projekt: elan deluxe 154''

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: projekt: elan deluxe 154''

Inlägg av victorkw » 20 sep 2014, 22:32

hann inte med mycket idag(kom hem vid femtiden), men hann helsvetsa grenröret och kapa ut ett lock till ''tratten''(pipan)! nu fattas bara att fixa nåt att bulta fast locket i, borra hål och svetsa dit det smalare röret och svetsa ihop en stinger!!! snart klart!! :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: projekt: elan deluxe 154''

Inlägg av victorkw » 21 sep 2014, 21:02

kapade till en ''fläns'' att bulta fast locket i, borrade hål i båda, svetsade fast flänsen på pipan och slipade allt plant.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

Användarvisningsbild
FilleGunde
Inlägg: 33
Blev medlem: 12 sep 2014, 10:26
Ort: Palohuornas

Med lite hjälp av industrian!;)

Inlägg av FilleGunde » 23 sep 2014, 17:55

Med lite hjälp av mig så blir den finfint! ;) Vad hade du gjort utan industrian som fixade en komplett boggievagga o hjälpt dig att få dit det? Och fixat plåten som håller upp tunnelnförlängningen, dunkhållaren och stänklappen? Och som hjälpte dig med pipan igår kväll i 5 minus grader i ett kallgarage? Nä men skämt o side, den kommer att bli ruggit rolig! Fast du kommer ju inte riktigt hänga med mig och min Nordik 300/540 när jag har fixat den;)
Skidoo Nordik 300 -89
Skidoo Nordik 300/440 mod -90
Yamaha Exciter 570 -90
SnoTric blå SC20-2 -81 (Snorreblå)
Arctic cat M1 570 -04

Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: projekt: elan deluxe 154''

Inlägg av victorkw » 25 sep 2014, 08:37

FilleGunde skrev:Med lite hjälp av mig så blir den finfint! ;) Vad hade du gjort utan industrian som fixade en komplett boggievagga o hjälpt dig att få dit det? Och fixat plåten som håller upp tunnelnförlängningen, dunkhållaren och stänklappen? Och som hjälpte dig med pipan igår kväll i 5 minus grader i ett kallgarage? Nä men skämt o side, den kommer att bli ruggit rolig! Fast du kommer ju inte riktigt hänga med mig och min Nordik 300/540 när jag har fixat den;)
Gjort rätt från början kanske!!! ;) hehe, men tack för hjälpen iaf fillegunde! :)
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: projekt: elan deluxe 154''

Inlägg av victorkw » 26 sep 2014, 23:03

idag så borrades det ett hål i pipan för röret ut till stingern, sen så kapades alla delar till stingern ut i rostfritt. ska å MIG-svetsa ihop dem imorrn. förhoppningsvis så blir det provstart imorrn!! :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: projekt: elan deluxe 154''

Inlägg av victorkw » 27 sep 2014, 20:27

idag så svetsade jag ihop stingern och svetsade fast den i pipan(var å svetsade i ett garage i Nattavaara, inte hemma), men när jag kom till garaget å testade om den passade i skotern så visade sig att den inte kommer att gå att få dit i en del, kanske skulle ha tänkt på det innan jag svetsade ihop den! :x detta löstes dock med att jag kapade stingern i två och svetsade på ett koniskt rör i övre delen som satt fast i pipan, sen svetsades fjäderfästen för två fjädrar dit, å då gick det att få dit den. ;) när allt var på plats så sattes tanken på plats å så blev de å provstarta(video kommer, när jag har listat ut hur man lägger upp dom!! ;) ). :) den gick fint, på lägre varvtal iaf. nu ska bara svetsarna slipas å själva pipan som inte är i rostfritt lackas med värmefärg!!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

iamhenriksson
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 sep 2014, 09:26
Ort: Gällivare

Re: projekt: elan deluxe 154''

Inlägg av iamhenriksson » 27 sep 2014, 21:36

Ladda upp klippet på youtube använd sen: [youtube]länk till klippet[/youtube]
Ockelbo 600 -73
Arctic Cat M8000 Hardcore 153 -17

Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: projekt: elan deluxe 154''

Inlägg av victorkw » 28 sep 2014, 19:53

inte mycket gjort idag men fixade iaf nånting som pipan kan vila på! ;)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

Användarvisningsbild
Robbe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: 06 dec 2008, 12:31
Ort: nattavaara

Re: projekt: elan deluxe 154''

Inlägg av Robbe » 28 sep 2014, 20:29

:thumbright: :thumbright: :thumbright: :D
TNT 340 -71
Formula Plus -87
Formula Mxlt -89
Mach 1 Snowcross -95
Renegade 600 HO SDI -05
Expedition 600 HO SDI -09
Renegade 1200 4-tec 146" - 11
Tundra 600 ace -12
Ski-doo följer inte utvecklingen, dom leder den!

