projekt: elan deluxe 154''

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: projekt: elan deluxe 154''

Inlägg av victorkw » 19 okt 2014, 10:03

jo, men det har aldrig funnits ett originalsystem i den, eftersom det är större motor än original. ;) utan det som satt där var nån form av hembygge av en hel del olika avgassystem(inte jag som byggt det, utan det var förra ägaren), sen så gick inte avgaserna bara ut genom röret i buken, som förövrigt var för kort, utan även ut genom en massa hål i burken å i lite varstans, som effektivt dränkte allt i 2t-olja, sen så låg gamla systemet precis under fläkten, vilket gjorde att motorn gick varm så fort det blev varmare än -20. så effekt var inte det jag var ute efter iom det här avgassystemsbygget, utan bara att få ut avgaserna. har läst på hur man bygger avstämda pipor, megafoner, raka rör o.s.v men det här var bara en ide jag fått om hur man kan bygga en pipa, en test alltså och såhär långt så verkar metoden jag byggde den här med fungera, så det blir troligast ett mer seriöst rör framöver, som faktiskt är beräknat!! ;)
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

Användarvisningsbild
FilleGunde
Inlägg: 33
Blev medlem: 12 sep 2014, 10:26
Ort: Palohuornas

Re: projekt: elan deluxe 154''

Inlägg av FilleGunde » 20 okt 2014, 21:52

Inte för att verka otrevlig mot alla som följer denna tråd men är ni inte riktigt läskunniga? Han får gång på gång skriva samma saker åt er att han inte är ute efter någon effekthöjning eller något sånt.. utan bara att få byta ut 250 dl avgasröret som var sprucket och läkte lite här och var. Det är ju inte en 250 i den utan en rotax 343a och han hade ett trasigt 250 avgassystem i den, så det var ju inte rätt det heller.. Han velade byta ut det avgasröret för att det inte var bra och för att få testa på att bygga ett eget avgassystem, bara för att se hur det blev och jag måste säga att för att vara ett bygge som han gjort på måfå utan några beräkningar utan bara från en hel del fantasi och känsla för hur motorn går med de olika varianterna han har testat på så blev det riktigt bra. Så sluta tjata om att han inte vinner något på den här pipa för det visste han redan innan han började. Så ni kan ju läsa vad han har skrivit från början så att det inte blir en miljon av samma frågor med samma svar. Det blir ju långtråkigt att läsa hans tråd för att ni andra skriver samma saker hela tiden. Velade bara få detta sagt för att ni tydligen inte har läst vad han har skrivit från börja. Så nu kan vi alla ta och vara lite mer proffsiga och sluta tjata som några små barn om samma sak. Ni kan ju självklart komma med kommentarer om ni har några tips eller bara allmänt, men ni kan ju sluta tjata om att han inte vinner någon effekt för det har alla hört så många gånger nu. Ha en bra dag/kväll och ha det så bra :)
Skidoo Nordik 300 -89
Skidoo Nordik 300/440 mod -90
Yamaha Exciter 570 -90
SnoTric blå SC20-2 -81 (Snorreblå)
Arctic cat M1 570 -04

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: projekt: elan deluxe 154''

Inlägg av Evervärst 444 » 21 okt 2014, 10:32

Höra du vinner ingen effekt med den där pipan ;) var bara tvungen :D Du jag tror vi snarare vill hjälpa han! det går inte att montera en ljuddämpare eller pipa från vad som helst (nästan ) utan att faktiskt tappa effekt, och vem tusan vill det???? det är bland annat därför jag rekommenderar han att kopiera rörlängden alternativ börja laborera med ett 15" rör före burken att utgå ifrån.. Vad har du som gnäller på oss bidragit med? :)

Användarvisningsbild
FilleGunde
Inlägg: 33
Blev medlem: 12 sep 2014, 10:26
Ort: Palohuornas

Re: projekt: elan deluxe 154''

