ockelbo 400 projekt

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: ockelbo 400 projekt

Inlägg av victorkw » 11 dec 2014, 13:57

fick inte mycket gjort, men fick iaf isär vevhuset igår!! :) knackade försiktigt isär det med en träklubba(hade ingen avdragare som passade). passade även på att ta in cylindern, som ska portas lite, tyckte överströmsportarna var lite små!! ;) ska ju även slipa avgas-och insugsport! tänkte nästan använda megafonen som jag gjorde till elanen för ett tag sen å sätta den på sachsen istället, med viss modifikation dock! ;)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: ockelbo 400 projekt

Inlägg av victorkw » 20 dec 2014, 22:40

nå det är väl dags för en liten uppdatering! har inte hunnit speciellt mycket nu under veckan pga skola m.m. men har iaf kommit så långt med motorn att jag nu insett att jag har fått fel packbox. rätt packbox är beställd, men få se då när den kommer och vart den nu hamnar, för sist ja beställde så hamnade mina delar i voullerim. :evil: har fixat bromsarna på den, både den mekaniska och hydrauliska, vilket nu inte egentligen är väldigt prioriterat när motorn inte ens går, men hade lite å göra i väntan på packboxen så. ;) har inte börjat med portningen av cylindern än, är lite fundersam på hur jag ska göra, planen var att bredda portarna 1-3mm på varje sida, men gör det nån skillnad i effekt eller måste man ta upp dem ännu mer? är det någon som har några tips så hade jag vart tacksam?! :) har nämligen inte hållit på med portning förut så man är lite smått okunnig på den fronten, men det är därför jag tänkte testa porta så man lär sig, för nån gång ska ju vara den första. å med en enstånkare så behöver man ju bara göra allt en gång!! ;)
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: ockelbo 400 projekt

Inlägg av victorkw » 10 jan 2015, 01:10

tänkte att det är dags att Ockelbon får komma ut ur garaget å få se snö igen, så det blev att lyfta i 250deluxe-motorn som jag haft liggandes, tillverkade en adapterplatta så att ockelbons motorfäste passade 250t:n(mest för att det verkade enklare än att göra helt nya motorfästen), fick sätta distanser mellan original motorfäste och adapterplatta för att motorns muttrar skulle få plats, lyfte i alltihop och drog fast det. sedan blev det att klura på hur man skulle få ut avgaserna, efter att jag insett att original inte skulle få plats pga styrstången, så blev lösningen att använda avgasslang, hade även en ljuddämpare av okänt ursprung liggande hemma som var perfekt eftersom den var såpass platt, en rörbit som passade i avgasslangen måttades dit och svetsades fast i ljuddämparen, böjde till en plåt som ska hålla ljuddämparen på plats, blev lite av en fotvärmare dock!! ;) sedan började jag med att dra soppaslangarna, vilket vart lite klurigt eftersom tillotsonen som sitter på har retur och tanken har bara en anslutning, velade inte borra i tanken och sätta nån ny, så jag löste det med att dra retur tillbaks till soppaslangen, hittade en t-koppling som passade på bränslefiltret, så returen kommer in precis innan filtret, vet ej om detta fungerar, men det borde ju göra det.... det som ska göras innan det är dags för testkörning är: eldragning(stoppknappen), sätta dit en gaswire och lyfta tillbaks huv ock kåpor. så förhoppningsvis blir det testkörning imorgon!! :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

Användarvisningsbild
FilleGunde
Inlägg: 33
Blev medlem: 12 sep 2014, 10:26
Ort: Palohuornas

Re: ockelbo 400 projekt

Inlägg av FilleGunde » 10 jan 2015, 14:09

Hoppas att den där lösningen på avgassystemet kommer att fungera så att den kan börja gå för egen maskin! :snowmobile:
Skidoo Nordik 300 -89
Skidoo Nordik 300/440 mod -90
Yamaha Exciter 570 -90
SnoTric blå SC20-2 -81 (Snorreblå)
Arctic cat M1 570 -04

Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: ockelbo 400 projekt

Inlägg av victorkw » 19 jan 2015, 08:46

nu har ockelbon äntligen fått se lite puder! :D ljuddämparen var i vägen för huven så jag tog helt enkelt och körde den utan huv och lyse å annan lyx(dyna hade jag ju!! ;) ) till varmgaraget i nattavaara(alltså 3km hemifrån) i mörkret och försökte flytta in den lite så huven gick på, passade samtidigt på att svetsa på en krök i slutet på ljuddämparen, var en ganska fin fotvärmare på vägen dit när den mynnade ut på fotsteget!! 8) körde hem den igen och testade om huven passade, lite halvdålig passform men nu gick huven att stänga iaf. Dan därpå spände jag fjädern i fästet till ljuddämparen och då passade huven bättre sen så bultades huven fast och stoppknappen kopplades in. vart en liten testtur på 7-8km samma dag och den verkar gå riktigt bra!! :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: ockelbo 400 projekt

Inlägg av victorkw » 19 jan 2015, 09:15

första testkörningen i 20 minusgrader, här hade jag en tank som returslangen gick in i, kopplade senare in returen på bränsleslangen, vilket faktiskt fungerade riktigt bra!! :)
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=D-PIfeL ... e=youtu.be[/youtube]
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: ockelbo 400 projekt

Inlägg av victorkw » 27 jan 2015, 21:07

vart förkyld(vilket kan ha berott på en tur med ockelbon som slutade med soppatorsk så jag fick gå 2km i hem i -20 när jag redan var halvt förkyld. :lol: ) och hade tråkigt så jag började titta på portningen till sachsen, gjorde mallar av originalportarna och ritade sedan ut hur dem nya portarna kommer se ut, insugsporten blir 2mm större på varje sida, överströmsportarna ska göras 4mm större på ena sidan och avgasporten blir oval och 3,5mm större på varje sida. någon som har några åsikter om hurvida detta ger någon effektökning eller om jag måste öppna portarna mer så hade det vart till hjälp?? men i vilket fall så var tanken att sätta ihop den helt original först och testa hur den går så man har nåt att jämföra emot och sen ta lös cylindern och porta den. vidare så passade jag även på att sätta dit den nya packboxen och göra ny cylinderfots- och vevhuspackning. mer kunde jag inte göra eftersom resten av motorn är ute i garaget!! 8)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: ockelbo 400 projekt

Inlägg av victorkw » 10 mar 2015, 21:29

händer inte onödigt mycket på ockelbon, men håller på att fixa vaggorna nu iaf(fick tag i ett par aktiv/sno-tric-vaggor som ska lyftas i hela och donera delar), ska lyfta i sachsen och jag har kommit på vad det ska bli av skotern, ska göra en enstånk snirklare/vårskoter av den, blir nog fin att fara å pimpla med å fin snirkelskoter när den är så smal. :) satt galler i hålet under regplåten(som nu ligger under dynan :roll: ) lyset kommer också ersättas av galler och det blir galler i hålet för hastighetsmätaren!! den ska gå så svalt som möjligt och så vill jag helst slippa kapa alltför mycket i huven. ska även försöka leta sätt att spara kilon på så att sachsens 20-25hk(?) gör så stor nytta som möjligt!! ;)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: ockelbo 400 projekt

