Evinrude norseman -72

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Evinrude norseman -72

Inlägg av Evervärst 444 » 02 okt 2014, 16:29

Skulle satsa på att höja cyllarna så du får upp spolportar till lite över 130 grader, och höja avgasen till kring 190-95 så det blir nå flås u den..

evin-rude
Inlägg: 175
Blev medlem: 06 feb 2012, 21:23
Ort: Kiruna

Re: Evinrude norseman -72

Inlägg av evin-rude » 02 okt 2014, 17:20

Jag tänkte väl ta nåt sånt. Men höjer jag cylindrarna blir det ju ännu större klämspalt, är 3mm nu. Plus att kompet blir lägre. Jag har grejer för att porta upp kanalerna. Så jag gör nog hellre det tror jag.
Nya kolvarna är 1mm högre, så det måste jag kompensera för.

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Evinrude norseman -72

Inlägg av Evervärst 444 » 03 okt 2014, 16:35

Svarva annars bara av cyllarna motsvarande höjningen? Men visst har du grejerna för portning så är det ju bara åka, personligen gillar jag inte att fila i spolportar :/

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Evinrude norseman -72

Inlägg av Holländaren » 03 okt 2014, 16:37

Inte så lätt att svarva av upptill när toppen och cyllen är i ett stycke ;)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Evinrude norseman -72

Inlägg av Evervärst 444 » 03 okt 2014, 17:33

Aha ja då vart det genast värre och mer komplicerat ;) då röstar jag på Nico;s förslag med lösa förbränningsrum, du "måste" ju ändå upp med kompet rätt så mycket om du göra en portning som överensstämmer med dina pipor så!

evin-rude
Inlägg: 175
Blev medlem: 06 feb 2012, 21:23
Ort: Kiruna

Re: Evinrude norseman -72

Inlägg av evin-rude » 03 okt 2014, 23:57

Ja, jo det hade varit fint med nya toppar... Men det är inte helt lätt o fixa det. Jo svarva av dom , o hitta nåt lämpligt går ju. Alternativt kan man plana av cylinderfoten och squish ytan. Då blir ju kupolen i toppen mindre...hur som helst vet jag inte hur jag skulle få en vettig fastsättning av mina ev nya toppar. Skruvar till cylinderfoten känns som det enda vettiga. Men avgaspinnbultarna är lite i vägen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

evin-rude
Inlägg: 175
Blev medlem: 06 feb 2012, 21:23
Ort: Kiruna

Re: Evinrude norseman -72

Inlägg av evin-rude » 04 okt 2014, 00:29

Hur högt kompresions förhållande behöver jag? Det är 200cc per cylinder. Så ett ccv på ? 20cc? 15cc?

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Evinrude norseman -72

Inlägg av Holländaren » 04 okt 2014, 00:34

Om du ska köra på 98 så 12-12,5:1 kanske? 18cc för 12:1.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

evin-rude
Inlägg: 175
Blev medlem: 06 feb 2012, 21:23
Ort: Kiruna

Re: Evinrude norseman -72

Inlägg av evin-rude » 04 okt 2014, 10:32

Okay. Tack , ska hämta min byrett från reparatören( spöbyggare). Annars är det omöjligt o få noggranna mått.

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Evinrude norseman -72

Inlägg av Evervärst 444 » 01 nov 2014, 20:29

Hur går det här?

evin-rude
Inlägg: 175
Blev medlem: 06 feb 2012, 21:23
Ort: Kiruna

Re: Evinrude norseman -72

Inlägg av evin-rude » 02 nov 2014, 20:06

Det går halvbra... Hittar ingen som borrar den utan att spendera en smärre förmögenhet. 2800kr på westboms mekaniska i luleå. Det är ju typ som för en V8. Därav stilleståndet.

evin-rude
Inlägg: 175
Blev medlem: 06 feb 2012, 21:23
Ort: Kiruna

Re: Evinrude norseman -72

Inlägg av evin-rude » 02 nov 2014, 20:14

Fattar inte varför grenröret är så mkt större än porten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

evin-rude
Inlägg: 175
Blev medlem: 06 feb 2012, 21:23
Ort: Kiruna

Re: Evinrude norseman -72

Inlägg av evin-rude » 10 nov 2014, 22:28

Det går segt det här... Men iaf har jag några nyheter. Har fått tillbaka min byrett. Ska vara försiktigare i fortsättningen. Mäter kupolen i toppen till 14 cc. Med 0.5mm klämspalt blir det 1,78cc till.
Alltså slagvolym 203,86cc+14+1,78=219,64
219,64/15,78=13,91:1
Det är ju helt ok komp om jag inte räknat fel förstås... Det var över 3mm klämspalt tidigare så det förklarar ju att kompet var rätt lågt original.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

evin-rude
Inlägg: 175
Blev medlem: 06 feb 2012, 21:23
Ort: Kiruna

Re: Evinrude norseman -72

Inlägg av evin-rude » 10 nov 2014, 22:30

Tydliga värden
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

evin-rude
Inlägg: 175
Blev medlem: 06 feb 2012, 21:23
Ort: Kiruna

Re: Evinrude norseman -72

Inlägg av evin-rude » 10 nov 2014, 22:36

Fast jag tänkte nog lite på mopeder eller nåt. Måste nog ha minst 1 mm klämspalt o då blir det 12,6:1
Sorry...

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Evinrude norseman -72

Inlägg av marino carlsson » 10 nov 2014, 22:37

Hur ser tändplattan ut på en boxer? Är de samma tänddelar som till en vanligare motor typ Bosch eller är de specialgrejor?
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

evin-rude
Inlägg: 175
Blev medlem: 06 feb 2012, 21:23
Ort: Kiruna

Re: Evinrude norseman -72

Inlägg av evin-rude » 10 nov 2014, 22:56

Det är nog omc:s egna saker. Men till skillnad från min gamla -67 skeeter så ställer den om sig. Liknande mekanism som bosch. Men kuggar istället för en arm. Hittar inte svänghjulet just nu...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Evinrude norseman -72

Inlägg av marino carlsson » 11 nov 2014, 01:24

Det är alltså bara en brytare?
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

evin-rude
Inlägg: 175
Blev medlem: 06 feb 2012, 21:23
Ort: Kiruna

Re: Evinrude norseman -72

Inlägg av evin-rude » 11 nov 2014, 09:07

Jo det är bara en, men båda cylindrarna tänder ju samtidigt.

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Evinrude norseman -72

Inlägg av marino carlsson » 11 nov 2014, 15:46

Det här var bra information, tack!
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Skriv svar