Arctic cat wankel

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Arctic cat wankel

Inlägg av Gunnar » 30 okt 2014, 21:05

Jag kör me liten tank och tankar efter varje repa. Men har du stora tank och lite soppa så får du nog bygga lite skvalpplåtar

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

evin-rude
Inlägg: 175
Blev medlem: 06 feb 2012, 21:23
Ort: Kiruna

Re: Arctic cat wankel

Inlägg av evin-rude » 30 okt 2014, 22:21

Dom är på ca 5.5 liter styck. Men wankeln är ganska törstig. Och jag vill kunna köra lite speedruns på isen. Det är väl inte så bra o få soppatorsk på fulla varv, därför gjorde jag dom såpass stora.

evin-rude
Inlägg: 175
Blev medlem: 06 feb 2012, 21:23
Ort: Kiruna

Re: Arctic cat wankel

Inlägg av evin-rude » 02 nov 2014, 20:18

Kan inte bestämma mej hur gavlarna ska se ut...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

evin-rude
Inlägg: 175
Blev medlem: 06 feb 2012, 21:23
Ort: Kiruna

Re: Arctic cat wankel

Inlägg av evin-rude » 08 nov 2014, 23:58

Ja så här blev det iaf. Ska tilläggas att jag HATAR att tig svetsa.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

evin-rude
Inlägg: 175
Blev medlem: 06 feb 2012, 21:23
Ort: Kiruna

Re: Arctic cat wankel

Inlägg av evin-rude » 13 nov 2014, 00:09

Tänker vända wankeln en smula för att få till allt lite bättre. Det är en kompromiss hur man än gör det. Men som jag har haft den tidigare så ligger förgasaren så nära buken, så det är plågsamt. Plus att avgasröret är ganska restriktivt med skarpa börjar direkt efter porten. Om jag vrider runt den så att avgasröret är precis ovanför bandtunneln mot drivaxeln, har jag plats för ett rejält plenum. Och gott om plats i fronten för intercoolern.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Wiking
Inlägg: 1
Blev medlem: 16 nov 2014, 17:32
Ort: Här

Re: Arctic cat wankel

Inlägg av Wiking » 16 nov 2014, 18:05

:thumbright: Suveränt att se Professorns projekt. Turbo och intercooler ser bekanta ut.

evin-rude
Inlägg: 175
Blev medlem: 06 feb 2012, 21:23
Ort: Kiruna

Re: Arctic cat wankel

Inlägg av evin-rude » 16 nov 2014, 21:05

Har som bara gått åt fel håll idag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

evin-rude
Inlägg: 175
Blev medlem: 06 feb 2012, 21:23
Ort: Kiruna

Re: Arctic cat wankel

Inlägg av evin-rude » 18 nov 2014, 22:45

Nu har jag börjat vända motorn. Både förgasare o avgasrör kommer bakåt, mot föraren. Tänker nog dra grenröret under variatoraxeln.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Arctic cat wankel

Inlägg av Gunnar » 19 nov 2014, 07:06

Blir det att byta förgasaren mot nått nyare?

Vad gjorde du me tryckluften?

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

evin-rude
Inlägg: 175
Blev medlem: 06 feb 2012, 21:23
Ort: Kiruna

Re: Arctic cat wankel

Inlägg av evin-rude » 19 nov 2014, 13:09

Det hade varit fint med nåt annat än förgasare. Typ insprutning. Har sett att det finns gavlar med större portar. Det är nån annan version av motorn. Såna hade varit grejer. Tror det är större än 30 mm iaf. Eventuellt montera dit en till förgasare snett framifrån, och göra ett till insug. Men först ska jag bygga ihop allt o få den att gå igen. Jo tryckluften... Skulle ta lös en slang från en filmaskin. Tog lös klämma, och drog o bände. Sen slog jag på lite luft för att den skulle komma lättare. Lös kom den, men luftstrålen var lite kraftigare än beräknat. Fick som brännblåsor först. Sen blev det som prickigt. Var rätt nojig så sjukhus besöktes. Fan va dum man känner sig sen...

Användarvisningsbild
FilleGunde
Inlägg: 33
Blev medlem: 12 sep 2014, 10:26
Ort: Palohuornas