Inlägg av victorkw » 26 jun 2015, 01:57

jag erkänner att jag inte varit speciellt duktig på att uppdatera den här tråden(har nämligen varit i valet och kvalet vad jag ska göra med ockelbon, är inte helt hundra än...)! :roll: men nu blir det en uppdatering i alla fall, sachsmotorn fick jag liv i på vårkanten, den var tydligen så inåt skogen eftertänd, nåväl frid och fröjd körde med den ett tag, fastän den aldrig gick riktigt hundra, på vårkanten dog den helt, gick, fick en avgasknall sen stendöd. :( undersökte motorn och det måste vara nåt som har vridit sig för nu var den precis förtänd, nästan eftertänd igen. nå efter mycket funderande så insåg jag att jag var less på det encylindriga f-nstyget som verkligen inte ville fungera. :evil: så tankarna gick runt att repa min skurna 467:a å slänga in den, men eftersom jag saknade variator, pipa, kylare m.m till den så var det inte aktuellt(än :twisted: ). men då gick tankarna till 250t:n som jag haft i ockelbon en vända förut, så motorfästen m.m fanns ju. rev ut sachsen. sen skruvade jag i motorn och satte en distans i framkant för att få avgasrör och remspänningen rätt. avgasröret tog jag från sachsen och gjorde en adapter från rotaxens grenrör till fläns, fick kapa ut en bit av röret för att få sachsljuddämparen närmare motorn och på så vis klara bromsoket m.m. svetsade fast ett fyrkantsrör i chassiet för att ha nåt att fästa ljuddämparen i, drog soppaslangar, de två elkablarna till dödaren, fixade primern och satte dit en gasvajer. när motorn var i så började jag strippa ockelbon på kåpor, baklysen, onödiga plåtar, dragkrok m.m i jakt på kilon, tog även bort dyna som väger en del, ska försöka göra en lättare dyna till den. fixade ett variatorskydd och en plast ovanför motorn som ska vara som lite regn/snö-skydd, för 250t-motorerna är relativt oskyddade uppifrån. vart ju såklart tvungen att testa hur den gick, så en tur på ängen blev det innan den ställdes undan. ;) det som ska hända framöver är att en lättare boggie ska byggas(ska exprimentera lite med boggievaggor kombinerat med slides och lite andra idéer jag har), variatorn ska spännas, slangar från luftburken till dynlådan ska ordnas så att den drar luften därifrån, för att slippa att den drar in yrsnö och eventuellt så ska jag försöka hitta en lättare tank, en plasttank ist. för plåt och så kanske fixa ännu fler ventilationshål i huven. nåmen det var allt för den här gången! :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: ockelbo 400 projekt

Inlägg av victorkw » 31 okt 2015, 20:24

nå nu kommer ännu en vändning på detta projekt, fick nå ryck att bygga en watercrossmaskin av ockelbon i somras så den kördes tillbaks in i garaget och revs in till bara chassiet, efter en hel massa motgångar och tidsbrist så blev det kallare å ockelbon stod fortfarande i smådelar spridda över hela garaget. tankarna började rulla kring att bygga en kort maskin av den i brist på boggievaggor(fast egentligen så finns väl en viss del av mig som tycker korta ockelbos med hål i huven är rejält fräna...), kapardjävulen for i mig, storrondellen togs fram och ockelbon blev en packethållare kortare. :roll: en elanmatta hade jag liggandes som passade perfekt ihop med ockelbons driv- och vändhjul. bultade tillbaks växellådan, matta, drivaxel, styrbåge, styre, bromskiva, bromsok m.m. sen blev det å kapa svingen till lämplig längd och borra nya hål för bussningarna, i med bussningarna, mattspännarna och sen vålda dit alltihop, för att lika fort inse att svingen blev för lång! :x lös med allt, kapa på nytt, borra om hålen å vålda in den på nytt, perfekt längd den här gången dock! ;) dit med fästena för gummielementen å så montera in boggievaggorna efter att jag plockat ihop dem till ''bruksskick'', dit med gummielementen, lyfte tillbaks 19-hästaren(än en gång 8) ) tillbaks med huven å fixade fast dynan. var å testkörde en sväng å insåg att svingen tar i mattan med en vass kant, så det blev å riva lös svingen igen! :lol: satte dit en böjd oxylitplastbit på varje sida som mattan kan glida på. satte även dit en gammal bosch-lykta som jag hade liggande, så man slipper pannlampa vid mörkerkörning! ;) har även svetsat dit en lyftbåge. i helg så har jag å en polare låtit ockelbon ''bekänna färg'' på en frusen pöl med nån cm nysnö på, förjäkla kul å sladda runt med en kort hjulboggieräser igen!! :D det som ska göra härnäst på den är att koppla in framlyktan, fixa ett variatorskydd, mikunigasare å kanske kapa upp ett större hål i huven så den får ännu bättre kylning!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: ockelbo 400 projekt