Hannu
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 sep 2014, 12:23
Ort: Gällivare

Re: projekt: elan deluxe 154''

Inlägg av Hannu » 29 sep 2014, 12:48

Ser finfint ut! Vi får gas ikapp i vinter ^^

Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: projekt: elan deluxe 154''

Inlägg av victorkw » 29 sep 2014, 19:01

Hannu skrev:Ser finfint ut! Vi får gas ikapp i vinter ^^
nå blire så!! men du kommer nog inte kunna hänga med mig när det bär av ut i snårskogen!! ;)
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: projekt: elan deluxe 154''

Inlägg av victorkw » 03 okt 2014, 23:10

testade varva ur elanen idag med den nya pipan! den gick aningen fett på högre varv, så jag ska testa om det bara är förgasaren eller om det är så att röret till pipan vart för smalt och den ''kväver'' motorn!! [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=VgPHOLf ... e=youtu.be[/youtube]
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: projekt: elan deluxe 154''

Inlägg av Holländaren » 04 okt 2014, 01:14

Har du portat cylindern nånting? För en std Elan cylinder är inte direkt nån högvarvar cylinder oavsett vad man hänger på för avgassystem ;)
Sen så är din megafon avstämt för kopiöst höga varv (gissningsvis nåt i stil med 15000, utan att veta måtten på den) iom att du satte på plåten där bak. Hade den varit öppen så hade den kunnat funka men nu får du en tryckvåg tillbaka istället för en sugvåg. Du har alltså egentligen byggt en hel pipa fast med den bakre hälften komprimerat till 0 mm längd.. Tror tyvärr inte den gör så mycket nytta på dom varven du kommer vara på.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: projekt: elan deluxe 154''

Inlägg av victorkw » 04 okt 2014, 16:25

Holländaren skrev:Har du portat cylindern nånting? För en std Elan cylinder är inte direkt nån högvarvar cylinder oavsett vad man hänger på för avgassystem ;)
Sen så är din megafon avstämt för kopiöst höga varv (gissningsvis nåt i stil med 15000, utan att veta måtten på den) iom att du satte på plåten där bak. Hade den varit öppen så hade den kunnat funka men nu får du en tryckvåg tillbaka istället för en sugvåg. Du har alltså egentligen byggt en hel pipa fast med den bakre hälften komprimerat till 0 mm längd.. Tror tyvärr inte den gör så mycket nytta på dom varven du kommer vara på.
nope, har inte portat den!! men det är inte en elan orginalmotor i den utan en 343:a från en everest! 8) var i grunden inte tänkt att jag skulle vinna några hk (det hade vart en bonus dock!! ;) ) mest tänkt att ersätta det läckande avgassystemet som satt där före och för att testa en liten ide jag haft om att bygga en pipa genom att dela ett rör och svetsa ihop halvorna, så det finns ju absolut inga som helst beräkningar bakom denna pipa/megafon. rätta mig om jag har fel men förlorar man inte en massa om man kör med öppen megafon, iom att alla färskgaser blåser rätt igenom?? men locket är ju bultat så det går ju att prova iaf!! ;)
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

Användarvisningsbild
tapio
Inlägg: 504
Blev medlem: 20 mar 2010, 23:50
Ort: Nedansjö, Vä om Sundsvall

Re: projekt: elan deluxe 154''

Inlägg av tapio » 07 okt 2014, 23:36

Megafon var före pipans tid och en rätt avstämd megafon skapar ett sug ur motorn...
Ockelbo Turist -64 (Såld)
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: projekt: elan deluxe 154''

Inlägg av Evervärst 444 » 08 okt 2014, 05:59

Nja en rätt avstämd megaphone ger ett vakum som suger in färskgasen efter tryckvågen från explosionen har lämnat röret ;)

Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: projekt: elan deluxe 154''

Inlägg av victorkw » 17 okt 2014, 22:15

tycker det är dags för en uppdatering, nå första försöket med ett smalt rör ut till stingern funkade inte, så för att minska motståndet så testade jag svetsa in ett till likadant rör mellan pipa å stinger, funkade inte det heller fortfarande för restriktivt på alla varvtal högre än tomgång. :( kom på att jag hade en fläns liggande av samma typ som brukar sitta till Sachs-motorernas avgassystem, svetsade fast den i pipan istället för rören. svetsade sedan ihop en passande stinger, skruvade ihop allt och for på en testrunda(vi har ju 4-5cm snö här i Nattavaara!! ;) ) å nu verkar den gå utav bara... (iaf på den korta repan) hann dessvärre inte så långt innan jag fick soppatorsk, så det blev å gå hem å slanga från hojen!! varför kolla hur mycket bränsle man har, för det får man ju reda på ändå....förr eller senare å reservdunk är överskattat!! :lol:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: projekt: elan deluxe 154''

Inlägg av Evervärst 444 » 18 okt 2014, 10:32

Pipan är fortfarande avstämd för typ 15.000 rpm eftersom du har kvar locket som holländaren skrev för några inlägg sedan :p även en elan original burk är en "avstämd pipa " röret från cylindern till burken är själva hedern, som bestämmer varvtalet.. 15" rörlängd verkar funka fint för motorer som ska varva 5-6000 rpm

Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: projekt: elan deluxe 154''

Inlägg av victorkw » 19 okt 2014, 01:05

Evervärst 444 skrev:Pipan är fortfarande avstämd för typ 15.000 rpm eftersom du har kvar locket som holländaren skrev för några inlägg sedan :p även en elan original burk är en "avstämd pipa " röret från cylindern till burken är själva hedern, som bestämmer varvtalet.. 15" rörlängd verkar funka fint för motorer som ska varva 5-6000 rpm
tack för tipset om rörlängden från headern. :)
Det är bara en liten fundering jag haft att om man hade byggt om själva locket och svetsat fast en kona av lämplig längd, hade det då kunnat fungera iom att det blir en hel pipa?? eller faller det på att diametern på pipan inte är rätt??
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: projekt: elan deluxe 154''

Inlägg av Evervärst 444 » 19 okt 2014, 09:03

Nix jag tror inte det :) sätt tillbaka original burken så går dem nog bättre, eller så läser du på lite om 2takts pipor och bygger riktiga rör, det finns som inget mellanlägge utan det måste stämma om det ska bli effekt eller i alla fall inte sämre än original :/

Skriv svar