Re: Arctic cat wankel

Inlägg av FilleGunde » 20 nov 2014, 21:13

Grymt fränt bygge!! om du vill kunna få mer bensin och luft så finns det en ganska enkel lösning, bygg ett tunnelram insug. Då kan du nyttja två förgasare, t.ex. en större och en mindre. Den mindre ger på de lägra varven och sen går den större in när du gasar på mer. Du sätter alltså en delad vajer med olika längder till vardera gasare. Då blandas bensinen från de båda gasarna in till en "låda" som går in i motorn. och tack vare turbon så får du ett rejält tryck men luft så då behöver du inte ha ett skop som går ut i dagen så då slipper du få in massa skräp in i det hela :) Det är en ganska enkel lösning och då kanske ditt problem med att den går för fett i början och för tunt i toppen löser sig :)
Skidoo Nordik 300 -89
Skidoo Nordik 300/440 mod -90
Yamaha Exciter 570 -90
SnoTric blå SC20-2 -81 (Snorreblå)
Arctic cat M1 570 -04

evin-rude
Inlägg: 175
Blev medlem: 06 feb 2012, 21:23
Ort: Kiruna

Re: Arctic cat wankel

Inlägg av evin-rude » 22 nov 2014, 01:40

Men om den lilla förgasaren öppnar först, hur ska man kunna dra på mer gas när trotteln är i top och vajern är sträckt. Blir det inte tvärt om? Dvs att den stora öppnar först, sen när den öppnat delvis så börjar den mindre att öppnas. Iaf om dom går i topp samtidigt.
Tex om man har en 20mm och en 40mm . Gasblocket måste ju öppna ca 40 mm då. Och båda vajrarna börjar röra sig samtidigt . Då hinner den större förgasaren öppna till hälften innan vajern sträcks i den lilla förgasaren och den börjar öppna... Eller?

evin-rude
Inlägg: 175
Blev medlem: 06 feb 2012, 21:23
Ort: Kiruna

Re: Arctic cat wankel

Inlägg av evin-rude » 22 nov 2014, 12:41

http://youtu.be/Rcku5BIgsIc" onclick="window.open(this.href);return false;
Provkörning i våras. Låter ju bra iaf.

Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: Arctic cat wankel

Inlägg av victorkw » 22 nov 2014, 15:12

evin-rude skrev:Men om den lilla förgasaren öppnar först, hur ska man kunna dra på mer gas när trotteln är i top och vajern är sträckt. Blir det inte tvärt om? Dvs att den stora öppnar först, sen när den öppnat delvis så börjar den mindre att öppnas. Iaf om dom går i topp samtidigt.
Tex om man har en 20mm och en 40mm . Gasblocket måste ju öppna ca 40 mm då. Och båda vajrarna börjar röra sig samtidigt . Då hinner den större förgasaren öppna till hälften innan vajern sträcks i den lilla förgasaren och den börjar öppna... Eller?
riktigt fränt projekt!! :thumbright: Går det inte att använda spjällförgasare i så fall?? Vajern rör väl sig lika mycket i dem oavsett förgasarstorlek! Eller sätt dit ett till gashandtag, ett gashandtag per gasare!! ;)
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

evin-rude
Inlägg: 175
Blev medlem: 06 feb 2012, 21:23
Ort: Kiruna

Re: Arctic cat wankel

Inlägg av evin-rude » 23 nov 2014, 22:42

Nu har jag svetsat nya motorfästen under motorn oxå. Tredje gången gillt heter det väl...
Gjort ett nytt "grenrör " . Blir en ny downpipe eller heter det uppipe? Måste göra ett nytt hål i huven eller buken oxå.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

evin-rude
Inlägg: 175
Blev medlem: 06 feb 2012, 21:23
Ort: Kiruna

Re: Arctic cat wankel

Inlägg av evin-rude » 23 nov 2014, 22:46

Ja här syns motorfästena. Stumt är det. Wankeln vibrerar ju inget!
Känns iaf inte nåt i chassiet eller styret.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

evin-rude
Inlägg: 175
Blev medlem: 06 feb 2012, 21:23
Ort: Kiruna

Re: Arctic cat wankel

Inlägg av evin-rude » 25 nov 2014, 22:43

Tyvärr är jag ju tidsoptimist , och insåg inte hur mkt tid all tar. Det går iaf framåt. Kvar att välja plats för intercooler , bygga rör, luftburk, fästen. Ja och fästa tankarna o pumpar, regulatorer... Osv. Och mätarna förstås. Jo eldragningen oxå.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Arctic cat wankel

Inlägg av Gunnar » 26 nov 2014, 06:57

Jo du är ju tidigt ute så nog hinner du bli startklar innan första tävlingen.

Vad väger hela maskinen. ?

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

evin-rude
Inlägg: 175
Blev medlem: 06 feb 2012, 21:23
Ort: Kiruna

Re: Arctic cat wankel

Inlägg av evin-rude » 26 nov 2014, 16:53

Förra året vägde den 170kg. Nu är den lite lättare. Ska väga den. Väger själv 75kg.

evin-rude
Inlägg: 175
Blev medlem: 06 feb 2012, 21:23
Ort: Kiruna

Re: Arctic cat wankel

Inlägg av evin-rude » 26 nov 2014, 22:11

Funderar lite på avgasröret. Har en lätt lutning neråt nu. Så då borde man dra ner röret. Men samtidigt vill ja gärna se rök och ev eld. Har läst att den alltid ska ha en lätt rök. För att inte gå för snålt. Och då bör jag dra röret upp , ut snett ovanför bågen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Skriv svar