Inlägg av victorkw » 04 nov 2015, 23:21

gjort ett ryck med ockelbon, hade en frän typ av ockelboskida liggandes som verkade lite högre än dem som satt på, så kanske man får lite skidtryck, nu gäller det bara att hitta den andra! sen så blev det ett rejält hål i huven också, för det är väl det som gäller vad jag har förstått! ;)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: ockelbo 400 projekt

Inlägg av victorkw » 07 nov 2015, 22:03

Kan tillägga att den där svarta glasfibergrejen som är på sista bilden skruvade lös sig själv efter en fullgasrepa efter vägen :roll: (ja vi har såpass mycket is på vägen att styrstålen klarar sig nästan oskadda, dock i skrivande stunds så snöar det rejält ute!! :) ) kan ju även nämna att det här bygget handlar om att bygga nåt kul av vad man har liggande å inte om att få den i bra skick, så det lär ju inte bli nån form av renovering av den, som inte är rent funktionell dock! ;) har hittat skida nummer två förresten som är ditmonterad, blir nog nån form av "plattjärnsbreddning" inom kort så den blir lite stadigare och nåt som kan liknas vid ett variatorskydd har monterats dit, så risken att få en rem i smalbenet är lite mindre, måste nog fixa nåt rejälare variatorskydd dit sen!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: ockelbo 400 projekt

Inlägg av victorkw » 07 dec 2015, 15:32

Tjänatjäna!! Har lagt igen det enorma hålet för avgasröret i buken med metoden skorstensstosplåt och själborrande, lämnade ett litet hål för avgasröret, har fixat lite bättre variatorskydd(återigen med plåt å självborrande) har även monterat en maguragas av flakmopeds/larvenmodell å så har jag börjat pilla på sachsen igen, har fått svänghjulet svetsat(spåret för krysskilen var nött så den kom åt å röra sig på axeln) å så har jag börjat slipa ur spåren på tändplattan för å kunna justera den såatt den blir förtänd å inte som nu, eftertänd! Sen så ska väl portarna breddas å lite sånt(om jag överhuvudtaget får den att gå) sen ska jag försöka få dit en rotaxmagnapull å kanske en comet duster-variator! Bilder kommer! Förresten vad måste man ha på den om man skulle få för sig å tävla med den?? Nödstopp, baklyse??
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: ockelbo 400 projekt

Inlägg av victorkw » 08 dec 2015, 21:59

nåjo, här kommer lite bilder, har monterat baklyse och nödstopp, men inget av det är ikopplat än, ides inte göra det i mörker och kyla, nån bild på gasen å så på variatorskyddet som är ihopsnickrat av nå plåt och självborrande skruv, den blev då rejäl iaf ;) , vidare så kommer en dålig bild på min lagning av buken och på ett hemgjort huvlås/stropp! ber om ursäkt för dem väldigt dåliga bilderna, men det var mörkt å hade bara en pannlampa som lyse, så resultatet är därefter. inget är ju direkt snyggt gjort men det funkar och det är det viktigaste! ''Kemi's Fulmek AB'' slår till igen!! :mrgreen:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: ockelbo 400 projekt

Inlägg av victorkw » 01 jan 2016, 17:29

Bjur på en bild på ockelbokrigaren i sitt rätta element! ;) ingen lössnöare, men den slipper fram någorlunda iaf! Baklyse och nödstoppen är ikopplad och nu klurar jag på å få dit nåt framlyse också!!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: ockelbo 400 projekt

