ockelbo 400 projekt

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

ockelbo 400 projekt

Inlägg av victorkw » 06 nov 2014, 15:35

Bures!! Blev ockelbo-ägare igår, var och bogserade hem en Ockelbo 400 med Sachs sa290 och back. Den har dock ingen gnista, insugsgummit är helt söndersprucket, boggien behöver en översyn och elsystemet behöver fixas, men annars så är den i ganska bra skick. ;) Försökte med att fila och justera brytarspetsen, men utan resultat, så nu är frågan vad mer som kan vara problemet när den saknar gnista? antingen så är det tändspolen eller så är det spolen i motorn, men eftersom elsystemet är lite halvt om halv så finns risken att det som är problemet. Än så länge vet jag inte riktigt vad jag ska göra med den(få den att gå är ju det första som ska göras såklart) om man ska satsa på att lära sig att porta och porta den lite, eller om man ska ta och lyfta i nån värre motor, eller om man bara ska fixa upp den till en lössnö/trädkryssare/snårmaskin... 8)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: ockelbo 400 projekt

Inlägg av victorkw » 07 nov 2014, 21:54

då var problemet med ingen gnista fixat!! :) visade sig att det var en kombination av kabelbrott/glappkontakt på kablarna till tändspolen och ärgad kontakt till brytarspetsen. kablarna blev det ordning på igårkväll och idag bytte jag brytarspetsen, lyckades förövrigt få svänghjulet att bokstavligen flyga ut ur motorn när den skulle lös, den satt tydligen ganska hårt!! ;) hade ett par spetsar liggande så jag passade på att byta den när jag ändå hade upp svänghjulet. skruvade ihop allt, men ingen gnista. kom på att jag inte hade justerat spetsen ett jota, så det blev att riva allt igen!! :evil: man kände sig ovanligt duktig där!! :lol: nå när allt var ihopsatt, för andra gången, då fanns det minsann gnista! passade på att fixa magnapullen också, vilket var lättare sagt än gjort!! ;) då var det bara resten kvar!! ;) det som är kvar att fixa, som jag kommer på nu, är: tömma tanken, fixa förgasargummit eller fixa en tillotson-gasare, häfta fast dynan, dra om i princip all el, fixa bromsen, rensa bort ''skogen'' under huven, flytta distansen till styrningen(den är väldig lättburkad åt höger nu, eftersom styret är ca 5cm offset! ;) distansen ska sitta på variatorsidan), fixa den fina föregångaren till T-motion i boggien(boggiehjulen böjer sig och gummiringarna bak är av)! ;) och modifiera kåporna runt motorn så dom passar nu när det är sachs-motor i den.
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

iamhenriksson
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 sep 2014, 09:26
Ort: Gällivare

Re: ockelbo 400 projekt

Inlägg av iamhenriksson » 07 nov 2014, 23:34

Bjuder på en bild utav den minst sagt "unika" styrningen efter gårdagens besök i KW's garage
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ockelbo 600 -73
Arctic Cat M8000 Hardcore 153 -17

torpedjanne2
Inlägg: 19
Blev medlem: 07 feb 2012, 21:33
Ort: Njurunda

Re: ockelbo 400 projekt

Inlägg av torpedjanne2 » 09 nov 2014, 10:48

Kul tycker du ska slänga i en lite värre motor å göra en trädkryssare ;)

Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: ockelbo 400 projekt

Inlägg av victorkw » 09 nov 2014, 21:40

fick liv i sachs:en idag, ''lånade'' en gasare från en rotax 250t och gav den en sup å då hoppade den igång och gick! :) ända tills gnistan försvann.....igen!! :(
torpedjanne2 skrev:Kul tycker du ska slänga i en lite värre motor å göra en trädkryssare ;)
jo, det kan bli fränt, har ju en rotax 503:a liggande(med okänt fel i kolv/vev/lager och den har ingen fläkt, men et går ju alltid att köra F/A!! ;) ) kanske man slänger in den i ockelbon! :thumbright: har ju även en cresent trippel 500 båtmotor liggande! :twisted: men den har ingen axel för variator...så det måste lösas först, om nu man skulle få för sig att hiva in den i ockelbon!! ;)
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

torpedjanne2
Inlägg: 19
Blev medlem: 07 feb 2012, 21:33
Ort: Njurunda

Re: ockelbo 400 projekt

Inlägg av torpedjanne2 » 11 nov 2014, 21:42

kör på 503an :D konverterar själv en 300s till rotax 503 8) kan det inte vara kondensatorn som är dålig på sachsen?

Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: ockelbo 400 projekt

Inlägg av victorkw » 12 nov 2014, 00:13

torpedjanne2 skrev:kör på 503an :D konverterar själv en 300s till rotax 503 8) kan det inte vara kondensatorn som är dålig på sachsen?
låter att bli fränt!! :thumbright: 503:an behöver en rejäl undersökning innan man ens kan börja fundera på å montera den i nåt, så vi får se, risken finns att veven eller nåt lämpligt lager har gett upp, men förhoppningsvis så är de bara kolven som är paj!! ;) mycket möjligt, men fjädern till acceleratorn(alltså den som ställer om tändningen vid högre RPM) var helt knäckt och uttragen, så det kan hända att det bara var så att den ställde om tändningen helt åt h-e och inte ställde tillbaks den, har klippt av den knäckta och utdragna delen och böjt till en ny ögla, ska sätta ihop allt och se om det bara var det eller om det är kondensatorn eller nåt annat kul som gett upp!! :?
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

torpedjanne2
Inlägg: 19
Blev medlem: 07 feb 2012, 21:33
Ort: Njurunda

Re: ockelbo 400 projekt

Inlägg av torpedjanne2 » 12 nov 2014, 07:25

Ja genomgån tar tid. tändförställaren kan ju spöka en hel del.. Har en 440 motor från en yamaha om du vill få fart på maskinen ;)

Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: ockelbo 400 projekt

Inlägg av victorkw » 12 nov 2014, 08:27

Har ju även en rotax 250t liggande om sachsen vägrar gå, så nå får jag fart på den alltid(frågan är ju hur mycket fart!)!! ;) men nå tror jag att jag får liv i sachsen, den har ju bara EN spets och EN kondensator som kan krångla!! 8)
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

torpedjanne2
Inlägg: 19
Blev medlem: 07 feb 2012, 21:33
Ort: Njurunda

Re: ockelbo 400 projekt

Inlägg av torpedjanne2 » 12 nov 2014, 22:50

Och då den krånglar går den inte halvdålig, då går den inte alls ;)

Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: ockelbo 400 projekt

Inlägg av victorkw » 21 nov 2014, 23:43

torpedjanne2 skrev:Och då den krånglar går den inte halvdålig, då går den inte alls ;)
haha det är ju sant, men bättre det än att den fyller avgasröret med bensin å drar en avgasknall som blåser både packboxar å lager(hände mig förra säsongen, på elanen)!! ;) nå fick äntligen lite tid över till mina projekt, fixade tändförställaren, slängde ihop allt, men likförbaskat ingen gnista, så då blev det att riva lös tändplattan(mest för att det är trevligare att sitta inne å mickla med sånt, än å sitta i -15 i ett kallgarage! 8) ) verkar som att det är kondensatorn ändå, för att spolen verkade hel, kollade spetsen som är lika hel som förr. så ska testa å byta kondensatorn, men det blir nog först imorrn om vi nu har nån liggande här hemma...så när jag inte kom så mycket längre med det så blev det å fixa dynan, den satt inte häftad i träskivan under och var sprucken i en söm, mor min fixade sömmen åt mig, så det tackar jag för. :) sen var de bara å häfta fast dynöverdraget, blev inte det snyggaste kanske, men nu har man då nåt att sitta på iaf!! ;)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

Användarvisningsbild
Robbe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: 06 dec 2008, 12:31
Ort: nattavaara

Re: ockelbo 400 projekt

Inlägg av Robbe » 22 nov 2014, 21:09

:thumbright: :thumbright:
TNT 340 -71
Formula Plus -87
Formula Mxlt -89
Mach 1 Snowcross -95
Renegade 600 HO SDI -05
Expedition 600 HO SDI -09
Renegade 1200 4-tec 146" - 11
Tundra 600 ace -12
Ski-doo följer inte utvecklingen, dom leder den!

Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: ockelbo 400 projekt

Inlägg av victorkw » 23 nov 2014, 20:11

en liten uppdatering, idag blev det en del gjort, satte tillbaks allt på mag-sidan och vred magnapullen så den går fri från styrningen. testdrog och nu ger den stark, blå gnista! :D monterade tillbaks dynan, sen modifierades ett gammalt insugsgummi från en rotax 343 så det passade Sachsen och monterade dit en mikunigasare, fixade dit gasvajern och satte dit en tillfällig tank(en spolarvätskebehållare från en volvo! ;) ) lånade en primer från 120:n, primade ett par gånger, testade dra, men den startade inte. testade ge den en sup, då hoppade den igång, för att sen slockna igen, inge soppa i förgasaren. fixade soppa till pumpen och fick den att suga, testade prima å drog, men inte ens en tillstymmelse till att starta. tog lös stiftet som var blött, men gav gnista. torkade ur det och testade igen, dött. samma sak igen blött stift med gnista, rengjorde stiftet, drog runt den ett par varv, monterade stiftet å testade igen, dött. :( då är frågan om det bara var att den var riktigt sur, eller om det är nåt annat som spökar??
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