Inlägg av FilleGunde » 21 okt 2014, 18:10

Haha där var du allt lustig va? ;) Ja jag förstår att ni vill hjälpa honom men det är lite tjatigt att han får höra samma sak gång på gång. Han velade ju testa på det här för att den gamla "burken" han hade var till en 250 dl o de är ju inte ens i närheten av rätt avgassystem som det ska vara till 343an som sitter i nu :) och jag har själv varit dit och hjälpt honom med "hotrod pipan" som han håller på med, som sagt är det inte heller en megafon o allt vad vi har kallat den utan en pipa i hotrod stuk med en stinger i slutet, velade bara få det sagt ;) men det är ju alltid roligt att få hjälp, om man behöver det vill säga :) tips och sånt är ju roligt att få men inte dålig kritik som att "sätt tillbaka original så går den som bäst, ser direkt att det inte kommer att fungera osv". Det kanske inte är så roligt att höra när han har slitigt med pipan i gud vet hur många timmar i ett kallgarage och de ända verktygen han har använt är en svets, rondell och en hammare. Tycker personligen att det är riktigt bra jobbat för material som han har hittat hemma. Säg vad ni vill men victor kan sin sak, visst han är inget proffs men lägg i åtanke att han är en 17 åring som brinner för sånt här och att han inte har varken nån plasmaskärare, valls, en bra mag svets eller en massa plåt som han kan bygga en pipa med. Jag vet att ni har hållit på med äldre skotrar, pipor och allt mellan himmel och jord länge men hur ska man lära sig utan att få prova på? :) Och nu går den bättre än någonsin förr tack vare den här pipan :) det finns alltid ett bättre sätt att göra något på men med de verktyg och material som han har använt så blev det förvånade värt bra! Tycker personligen att den har ett fränt och "uppkäftigt" utseende och att den går så bra med den är ju riktigt roligt! :) och visst hade det varit ett plus att han hade vunnit någon hästkrafter men förlorar han nån så är det väll inte det hela världen? Det viktiga och målet med detta var att få ut avgaserna och slippa ha motorrummet täckt av 2t olja som han har skrivit tidigare och inte att vinna någon hästkraft :)
Skidoo Nordik 300 -89
Skidoo Nordik 300/440 mod -90
Yamaha Exciter 570 -90
SnoTric blå SC20-2 -81 (Snorreblå)
Arctic cat M1 570 -04

Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: projekt: elan deluxe 154''

Inlägg av victorkw » 21 okt 2014, 19:32

snabb grej bara som jag tänkte på är att man kan ju inte tappa mer effekt än vad man redan tappat iom förra ljuddämparen/burken/gud vet vad. om jag förlorade en 2-3 hk med gammburken(plus effektförlusten i och med att den gick för varm med gammburken) å ja förlorar en 2-3 hk med mitt pipbygge så har jag ju ändå på samma effekt som tidigare. jag skulle nog säga att gammburken och min hemsvetsade pipa är nog i det hela taget lika i effektvinst/förlust, möjligen så är min pipa mindre restriktiv och har ett bättre flöde än förra, enda nackdelen är det att den nya låter aningen högre(läs fränare ;) ), men det finns ju öronproppar av en anledning!! ;) ordentligare testkörningar och film på det kommer så fort det blir ett par till cm snö på marken!! ;)
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: projekt: elan deluxe 154''

Inlägg av victorkw » 11 nov 2014, 15:41

så här ser den ut nu när den fått komma ut ur garaget!! :) har tänkt att börja laborera lite med insatser till pipan, dels för att få ner ljudet lite och dels för att rikta om avgaserna mer mot stingern.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

Användarvisningsbild
Robbe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: 06 dec 2008, 12:31
Ort: nattavaara

Re: projekt: elan deluxe 154''

Inlägg av Robbe » 11 nov 2014, 17:32

Ser frän ut :thumbright: :thumbright:
TNT 340 -71
Formula Plus -87
Formula Mxlt -89
Mach 1 Snowcross -95
Renegade 600 HO SDI -05
Expedition 600 HO SDI -09
Renegade 1200 4-tec 146" - 11
Tundra 600 ace -12
Ski-doo följer inte utvecklingen, dom leder den!

Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: projekt: elan deluxe 154''

Inlägg av victorkw » 11 nov 2014, 21:24

Robbe skrev:Ser frän ut :thumbright: :thumbright:
tackar!! :)
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: projekt: elan deluxe 154''

Inlägg av victorkw » 21 nov 2014, 23:24

började lite smått att klura ut hur insatsen ska se ut idag. använde en kartongbit för att någorlunda få ut formen och för att testa hur den hamnar i pipan. insatsen tänkte jag göra av perforerad plåt och på ovansidan av insatsen var tanken att sätta nån form av ljuddämparmaterial, t.ex rockwool(om de nu inte brinner bort?). detta borde göra att motpulserna i själva pipan blir mindre(iom att avgaserna leds direkt ut till stingern ist för att studsa mot locket), och att man antingen får någon form av sugpuls när avgaserna lämnar stingern, eller att man sätter en insats längst ut i stingern å på så vis får nån form av motpuls som går tillbaks till pipan. verkar som det kommer bli en hel del laborerande med detta!! ;)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: projekt: elan deluxe 154''

Inlägg av victorkw » 04 dec 2014, 12:27

hot rod pipan var bara ett test, den fungerade sådär! :roll: så nu tänkte jag bygga dubbla pipor till den, tänkte använda rör med innerdiameter ca 2-3tum, nån som vet ungefär hur lång belly det ska vara för 5-6000rpm med den rörtjockleken, tänkte göra bellyn ca 40-50cm lång, är det tillräckligt eller måste den vara längre??
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: projekt: elan deluxe 154''

Inlägg av Evervärst 444 » 04 dec 2014, 18:31

Räkna på riktiga pipor! Finns en hel del hjälpande program på nätet! Gör man jobbet så är det lika bra att göra rätt

Användarvisningsbild
FilleGunde
Inlägg: 33
Blev medlem: 12 sep 2014, 10:26
Ort: Palohuornas

Re: projekt: elan deluxe 154''

