STX 440 -77

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Stickan4711
Inlägg: 18
Blev medlem: 30 nov 2014, 21:36
Ort: Sundsvall

Re: STX 440 -77

Inlägg av Stickan4711 » 06 mar 2015, 21:43

Det blir förba**at bra. Tänk vilken grym design Yamaha hade, redan på 70-talet, det kan ingen ta ifrån dom.

Bucket
Inlägg: 201
Blev medlem: 27 sep 2014, 18:57
Ort: Timrå

Re: STX 440 -77

Inlägg av Bucket » 06 mar 2015, 21:59

Stickan4711 skrev:Det blir förba**at bra. Tänk vilken grym design Yamaha hade, redan på 70-talet, det kan ingen ta ifrån dom.
Känns väldigt modern bitvis,helt klart.
Tack så mycket!
Henke

Användarvisningsbild
ThomasSRX
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: 10 mar 2007, 21:14
Ort: Örnsköldsvik.
Kontakt:

Re: STX 440 -77

Inlägg av ThomasSRX » 07 mar 2015, 12:17

Hej, ja hålet för wiren på min SRX sitter från vecket där nere ca 15mm upp och är ca 10 mm
i dia, men det kan skilja lite kan jag tro, men du får ett riktmärke på vart det sitter....// Thomas
V-max 600 XT -96

Bucket
Inlägg: 201
Blev medlem: 27 sep 2014, 18:57
Ort: Timrå

Re: STX 440 -77

Inlägg av Bucket » 07 mar 2015, 20:10

ThomasSRX skrev:Hej, ja hålet för wiren på min SRX sitter från vecket där nere ca 15mm upp och är ca 10 mm
i dia, men det kan skilja lite kan jag tro, men du får ett riktmärke på vart det sitter....// Thomas
Nu ska vi se om jag fattar rätt.
Ska hastighetsmätarvajern gå genom tankkåpan? Det tror jag inte att den ska på stx utan den ligger framför.
Vad jag tänkte var om kåpan ska skruvas fast i framkant.
Tack iaf ;)

Användarvisningsbild
ThomasSRX
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: 10 mar 2007, 21:14
Ort: Örnsköldsvik.
Kontakt:

Re: STX 440 -77

Inlägg av ThomasSRX » 08 mar 2015, 14:29

Ja det där blev lite tokigt :D , det jag menade var de wirar som ska sitta i stänkskyddet och sitta
fast i chassiet där bak, och det andra har jag inte någon koll på....
V-max 600 XT -96

Bucket
Inlägg: 201
Blev medlem: 27 sep 2014, 18:57
Ort: Timrå

Re: STX 440 -77

Inlägg av Bucket » 08 mar 2015, 15:14

Jamen nu klarnar det :) :) :)
Tack för den infon,jag hade faktiskt förträngt att de skulla fästas.
Henke

Bucket
Inlägg: 201
Blev medlem: 27 sep 2014, 18:57
Ort: Timrå

Re: STX 440 -77

Inlägg av Bucket » 11 mar 2015, 21:31

Hjälp!!!
Idag va det dags för provstart. Äntligen!
Tankade och blåste fram soppa till förgasaren.
Kontrollerade att det var gnista och den är riktigt fin.
Med förhoppning att det jag lagt större delen av min fritid på i drygt 6 månader skulle starta började jag dra i snöret. Å dra. Å dra. Å dra.
Efter att ha skruva ur stiften ett 20-tal gånger sa gängorna upp sig i ena toppen. Av med skiten å in på jobbet och monterade insatsgänga.
Hem igen å på den igen.
Skiten går inte! Inte ett liv,inte en poff,inte ett mothugg!
Men gnista har skiten och likaså kompression.
I med nya stift och fram med startgas men nä.
Jag går bet,vad kan vara fel? Någon som har nån ide?
Henke

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: STX 440 -77

Inlägg av SS440-80 » 11 mar 2015, 22:59

Startar den inte med en sup, så då är det nog tändpunkten som är fel.

Leffa
Inlägg: 83
Blev medlem: 11 mar 2011, 09:15
Ort: Gällivare

Re: STX 440 -77

Inlägg av Leffa » 11 mar 2015, 23:04

Har du provat att byta plats på tändkablarna?