Användarvisningsbild
Robbe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: 06 dec 2008, 12:31
Ort: nattavaara

Re: ockelbo 400 projekt

Inlägg av Robbe » 23 nov 2014, 21:42

Du har haft fullt upp idag ser jag :)
TNT 340 -71
Formula Plus -87
Formula Mxlt -89
Mach 1 Snowcross -95
Renegade 600 HO SDI -05
Expedition 600 HO SDI -09
Renegade 1200 4-tec 146" - 11
Tundra 600 ace -12
Ski-doo följer inte utvecklingen, dom leder den!

Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: ockelbo 400 projekt

Inlägg av victorkw » 23 nov 2014, 22:07

Robbe skrev:Du har haft fullt upp idag ser jag :)
jovisst!! :thumbright: såg att du å har hållit till i garaget, var de mach:en eller plus:en du höll på med?! ;)
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

Användarvisningsbild
Robbe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: 06 dec 2008, 12:31
Ort: nattavaara

Re: ockelbo 400 projekt

Inlägg av Robbe » 24 nov 2014, 22:26

Plusen ska igång, för nu ligger den på minus :shock:
TNT 340 -71
Formula Plus -87
Formula Mxlt -89
Mach 1 Snowcross -95
Renegade 600 HO SDI -05
Expedition 600 HO SDI -09
Renegade 1200 4-tec 146" - 11
Tundra 600 ace -12
Ski-doo följer inte utvecklingen, dom leder den!

Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: ockelbo 400 projekt

Inlägg av victorkw » 27 nov 2014, 11:47

gjorde ett ryck med ockelbon igår, kapade ett motorfäste som stack ut och var ivägen för kåpan(som även är luftburk), tog lös huven för att få ut tanken, sen att få ut själva tanken var lättare sagt än gjort, den satt som gjuten!! slutade med att ett spännband knöts i bakre bågen å fast i garageporten och ännu ett spännband som drogs runt tanken och fast i väggen, sen var det bara och spänna lite eftersom och bända tanken fram och tillbaks, tillslut så gick den att få ut, efter mycket spännande och bändande. 8) anledningen till att den satt så hårt var att buken var bucklad och att det var så mycket ''skog'' under den. ;) buklade ut buken. hittade förresten vad jag tror är anledningen till att den vägrar starta och gå, packboxen på variatorsidan verkar vara trasig, variatoraxeln var i det närmaste svart av olja m.m. så nu är det bara att riva lös variatorn och beställa ny packbox.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: ockelbo 400 projekt

Inlägg av victorkw » 05 dec 2014, 20:30

här kommer ännu en uppdatering! kåporna har kapats till så dem passar runt motorn, variatorn är löstagen, och mycket riktigt, packboxen hade torkat så den inte tätade. försökte dra lös packboxen utifrån med olika metoder, men fick inte lös den, så jag tog lös hela motorn, ska se om packboxen går att knacka lös inifrån, tänkte att det är likväl att undersöka kolv, cylinder m.m när man ändå har isär motorn. skruvade lös topp och cylinder, fick en så lagom trevlig överraskning när man tittade ner i vevhuset, i botten så låg det en svart blandning av vatten och bensin och skvalpade, anar vart vattnet kommer ifrån iom att det är rost i insuget och att den har stått utomhus med sprucket förgasargummi, det verkar vara ännu en anledning till att den inte velat gå, får väl se om vevaxellagren har klarat sig undan rost!! :? någon som har några tips på hur man ska dela på vevhuset?? är det bara att dra isär eller är det avdragare som gäller?? :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

torpedjanne2
Inlägg: 19
Blev medlem: 07 feb 2012, 21:33
Ort: Njurunda

Re: ockelbo 400 projekt

Inlägg av torpedjanne2 » 07 dec 2014, 20:37

smidigast tycker jag det är att använda avdragare vid delning, men det går ju att knacka isär med gummiklubba också. dock kan det vara riskabelt.. vilket skick var kolv å cylinder då? :)

Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: ockelbo 400 projekt

Inlägg av victorkw » 08 dec 2014, 10:11

torpedjanne2 skrev:smidigast tycker jag det är att använda avdragare vid delning, men det går ju att knacka isär med gummiklubba också. dock kan det vara riskabelt.. vilket skick var kolv å cylinder då? :)
tack för tipset!! :D kolv och cylinder var i ganska bra skick, lite sliten och några smårepor, kolven var dock sotad på två ställen, verkar som kolvringarna suttit fast vid nån tidpunkt.
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

Skriv svar