Inlägg av FilleGunde » 04 dec 2014, 18:47

Evervärst 444 skrev:Räkna på riktiga pipor! Finns en hel del hjälpande program på nätet! Gör man jobbet så är det lika bra att göra rätt
Har du ett bra hjälpprogram som du vet om som du kan länka hit så att jag kan testa använda det? håller själv på med pipa/pipor till skotern och hade velat testa om det hjälper?
Skidoo Nordik 300 -89
Skidoo Nordik 300/440 mod -90
Yamaha Exciter 570 -90
SnoTric blå SC20-2 -81 (Snorreblå)
Arctic cat M1 570 -04

iamhenriksson
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 sep 2014, 09:26
Ort: Gällivare

Re: projekt: elan deluxe 154''

Inlägg av iamhenriksson » 08 dec 2014, 09:52

Ockelbo 600 -73
Arctic Cat M8000 Hardcore 153 -17

Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: projekt: elan deluxe 154''

Inlägg av victorkw » 08 dec 2014, 10:25

inga kommentarer på det där!! ;) men jag fegade inte med gasen iaf!! :mrgreen:
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

Sandvern
Inlägg: 2
Blev medlem: 05 dec 2014, 22:15
Ort: Gällivare

Re: projekt: elan deluxe 154''

Inlägg av Sandvern » 16 dec 2014, 12:44

Kommer det nå snö där i Nattavaara?! vill ju se en "deep powder" video ju! ;) :snowmobile:

Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: projekt: elan deluxe 154''

Inlägg av victorkw » 16 dec 2014, 15:19

Sandvern skrev:Kommer det nå snö där i Nattavaara?! vill ju se en "deep powder" video ju! ;) :snowmobile:
Jodå, ca 40cm ute nu!! Får väl ta å fara en sväng å filma! ;)
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

Sandvern
Inlägg: 2
Blev medlem: 05 dec 2014, 22:15
Ort: Gällivare

Re: projekt: elan deluxe 154''

Inlägg av Sandvern » 17 dec 2014, 21:06

40 cm?! Det fick vi ju i byn i helgen hehe.. Skämt åsido, ser fram emot det! ;)

Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: projekt: elan deluxe 154''

Inlägg av victorkw » 17 dec 2014, 23:02

Sandvern skrev:40 cm?! Det fick vi ju i byn i helgen hehe.. Skämt åsido, ser fram emot det! ;)
Nåjo!! ;)har du gjort en presentation än förresten?? Om inte så tycker jag att du ska ta å göra det! 8)
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: projekt: elan deluxe 154''

Inlägg av victorkw » 03 jan 2015, 00:28

Evervärst 444 skrev:Räkna på riktiga pipor! Finns en hel del hjälpande program på nätet! Gör man jobbet så är det lika bra att göra rätt
har laddat ner twostroke calculator så när jag har material blir det att bygga riktiga pipor!! :) Har hänt en del på elanen, förutom att den fått ett nytt dekalkit(tack grabbar för den julklappen!! :thumbright: ) så det monterat en LED:strålkastare på den, den fungerade perfekt med en likriktare jag byggde i skolan(har sina fördelar att gå el!! ;) ) men under första testrundan med LED:en så lossnade voltregulatorn och det verkar som att när spänningen ökade så brände den nåt och LED:en dog, sen så slocknade baklyset och framlyset började flimmra!! Så nästa är felsökning av elsystemet!! skulle även behövt höja styret på den för att slippa stå med böjd rygg, så tanken var att höja huven ca 25cm med en kant runt buken, av oxylit och perforerad plåt(för att få än bättre kylning av motorn), sen så var tanken att flytta styrstångens nedre infästning och göra som en ''rider forward'' distans till den övre infästningen för att få en bättre vinkel på styrstången och kanske göra den nån dm längre!! 8) det är även en del tuning av fugge och variator kvar att göra. ;)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: projekt: elan deluxe 154''

Inlägg av victorkw » 28 jan 2015, 21:15

Dags för en liten uppdatering för så ni ser att det faktiskt händer nåt på elanen!! ;) blev inga bilder idag tyvärr. :? eftersom det är nå spökerier med belysningen och för att elsystemet är allmänt slitet, så blev det att riva ut så gott som hela elsystemet, för att felsöka och byta allt som inte är helt hundra. eftersom elanen har en tendens att ploga och samla en fin snöhög på huven i djup snö. en lösning hade ju varit att sätta bredare belag på skidorna, men jag tänkte testa en annan lösning. tanken var en bukplast i oxylit som sticker upp en bit ovanför buken och på så sätt gör den högre, vilket borde göra att den flyter bättre. har redan måttat dit en oxylitbit som kommer bultas fast i dräneringshålen under buken och bultas fast i bågen med gummiklädda klammer. sen så måste det göras något åt dem övre vändklackarna(eller vad man nu ska kalla dem) eftersom dem tar i boggiehjulen och böjs upp och i sin tur sliter på mattan när dem böjs. ännu en del att göra på den alltså, sen så måste jag bygga ett högre styre till den så man slipper stå med så böjd rygg. (blev enklare att bara bygga ett högre styre, i ungefär samma stuk som var på larven, istället för att höja hela huven.)
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

Skriv svar