Bucket
Inlägg: 201
Blev medlem: 27 sep 2014, 18:57
Ort: Timrå

Re: STX 440 -77

Inlägg av Bucket » 12 mar 2015, 08:25

SS440-80 skrev:Startar den inte med en sup, så då är det nog tändpunkten som är fel.
Nej. Inte ett liv.
Hur skulle tändpunkten kunna hamna fel?
Jag minns ej exakt hur det ser ut innanför svänghjulet men tror inte jag monterat tändplattan fel(om det ens är möjligt).
Kablarna är rätt ihopsatt iaf.
Henke

Bucket
Inlägg: 201
Blev medlem: 27 sep 2014, 18:57
Ort: Timrå

Re: STX 440 -77

Inlägg av Bucket » 12 mar 2015, 08:27

Leffa skrev:Har du provat att byta plats på tändkablarna?
Nej. Eftersom det endast är en tändspole så ger den samma gnista på bägge cylindrarna samtidigt så det kan inte göra skillnad.
Henke

Bucket
Inlägg: 201
Blev medlem: 27 sep 2014, 18:57
Ort: Timrå

Re: STX 440 -77

Inlägg av Bucket » 12 mar 2015, 21:20

Hur kontrollerar man tändningen då den inte startar?
Gör man så att markerar TDC och roterar motorn medsols till angivet mått och markerar på variatorn och motsvarande punkt mitt emot? 1,6mm kan det stämma?
Är det bara att köra med strobben samtidigt som man rycker i snöret?
Har provat det och ligger före markeringen ca 15-20mm.
Spelar ingen roll hur mycket jag vrider tändplattan,ingen skillnad åt nått av hållen.
Nån id'e nån?
Henke

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: STX 440 -77

Inlägg av SS440-80 » 12 mar 2015, 23:29

Om tändningen ligger runt 1,5 före så är det riktigt och den borde slå om den får lite gas eller bensin genom tändstiftshålen.
Gör den inte det så är det ingen gnista. Vilka stift använder du? BR9?
Prova med mjukare stift, typ NGK B6. Lång eller kort gänga spelar inte så stor roll, det är bara för att se om det tänder till lite, ge den en sup och dra igen.

Bucket
Inlägg: 201
Blev medlem: 27 sep 2014, 18:57
Ort: Timrå

Re: STX 440 -77

Inlägg av Bucket » 19 mar 2015, 20:35

När skiten vägrar starta så får jag väl påta på med nått annat så länge.
Fick tillbaka dynan från Hanngrens sadelmakeri idag. Som väntat helt otroligt resultat.
Vad gällande maskineriet så verkar det vara cdi'n som spökar. Dess bättre är det en NOS cdi påväg över atlanten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

lister12
Inlägg: 2
Blev medlem: 01 okt 2014, 16:21
Ort: Sundsvall

Re: STX 440 -77

Inlägg av lister12 » 20 mar 2015, 17:45

Grymt snyggt

Bucket
Inlägg: 201
Blev medlem: 27 sep 2014, 18:57
Ort: Timrå

Re: STX 440 -77

Inlägg av Bucket » 20 mar 2015, 19:23

lister12 skrev:Grymt snyggt
Tack för de vänliga orden ;)

Stickan4711
Inlägg: 18
Blev medlem: 30 nov 2014, 21:36
Ort: Sundsvall

Re: STX 440 -77

Inlägg av Stickan4711 » 21 mar 2015, 18:22

Som nytt, ja bättre än nytt!

Bucket
Inlägg: 201
Blev medlem: 27 sep 2014, 18:57
Ort: Timrå

Re: STX 440 -77

Inlägg av Bucket » 21 mar 2015, 21:40

Stickan4711 skrev:Som nytt, ja bättre än nytt!
Tack ska ni ha alla som följer min renovering.
Imorgon hoppas jag på att den vill hoppa igång.

Bucket
Inlägg: 201
Blev medlem: 27 sep 2014, 18:57
Ort: Timrå

Re: STX 440 -77

Inlägg av Bucket » 22 mar 2015, 12:43

Nu går skoter eländet! Det var cdi'n som spökade.
Nu är det bara att vänta in den nya boxen från usa,montera den och kontrollera tändpunkten,på med huven och sedan leta fram en snöhög någonstans.
Skönt.....

Stickan4711
Inlägg: 18
Blev medlem: 30 nov 2014, 21:36
Ort: Sundsvall

Re: STX 440 -77

Inlägg av Stickan4711 » 22 mar 2015, 12:58

Grattis till ett kanonjobb.

Skriv svar