Projekt: Everest 340, lite småväss (update 07-03-18)

Bilder och information om ditt skoterprojekt
kåftan
Inlägg: 31
Blev medlem: 15 feb 2007, 22:31
Ort: Sundsvall / St

Projekt: Everest 340, lite småväss (update 07-03-18)

Inlägg av kåftan » 15 feb 2007, 22:52

Håller på att pilla ihop en Everest 340 som inte har gått på flera år, och inte heller i min ägo. har köpt en motor för 500:- som jag ska ha å bygga på eftersom den som satt i var lite risig, saknades grejor o sånt. tänkte också vässa den lite, dels för att det är kul att se vad som händer om man gör tex 1 mm högre avg. port, och dels för att kolla hur mycket effekt, samt skoter man egentligen behöver för att hänga på polare med modernare skotrar.

nu kommer bilder!

Bild
Gamla motorn urriven, snart i med den nya.
Bild
Nya motorn på väg ihop efter lite småportning.
Bild
Bild
Bilder på portningen, syns inte jättemycket, men ändå.
Bild
Motorn ihopsatt och iplockad i chassiet.
Bild
elsystemet(?) ser ut som en treåring har gjort det....
Bild
här är motorn, med avgasrör och allt monterat, behövs bara lite småplock och pappa ska svetsa skidan,sen så!

UPDATE

Skotern är nu provkörd, 3 varv runt lägdan hemma här. Under de varvena så hoppade soppaslangen av och den andra skidan gick av, inte så kul...
Jag har börjat räkna på pipor på den, här kommer bilder.
Bild
här är en papperspipa som jag gjorde lördag natt för att se hur det blev.
Bild
här har jag börjat med mallarna.

Kommentera gärna! :D
Senast redigerad av 2 kåftan, redigerad totalt 18 gång.

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 17 feb 2007, 13:48

en bättre pipa skulle du ha haft, de ger nog mer än att bara höja cylindern..
Finns olika program som hjälper dig att räkna fram en pipa, ett gratis program som funkar bra + att det nästa står allt som man behöver veta om 2takts trim är
http://www.bilsport.se/retrocars/

Lycka till!!

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 17 feb 2007, 21:04

Det finns ett par olika 503or, från ca40hk till 65hk, det skilljer på porttider....
Det går inte "bara" att ta piporna från en 3300 och montera dom på en 5900 och hoppas på att det blir bra...
tråkit men sant :(

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Tigger
Inlägg: 107
Blev medlem: 09 feb 2007, 00:47
Ort: G

Inlägg av Tigger » 17 feb 2007, 22:30

Gunnar skrev:Det finns ett par olika 503or, från ca40hk till 65hk, det skilljer på p så länge de oorttider....
Det går inte "bara" att ta piporna från en 3300 och montera dom på en 5900 och hoppas på att det blir bra...
tråkit men sant :(
Det funkar att använda pipor från en annan motor så länge de har samma slag-längd,det blir inte helt optimalt men kan man leva med att vinna lite hästar gentemot en standard singel-pipa men inte lika mycket so man skulle fått med ett par helt avpassade pipor så gör det kanske inte så mycket,och dessutom så blir det ju lite fränare ljud med dubbla pipor än med en singel å bara det är väl värt en del

Imorgon ska Tiger'n ut å ryta lite igen,första uppstarten sedan förra vintern vid den här tiden,det tog ju lite tid att få ihop det när man inte kan springa på Konsum å köpa delar till den,men nu är det dags förhoppningsvis... Man ska aldrig ropa hej...

Mvh Tigger

PLUSSS
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1650
Blev medlem: 17 jan 2007, 12:22
Ort: l
Kontakt:

Inlägg av PLUSSS » 18 feb 2007, 00:07

Tigger skrev:och dessutom så blir det ju lite fränare ljud med dubbla pipor än med en singel å bara det är väl värt en del Mvh Tigger
... du har så rätt ... 8)

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 18 feb 2007, 09:44

Tigger skrev:
Imorgon ska Tiger'n ut å ryta lite igen,första uppstarten sedan förra vintern vid den här tiden,det tog ju lite tid att få ihop det när man inte kan springa på Konsum å köpa delar till den,men nu är det dags förhoppningsvis... Man ska aldrig ropa hej...

Mvh Tigger
Då får du bjuda på bilder ..... :wink:

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

kåftan
Inlägg: 31
Blev medlem: 15 feb 2007, 22:31
Ort: Sundsvall / St

Inlägg av kåftan » 18 feb 2007, 19:36

Gunnar skrev:en bättre pipa skulle du ha haft, de ger nog mer än att bara höja cylindern..
Finns olika program som hjälper dig att räkna fram en pipa, ett gratis program som funkar bra + att det nästa står allt som man behöver veta om 2takts trim är
http://www.bilsport.se/retrocars/

Lycka till!!
Det programmet hade jag redan, men tack ändå!
jag tänkte kolla hur den går nu först, sen kanske trimma vidare.
Hur gör man när man ska räkna enkelpipa på 2cyl motorer då? :?

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 18 feb 2007, 20:12

Singelrör beräknas nästan som ett vanligt rör. Men du bör använda en något högre avgastemp vid beräkningen. Även stingern måste tillåtas flöda för två avgasportar....

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

kåftan
Inlägg: 31
Blev medlem: 15 feb 2007, 22:31
Ort: Sundsvall / St

Inlägg av kåftan » 18 feb 2007, 21:53

okej, hur mkt är ngt högre då?

kåftan
Inlägg: 31
Blev medlem: 15 feb 2007, 22:31
Ort: Sundsvall / St

Inlägg av kåftan » 08 mar 2007, 20:14

Motorn är nu startad. Men jag har ingen fläktrem. skidan ska nog svetsas imorrn.

kåftan
Inlägg: 31
Blev medlem: 15 feb 2007, 22:31
Ort: Sundsvall / St

Inlägg av kåftan » 21 mar 2007, 16:29

glömde skriva durationer i första inlägget, men dom kommer här:
Avg: 179,3
Spol: 109,8
Ins: 158,4

kåftan
Inlägg: 31
Blev medlem: 15 feb 2007, 22:31
Ort: Sundsvall / St

Inlägg av kåftan » 21 sep 2007, 23:39

skiter i piporna och bygger turbo ist...

PLUSSS
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1650
Blev medlem: 17 jan 2007, 12:22
Ort: l
Kontakt:

Inlägg av PLUSSS » 26 jan 2008, 21:54

nåå hur går det med bygget? blev det turbo? :D

Skriv svar