Skidoo Alpin 1971

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Skidoo Alpin 1971

Inlägg av marino carlsson » 17 sep 2014, 22:06

Snubblade på en tidig alpin av en slump när jag skulle åka å köpa en "tnt-liknande" Skidoo. Denna glimtade som en elan i bild så på vinst och förlust åkte jag dit. Men att det stod en Alpin å dessutom i så här fint patinaskick var lite roligt så jag sket i den andra maskinen och köpte denna istället. Motorlös men tanken var att få användning av min ET250 motor som jag hade startklar på hylla.

En bakaxel saknades också men i övrigt helt ok. Mattorna var kanonfina också.

Pipan som håller på byggas in är en std ET250 pipa som vi kapat sönder en gång av nyfikenhetsskäl så det blir perfekt att få böja in den. Ljuddämparen är en Skidooljuddämpare. Som ni ser på bilden är det inte färdigt. Kommer dock inte bli exakt som en std pipa men så långt ni ser är det rätt ungefär. Blir som en förlängning bak bara och sen en stos så den passar ljuddämparen. Eftersom jag är slaviskt "ta vad man har" så såg jag till min förvåning att om man tar drivaxelhållaren från en gammal skidoo och sticker av lagerhållaren och slipar bort färgen så får man sugpassning mot ljuddämparens anslutning ;)

Blir kanske inte hundra uppdateringar men när den är startad så kommer kanske en provtursbild. Funderingar eller blir ni köpsugen så är ju allt till salu ;)
Alpin 2.jpg
Alpin 1.jpg
Alpin 3.jpg
Alpin 4.jpg
Motor och pipbygge.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben