in motorn.
Så med lite stoppning under motorn och sedan titta, kika och fundera så ser man snart lösningar...
För att få motorplattan att funka så måste den vändas bak-fram, plus att den behöver justeras lite.
Före Efter.
Kanten på motorplattan är bortkapad för att gå fri från svänghjulsdelen av motorblocket, och strax så blir det ett hål till för motorfästet.
Ny måttning
Så med lite stoppning under motorn och sedan titta, kika och fundera så ser man snart lösningar...
För att få motorplattan att funka så måste den vändas bak-fram, plus att den behöver justeras lite.
Före Efter.
Kanten på motorplattan är bortkapad för att gå fri från svänghjulsdelen av motorblocket, och strax så blir det ett hål till för motorfästet.
Ny måttning
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.