Inlägg av victorkw » 07 jan 2016, 17:17

det vart ju kallt som själve :evil: ute, så då blev det lite ''inneaktiviteter'' så började göra en instrumentpanel av aluminium, så allt ska flyttas till den, plus att jag kommit över en hastighetsmätare från en aktiv panther-lång som redan är ditsatt! tog största hålsågen vi hade å gjorde hål i panelen, visade ju sig sen att hålsågen(som vanligt) var för liten! :x så med den ytterst proffsiga metoden ''rundfil fastspänd i pelarborr'' och minst 5mm material bortfilat, så gick det att få dit hastighetsmätaren. hade monterat nödstoppen och stoppknappen, om det inte hade varit för att det är minus 40 ute å båda ovan nämnda sitter rejält fastfrusna å skotern står utomhus, så det blir väl å elda lös dem med tändare.....eller nåt i den stilen....vem f-n sade att det skulle vara enkelt! :mrgreen:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: ockelbo 400 projekt

Inlägg av victorkw » 08 jan 2016, 00:50

blev ganska bra det här!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: ockelbo 400 projekt

Inlägg av victorkw » 21 jan 2016, 22:36

Gokväll! Ja panelen är ditsatt men i vanlig ordning inte ikopplad, ja stoppknappen funkar ju! Har även gjort om en sk. ockelbokrök/insugsdämpare så den kan bultas dit, inget egentligt funktionellt syfte bara mest för att det blev fränt och passade mycket bättre än en bombardierburk! ;)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: ockelbo 400 projekt

Inlägg av victorkw » 12 feb 2016, 19:00

gokväll!! nå lite smått har hänt på ockelbon sen sist, först bjur jag på en bild på ''ockelbo-kröken'', fjädern till trotteln har gått av så jag löste det på ett lite udda sätt, funka finfint!! ;) har även gått igenom boggin, det visade sig att varenda vagga var paj på ett eller annat sätt, ett trasigt boggiehjul, en boggiaxel med rensade gängor och en avkörd fjäder, efter lite smått ''fulmek'' så var dem hela igen, tog vad jag hade tillgängligt, i vanlig ordning 8) , samma kväll monterades också ett stycke framlyse med fäste längst fram på huven. vidare så har ockelbon även begåvats med en ''variatorbroms'' så man kan få stopp på variatorn när man ska växla, gjordes av ett plattjärn, en bromsback från en elan och en fjäder, enkel men funktionell. tog och förlängde tunneln lite genom att svetsa på en bit från gamla tunneln(den som rök när jag kortade ner den), blev less på att få snö i nacken hela tiden. har även gjort om dynan lite, gled runt som en pulka förut men nu sitter det vinkeljärn i varje hörn så nu är det slut med det. det var allt för nu, trevlig helg!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: ockelbo 400 projekt

Inlägg av victorkw » 22 feb 2016, 18:35

nu kommer en liten uppdatering med bilder på lite allt möjligt! min lösning på gasfjäder var inte helt perfekt så jag fick göra om den, blev en lösning med fjädern som sitter i motorfästet och drar en vajer som drar tillbaks trotteln! sen så har det blivit ett annat utblås på ockelbon, ett som går ut genom huven istället för ut genom buken(var fränt och då åker verkligen avgaserna UT ur huven) och den gjordes i koppar! har även satt en primer på den, blir lite lättare att få upp soppa till gasarn efter soppatorsk(händer alldeles för ofta! :lol: ) å lite lättare å starta! annars så har det inte hänt så mycket mer på ockelbon, men har mycket troligt ett skuret lager i vändaxeln, såg att snön tinade vid svingen å kände på lagerkoppen, baskat vad varm den var, så det blir å riva ut baksvingen igen vad det lider å kolla vad som hänt......suck..... :evil: alltid nåt som pajar!! nå det var allt för den här gången!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

Skriv svar